Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:18

Ik vond het juist onnodig om mijn pony een geschaafde neus te bezorgen omdat hij tegen de muur een behoorlijke klap maakte, puur omdat hij niet gewassen wil worden of dat hij angstig is, dat is toch iets waar ik nog heel goed eens op moet gaan letten.

Ik ben voorstander van veel geduld maar misschien heb ik teveel geduld daar ben ik inmiddels wel achter.

Hij hoeft niet direct morgen gewassen te worden, Als ik eerder actie ondernomen had dan had ik wellicht hem nu al kunnen wassen en dus ook zijn huidprobleem onder controle gehad, ik weet het niet. We zijn wel al heel druk met oefenen door in de wasplaats te staan en hem te belonen als het goed gaat, alleen zoals ik eerder zei, na een halve minuut trekt hij vriend en al mee de wasplaats uit.

Hij trekt hem dan terug en dan begint eigenlijk de ellende.

Ik hoef hem vandaag niet direct op de wasplaats hebben als ik hem maar eens fatsoenlijk kan wassen, al is het buiten dat ik hem moet afsproeien dat maakt me niets uit, maar dat water moet eerst opgelost worden vooral eer ik hem de wasplaats in kan duwen MET het water.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:23

Voor dat ik het vergeet: @ Kiwiko, er viel de eerste keer weinig tegen te houden, mijn pony stond vast en kwam langs de muur omhoog, hij kwam neer op de schouders van mijn vriend, daarbij stootte mijn pony zijn hoofd behoorlijk en met een geschaafde neus als gevolg,

dag erna ook gewoon de wasplaats in geweest maar weer dezelfde heibel, ik bedoel hoe ver ga je op een gegeven moment?? Ik vind het een beetje harteloos om te zeggen, laat hem zich zelf maar verwonden dat doet ie zichzelf aan?? Misschien is hij wel ontzettend bang en dan zou hij in dmv die angst zich meer gaan verwonden???

Dat hij het moet leren ben ik van overtuigd, maar het zit helaas niet in me om net zoals vele hem aan zijn "lot" over te laten en toe te zien hoe hij zich zelf pijn doet.

Dan gaat hij toch die wasplaats associëren met pijn?? Of zie ik dat verkeerd???

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:24

maar is het wel angst
je zegt steeds dat hij bang is, maar nog steeds komt het over op mij dat die gewoon geen zin heeft en jij teveel geduld hebt en dan maar stopt
als hij door dat stom doen zijn neus schaaft, jammer dan

hoe is die op de wasplaats als je nietw ast maar gewoon poetst?
Blijft die dan wel staan of gaat die dan ook draaien?
en als je eens wat feller optreed tegen hem, dit gedrag niet pikt, wat doet die dan?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:26

hey Lynn_Nikita

Hij loopt gewoon mee de wasplaats in, staat vrijwel niet stil in de wasplaats ( Aan de box wel )

Word ik een keer boos, dan bereik ik daar weinig mee, hij blijft draaierig en wilt er vervolgens uit, trek ik hem terug dan loopt ie weer een rondje maar is naar mijn idee vrij zenuwachtig en wilt er weer uit.

hij snuffelt wel maar lijkt niet op z'n gemak. daarintegen lijkt het soms ook zo dat hoe feller ik word, hoe irritanter zijn gedrag word. Kan me vergissen hoor maar het is zoals ik het bemerk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:30

ja ik heb het gelezen........ maar dat geeft toch niet, met dat wangedrag heeft hij alleen zichzelf :) als jij maar doorgaat met wassen alsof er niks aan de hand is :)

Ik denk dat je ponie het gewoon niet prettig vind en geleerd heeft dat dit soort gedrag hem vrijplijt van het wassen :) Ik persoonlijk zou me dus niks van dat gedrag aantrekken, en als die domme dingen doet als zijn hoofdstoten....... tja dan doettie dat toch echt zelf :D maar ik ga gewoon stoicijns door met wassen :)

Kijk je paard vind het niet prettig, dat is duidelijk....... dus gewoon wassen voor de leut is NOT DONE, ik vind dat je dat een paard gewoonweg niet moet willen aandoen als die zo duidelijk aangeeft dat die er geen brood in ziet :) Maar wassen omdat het MOET omdat het dier ziek is, is wel andere koek :)

dan moeten ze gewoon even geen praatjes hebben, en de behandeling ondergaan........

Ik vergelijk het altijd met de tandarts.......... ik sheit in mijn broek voor de tandarts, vind het hoogst onprettig........ en toch zal ik er zo af en toe heen MOETEN!! en dan kan ik pruttelen, en sputteren wat ik wil....... maar ik MOET :) en jouw ponie MOET nu eenmaal gewassen worden, dus een dikke helaas voor het dier op dat moment.......... en inderdaad domme dingen doen is dan stom :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:38

Hey Kiwiko,

Ja is eigenlijk ook wel zo, maar ik bedenk me dan weer, als wij mensen ergens bang voor zijn, zoals je al zegt de tandarts, dan heb je zegt je verstand dit MOET nou eenmaal gebeuren en je houdt er geen negatieve ervaring aan over dan alleen dat je het absoluut niet prettig vind.

Zou een paard ook zo denken dan: Ah, ik doe het maar omdat het moet??

Ik snap natuurlijk wel dat ik hem zover moet krijgen dat hij dat gewoonweg toe laat, het is ook zo dat ik absoluut NIET stop met wassen als hij draait, ik ga door totdat ik klaar ben, vraag dan wel niet hoe lang ik dan bezig ben maar ik ga door het pleit hem niet vrij.

Maar ondanks dat ik door ga en niet stop blijft hij dat belachelijk gedrag vertonen en zoals ik eerder zei daar krijg ik nou juist de sch**t van.

Continu maar draaien, continu maar trappelen en daar word ik zo simpel van. Een tijd geleden water over hem heen laten lopen vanuit een emmer, ik dacht: Ja vent maar je moet toch afgespoeld worden. Het ging enerzijds goed, anderzijds begint ie dan weer.

Maar ik ga het toch eens proberen om een stap verder te gaan. Hem vast te zetten op de wasplaats en vervolgens als dat goed gaat het water eens laten lopen.

Het is inderdaad wat je zelf al zegt: Het zal toch eens moeten gebeuren en liever gister als vandaag maar daar ben ik ook een beetje zelf bij als ik eerlijk ben omdat ik te geduldig ben zijn we nooit echt verder gekomen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:46

Mijn paard had dit ook, alleen is dit een merrie. Ze was 3 toen ik haar kreeg & ze kende het allemaal best hoor. Maar dit was gewoon aanstellerig/uitprobeergedrag. Steigeren, slaan heeft ze allemaal wel gedaan hoor , maar bij mij was het een kwestie van goede hulp erbij & aanpakken ;)

Nu loopt ze gewoon door de diepste plassen heen & geeft ze niks meer op een waterstraal (Soms wat draaien, maar daar is het een jong beestje voor he ;) )
(Ze is nu 4 btw)

Dus, een hardere aanpak hoeft niet altijd slecht te zijn.

Zonder te dwingen krijg je dit denk ik niet opgelost.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:47

Nee een paard denkt niet zo.......... daarom zal je het dier zo af en toe toch op een wat onorthodoxere manier moeten overtuigen dat het echt, echt moet gebeuren......... ook al is dit niet fijn :)

je doet het wel goed hoor :) als je alle tijd van de wereld hebt en je niet MOET, dan kan je wat mij betreft jaren pruttelen op de wasplaats :)

Wassen moet je gewoon doen, net als voor het eerst dekens oid opdoen...... gewoon doen, gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is....... niet eens bij nadenken :D

En laat hem maar draaien drallen en weet ik veel wat nog meer, helemaal niks van aantrekken, en gewoon verstandloos doorgaan met wat je aan het doen bent :) ook niet boos worden of geirriteerd raken........ gewoon fluitend blijven wassen ondertussen kleppend met diegene die hem vast heeft...... Doen alsof je neus bloed :)

Gewoon helemaal niet reageren op zijn gedrag........ ook al stoot die zijn koppetje, gewoon doorgaan........ Als je klaar ben kan je wel kijken of er schade is...... maar dat is op dat moment niet belangrijk.... Kijk gaattie KO na het stoten van het koppie, dan is het verstandig om even te stoppen natuurlijk :D maar zonder levensbedreigende verwondingen........ gewoon doorgaan, alsof je neus bloed :)

Komt wel goed :)

KiWiKo

Re: Pony kan maar niet wennen aan gewassen te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:48

Naa je hoeft ze niet te slaan oid......... maar gewoon volhardend zijn :D

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:53

Haal er eens iemand met overwicht bij, laat die hem vasthouden en ga aan het wassen. En verschrik niet meteen als je pony een scheetje laat ;)
en van een kopstoot leert hij alleen maar. Hij doet het zelf als hij de kop stoot, niet jij. Paarden zijn niet gek, hoor.
Ik zeg ook, praampje erop en hem er even doorheen helpen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:00

Het is me duidelijk allemaal. Ik zal zeker met hem aan het werk gaan anders schiet het natuurlijk nooit op.

Ik ga me best doen en mijn pony zeker weten ook. Ik zal zeker goed op zijn gedrag letten wetende dat het geen angst is. Verder zal ik idd gaan werken aan het feit dat hij het maar eens moet leren, we zijn nu toch al zo'n beste tijd ermee bezig dat je er haast moedeloos van zou worden.

Tijd voor actie dus.

Bedankt iedereen die gereageerd heeft, is altijd handig om te lezen dat het ook even anders kan, als het aan mijn geduld ligt ben ik over 10 jaar nog bezig. :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:02

gewoon in je achterhoofd houden.......... dat als je een vraag stelt, je ook NEE als antwoord kan krijgen :)

Soms kan je dingen maar beter niet vragen :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:05

met betrekking tot??

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:07

Als je pony blijft klieren met wassen, dan zou je er even een grote sterke ervaren meneer bij moeten halen, die een voorbeen optilt en de hoef zo dicht mogelijk naar de buik trekt van de pony. Dan kan hij je niets meer maken.

je moet de pony niet vragen, maar voor een voldongen feit zetten. ;)
bij jou hebben ze volgens mij alle kans om overal mee weg te komen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:10

Met betrekking tot paarden en mensen :D

Je kan dingen op twee manieren doen......

"Kom blacky, zal ik jou eens gaan wassen?????"

en

"kom Blacky, ik ga je nu wassen!"

Bij de eerste is er ruimte voor een nee, bij de tweede niet :)

Ik heb het altijd zo gedaan....... ook met mijn personeel, kind, honden, katten en paarden.........

zolang ik het vraag mag en kan er nee gezegd worden..... Op het moment dat dat ik het niet vraag....... maar stel, dan is nee niet een optie

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:11

TS ik heb nog een vraag, jij verteld dat je jaarling je vriend gemakkelijk aankan. en verder begreep ik dat je vriend je helpt. Maar heeft die wel genoeg ervaring om met jong spul om te gaan??

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:12

nee hoor BPVS, ze komen er echt niet mee weg want als de grens bereikt is dan laat ik dat ook merken op degelijke manier en dan gebeurt echt wel wat ik wil.

Het gaat hier om, juist omdat dat vorig jaar zo gebeurd is ik het onderscheid er niet van kon maken of het daadwerkelijk angst is of gewoon klieren en niet willen. Een angstig paard verplichten iets te doen zal in mijn ogen z'n vruchten niet afwerpen. aangezien dit aan de orde was naar mijn idee heb ik hem nooit meer verplicht datgene te doen waar hij toen van omhoog ging.

Dat is wat ik zeg: het is dubbel, het kan gewoon nukken zijn geweest en meneer weet nu dat het niet meer hoeft (wassen doen we wel aan de box maar zijn verbannen naar de wasplaats wat betreft zijn trappelen en draaien daar let ik al niet meer op ) of hij is daadwerkelijk bang en dan zou ik het probleem erger maken door hem de wasplaats in te verplichten.

Of zie ik het helemaal verkeerd??

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:13

BPVS schreef:
Als je pony blijft klieren met wassen, dan zou je er even een grote sterke ervaren meneer bij moeten halen, die een voorbeen optilt en de hoef zo dicht mogelijk naar de buik trekt van de pony. Dan kan hij je niets meer maken.

DEze methode weerhoud je pony er niet van om eens fijn op zijn achterbenen te gaan. Gewoon een praam, is werkelijk een wondermiddel voor deze kuren en is diervriendelijker dan hem zijn neus aan de muur te laten schaven of zijn been uit de kom te trekken zoals hierboven beschreven staat.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:14

eerlijkerwijs BPVS?? Nee, niet genoeg ervaring daar ben ik me ook van bewust, maar eerlijk is eerlijk ik heb van mezelf nooit het idee gehad dat ik dat wel zou hebben ondanks dat ik nu al jaren in de paarden zit en met jonge paarden.

@Kiwiko: Ik snap en dat is ook ergens wel weer zo, maar zou je me dan een verklaring kunnen/willen geven voor het volgende:

Waarom zijn er ZOVEELLLLLLLLLL paarden eigenaren die met regelmaat zeggen dat je het je paard ook kunt vragen???

Zoveel verschillende methodes te koop en te gebruiken, kwestie van uitproberen dus.
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 01-03-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:17

piezze schreef:
BPVS schreef:

DEze methode weerhoud je pony er niet van om eens fijn op zijn achterbenen te gaan. Gewoon een praam, is werkelijk een wondermiddel voor deze kuren en is diervriendelijker dan hem zijn neus aan de muur te laten schaven of zijn been uit de kom te trekken zoals hierboven beschreven staat.

praam was ook al mijn eerste optie :)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:19

Dat is wel eerlijk van je. Ik denk dat er heel veel is misgegaan. En vooral dat de pony steeds zijn zin kreeg.
Als ik een paard of pony moet wassen die niet wil, is hij niet van me af voor ik klaar ben met wassen.
Ik heb nog nooit een paard een voorbeen uit de kom zie trekken. Dat kan ook niet, ze hebben geen kop en kom bij het voorbeen zoals mensen die wel hebben. En als je een paard op drie benen neerzet, kan hij niet afzetten om omhoog te komen.........
Maar ik ben ook niet tegen een praam. Die heb ik zelf ook wel gebruikt als ik moet. Je moet wel even iemand met verstand van een praam opleggen er bij halen. Dit moet je niet zomaar even doen want dan gaat het mis. Iemand moet dit jou even leren.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:20

Citaat:
Waarom zijn er ZOVEELLLLLLLLLL paarden eigenaren die met regelmaat zeggen dat je het je paard ook kunt vragen???

Zoveel verschillende methodes te koop en te gebruiken, kwestie van uitproberen dus.

Die weten alleen uit boekjes en werken meestal niet met levende paarden ;)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:21

Hahaha en ik moet nog wel meer dingen leren wat paarden aan gaat, anders zat ik hier niet.

Ben gelukkig wel altijd bereid om te leren en vragen ben ik niet vies van, tenslotte moeten de dieren samen met mij door een deur kunnen gaan op een liefdevolle manier waarin ik uiteraard wel wat hoger sta in de rangorde

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:27

Uit alles maak ik op dat de pony te vaak zijn zin heeft gekregen wanneer hij ongewenst gedrag vertoonde, je geeft zelf aan dat hij dominant is. Wij hadden er ook een en die heb ik als twee-jarige in een kale box gezet en een longeertouw aan het halster door de spijlen naar me toe en vanuit de deuropening gewoon de slang erop( wel een zachte, lauwe straal) en gewoon blijven spuiten tot hij stil stond, toen weer opnieuw en toen stond hij heel snel stil, daarna nooit problemen weer gehad.
Jouw pony drentelt en is vervelend omdat hij niet weet wie de baas is, hoe sneller hij dit weet, hoe fijner hij alles zal vinden want een paard is een leider nodig om prettig in omgang te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:28

sjattukuh25 schreef:
eerlijkerwijs BPVS?? Nee, niet genoeg ervaring daar ben ik me ook van bewust, maar eerlijk is eerlijk ik heb van mezelf nooit het idee gehad dat ik dat wel zou hebben ondanks dat ik nu al jaren in de paarden zit en met jonge paarden.

@Kiwiko: Ik snap en dat is ook ergens wel weer zo, maar zou je me dan een verklaring kunnen/willen geven voor het volgende:

Omdat je begint met de vraag :) Elke communicatie begint met de vraag...... wil je, zou je ......

behalve bij dingen die moeten........ Wil je dit prikje van de dierenarts????? dat zijn geen vragen die je stelt, dan zeg je gewoon "je krijgt nu een prikje"

Alles wat niet noodzakelijk is vraag je eerst vriendelijk :) ......... en daar kan je best wel wat ruimte inbouwen met betrekking tot het antwoord...... "Wil je rechtsaf gaan...... en het kan ook 10 meter verderop geeft ruimte tot onderhandelen........ Wil je rechtsaf gaan, en er komt een megavrachtwagen op je af denderen, geeft geen ruimte tot onderhandelen........

het is dus aan ons mensen de taak om te weten waneer we wat vragen, en wanneer we het "eisen"

je kan alles vragen, maar bij een vraag is Nee ook een antwoord :D en dat moet je je maar net kunnen permiteren op zo een moment :)