ateo schreef:Dat is het 'm nou net, je gedachtegang veranderen. Dat 'stel dat' is precies waar het bij mij ook om draait. Maar hoe doe je dat? Bach druppeltjes heb ik ook gebruikt. Die helpen bij mij niks. Helaas.
Luidop tegen je zelf praten helpt ook. "Kom op, rij door, er is niks... Rij door, ja goed zo, doorrijden nu! Zie je wel er is helemaal niks, rij door" Dat heb ik echt al 200x tegen mezelf gezegd. En vanaf dat ik dat dan zelf ook geloof voel ik de spanning echt afvloeien. Als je zekerder bent als je doorzit, ga je doorzitten en omgekeerd. Zelf ben ik zekerder als ik lichtrij. Ik blijf ook tegen mezelf praten als de spanning weg is, als ik mezelf "afleid" zie ik ook niet dat een ander paard eens gek doet of er 50m verder een deur opengaat. Vooral geen bepaalde punten gaan vermijden want dan kan je paard ook wel eens gaan denken dat er daar écht wat is. Die bachdruppels mag je ook mengen, maar daarvoor moet je even goed op de website kijken, waarschijnlijk herken je nog wel punten die ze aanhalen uit het dagelijkse leven.
Wat Balou_k ook zegt, ik zie dat hij zijn oren spitst en ik ging naar voren zitten, terwijl dat zo fout is, je paard wordt nog attenter want jij verandert ook van houding. Ik rij dan op voorhand terug, waarbij je menig paard nog eens irriteert omdat hij niet màg lopen terwijl er helemaal niks is. Als ze dan gaan klieren heb ik gelijk iets van "zie je wel dat die stout is" Jaaaaa, hij wordt stout omdat hij niet mag en heel graag wil werken en lopen. Heb ondertussen ook eindelijk gemerkt dat je met meer tempo ze makkelijker terug hebt als ze dan wel eens schrikken, hou ze actief een lui paard schrikt eens zo erg. En dat hebben ze me al tig keer gezegd, maar je moet het ook echt doen, ookal lijkt het tegenstrijdig naar je eigen gevoel.
Ik rij ook nauwelijks op andere paarden, ben ik veel te onzeker voor, mij hoef je ook geen jong of rillerig paard te geven want dan is het hek van de dam.