Mijn verzorgpaard valt mij aan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Mijn verzorgpaard valt mij aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:36

mijne was dit ook een keer van plan, heb hem goed de waarheid gezegd(t) en de handen omhoog gedaan als hij vlak voor je staat.. hij is hierna mee opgehouden, en komt nu gewoon enthousiast op me afrennen, en gaat niet uithalen!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:38

Hihihi is dit een waakhondpaard?
Neem voortaan maar gewoon een longeerzweep mee.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:13

Ik ben net bij het paard geweest. Heb hier naar wat tips gekeken en dacht het rustig aan te pakken. Ben met wat brokjes de wei in gegaan.
Ben gewoon een stukje de wei in gelopen met een paar brokjes in me hand(klein zweepje voor de zekerheid mee). Ze kwam rustig op me aflopen (wel met haar oren in haar nek) en at wat van de brokjes. Ik keek m'n ogen uit, ben gewoon rustig blijven staan maar in een keer veranderde haar bui en ging in de aanval. Voor dat ik het wist lag ik op de grond en kapte ze naar m'n been. Ben onder het lint door weggekropen en ze liet me met rust, m'n been is bont en blauw en er zit een ei op (niet gebroken ofzo).
Ik ben toen naar de eigenaar gegaan en verteld wat er was gebeurd en hoe mijn been eruit zag, maar meneer was totaal niet onder de indruk van mijn verhaal en koos zelfs de kant van het paard; ik was vast niet 'lief' genoeg voor hem geweest.
Ik was zo kwaad, heb meteen gezegd dat ik wilde stoppen met het verzorgen en zijn antwoord daarop was dat de jeugd van tegenwoordig alleen maar aan zichzelf dacht en veel te brutaal was. Terwijl ik me altijd netjes tegenover die man heb gedragen.
Ik ben er gewoon klaar mee het is goed zo.
Van de beesten waar ik zo veel van gehouden heb ben, ik nu doodsbang en dat vind ik verschrikkelijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:42

he wat vervelend nu.
Is er niet een manege in de buurt waar je paarden kan verzorgen.
Ik weet niet waar je in de buurt woont maar blijven zoeken en kom je er dan weer niet uit gewoon hier weer je probleem blijven posten.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:54

Daks schreef:
he wat vervelend nu.
Is er niet een manege in de buurt waar je paarden kan verzorgen.
Ik weet niet waar je in de buurt woont maar blijven zoeken en kom je er dan weer niet uit gewoon hier weer je probleem blijven posten.

Ik laat het eerst even rusten, ben best bang geworden na vandaag. Ik ga over een tijdje naar de manege in de buurt en dan kijk ik verder. nog dankjewel voor je berichtje.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:02

jeetje wat heftig, ik zou ook eigenlijk niet gaan liggen.
maar hoe de eigenaar reageerde! jij met je been bont en blauw en hij kiest nog de kant van het paard ook.
Goed dat je ermee gestopt bent, ik zou gewoon binnenkort eens gaan kijken bij een manege in de buurt.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:18

Ja ik laat het even rusten en dan is het goed zo. Als men been weer een beetje genezen is dan ga ik naar die andere manege. Dankje voor al jullie tips

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:21

ik zou er niet te lang mee wachten.
Dan word je angst alleen maar groter.
Laatst bijgewerkt door Daks op 09-03-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:29

lieve meid NOOIT gaan liggen in een weide met een agressief paard

ik zou maar een ander verzorgpaardje zoeken ik kan me niet voorstellen dat je hier nog met plezier naartoe gaat en buiten dat paarden verzorgen en berijden moet voor jullie beide leuk zijn en dat is hier niet het geval ik hoop voor je dat je snel een ander paardje vind

in ieder geval veel sterkte met je been

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:32

sprozee schreef:
lieve meid NOOIT gaan liggen in een weide met een agressief paard

ik zou maar een ander verzorgpaardje zoeken ik kan me niet voorstellen dat je hier nog met plezier naartoe gaat en buiten dat paarden verzorgen en berijden moet voor jullie beide leuk zijn en dat is hier niet het geval ik hoop voor je dat je snel een ander paardje vind

in ieder geval veel sterkte met je been

dankje,

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:37

Is dit het eerste paard waar je dit probleem bij hebt of heb je vaker te maken gehad met dominant gedrag bij paarden? Is er niemand in de buurt die je om hulp kunt vragen?
Sowieso nooit met voedsel iets proberen te doen. Paarden kunnen vreemd gedrag gaan tonen als er voedsel in het spel is.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:53

Neonlight schreef:
Is dit het eerste paard waar je dit probleem bij hebt of heb je vaker te maken gehad met dominant gedrag bij paarden? Is er niemand in de buurt die je om hulp kunt vragen?
Sowieso nooit met voedsel iets proberen te doen. Paarden kunnen vreemd gedrag gaan tonen als er voedsel in het spel is.

Dit is het eerste paard wat ik verzorg, ze doet het bij iedereen en de eigenaar geeft er niets om. Ik heb hier wat tips gekregen van mensen om het rustig aan te toen en met wat brokjes te werken, dat heb ik dus gedaan. In het begin ging dat goed maar toen de brokjes op waren ben ik weer aangevallen en in dit geval nog erger.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:54

Als ik op de grond ga liggen is er niets meer aan de hand dus dat doe ik dan.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:00

Dit is geen leuk leer paard voor jou, ga naar de manege vertel daar wat er gebeurt is en vraag of ze je daar kunnen helpen om over je angst heen te komen, als je nu niet meer met paarden in contact komt word je angst steeds groter ! en dat is niet nodig er zijn zoveel paarden en pony's die geen tik in hun kop hebben en die gewoon heel lief en betrouwbaar zijn !!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:07

bluegirl schreef:
Als ik op de grond ga liggen is er niets meer aan de hand dus dat doe ik dan.
En daarmee krijgt het paard wat hij verlangt.

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:11

Dankjewel voor jullie berichtjes, ik ga zeker binnenkort naar de manege en omdat ik nu gestopt ben met verzorgen van het paard wil ik vragen of de modjes hier een slotje op willen zetten.
;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:12

Maar ga alsjeblieft nooit meer op de grond liggen bij een paard zeg, ik vind dat levensgevaarlijk! Veel succes met het vinden van een lief paardje...

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:40

klinkt alsof het paard zichzelf dominant ziet aan jou... denk dat de enige mogelijkheid is om het paard daarmee te laten ophouden door consequent er niet op te reageren of af te strafffen... Het paard weet waarschijnlijk dat jij bang bent, heb dat ook heel vaak gezien bij paarden die bij de ene persoon steeds strontvervelend zijn en bij een ander totaal niet, gewoon omdat de lichaamstaal anders is...
Doet het paard dat alleen bij jou eigenlijk of ook bij anderen??

Ik zou ook zeker niet gaan liggen nee... dat sowieso niet...

bluegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:04

Ik ben naar de manege geweest en alles gaat al beter, daarom wil ik een van de modjes vragen of ze hier een slotje op willen zetten.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:48

Heb je een PB gestuurd, vind wel dat hier iets aan gedaan moet worden voordat dat paard een nieuw slachtoffer maakt...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:04

StefenYnia schreef:
Heb je een PB gestuurd, vind wel dat hier iets aan gedaan moet worden voordat dat paard een nieuw slachtoffer maakt...

Ik denk niet dat de pony echt als gevaarlijk bestempeld moet worden hoor.

TS heeft duidelijk geen ervaring en heeft het helemaal fout aangepakt.
Je gaat toch niet liggen als je aangevallen wordt. :+

Heb een paard meegemaakt dat al jaren aanviel als hij los was. Bleek dat hij dat alleen maar deed omdat hij nergens meer wat van begreep. Iedereen benaderde hem verkeerd, waardoor hij neurotisch werd en "raar" ging doen. Bleek dat ze hem altijd "uitnodigden, maar toch ook wegstuurden in paardentaal. Hij raakte daar mega verward door.
Eenmaal de juiste benadering aan eigenaresse uitgelegt en geoefend. Paard heeft noooooooit meer aangevallen.

Het ligt meestal echt niet aan het paard!!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:18

jes_sira schreef:
StefenYnia schreef:

Ik denk niet dat de pony echt als gevaarlijk bestempeld moet worden hoor.

TS heeft duidelijk geen ervaring en heeft het helemaal fout aangepakt.
Je gaat toch niet liggen als je aangevallen wordt. :+

Heb een paard meegemaakt dat al jaren aanviel als hij los was. Bleek dat hij dat alleen maar deed omdat hij nergens meer wat van begreep. Iedereen benaderde hem verkeerd, waardoor hij neurotisch werd en "raar" ging doen. Bleek dat ze hem altijd "uitnodigden, maar toch ook wegstuurden in paardentaal. Hij raakte daar mega verward door.
Eenmaal de juiste benadering aan eigenaresse uitgelegt en geoefend. Paard heeft noooooooit meer aangevallen.

Het ligt meestal echt niet aan het paard!!

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben ook al eens aangevallen door een paard, toen ik 10 jaar oud was. Dat dier had ook niet de juiste opvoeding gehad, en greep mij vanaf de andere kant van het hek zelfs, terwijl ik niet eens bij dat dier in de wei hoefde te zijn, ik liep erlangs omdat een paadje daarnaast de enige doorgang naar een wei was waar ik drollen op zou ruimen. Het bleek dat de eigenaar het wist dat het dier mensen aanviel, maar was bang dit toe te geven uit angst haar paard kwijt te raken. Drie maal raden wat er gebeurt is toen mijn ouders hiervan hoorden? (of liever gezegd, mijn verwondingen die -echt- hevig waren, zagen.) Ja, inderdaad, paard werd afgemaakt.

Dit dier heeft opvoeding nodig. TS geeft aan dat dit paard het bij iedereen doet, en dat de eigenaar hier niets aan doet. Ergo, eigenaar geeft niet de juiste opvoeding aan het paard, dus het paard reageert zo (En daar geef ik je gelijk, het is niet de schuld van het paard, maar de eigenaar). Het dier zou dus eigenlijk naar iemand toemoeten die het dier -wel- de juiste opvoeding kan geven.

Wat als er nog meer ongelukken gebeuren, en als gevolg, ouders naar de politie gaan en het dier wordt afgemaakt? Is volgens mij -veel- erger.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:28

Ik begrijp jouw standpunt ook wel, maar TS is nog heel jong, totaal onervaren en reageert zelf heel raar.

Bij de boer doet de shet het niet. Dat zal wel komen omdat de boer het op z'n boers aanpakt. Wat totaal mijn voorkeur niet heeft!!, maar voor de boer heeft ie dus wel respect.

Dit meisje moet echt les gaan nemen, vooral begeleiding in omgang met paarden/paardentaal en voorlopig niet zelf gaan aanklooien met paarden. Is ze duidelijk nog niet aan toe. Honden gaan plat uit onderdanigheid/angst, paarden niet. In paardentaal hoor je te vluchten/plaats te maken als onderdanige voor een leider. Dus dat ie haar dan zou grijpen is in paardentaal eigenlijk nog logisch ook. Want ze blijft op die plek, terwijl hij haar wegstuurd (in de shets ogen is hij de leider). Niet goed (een mens is geen paard, dus....), maar wel te begrijpen als je vanuit het paard kijkt.
Het is aan in dit geval TS om de leidende rol te vervullen, maar dat doet ze duidelijk niet, dus doet hij het.

Ken veel bizare verhalen, maar gaan liggen als je aangevallen wordt is nieuw voor mij.

Ps. TS, is geen aanval hoor, maar alsjeblieft neem les, luister en kijk om je heen en doe ervaring op voordat je weer alleen een verzorgpaardje of eigen paard neemt. Zo heb ik en alle anderen het ook geleerd.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:00

jes_sira schreef:
Ik begrijp jouw standpunt ook wel, maar TS is nog heel jong, totaal onervaren en reageert zelf heel raar.

Bij de boer doet de shet het niet. Dat zal wel komen omdat de boer het op z'n boers aanpakt. Wat totaal mijn voorkeur niet heeft!!, maar voor de boer heeft ie dus wel respect.

Dit meisje moet echt les gaan nemen, vooral begeleiding in omgang met paarden/paardentaal en voorlopig niet zelf gaan aanklooien met paarden. Is ze duidelijk nog niet aan toe. Honden gaan plat uit onderdanigheid/angst, paarden niet. In paardentaal hoor je te vluchten/plaats te maken als onderdanige voor een leider. Dus dat ie haar dan zou grijpen is in paardentaal eigenlijk nog logisch ook. Want ze blijft op die plek, terwijl hij haar wegstuurd (in de shets ogen is hij de leider). Niet goed (een mens is geen paard, dus....), maar wel te begrijpen als je vanuit het paard kijkt.
Het is aan in dit geval TS om de leidende rol te vervullen, maar dat doet ze duidelijk niet, dus doet hij het.

Ken veel bizare verhalen, maar gaan liggen als je aangevallen wordt is nieuw voor mij.

Ps. TS, is geen aanval hoor, maar alsjeblieft neem les, luister en kijk om je heen en doe ervaring op voordat je weer alleen een verzorgpaardje of eigen paard neemt. Zo heb ik en alle anderen het ook geleerd.

Misschien heb jij informatie die niet hier in het topic staan, maar waaruit haal jij dat het over een shet gaat? Dat kon ik helemaal niet uit het verhaal halen. Tevens - ook al ken ik de leeftijd van TS niet - lijkt TS me in het profiel niet zo heel erg piepjong, meer een tiener. Neemt natuurlijk niet weg dat ook oudere kinderen, en zelfs volwassenen moeten leren met paarden om te gaan, en ik ben het ook eens dat TS beter eerst goed kan leren met paarden om te gaan, want inderdaad, liggen is geen oplossing. Dat is ook nooit door mij in twijfel getrokken.

Maar, TS geeft wel aan dat het paard dit bij iedereen doet, buiten de eigenaar. Ja, inderdaad, de kans is groot dat de eigenaar het dier een paar keer een flinke lel heeft verkocht om het zo te laten luisteren naar hem. Maar in mijn optiek is dat -juist- reden om het dier te laten heropvoeden, het liefst misschien door andere paarden. De eigenaar doet dit blijkbaar niet op de juiste manier.

Mijn bezorgdheid ging in mijn berichtje uit naar het paard, de eigenaar, en eventueel andere verzorgers. Dat het met TS goedkomt als ze les gaat nemen staat hier los van daar het best voor de hand liggend is, ook voor TS zelf, blijkt uit haar latere berichtjes.

Ik hoop dat het zo duidelijker is, daar ik het idee kreeg dat we een beetje om elkaar heen aan het praten waren. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:00

TS Vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt met je eerste verzorgpaard. Hoop dat je been weer snel opknapt.
Weer zo snel mogelijk met paarden omgaan is goed en dat doe je dus. Misschien kun je ter zijner tijd iemand zoeken die je kan begeleiden in het leren over paardengedrag en paardentaal. Erg boeiend en leerzaam

Ik was een beetje verbaasd over een aantal reacties hier.
Uit het hele verhaal blijkt duidelijk dat TS nog te onervaren is om een paardje als dit te hanteren. Triest genoeg dat de eigenaar haar maar laat aanmodderen, maar ik denk dat de meeste mensen hier ook zouden moeten beseffen dat dit geen meiske is wat de strijd moet aangaan.
(zoals sommigen van jullie gelukkig ook aangaven)
Je maakt een dergelijk paardje niets wijs. Angst en het ' niet weten wat te doen' heeft hij meteen door. Doen alsof je dapper bent en met zweep de wei in gaan werkt averechts.
Minstens even gevaarlijk is snoepjes aan een dergelijk paard gaan geven.
Let wel... ik ben absoluut niet tegen voerbeloning. Ik gebruik het zelf ook, Maar in een situatie als deze ben ik er wel degelijk op tegen want voer kan een paard bijzonder opdringerig tot agressief maken als je niet weet wat je doet en hoe je ermee om moet gaan.
Voordat je zelfs maar denkt aan werken met voer, zul je toch eerst goed lichaamstaal moeten kunnen en prima in staat moeten zijn om een paard uit je eigen ruimte te houden en weg te sturen als dat nodig is. Anders blijf je nergens.
Een blik op het gedrag van paarden ten opzichte van lager in rang geplaatste dieren als er bijvoorbeeld brokjes worden verstrekt terwijl ze in een groep staan, zegt meer dan genoeg.
En TS is hier in de ogen van het paard een lager geplaatste.

TS heeft het enige gedaan wat ze in deze situatie kon doen; ermee stoppen.