leren laarzen inlopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Re: leren laarzen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:23

Ja hoor je krijgt je prima weer uit :j

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:17

Ik heb ze gewoon aangedaan en ben tv gaan kijken, de volgende ochtend ging ik er al mee rijden, was wel beetje stijf maar hoe vaker je ze aan hebt hoe beter ze gaan zitten, en goed invetten, worden je laarzen soepel van! Het maakt denk ik niet zo uit wat je ermee doet in het begin, ze worden vanzelf soepel. :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:10

Als ze natmaken goed voor je laarzen zou zijn... waarom hoor je ze dan meteen af te drogen als je ze uit doet?

Oftewel, nogmaals geen gekke dingen met je laarzen doen, gewoon gaan rijden, daar zijn ze voor ;)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:11

Omdat je het leer aan de buitenkant moet drogen...
Natte kranten, natte sokken hebben effect op de binnenkant / voering

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:55

Dat trekt echt wel door je voering heen naar het leer. Of ze nu vanuit de buitenkant of de binnenkant zo nat worden, het blijft slecht voor je leer.

Als die kranten alleen effect zouden hebben op de voering, dan verandert er ook niets aan de soepelheid en de pasvorm van het leer. Dat lijkt me dus niet te kloppen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:10

Waar vetten jullie mee in dan?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:48

De meningen zullen erover verdeeld blijven..
Maar als ik ooit weer nw leren laarzen koop en ze zouden krap zitten, dan ga ik er toch mooi weer in met natte sokken!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:18

Ik ga ook met natte sokken erin vanavond! Heb net nieuwe laarzen en gistrer poos opgelopen, nu gelijk me hiel al open :P
Maar ga er vanaaf weer met natte sokken in. Vriendin van me zei het ook al.. Dus ga het ook maar eens proberen. :)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:11

Kelly0708 schreef:
ik heb alleen een kleine tip voor de knieholtes.:
een inlegkruisje in je rijbroek in de knieholtes! :o
dan drukte het niet zo!

Hahaha!
Ik zal het mijn buurman adviseren :D

Er bestaat speciaal spul waardoor je schoenen/ laarzen sneller uitloopt. Ik weet niet hoe het heet, maar bij de schoenmaker vast wel :+ Het is een flesje met verstuiver.
Vochtige sokken werkt ook en is volgens mij echt niet slechter dan een paar zweetkakken..

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:12

PriscaZ schreef:
Zeker niet gaan traplopen of fietsen. Je laarzen krijgen dan knikken die ze anders niet zouden krijgen.

In tegenstelling tot wat hier tot nu toe gezegd is... Gewoon gaan rijden! Hoe meer je ermee rijdt, hoe sneller ze fijn zitten. Dus laarzen aan en rijden maar!

Inderdaad gewoon dit doen, met rijden span je je kuit ook aan dus is het het beste om er gewoon meteen mee te gaan rijden. Voor de rest zou ik geen natte sokken etc. doen, dat lijkt me absoluut niet goed voor de laars :\
het is gewoon even pijnlijden en daarbijten..

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:19

Met fietsen heb je ze er zo uit.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:32

Ik moest met mijn nieuwe laarzen elke dag de hond uit gaan laten... ik kan er nog steeds amper op lopen, toch nog maar eens gaan proberen... mijn oude laarzen zijn nu bijna echt op.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:49

Ik heb ook sinds vrijdag nieuwe rijlaarzen, nou echt niet dat ik daarmee op mijn jonge paard stap, dan lig ik er gelijk naast.
Geen goed idee.
Net zoals mijn vorige loop ik er gewoon veel mee, zodra ze iets soepeler zijn, dan ga ik er idd gelijk mee rijden.

Trouwens, waar ik de laarzen gekocht heb, die zegt dat invetten van laarzen echt uit den boze is, slecht voor de laarzen!
Schoonmaken met een vochtige doek en schoensmeer, dan houd je je laarzen het beste!!!
(deed ik al, vette die andere nooit in, altijd schoenpoets en bleven daardoor wel erg mooi, maar ja, ze zijn nu echt in de terminale fase, dus vervanging was nodig :7 )

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:45

tuinslang erin zetten tot het water eruitloopt, 2-3uurtjes meelopen uitdoen laten drogen en voila ingelopen en zitten hartstikke goed ;)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:11

Het spul dat ik eerder heb genoemd, heet "Walk Away". Je spuit het aan de buitenkant van leren laarzen of schoenen en gaat er direct mee lopen om ze sneller soepel te maken. Gewoon te koop bij de schoenmaker.

Water droogt leer uit en het wordt er lelijk van, dus je dure laarzen tot de top vullen met water.. Bij mijn zuurverdiende laarzen komt er geen tuinslang in!!

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:25

Ik heb sinds kort ook leren rijlaarzen. Nou zijn ze al ver ingelopen, maar ik krijg ze amper uit,
vooral het kuit gedeelte zeg maar gaat erg lastig, laatst hebben we er met twee volwassenen aangehangen om ze uit te krijgen :=
zou dit ook nog over kunnen gaan nadat ik er een tijd mee gereden heb of zou ik ze bij de
schoenmaker op moeten laten rekken?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:33

ik zal niet adviseren om er mee trap te gaan lopen. ten eerste doet het veel pijn en ten tweede heb je grote kans dat je laars in je knieholte naar buiten gaat krullen in plaats van zakken.
ze moeten door zwaarte kracht gaan zakken niet gedwongen.
Veel mee lopen hond uit laten e.d.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:35

simone_89 schreef:
Ik heb sinds kort ook leren rijlaarzen. Nou zijn ze al ver ingelopen, maar ik krijg ze amper uit,
vooral het kuit gedeelte zeg maar gaat erg lastig, laatst hebben we er met twee volwassenen aangehangen om ze uit te krijgen :=
zou dit ook nog over kunnen gaan nadat ik er een tijd mee gereden heb of zou ik ze bij de

Misschien moet je gewoon geduld hebben, maar hier zou je ook dat Walk Away-spul voor kunnen gebruiken. Gewoon op de schacht van je laars spuiten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:02

simone_89 schreef:

Tip: doe van die glanspanty-kousjes aan. Dan glij je makkelijk je laarsen in en natuurlijk ook weer uit :D
Maar dan wel de echte glanspanty-kousjes.

paardebloemp schreef:
Water droogt leer uit en het wordt er lelijk van, dus je dure laarzen tot de top vullen met water.. Bij mijn zuurverdiende laarzen komt er geen tuinslang in!!

Bij mij komt er ook onder geen beding water in! Dat kost je idd je leer.
Maar ik hoor deze tip wel vaker, maar ga het ook niet uitproberen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:03

Ik zit ook met dat kuitgedeelte! Haha.. Me voet zit goed.. Maar de rest zit strak.. Pfft.
Inlopen zeggen ze, dus dat doe ik maar braaf. Hoop wel dat ze snel wijder worden anders wordt het van de zomer bar lastig om me benen erin te krijgen als het warm weer is :+

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:51

Precies hetzelfde probleem dus ;) Ik ga van de week even de tips uit dit topic
proberen, als ik de problemen blijf houden ga ik er mee terug, want ik vermoed
dat ik dit probleem niet had gehad met een kuitmaat groter O:)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:33

Walk Away kun je dus ook op je kuiten spuiten!! Ik heb zelf ook nieuwe laarzen. Ze hebben een tijdje gewoon in de kast gestaan, omdat ik ze niet aan wilde vanwege het oncomfortabele. Ze knelden mijn kuiten af. Nu spuit ik er dat spul op en ze worden met de keer ruimer en zitten zowaar lekker :D

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:38

Gewoon mee gaan rijden, en evt. een leren steunzooltje erin zodat de laars niet zo in je knieholte schuurt. Twee weken doorbijten en dan gaan ze fijn zitten!! Sterkte.

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:43

denk ook eens aan de schoenmaker, ook die kan de laars iets oprekken..Je krijgt ze dan wel niet direct mee terug, maar 1 a 2 dagen later kun je ze weer ophalen!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:45

Ik heb ze naar mijn werk aangedaan en ze daar ingelopen, ik moet soms van mijn bureau opstaan en een trap op en af maar over het algemeen gewoon kilometers gemaakt en na een dag of drie waren ze bij de enkels iets soepeler en ben ik ermee gaan rijden. Je loopt er dan geen rare vouwen in maar het leer is niet meer zo stijf dat in het zadel je knieholtes de laarzen naar beneden drukken. Heeft echter nog weken geduurt voor ik ermee op kon stappen zonder krukje! En voor de rest kreeg ik er van Petrie een schoonmaak en onderhoudsetje bij. 2 flesjes en een sponsje met doekje en daar doen ze het nu al 3 jaar super op zomer en winter. (En ik longeer en zelfs mee) ben te lui om stalschoenen ook nog mee naar stal te slepen.