Samenvatting/notitie onderaan protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Re: Samenvatting/notitie onderaan protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:36

ik laat mijn schrijver altijd heel opschrijven,zowel bij de lage als bij de hoge cijfers,en onderaan het protocol schrijf ik dan zelf nog wat rijtechnische informatie..hoop maar dat de deelnemers het waarderen en het ook allemaal lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:41

Vind het super als jury's er een algemene aantekening maken onderaan de coupon, dan weet je ook meer over het 'grijze' gedeelte van de proef.

Ben verder ook iemand die na een proef snel op een jury afstapt voor toelichting, en kan dan ook wel eens eigenwijs zijn :o maar dat alleen als ik ook écht weet dat ik gelijk heb, hier zitten soms jury's die je afstraffen om dingen die verplicht zijn (in L vanuit draf eerst stappen en dan halthouden, en niet meteen stilstaan). Vaak zijn mederuiters wel blij met me, zelf durven ze het niet. Ben echter de meeste keren dat ik toelichting ga vragen ook echt heel erg blij mee dat ik het heb gedaan.
Laatst een keer in het ZZL, had naar mijn idee echt een heel fijne proef neergezet, maar punten vielen ontzettend tegen en zaten grote verschillen tussen beide jury's. Ben toen naar jury gegaan die laagste zat qua punten, die was al blij dat ik naar haar toe kwam omdat erg graag wilde toelichten maar het niet via coupon wilde doen omdat dan al heel snel negatief over zou komen. Heb een hele tijd met jury gepraat en ging ondanks mijn tegenvallende scores toch erg blij naar huis.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:48

daar heb je helemaal gelijk in haike..je kan beter gewoon vragen hoe het zit als dat je met een ontevreden gevoel naar huis toe gaat.Het komt alleen weinig voor dat deelnemers je aanspreken,misschien durven de meesten het toch niet?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:54

jury schreef:
Dat weerwoord valt best wel mee hoor. Tuurlijk krijg je antwoorden van "ja thuis doet ie dat nooit" maar door daar weer op een bepaalde manier te reageren krijg je vaak een heel leuk gesprek.
Je ziet gewoon vaak dat mensen jury's eng vinden en dan is het makkelijker om op ze te mopperen dan het gesprek aan te gaan.

Op een enkele uitzondering na krijg ik echt hele leuke reacties. Bij kleine kinderen betrek ik wel altijd de voorlezer bij de toelichting. Vaak zitten de kleintjes zo vol stress dat ze alleen maar knikken en zo gauw mogelijk weer weg willen.

Vroeger.............werd dit altijd gedaan!!
Je moest na afloop van je proef altijd voor commentaar naar de jury auto.
Dat was juist fijn, omdat je zelf dan ook wel eens wat kon toelichten.
En als je erg goed gereden had, wat je meestal zelf ook wel wist, kon je
vragen, of je een winstpunt had. Heerlijk.
Nu is na afloop van de wedstrijd, is vaak de jury al weg. Er is dan geen mogelijkheid
meer om wat te vragen. En mocht de jury er nog zijn, weten ze zich niet altijd meer
alles voor de geest te halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:57

Ik herken in de kantine de jury's nooit :o en ik wil op zich wel graag toelichting maar echt een gerichte vraag kan ik niet stellen dus ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen dan. Ben ook idd ergens wel een beetje bang dat jury's het hinderlijk vinden. Ik waardeer het al dat ze de tijd hebben genomen om even naar ons te kijken :) dus ik voel me soms bezwaard om nog meer tijd in beslag te nemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:57

Mooi verhaal, heb vorige zomer een groot buitenconcours gedaan waar bij wijze van proef de blauwe doorslag direct aan de ruiter meegegeven werd. Voordeel was dan dat ze direct de punten hadden én je kon er commentaar bijgeven.

Dame rijdt best een nette proef maar zit afgrijselijk naar voor, ik stoor me eraan, maar goed echt in de weg zat ze m niet maar geef haar een lager cijfer voor houding en zit en maak er bij het overhandigen van de coupon een opmerking over. Dame (leeftijd ongeveer 35) begint heel hard te huilen en te gillen dat ze dat ook niet kan helpen want ja hij gaat er ook wel eens vandoor waarop ik dus zeg, dan moet je vooral NIET voorover gaan zitten, dan heb je veel meer te vertellen. Door de gierende uithalen en snikken kon ik mezelf niet eens meer horen, had al vier keer gezegd joh doe eens rustig je hebt goeie punten maar hier moet je aan werken, kortom volstrekt zinloos, dame ging bloedlink bij mijn ring weg.....

Dat soort toestanden heb ik dus gewoon echt geen zin in...ga dan geen wedstrijd rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:06

dat is niet leuk nee. :n

Ik ben wel vaker voor mijn zit naar de jury geroepen na de proef, omdat idd de proef wel oke was maar ik er zo beroerd op zat. Dan wilden ze graag weten of ik er vanaf gevallen was ofzo. Dus uitgelegd dat ik rij met drie hernia's en dat het verder niet echt zeer doet, maar dat de onderkant compleet geblokkeerd is waardoor het voor mij heel moeilijk is om nog recht te zitten. Tot dusver altijd fijne reacties gehad, dat ze het knap vinden dat ik daarmee verder rij en dat ik het lage cijfer op het protocol voor houding en zit in dat geval maar even moet vergeten. Er staat dan ook vaak nog onder het protocol iets in de trant van 'Goed bezig, ga zo door!' Dus dat wordt van mijn kant iig erg geapprecieerd, ik hoef echt geen 6 als ik beroerd zit (sommige juryleden wouden dat ik het van te voren zou melden, dat rekenden ze het niet door, maar ik kies zelf om te starten met een medische beperking) maar gewoon het begrip doet mij wel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:11

jury schreef:
Ik geef iedereen (als de locatie) het toelaat een mondelinge toelichting. Daar kies ik voor omdat ik gemerkt hebt dat je dan wat meer interactie krijgt ook later in de kantine. Je haalt dus het eenrichingsverkeer (jury naar ruiter) er meer uit.
.

Volgens mij heb jij mij weleens gejureerd en aan het einde van de proef mondeling toelichting gegeven. Je bent tot nu toe ook de enige geweest ;)
Ik vond het toen erg prettig en ging met een tevreden gevoel de proef weer uit!

Verder kom ik het vaak tegen dat er weinig commentaar gegeven wordt op het protocol, laat staat een extra opmerking onderaan. Jammer!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:22

Onder het zadel ben ik het nog niet tegen gekomen bij de ruitertjes van mijn pony's, wel 1x 2 kleine mondelinge opmerkingen.

Zelf men ik en heb ik nog nooit mondeling commentaar of meer uitgebreid commentaar onderaan gekregen. Wel weet ik inmiddels wat welke jury zo'n beetje wil zien en bij welke jury ik wel of juist moeilijk punten kan rijden. Mocht het kunnen ga ik vaak ook even naar de jury toe, sommige kan je echt even fijn mee praten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:58

daffodil schreef:
Mooi verhaal, heb vorige zomer een groot buitenconcours gedaan waar bij wijze van proef de blauwe doorslag direct aan de ruiter meegegeven werd. Voordeel was dan dat ze direct de punten hadden én je kon er commentaar bijgeven.

Dame rijdt best een nette proef maar zit afgrijselijk naar voor, ik stoor me eraan, maar goed echt in de weg zat ze m niet maar geef haar een lager cijfer voor houding en zit en maak er bij het overhandigen van de coupon een opmerking over. Dame (leeftijd ongeveer 35) begint heel hard te huilen en te gillen dat ze dat ook niet kan helpen want ja hij gaat er ook wel eens vandoor waarop ik dus zeg, dan moet je vooral NIET voorover gaan zitten, dan heb je veel meer te vertellen. Door de gierende uithalen en snikken kon ik mezelf niet eens meer horen, had al vier keer gezegd joh doe eens rustig je hebt goeie punten maar hier moet je aan werken, kortom volstrekt zinloos, dame ging bloedlink bij mijn ring weg.....

Dat soort toestanden heb ik dus gewoon echt geen zin in...ga dan geen wedstrijd rijden!

Maar dat zijn nou juist de mensen die je met een praatje voor de volgende wedstrijd wellicht minder gestrest krijgt.
(Al krijg je er soms ook de slappe lach van ;) )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:28

Nou inderdaad, je snapt dat ik erna met mijn voorlezer vreselijk de slappe lach gekregen heb, ze had namelijk rond de 190 punten dus ik snapte al helemaal niet waar ze zich nou zo gruwelijk druk om maakte.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:54

Blijheid schreef:
Ik weet uit ervaring als schrijfster dat je als jury soms een combinatie ziet die het nèt niet is. Een zesje, maar niet meer. Vaak blijft het commentaar dan steken bij "te laat" "te vroeg" "mag meer" enzovoorts. Juist dan is het erg fijn om een algemene opmerking onderaan de proef te krijgen :j Want eigenlijk gaat er niks echt fout, maar dat betekend niet dat het niet beter kan :)

Ik zet er dus altijd wat bij, en omdat ik begin met een positieve note dwing ik mezelf ook tijdens de proef in de gaten te houden wat er wél goed gaat (ook als ze uiteindelijk op 160 uitkomen....).
Paar dingen die ik afgelopen tijd op protocol heb gezet bij 'gemiddelde' proeven;

'Brave proef en fijn beeld, voor meer 7-ens en 8-en met meer impuls en secuurder rijden'
'Keurig afgewerkte oefeningen, let op meer open aanleuning'
'Paard toont al fijne balans in het wijken, werk aan verruimingen, vooral in galop'
'Vriendelijk voorgesteld, werk aan meer lengtebuiging vooral naar links' (of rechts :+ )

Urielle schreef:
Ik herken in de kantine de jury's nooit :o en ik wil op zich wel graag toelichting maar echt een gerichte vraag kan ik niet stellen dus ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen dan. Ben ook idd ergens wel een beetje bang dat jury's het hinderlijk vinden. Ik waardeer het al dat ze de tijd hebben genomen om even naar ons te kijken :) dus ik voel me soms bezwaard om nog meer tijd in beslag te nemen.

Dan vraag je toch even aan het secretariaat of de jury er nog is? Ik laat het vaak even melden en ik wacht ook altijd tot na de prijsuitreiking :j, ik zou graag zien dat meer mensen na de proef even naar me toe komen! Zit er toch niet voor niks te wachten :D . Voel soms ook echt wel een 'kloof' met de ruiters, terwijl ik graag dingen toelicht en dat echt geen moeite vind. Maar als ik alleen al een vriendelijk knikje naar een ruiter/amazone geef of gedag zeg schieten sommige al in de stress :')

Sonja schreef:
Tip:
Heb je een beetje een bijdehandte schrijver die het wel durft? Dan is het erg leuk om toch samen de prijsuitreiking te doen. Geef je schrijver de algemene dingen die je opgevallen zijn, zodat hij/zij die algemeen in het inleidende praatje vóór de lintjes kan vertellen. Daarna laten zeggen dat jij nog een kwartier aanwezig bent voor toelichting, mocht iemand z'n commentaar niet begrijpen.
Zo doen wij het ook, en dat werkt erg fijn.
Daarna doen we de prijsuitreiking. Ik lees de uitslagen voor, en de jury zelf overhandigt de protocollen en prijzen. Zo is er even gauw nog contact met de jury, kan ze nog even kleine dingetjes benadrukken, en dat neemt een drempel weg voor de ruiters om nog even wat toelichting te vragen na de uitreiking. Ik merk bij ons dat ze het vréten, die protocollen met toelichtingen en de kans om nog wat te vragen.

Dit is wel een hele goede!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:33

Helaas staat er niet heel vaak nog een algemene opmerking onder de coupon, maar als ze er wel staan waardeer ik het enorm, vooral (wat dan toch 9 van de 10 keer het geval is) wanneer het ook nog precies aansluit bij de dingen waar ik zelf al mee aan het werk ben. Dat bevestigd gewoon je eigen gevoel.

Ben zelf inmiddels 1 keer na de jury toegegaan na tegenvallende punten en commetaar waarvan ik niet snapte wat die man nu bedoelde, om toelichting gevraagd en dat resulteerde in een heel leuk een leerzaam gesprek, snapte daarna wel wat hij bedoelde en hoop echt dat ik hem vaker als jury tegen ga komen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:16

Nimmy schreef:
Ben zelf inmiddels 1 keer na de jury toegegaan na tegenvallende punten en commetaar waarvan ik niet snapte wat die man nu bedoelde, om toelichting gevraagd en dat resulteerde in een heel leuk een leerzaam gesprek, snapte daarna wel wat hij bedoelde en hoop echt dat ik hem vaker als jury tegen ga komen.

Daarom zou het ook beter zijn als meer mensen gewoon even naar de jury zouden gaan!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:24

Die opmerkingen vind ik ook fijn :)

Jury`s die iets leuks melden over je paard of een tip geven om het allemaal net iets beter te kunnen laten lijken... Heel welkom, want je start tenslotte om beoordeeld te worden. Het verbaast me dan ook iedere keer dat mensen met 'exoten' zeuren dat jury`s niet van hun paarden houden; ik krijg juist vaak leuke reacties op m`n Groningers - ook als de proef beter kon :+

Het viel me op dat de proefjes die ik in het midden van het land reed van veel meer toelichting werden voorzien dan de meeste proeven die ik in het noorden heb gereden. Kan toeval zijn, of Grunnegers zijn ook op de coupon korter van stof :Y) Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet over iedere combinatie een zinvolle toevoeging kunt meegeven.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:55

Remember schreef:
Nimmy schreef:

Daarom zou het ook beter zijn als meer mensen gewoon even naar de jury zouden gaan!

helaas komt t vaak voor dat ze de volgende rubriek alweer aan t jureren zijn, of al weg zijn.

Heb toen ik nog b reed ook een keer een jury gehad die na me toe kwam dat ik goed gereden had, stond mn paard af te zadelen en ze was op weg naar de kantine, vond ik ook erg leuk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:53

Ik vind het altijd erg jammer dat er zo weinig commentaar op het protocol staat. Nu, als ik een 3 of een 9 krijg, tja dan wéét je ook wel waarom je die verdient hebt. Maar ik zit vooral met die 6jes en 7tjes. Wat kan ik dan beter doen om daar een 8 van te maken? Dat zou ik graag horen! Helaas heb ik vorige zomer op geen van de protocols die ik kreeg (ok, ik heb maar 4 keer kunnen starten wegens operatie paard) ook maar enig commentaar gekregen! Eén jury is naar me toe gekomen na afloop van mijn proef met de vraag of ik mijn paard niet verkocht (nee dus), maar verder, niks nada noppes, heel jammer vind ik dat!

Als ik zelf ga jureren heeft mijn schrijfster altijd kramp... Ik probeer zoveel mogelijk commentaar mee te geven en noteer meestal zelf ook nog wat onderaan het protocol. Ik blijf ook tot na de prijsuitreiking (nog een half uurtje ofzo), maar ik heb het nog maar één keer meegemaakt dat iemand extra uitleg kwam vragen. Heel jammer...

Als ik zelf mijn punten krijg en ik ben het met iets niet eens / iets is mij onduidelijk ga ik wél op zoek naar de jury (even checken met het secretariaat want ik herken ze idd bijna nooit) om uitleg te vragen. Helaas zijn deze in de meeste gevallen al vertrokken...

Het zou zoveel fijner rijden zijn als de kloof tussen jury's en ruiters wat kleiner werd!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:59

ik heb toevallig van de week al mijn oude coupons opgezocht en uitgezocht welke ik wilde bewaren en welke niet. In totaal waren er 2 met extra commentaar :). maar ook heel veel met helemaal geen opmerkingen..En dat vind ik dan jammer.

Ik zou het ook heel fijn vinden om meteen van een jury terug te horen wat de tips en tops zijn voor jou en en je paard als combi!

Citaat:
Als ik zelf ga jureren heeft mijn schrijfster altijd kramp... Ik probeer zoveel mogelijk commentaar mee te geven en noteer meestal zelf ook nog wat onderaan het protocol. Ik blijf ook tot na de prijsuitreiking (nog een half uurtje ofzo), maar ik heb het nog maar één keer meegemaakt dat iemand extra uitleg kwam vragen. Heel jammer...

Ik zou dat best willen, maar ik herken de mensen niet meer? Ik ben dan zo gefocust op mijn paard dat ik niet ga
koekeloeren hoe de persoon in de auto er uit ziet :o . Misschien een herkenningsteken voor jury;s?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:32

wb het aanspreken van de jury na een proef. Ik ben het meestal niet zo oneens met de punten, en zeker niet met het totaal, maar zit nog wel eens met een echt gerichte vraag. Zo had ik laatst een beduidend lager punt voor het hals strekken dan ik had verwacht en dan wil ik graag weten wat er dan aan mankeert dat ik zelf niet heb gezien. Maar de kans dat een jury dat nog weet (er stond ook geen commentaar bij) acht ik wel erg klein, ik ben benieuwd hoe andere juryleden daarover denken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:44

Memuska schreef:
Het zou zoveel fijner rijden zijn als de kloof tussen jury's en ruiters wat kleiner werd!

Absoluut! Ik moet zondag de L1 en de B jureren. De prijsuitreiking van de L1 is halverwege de B (dus dan ben ik druk bezig :Y) ), maar ik zal aan het secretariaat vragen of ik de protocollen mee kan geven bij de prijsuitr. van de B. Kan er dan ook meteen wat bij zeggen, ben benieuwd hoe daar dan op gereageerd wordt!

randie schreef:
Ik zou dat best willen, maar ik herken de mensen niet meer? Ik ben dan zo gefocust op mijn paard dat ik niet ga
koekeloeren hoe de persoon in de auto er uit ziet :o . Misschien een herkenningsteken voor jury;s?

Gewoon even bij het secretariaat vragen!

Lielle schreef:
wb het aanspreken van de jury na een proef. Ik ben het meestal niet zo oneens met de punten, en zeker niet met het totaal, maar zit nog wel eens met een echt gerichte vraag. Zo had ik laatst een beduidend lager punt voor het hals strekken dan ik had verwacht en dan wil ik graag weten wat er dan aan mankeert dat ik zelf niet heb gezien. Maar de kans dat een jury dat nog weet (er stond ook geen commentaar bij) acht ik wel erg klein, ik ben benieuwd hoe andere juryleden daarover denken.

Ik laat altijd veel commentaar bijschrijven en als ik dat dan teruglees kan ik me behoorlijk nauwkeurig het beeld weer voor me halen. Zou het dus denk ik wel terug kunnen halen :j. Dus gewoon vragen, als ze het nog weten is het mooi meegenomen en anders krijg je vast een ander leuk gesprekje over je proef!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:46

ik schrijf regelamtig zelf commentaar onder aan de coupon. Soms noodgedwongen, schrijfster die opmerkingen op de andere punten niet bij kan houden... En soms omdat ik het nodig vindt. (ook positief)
Een enkele keer laat ik na de proef even iemand langskomen. Dat kan uiteenlopende redenen hebben: iemand die fout niet hersteld en daarmee vele punten laat liggen (bijv. door niet opnieuw aan te galoperen), maar ook kinderen die boos zijn op ouder omdat ze verkeerd rijden. En bij kinderen als het echt heel slecht gaat leg ik uit dat ze niet zulke hoge punten hebben, maar dat ze bijv erg goed hun best doen, maar dat de pony beter op beenhulpen oid moet reageren en dat ze als ze dat voor elkaar hebben dat ze dan zo'n 15 punten meer hebben. Meestal gaan ze dan wel met een glimlach weg.
Ik probeer dan ook altijd een aantal positieve punten te noemen.
Een hele enkele keer roep ik de moeder, als ze steeds roepen: verkeerde been etc, je kent het wel. Dan waarschuw ik dat dat een reden tot uitsluiting is. Heb ik nog niet gedaan, wel op punt gestaan, maar omdat dit een kind in een erg slechte proef betrof heb ik het maar zo gelaten, maar wel duidelijk gewaarschuwd.

Commentaar komen ze eigelijk nooit vragen, terwijl ik op de startlijst altijd aantekeningen maak, waar ik de combinatie aan herken en het algemene beeld. Bijv: grote schimmel, scheef, rommelige aanleuning erg goede stap.
Maar ze komen nooit. Dat is eigelijk ook de reden dat ik liever niet op grote wedstrijden jureert. Je zit eindeloss tot na de uitslag en er komt geen kip......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:50

Nou, ik zal het eens proberen. Ik heb het een keer eerder willen doen, omdat ik van dat specifieke jurylid telkens minder punten kreeg dan ik verwachtte. Vooraf dus toen bij het secretariaat al aangegeven dat ik het graag na de proef een keer zou bespreken, maar jury in kwestie gaf aan dat ze daartoe alleen bereid was als ik een video opname had, en anders deed ze het niet. Dan neemt je animo wel aardig af, kan ik je zeggen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:52

Video?? Dat vind ik echt een te foute opmerking.
Ik heb daar ooit eens naar verwezen omdat ik heel scheef paard had beoordeeld en had gezien dat op de korte zijde iemand stond te filmen, toen heb ik het aan de hand van de videobeelden uitgelegd. Maar zonder mag ook iedereen langskomen hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:54

Dat vond ik dus ook, zeker omdat ik dus al vooraf aangaf prijs te stellen op een gesprekje na de wedstrijd. Dan kun je je als jury helemaal even voorbereiden.

Ik ben zelf ook jury geweest, moet zeggen dat ik het lastig vond om na 30 combinaties nog precies te weten wat er mis was met een specifiek onderdeel.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:58

Ik heb geen ervaring met commentaar op de protecol, dat zou ik overigens wel heel leuk vinden.. :) ik heb wel ervaring met na de proef direct mondeling commentaar. dat vind ik ook niet verkeerd ;)