Mag ik starten als hengst al is uitgebracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Re: Mag ik starten als hengst al is uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:04

Opzich heb je daar wel een punt maar zoals hierboven gezegd zijn er jaarlijks maar enkele barokke wedstrijden.
Dan train je tussendoor erg veel en goed (anders dan dat je onervaren opeens wekelijks op wedstrijd zou gaan...). Daar komt nog bij dat als je je paard onder die omstandigheden in het gareel kan houden (veel 'onervaren' hengsten bij elkaar) denk ik persoonlijk dat het op landelijk niveau ook wel lukt ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:34

cloris schreef:
Je kan je opgeven voor de startersklasse bij de Barokke wedstrijden, dan rijdt je voor je punten zonder startkaart en bij het behalen van een winstpunt in de L1 kan je dispensatie aanvragen bij de KNHS en landelijk gaan starten met behoud van je punten;

De wedstrijden zijn door heel Nederland dus je moet af en toe even reizen maar het is zeker de moeite waard!!

http://www.lusitano-paarden.nl/lusitano ... ting2.html
(even op 'startersklasse' klikken naast kalender 2010-baroque wisselbokaal.

Begrijp ik het goed: als je bij de funclubwedstrijden een L1 winstpunt hebt, dan mag je opeens starten bij de KNHS, terwijl je bij die bond L2 moet zijn om te mogen starten met een hengst. Logisch toch????????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:14

Als die wedstrijden worden uitgeschreven onder de vlag van de KNHS, dan zal de combi toch een startkaart moeten hebben, die ze dan weer niet krijgt als de ruiter niet voldoet aan de minimum eisen...
of lees ik dat nu verkeerd?

inderdaad verkeerd gelezen...
maar dat heet toch stiefkinderen maken... ,moet dan nu ieder soort of ras een eigen club beginnen, paar wedstrijden uitschrijven om zo de regels van de KNHS aan de kant te zetten?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:15

De meeste 'Barokke' hengsten zijn toch anders van gedrag en door te starten in de Barokke wedstrijden kan je laten zien hoe deze onder controle staat, bij deze wedstrijden zitten gewone normale reguliere jury-leden die je protocol ondertekenen en je niet anders jureren dan op een normale wedstrijd dus niet zoals CharleyT het zo grappig :Z funclubwedstijden noemt.
(Ik had vorig jaar bv een jurylid die helemaal niets had met Barokke paarden naar haar eigen zeggen het is dus niet zo dat je maar 123 even je punten kan pakken)
Het zijn overigens maar een aantal wedstrijden per jaar dus je kan er zomaar eens een hele tijd over doen als de combinatie niet ervaren genoeg is of als het paard gewoon (nog) niet geschikt is voor het wedstrijd terrein.
Daarbij zijn het behoorlijk grote wedstrijden met heel veel deelnemers waar die 'startersklasse' slechts een klein onderdeel van zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:20

maar die regel is er meen ik ook voor enkele andere rassen (AV, Friezen) dus Alane heeft wel degelijk een punt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:26

Lielle schreef:
maar die regel is er meen ik ook voor enkele andere rassen (AV, Friezen) dus Alane heeft wel degelijk een punt.

Die organiseren idd wel zelf wedstrijden maar de 'startersklasse' wordt volgens mij alleen door de 'Stichting het barokke paard' georganiseerd ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:31

de benamingen weet ik zo niet, maar voor zover ik weet is er ook bij AV en Friezen de mogelijkheid om onder de L2+1 regeling voor een hengst uit te komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:34

Ook Friezen mogen idd op hun eigen raswedstrijden starten om de punten te halen om daarna te mogen starten met een hengst. De organisatie moet wel elke keer toestemming geven aan zo'n deelnemer, die beslist dus of ze mee mogen doen of niet.
Aan de ene kant is het waar dat het niet helemaal eerlijk is ten opzichte van andere rassen, aan de andere kant is het gewoon een feit dat de barokke paarden minder problemen geven als hengst gemiddeld gesproken en dat heeft de KNHS blijkbaar ook onderkend en daarvoor een "achterdeur' gemaakt.
Je bewijst wel degelijk eerst op je "onderlinge" wedstrijden of je de hengst onder controle hebt, je moet nog altijd je winstpunten halen van een officiële jury dus je krijgt het niet even kado.
Je kunt het zelfs ook andersom bekijken: deze mensen bewijzen mét de hengst die ze willen uitbrengen dat ze hem goed onder controle hebben. Bij de normale regeling gaat iemand met een superbrave ruin of merrie even de puntjes halen en is het vervolgens nog maar bang afwachten of ze dan de hengst die ze willen starten daadwerkelijk onder controle hebben.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:40

Aha okej, dat die mogelijkheid er nu bij zowel Fries als Av stamboek wist ik niet, dat was toen nog niet :D
Maar ik vind dat Horseyfries zeker een punt heeft met dit;

horseyfries schreef:
Ook Friezen mogen idd op hun eigen raswedstrijden starten om de punten te halen om daarna te mogen starten met een hengst. De organisatie moet wel elke keer toestemming geven aan zo'n deelnemer, die beslist dus of ze mee mogen doen of niet.
Aan de ene kant is het waar dat het niet helemaal eerlijk is ten opzichte van andere rassen, aan de andere kant is het gewoon een feit dat de barokke paarden minder problemen geven als hengst gemiddeld gesproken en dat heeft de KNHS blijkbaar ook onderkend en daarvoor een "achterdeur' gemaakt.
Je bewijst wel degelijk eerst op je "onderlinge" wedstrijden of je de hengst onder controle hebt, je moet nog altijd je winstpunten halen van een officiële jury dus je krijgt het niet even kado.
Je kunt het zelfs ook andersom bekijken: deze mensen bewijzen mét de hengst die ze willen uitbrengen dat ze hem goed onder controle hebben. Bij de normale regeling gaat iemand met een superbrave ruin of merrie even de puntjes halen en is het vervolgens nog maar bang afwachten of ze dan de hengst die ze willen starten daadwerkelijk onder controle hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:46

Reglementsvraag, en bij deze een slotje.