Afkeuren paard kosten verkoper?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:40

kohtje schreef:
Dus als het paard dan zo rot als een mispel is op de foto zit de koper zonder paard en een hoge rekening?

Koper wil toch perse het dier rondom op de foto? Kan ook kiezen voor eerst klinisch en daarna verder kijken, maar dat ligt ook wel aan de prijs van het dier :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:42

kohtje schreef:
Dus als het paard dan zo rot als een mispel is op de foto zit de koper zonder paard en een hoge rekening?

Ja, dat is het risico van de koper. Die wil toch een uitgebreide keuring? Mag ie het ook zelf betalen. Klinisch zou ik wel voor mijn rekening nemen.
Ik vind dit ook niet vreemd; als ik koop gaat het meestal ook zo en ik vind het ook geen probleem om te betalen bij afkeuring op röntgenfoto's.

Overigens: als het zo erg is is er meestal klinisch ook al wel wat van te zien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:44

Ja natuurlijk wil ik die foto maar jij wil dat paard kwijt :D
Kijk koop ik een paard voor 2500 euro dan laat ik echt niet alles op de foto zetten.(al wil ik wel de sesambeentjes op de foto)
Er wordt tegenwoordig zoveel gerotzooid met paarden dat ik als koper wel voorzichtig ben.

yingyang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:46

Ik spreek altijd af met de kopers.
Wordt het paard goedgekeurd zijn de kosten van de koper.
Wordt het afgekeurd zijn de kosten van mij.
Tenzij het paard pas gekeurd is en ik de papieren er van hebt.
Dan zijn de kosten gewoon voor de koper.
Die wil immers dat het paard opnieuw wordt gekeurd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:47

Voor 2500 euro zou ik het paaard niet op de foto laten zetten en alleen klinisch laten keuren. De kosten van de foto's wegen namelijk niet op tegen de kosten van het paard. :)

Vanaf een euro of 4000 is het andere koek :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:47

yingyang schreef:
Ik spreek altijd af met de kopers.
Wordt het paard goedgekeurd zijn de kosten van de koper.
Wordt het afgekeurd zijn de kosten van mij.
Tenzij het paard pas gekeurd is en ik de papieren er van hebt.
Dan zijn de kosten gewoon voor de koper.
Die wil immers dat het paard opnieuw wordt gekeurd.

Dus je betaalt als verkoper ook de volledige röntgenologische keuring bij afkeuring?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:48

Ik heb destijds afgesproken dat ik de keuringskosten als koper op mij zou nemen. Ook bij afkeuring..

Dat hij toen is goedgekeurd en dat de verkoopster toen meer geld van me wou hebben , is dan weer een ander verhaal :+ (lang leven het koopcontract)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:49

Wat is er zo erg aan om als verkoper dan de hele keuring te betalen? Het is jouw paard. Of probeer je het net zo lang dat er een komt die geen foto's wil en verkoop jij hun een afgekeurd paard?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:50

Citaat:
Voor 2500 euro zou ik het paaard niet op de foto laten zetten en alleen klinisch laten keuren. De kosten van de foto's wegen namelijk niet op tegen de kosten van het paard.

Ik zie dat heel anders. Ik laat ieder paard dat ik koop volledig op de foto zetten, ongeacht de aanschafprijs. Dit omdat:

1. de kosten van de keuring (zo'n 500 euro) zeker wel opwegen tegen de gigantische kosten die je kan krijgen als een gebrek naar voren komt
2. ik me ga hechten aan het dier en graag van tevoren wil weten dat er geen ernstige gebreken aan zitten te komen zodat ik mijn vriendje snel weer moet verliezen

yingyang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:50

Horseware: Ja Tenzij ik het paard al röntgenologische heb laten keuren.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:52

kohtje schreef:
Wat is er zo erg aan om als verkoper dan de hele keuring te betalen? Het is jouw paard. Of probeer je het net zo lang dat er een komt die geen foto's wil en verkoop jij hun een afgekeurd paard?

Omdat het de koper is die een volledige keuring wil. Dat vind ik prima, maar ik zie niet in waarom ik als verkoper daarvoor zou moeten betalen. Klinisch vind ik wat anders.

Iemand een afgekeurd paard verkopen is iets compleet anders; dat betekent namelijk dat je als verkoper al weet dat het paard niet goed is. Dat is iets heel anders, dat vind ik oplichting en zou ik nooit doen.

kohtje

Re: Afkeuren paard kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:57

Maar zodra een paard door een evt koper op de foto is gezet en deze blijkt afgekeurd waarom betaal jij als verkoper dan niet en wat zou je dan verder er mee doen? Bij de volgende koper de foto's overleggen? (die je dan niet hebt als de betalende partij die heeft dus de vorige koper)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:59

kohtje schreef:
Maar zodra een paard door een evt koper op de foto is gezet en deze blijkt afgekeurd waarom betaal jij als verkoper dan niet en wat zou je dan verder er mee doen? Bij de volgende koper de foto's overleggen? (die je dan niet hebt als de betalende partij die heeft dus de vorige koper)

Dan kan het paard dus idd alleen met die bemerking verkocht worden.
Is het gebrek te ernstig, dan zal hij helemaal niet meer verkocht worden. Bij een licht gebrek zal hij verkocht worden met die bemerking.

Waarom ik de keuring niet zou betalen heb ik geloof ik inmiddels al 3 keer uitgelegd, dus dat ga ik niet weer herhalen ;)

Tallie1979

Re: Afkeuren paard kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:02

kohtje schreef:

Op het moment dat je paard 1x is afgekeurd, heb je een meldingsplicht aan andere potentiele kopers, dus je wint er als verkopende partij niks bij.. :)

Maar keuren is daarnaast ook altijd momentopname :)

Mijn paard was in 6,5 jaar 3x kreupel geweest door invloeden van buitenaf. 1x door trap ander paard, 1x door verkeerd beslag en 1x door hoefzweer en toch werd hij op 1 pootje afgekeurd op de buigproef. Ik ben nooit zo verbaasd geweest dan met deze keuring.

En Horseware, ook een goedgekeurd paard kan je enorme kosten van krijgen. Hij hoeft zich maar 1x flink te verstappen in de wei :) Keuren is en blijft een momentopname. Vandaag kan er niks te zien of te horen zijn aan het dier en morgen kan hij dood in zijn box liggen bij wijze van spreken :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:03

ik zal wel :o? zijn maar begrijp niet waarom de verkoper niet wil betalen bij afkeur.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:04

ik ben altijd gewend te dokken als ik een paard wilde kopen..of ie nou goedgekeurd werd of afgekeurd..er was niemand die zèi 50/50...

ik weet dus niet beter :)
Laatst bijgewerkt door tita op 02-03-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:05

Ik vind het niet meer dan normaal dat als je een paard in de prijsklasse > €4500 wilt verkopen dat je 'm als verkoper vooraf laat keuren. Ik zou als koper bij een duurder paard nooit akkoord gaan met dat de verkoper hem niet gekeurd heeft en niet voor de keuring wil betalen als het paard afgekeurd wordt. Ik ga ervan uit dat de verkoper in zo'n geval overtuigd is van de goede gezondheid van het paard en daarom niet moeilijk doet over foto's en de kosten daarvan mocht het paard toch niet goed zijn.
Als er recente foto's zijn zou ik die door mij eigen veearts laten bekijken en vervolgens nog klinisch laten keuren + bloedafname. Die kosten zou ik dan wel als koper op me willen nemen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:05

kohtje schreef:
ik zal wel :o? zijn maar begrijp niet waarom de verkoper niet wil betalen bij afkeur.

Omdat ik als verkoper weet dat mijn paard goed is en een potentiele koper wat mij betreft wel mag keuren, maar op eigen verantwoording..

Zou wat zijn zeg, zit je allereerst met een fikse nota van de dierenarts en daarnaast met een onverkoopbaaer paard! :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:06

Citaat:
En Horseware, ook een goedgekeurd paard kan je enorme kosten van krijgen. Hij hoeft zich maar 1x flink te verstappen in de wei Keuren is en blijft een momentopname. Vandaag kan er niks te zien of te horen zijn aan het dier en morgen kan hij dood in zijn box liggen bij wijze van spreken

Natuurlijk, maar ik heb al 2 keer meegemaakt dat een paard dat ik alleen klinisch liet keuren binnen 1 jaar naar de eeuwige weides kon vanwege zware hoefkatrol. Had ik die op de foto laten zetten bij de aankoop, dan had dat een hele hoop ellende gescheeld.

Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, maar ik sluit de risico's liever zoveel mogelijk uit.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:08

Tallie1979 schreef:
kohtje schreef:

Omdat ik als verkoper weet dat mijn paard goed is en een potentiele koper wat mij betreft wel mag keuren, maar op eigen verantwoording..

Zou wat zijn zeg, zit je allereerst met een fikse nota van de dierenarts en daarnaast met een onverkoopbaaer paard! :D

Als je zeker weet dat je paard goed is, dan zou je laatste zin toch nooit het geval kunnen zijn?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:09

Horseware schreef:
Citaat:
En Horseware, ook een goedgekeurd paard kan je enorme kosten van krijgen. Hij hoeft zich maar 1x flink te verstappen in de wei Keuren is en blijft een momentopname. Vandaag kan er niks te zien of te horen zijn aan het dier en morgen kan hij dood in zijn box liggen bij wijze van spreken

Natuurlijk, maar ik heb al 2 keer meegemaakt dat een paard dat ik alleen klinisch liet keuren binnen 1 jaar naar de eeuwige weides kon vanwege zware hoefkatrol. Had ik die op de foto laten zetten bij de aankoop, dan had dat een hele hoop ellende gescheeld.

Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, maar ik sluit de risico's liever zoveel mogelijk uit.

Ik begrijp jouw redenering zeer zeker :) Zeker als je het al 2x eerder is overkomen. Nou ligt het ook wel aan de leeftijd van het dier. Kijk, mijne was bijna 16, als je die op de foto laat zetten, vind je altijd wat. Echter, was hij 6 jaar geweest en vind je dan wat op de foto is het wat anders :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:11

kohtje schreef:

het paard hoeft helemaal niet afgekeurd te worden... kan een bemerking zijn.. of de koper komt ook na goedkeuren de verplichting niet na en koopt het paard daadwerkelijk..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:12

kohtje schreef:

Meningen verschillen :-)
Ik vind het niet vreemd, maar vind het dus aan de andere kant ook niet vreemd dat ik als koper ook betaal bij afkeuring. Ik heb ook bij alle kopen ooit maar 1 verkoper gevonden die wél ook de röntgenologische keuring wilde betalen bij afkeuring; bij anderen heb ik dit nooit voor elkaar gekregen.

Wat ik wel vreemd vond was het volgende. Mijn vader en ik hadden eens een leuk 4-jarig paard gezien dat 10.000 gulden moest kosten. Ze mocht gekeurd worden, kosten koper (ook bij afkeuring). Maar zou ze röntgenologisch worden goedgekeurd, dan moest ze 15.000 gulden kosten, want dan was ze meer waard. Tsja, daar hebben we dus vriendelijk voor bedankt :P

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:14

[/quote]Natuurlijk, maar ik heb al 2 keer meegemaakt dat een paard dat ik alleen klinisch liet keuren binnen 1 jaar naar de eeuwige weides kon vanwege zware hoefkatrol. Had ik die op de foto laten zetten bij de aankoop, dan had dat een hele hoop ellende gescheeld.

Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, maar ik sluit de risico's liever zoveel mogelijk uit.[/quote]

Citaat:
Ik begrijp jouw redenering zeer zeker :) Zeker als je het al 2x eerder is overkomen. Nou ligt het ook wel aan de leeftijd van het dier. Kijk, mijne was bijna 16, als je die op de foto laat zetten, vind je altijd wat. Echter, was hij 6 jaar geweest en vind je dan wat op de foto is het wat anders :+

Ja natuurlijk, een 16-jarige is wat anders. Hier betrof het helaas een 6- en een 9-jarige. Veel te jong waren ze nog...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:14

Fleurtje100 schreef:
Tallie1979 schreef:

Als je zeker weet dat je paard goed is, dan zou je laatste zin toch nooit het geval kunnen zijn?

In 6,5 jaar nooit kreupel en dan toch niet door de buigproef heenkomen op 16 jarige leeftijd :) Ja, ik was verbaasd.. Had het nooit verwacht.