met hond op buitenrit? kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:30

Als je paard relax er mee is en je hond loopt goed aan de fiets kan het best. Zelf deed ik er een stuk elastiek (oud bucas bilkoord) tussen de riem en halsband.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:41

Als je hond idd heel goed luisterd naar jou en je commando's moet het zeker lukken. Alleen absoluut niet aan de lijn..Zoals vele al zeggen. Er kan zoveel fout gaan, wil er niet eens aan denken

Estera

Re: met hond op buitenrit? kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:58

Ik heb het wel gedaan met mijn herder, maar ik kon direct het bos in, hoefde niet langs de weg en mijn hond luistert nogal goed. Had haar dus altijd los. Je moet wel vertrouwen hebben in zowel paard als hond. Als dat zo is dan is het echt geweldig en de hond vond het altijd fantastisch!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:34

ik vind het nog steeds gevaarlijk
met riem en zonder riem
en ik snap niet dat jullie het allemaal doen
sorry dat ik hier zo ff eerlijk voor uit kom
maar een hond blijft een dier en je kan (hoe braaf dat dier ook is) gewoon niet de controle uitvoeren die je normaliter hebt
en je bent ook nog eens met een ander dier bezig
ik kan er even geen beter argument van maken
maar ikvind het dus niet kunnen

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:31

Ik neem ook altijd mijn hond mee op buitenrit. Een Rhodesian Ridgeback die wel aardig goed luisterd maar langs de weg niet 100% te vertrouwen is. Langs de weg doe ik haar daarom meestal aan de lijn, na een paar honderd meter zitten we in het bos en mag ze los. Ze blijft altijd in de buurt van de paarden en heeft gelukkig niet zo'n erg jachtinstinct want er zitten veel reeen, herten en zwijnen hier. Als ik andere honden tegenkom doe ik haar meestal even vast (doet bijna iedereen hier in het bos), ik heb een "merotische hondenriem" dan hoef je niet van je paard maar kan je je hond leren om zelf zijn kop door de lus te steken om de riem om of af te doen.

Mijn vorige hond was een duitse herder die echt perfect luisterde dus daar had ik nooit een riem nodig, ook zij ging altijd mee met de paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:45

Los mag de hond bijna nergens mee. Ik zou hem niet aan de riem doen terwijl jij op het paard zit. Wij nemen de hond mee maar doen het altijd zo dat 1 iemand rijdt en de ander met de hond loopt. Als we hier op de hei gaan rijden pakken we een stuk honden losloopgebied mee en kan de hond los.

Die merotische riem heb ik ook wel eens van gehoord al vraag ik me af of dit voor ons werkbaar is want ons paard is ruim 1.75. Volgens mij werkt dat alleen bij een kleiner paard of pony.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:57

Ik vind het aanlijnen ook niet zo'n strak plan. Als ik van jou was zou ik je hond enkel meenemen als je 'm volledig onder appèl hebt staan. Je moet'm zonder problemen kunnen vooruit sturen (zodat hij voor je paard blijft), bevelen op afstand kunnen geven (zodat je hem kunt doen liggen als je een straat of bv andere mensen tegenkomt) en ten alle tijden je hond kunnen 'sturen' (links/rechts/hier/blijven).

@zidore: als je zonder riem werkt, kan je op het paard net even veel controle uitoefenen als naast je paard. Anders ga je er ook niet achterna lopen veronderstel ik. Het punt van een deftig opgevoede en goed luisterende hond, is dat ze ten alle tijden moeten luisteren. Tuurlijk blijft het een dier, maar met die logica kan je nooit een hond loslaten natuurlijk..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:00

In principe horen honden niet los te lopen op de weg dus dan wordt het moeilijk als je langs de weg loopt met je paard en een hond zonder riem. Lijkt mij ook niet alles om én je hond én je paard onder controle te houden als er iets gebeurd.

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:54

als je paard er niet bang voor is en je hond niet bang voor je paard is en je hond goed luistert zou het geloof ik gewoon kunnen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:55

Bedenk dat hond aan de lijn geen goed plan is. En hond los mag bijna nergens. Dus dan wordt het al een lastige zaak...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 01:29

tantjeuh schreef:
@zidore: als je zonder riem werkt, kan je op het paard net even veel controle uitoefenen als naast je paard. Anders ga je er ook niet achterna lopen veronderstel ik. Het punt van een deftig opgevoede en goed luisterende hond, is dat ze ten alle tijden moeten luisteren. Tuurlijk blijft het een dier, maar met die logica kan je nooit een hond loslaten natuurlijk..

Kan ik me niet in vinden.. als je niet op een paard zit kun je je hond wel degelijk beter onder controle houden. Een hond luisterd niet alleen naar stemhulpen, maar als je de hond op z'n plaats wil laten zitten oid dan gaat dat toch ook beter als je er naast staat? Vanaf de paardenrug kun je nooit ingrijpen (tenzij je daar vanaf springt) zonder riem dus ik zie wel degelijk verschil.

Ook al is je paard niet bang voor je hond en andersom, een ongeluk zit in een klein hoekje. Het maakt me niet zoveel uit hoe veel jij je hond (of je paard) onder appél hebt, er kunnen zich ALTIJD situaties voordoen waar je geen controle over hebt.

Ik heb het hier trouwens wel allemaal over de openbare weg, wat je op eigen terrein doet moet je ten alle tijden zelf weten natuurlijk!Maar dan hebben we het niet over een buitenrit, hihi!

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 02:27

Goedemorgen,
als je het mij vraagt is het gevaarlijk om de hond aan de riem te doen
ik neem ook altijd mijn hond mee maar los zorg dat de hond goed luisterd
als je hem aan de riem doet heeft de hond geen tijd om weg te komen als er iets gebeurt en jij bent niet snel zat aan de teugels als ie schrikt je zegt wel is braaf lang teugeltje dat is de mijne ook houd er rekening mee het blijven dieren.
groetjes

maaikedewit schreef:
hallo bokkers :Y)

Ik ga redelijk vaak met mijn verzorgpaardje op buitenrit, ik rij ook in de manege , langs de weg natuurlijk ook gewoon lekker dressuren.
Maar ik vroeg me af of je ook met je hond op buitenrit kan gaan?
Ik ben dan van plan om mijn hond aan de lijn te doen en dat ik zelf op me verzorgpaard zit.
me ouders vinden het niet zo'n goed idee, vandaar dat ik morgen gewoon een heel klein stukje ga proberen.
Me hond houd ook lekker van rennen, dus ik dacht, kan die ook lekker uitrazen :D
owja, verzorgpaard: maaike is altijd heel braaf, kijkt alleen een beetje maar zal niet snel schrikken, ik kan haar bewijze van aan een lang teugels op buitenrit meenemen.
Hond is soms wat eigenwijs, vandaar aan de lijn.
Wij wonen buiten het dorp, brede bermen en rustig op de weg.
paardenlief is ook niet bang van de hond.
Hebben jullie tips? wat is jullie mening?

groetjes en alvast bedankt ;)

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 02:30

Hallo
het is stom om een riem te gebruiken je moet bezig zijn met je paard niet met de hond dat is bijzaak en sorry de hond moet er ook niet langs lopen maar schuinvoor vanwege dat als het paard schrikt dat ie de hond niet onderste boven loopt.

marise83 schreef:
eerst eens oefenen in de bak, hond moet leren niet onder het paard door te lopen, voorlangs te lopen achterlangs te willen lopen en gewoon naast het paard te blijven. Het is ook handig als je paard en hond leert dat de hond tegen het je opspringt omhoog als je hem wel los zou willen laten en weer vast natuurlijk ;)
Als je eerst in de bak oefent dan kan je paard er ook aan wennen.. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard doet dat ook, met de hond op buitenrit...

De riem niet te los dan kan het paard er idd niet op gaan staan...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:19

Mijn hond gaat al járen mee. Loopt gewoon los. Hij blijft uit zichzelf altijd al netjes langs de kant.
Wat ik hem heb geleerd om alles goed te laten gaan:

Blijf - hij verzet geen stap meer
Voet - hij mag weer zijn gang gaan
Naast - hij komt naast me lopen
Andere kant - hij komt aan de andere kant van me lopen.

Ik ben het overigens pas gaan doen toen ie echt goed naar me luisterde en dus geen puber streken meer had. In het begin rende ie echt alles mee. Ook galop en draf. Helaas zijn het door heupdysplasie alleen nog maar stap ritjes.

je weet zelf wel of je hond goed genoeg luisterd.
Een ieder hier die zegt dat het niet veilig is nodig ik uit voor een ritje met ons. Zolang je hond goed luisterd kan het gewoon.
Heb overigens wel altijd een riem bij me, gewoon voor het geval dat, dan kan ie vast maar in de praktijk heb ik die riem nog nooit nodig gehad.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:54

Ik deed het altijd. Soms wel vijf honden mee. :o Ik vond 't geweldig en die honden ook. Alleen één hond was al heel oud en die bleef altijd achter, dus die mocht niet meer. Ik denk dat het wel kan, zolang de hond los kan en goed luistert, of zelf genoeg verstand heeft om niet onder auto's te komen en dergelijke. :)

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:32

het licht er aan of je ponny de hond kent en ze goed op elkaar reageren.
ik zou eerst even kennis laten maken.
even in de bak samen ofzo.
en na een paar dagen kan het denk ik wel.
maar de hond moet wel rustig zijn en goed luisteren.
aan de riem lijkt me niet zo handig. *D

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:01

je zou kunnen om je hond kunnen mee tenemen. allen niet aan de lijn, het kan erg gevaaltijk zijn!

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:16

lijkt me er trouwens wel heel vet uitzien, op je paard in een rengalop en je hond zo meecrossen :P

volgens mij, als je hond goed luisterd zou het best kunnen!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:30

Ik doe het ook al jaren met mijn jack russel.
Ze houdt mij en mijn paard in de gaten. Daarnaast kijk ik ook extra. In de bebouwde kom neem ik haar niet mee. Hoe goed ze ook luisterd. Je hebt zulke wegpiraten!
In het bos of op strand gaat ze mee. Ze wordt er helemaal vrolijk van, gekke is dat paard het fijn vind als ze mee is. Soort van veiligheid.......
Heerlijk galopperen, dan wil ik haar altijd achter me hebben of naast me. Ik hou haar goed in de gaten, maar dat doet ze zelf. Als ik let op! Zeg weet ze het al, dan zeg ik wacht, ze laat mij passeren en dan zeg ik kom maar. Ze weet dat ze dan achter mijn paard moet blijven tenzij ik anders zeg.

Ik geniet hier echt van!
Maar in de bebouwde kom No Way!
Aanlijnen al helemaal niet.