Sofy schreef:Ik ben het grotendeels wel met de meningen hier eens. Echter: wanneer heb je genoeg lessen gehad om wel veilig naar buiten te kunnen? In mijn ogen blijft een paard áltijd een paard, die wel eens gekke dingen kan doen, hoe braaf ze normaal ook zijn en hoe goed je zelf ook kan rijden.
Van mezelf weet ik dat ik na 10 lessen echt nog niet genoeg balans en overwicht had om een paard onder controle te houden wanneer er een hond achter hem langs zou springen (wat buiten wel een reële situatie is). Om eerlijk te zijn: ik heb nu twee jaar les gehad en ik weet nog steeds niet zeker of dat goed af zou lopen. Gister er weer af gelegen omdat m'n pony een beetje harder in galop ging dan ik had voorzien.
Ik ben het er dus niet mee eens dat het na 10/20 (privé)lessen opeens wél veilig zou zijn. Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben naar ervaringen/meningen van anderen en dat ik graag wil weten hoe maneges dat oplossen.
Als je zo gaat redeneren moet er maar niemand op een paard stappen
. Een paard kan altijd schrikken, of je nu 10 jaar rijd of nog maar 1 jaar, maar we moeten proberen om het zo veilig mogelijk te maken!Iemand die 10 lessen heeft gehad, weet iig hoe hij moet sturen en weet hoe hij moet remmen en moet gassen. Daarbij heeft diegene gevoeld hoe de gangen aanvoelen en hoe een paard aanvoelt (niet geheel onbelangrijk natuurlijk
). Zo iemand moet nog steeds mee als zijnde beginner en alleen stappen met begeleiding en mocht er iets gebeuren dan weet de ruiter iig een beetje hoe hij/zij het op kan lossen. Dus het is niet persé velig, maar wel een stuk veiliger! Overigens vind ik dat je pas naar buiten kan als je alle gangen gewoon uit kan zitten en onder controle hebt, maar dat is mijn mening
.