Hoe kan je het paard het best belonen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: Hoe kan je het paard het best belonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:05

Mijn paard beloon ik onder het rijden meestal door gewoon zo veel mogelijk te ontspannen.
Verder praat ik ook heel veel

Schouderklopje vind ik irritant, ben ik gelijk mijn constante contact kwijt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:08

Soms doe ik wat clickertraing en dan is de beloning een stukje wortel. Maar ook stembeloning werkt super. Tenminste als je ook je enthousiasme op het paard kan overbrengen. Mijn paard was erg moeilijk met zadelen toen ik hem kocht. Ook voor het hoofdstel ging ie op de loop (in de stal want dat was de enige plek waar je hem kon zadelen) en dat bit wilde hij al helemaal niet in. Na veeel geduld en rust kreeg ik vertrouwen en werd hij makkelijker. Toen nam ie een keer zelf het bit in zijn mond. Ik ben hem wild enthousiast om de hals gevlogen en maar goed zo zeggen. Sindsdien hoef ik alleen maar het bit voor zijn mond te houden en hij pakt het zelf aan. Maar het enthousiasme en de trots van dat moment is wat hij snapte. onder het rijden doe ik vooral stembeloning.

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:10

met een aai over de hals, een klopje of heel af en toe een koekje of een wortel,
alleen als je dat te vaak doet worden ze hebberig.
of gewoon met je stem belonen

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

Door mijn stem, en een klopje. Soms een stukje appel.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:13

Aaitje over de hals, storen ze zich niet aan je klopjes.
En een lange teugel, of uitstappen, de beste beloning :D

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:13

Ik beloon mijn paard het liefste met de stem en een aaitje over zijn bles.. das ook erg gewenst ;)

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:44

dat hangt er een beetje van af. als ze braaf haar voetje optilt dan vind ik een súper! op zijn plaats. als ze feilloos een roskam uit mijn zak weet te targetten, dan is het click en beloon. :D het hangt een beetje van de situatie af. op haar schouder kloppen wordt niet getolereerd, maar een knuffel of een lovend woord wel. maar dat is bij één van de shetters, bij de hengst bijvoorbeeld is het weer totaal anders. als ik erop zit, is het over het algemeen een zachtjes/fluisterend súper. dan hoef ik mijn handen niet los te laten, en ik stoor de andere paarden niet. ik pas mijn beloning dus een beetje aan aan het paard, en aan de situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:45

Ik kriebel hem op zijn rug :)

Maar ik loop er wel achter (lange teugel), als ik op een paard rij een kriebel op de schoft of een aai. En uiteraard 'Goedzo' :D

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:07

Iets lekkers kan altijd. :)
maar tijdens het rijden kan je hem klopjes op z'n hals.

x

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:02

Ik geef ze af en toe wat lekkers maar vaak ook een aai, ik wil inderdaad niet dat mijn paard bij alles wat hij doet denkt dat hij er iets voor krijgt en dus happig wordt.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:16

Als je veel met snoepjes beloond.
worden ze opdringerig , en doen ze zodirekt niet alles zonder lekkers.
maar belonen zou ik gewoon met stem en klopjes op de hals.

groetjes,

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:19

Grappig dat bijna iedereen denkt dat paarden happerig worden van belonen met voer.. :+
Dat heeft niks met belonen met voer te maken maar met het feit of je consequent bent of niet. Ik beloon mijn (verzorg)paarden al jaren met voer en nog nooit een happerig paard gehad. :+

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:22

Ik beloon altijd door een aaitje over de hals te geven, want om nou een klopje te geven op de spieren in de hals die het paard daarvoor intensief gebruikt heeft lijkt me niet fijn voelen.
volgens mij zijn hier ook al wel topic's over..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:46

ik denk dat je zeker niet te vaak moet belonen met iets lekkers. daar worden ze vaak opdringerig van. persoonlijk vind ik de stem heel belangrijk. je paard voelt wat je stemming op dat moment is.

als ik mijn paard beloon, zeg ik vaak 'braaf', of iets anders, en ik geef hem een paar aaien over zijn hals of ik kriebel bij zijn schoft. ik geef een paard eigenlijk nooit een klopje. mijn instructrice zei altijd: 'Heb je ooit een paard een ander paard een klopje zien geven? een paard heeft geleerd dat een klopje een beloning betekent, maar dat betekent niet dat hij het fijn vind om zo'n klopje te krijgen.'

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:32

Ik beloon mijn pony altijd met een klopje op zijn hals of met een aardige stem tegen hem praten. Eten geven heeft bij hem niet zo heel veel zin omdat hij eten niet zo heel erg belangrijk vind. Eten geven werkt bij hem dus ook niet als hij zijn angsten moet overwinnen. Dus lief praten en klopjes op zijn hals werken nog altijd het beste.

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:01

Paarden voelen als je trots op ze bent :)
Met stem belonen, klopjes in de hals.
Zelf zou ik inderdaad niet te veel met snoepjes doen, anders word het paard te hebberig.

Annn_vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:05

mijn leasepaard vind het altijd fijn als ik haar een aai over de hals geef of een klopje. aan haar oren te zien wordt ze daar altijd oprecht blij van ;)

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:34

ik beloon ook altijd met een knuffel, aai of met me stem. Als we klaar zijn met 'werken' krijgen ze altijd wat lekkers

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:51

je hebt idd veel manieren van belonen. door een appeltje,suikerklontje of gewoon een klopje met de hand en stem gebruik. Dat laatste is het beste. Door iedere x iets lekkers te geven word je paard verwent en wil steeds meer. door een klopje en stemgebruik weet het paard ook wat je bedoeld.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:57

Met je houding, met je stem, of een lekkere kriebel over zn hals.

Als je pony bijvoorbeeld nooit langs 'dat ene plekje" op durft te lopen
en opeens wil hij dat wel(naast de hand) kan je hem best een snoepje
toe stoppen..
Maar doe dat niet vaak, worden paarden vaak happerig van.

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:50

met je stem wanneer je paard/pony niet luisterd een boze stem en wanneer hij/zij wel luisterd rustige opgewekte stem en een schouderklop natuurlijk

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:24

de paarden waar ik op rijd luisteren heel goed naar de stem dus wat ik doe is ze belonen met de stem en een schouderklop, maar bij een paard ook met de houding, (helpt ook veel).

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:36

Met mijn stem, een aai of een kriebel. En af en toe een wortel of appel :D

saabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:22

tijdens het rijden met mijn stem of een klopje.
na het rijden met een knuffel en eventueel een snoepje/appel en ook met mijn stem.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:07

Hmm tijdens het rijden om de 5 minuten zeker een appel/snoepje geven omdat 'ie' het zo goed doet.... nee lijkt me niet zo'n slim plan ;).
Ik beloon tijdens het rijden gewoon met m'n stem ('braaf/goedzo') of even een aai over de hals, na het rijden beloon ik eigenlijk ook altijd nog even.
En na die tijd nog wat lekkers (muesli/wortels) en weer de wei op zie ik voor het paard ook wel als een beloning :).