Wel of geen trailer met zadelkamer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:39

Wij hebben zonder zadelkamer, gewoon in de bak van de pick-up leggen we alles. We zijn ook niet anders gewoon.

Die keren dat ik meeging met iemand die een trailer met zadelkamer had, vond ik toch onhandig.
ALs je je paard op de trailer zet, kan je niet met hem mee zijn kant in, (of toch de kant van de zadelkamer niet) omdat je er dan niet meer uitraakt... En dat is niet zo praktisch bij sommige paarden.
Als je een paard hebt dat er vanzelf inloopt is er natuurlijk geen probleem.

Je hebt ook paarden die continu staan de kappen in de trailer. Vaak ik alleen het grote probleem dat ze veel lawaai maken. Maar met zo een zadelkamer vlak voor hun benen moet je zien dat ze zo de boel niet gaan afbreken. Dus moet je weer extra voorzieningen nemen...

Ohja, en mijn zadel ligt ook altijd netjes in de koffer. Namelijk op mijn poetsbox, is de ideale maat ...
Voor op wedstrijd zelf neem ik meestal een ezel mee om mijn zadel op te leggen tussen 2 proeven in...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:40

felicity schreef:
Hotra hadden ze ook op voorraad met zadelkamer maar die was weer 700 euro duurder als de Atec. Ik hoor ook veel verschillende dingen over Hotra. De een is super tevreden en de ander heeft na 4 jaar een verrotte bodem. Ook hoorde ik dat Hotra is gestopt met trailers maken. Weet verder niet hoe dat zit.
Waarom zou jij geen Atec willen hebben?

Wij hebben dus een Hotra, die door een fabricagefout binnen 6 jaar helemaal verrot was. Zowel de vloer als de onderkant van de wanden. De fabrikant wilde nergens iets van weten, en het heeft heel veel tijd, geld, moeite en negatieve energie gekost om een en ander weer zo te maken dat het weer een veilige trailer was.
Van ze lang zal ze levensdagen geen Hotra meer. Onze volgende trailer wordt een Bockmann. En dus met zadelkamer :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:44

Ik heb een blomert Singapore met zadelkamer gekocht twee maanden geleden. Ik wilde perse een zadelkamer in mijn nieuwe trailer. Waarom?
- Ik rijd SGW dus twee zadels en twee hoofdstellen bij me (en dan is bijna de auto al vol)
- Ik hoef die stinkzooi en haren niet in mijn auto

Met mijn vorige paard was een zadelkamer geen optie, omdat hij de trailer afbrak met voornamelijk zijn voorbenen. Bij veel trailer-onderhoud bedrijven kunnen ze er nadien ook een zadelkamer in klussen. Je bent dan alleen wel je verzorgingsdeur kwijt (en laadvermogen).

Divine

Re: Wel of geen trailer met zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:16

Hmm, heel veel louter positieve ervaringen hier, over het wél hebben van een zadelkamer.

Onze vorige trailer (oude Weijer) had geen zadelkamer. Ik heb het nooit gemist, maar dat is misschien ook wel omdat we altijd een bus voor de trailer hadden staan. Een zadelsteun achterin, de gereedschapskist met borstels, deken er bij en klaar.
Mijn zus heeft een Sluis, met zadelkamer. Ook die trailer heb ik vaak genoeg mee gehad, en de zadelkamer vond ik echt een sta-in-de-weg. Ik kon niet bij het ene laadgedeelte (2-paards trailer), en de ruimte in die kamer was veel te klein om zonder beschadigen je zadel in weg te bergen. De deur daarvan zat trouwens aan de buitenkant, dat was dan weer een voordeel. Verder was het niet meer dan een muf stinkend hokje...

We hebben nu een nieuwe Ifor Williams trailer, met een gigantische ruimte voor de voorstangen. Maar ook nu heb ik bewust géén zadelkamer genomen. Het neemt mij te veel ruimte weg.

Ik denk dat je het wel of niet nemen van een zadelkamer ook moet laten afhangen van het doel waarvoor je de trailer gaat gebruiken; Ga je vaak op wedstrijd? Sleep je veel spullen mee? Wat voor auto heb je? Zit daar niet voldoende ruimte in? Is de trailer meer voor recreatieve doeleinden?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:12

ik heb er een met zadelkamer gekocht (humbaur single) en ben er erg blij mee, je kan alle "trailerspullen" er permanent in opbergen en je hebt na het rijden geen natte en stinkende spullen in de auto liggen. Bij het laden etc heb ik geen last van de zadelkamer, en ik ben niet een van de dunste.

Ik heb vorig jaar een rondje trailerboeren gedaan op zoek naar een nieuwe trailer, maar persoonlijk zou ik niet kiezen voor een XXtrail, aantal dingen zijn onpraktisch en ze roesten weg waar je bij staat (ik heb er een gezien van een half jaar oud bij een dealer die al roestige schroefjes etc had). Dan maar iets meer geld uitgeven maar meer kwaliteit.
Ik hoor ook een hoop dingen over Atec op bokt, echter de mensen die ik ken en er een hebben zijn er erg tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:18

Ik heb met en zonder gehad. Nu ik er een zonder heb, Mis ik het wel. Standaarttrailer spullen kun je niet in je trailer laten(denk aan longeerlijn transport beschermers enz) Ook zijn stinkende dekens en dekjes in je auto niet prettig. En voor je zadel is het natuulijk veel beter om op een hanger te liggen.

Maargoed als je het geld extra er voor heb zou ik het zeker doen!

Het is trouwens wel erg afhankelijk van je auto. Als je een busje heb zou ik het niet doen. Maar wij hebben een dodge kaliber dus erg veel ruimte hebben wij niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:01

Ik heb dus een atec met zadelkamer en van kunststof wat mij heel erg bevalt.
Ook de extra ruimte (1,3/4 ipv 1, 1/2) vind ik heel prettig.
Nadeel vind ik de kleine deur aan de voorkant om in de trailer te stappen, heb vaak m'n kop gestoten. (ben ook vrij lomp) Voordeel van zo'n kleine deur is denk ik, dat paarden het niet zien als uitgang

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:12

naja wij hebben een grote bus en daar gaan al mijn spullen in, en ik heb er een zadelsteun in gemaakt die je in kan klappen weetje wel werkt perfect ik heb het niet zo op trailers met zadelkamers, ik vind het allemaal een beetje krap en heb het idee dat net niet alles er een beetje rieel in past dat t beetje proppen wordt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:13

superwoman schreef:
Ik heb dus een atec met zadelkamer en van kunststof wat mij heel erg bevalt.
Ook de extra ruimte (1,3/4 ipv 1, 1/2) vind ik heel prettig.
Nadeel vind ik de kleine deur aan de voorkant om in de trailer te stappen, heb vaak m'n kop gestoten. (ben ook vrij lomp)

ben gelukkig dus niet de enigste :o ik struikelde ook vaak over de drempel... maar het leert gauw af, als je met je witte pakje in het natte gras ligt :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:52

Let even op je toegestane kogeldruk. Alles wat je in die zadelkamer stopt komt voor een (groot) deel bij je kogeldruk. Dan moet de trekauto dat dus wel kunnen hebben.
Nog los daarvan is een zadelkamer voor mietjes; dit is het echte werk: http://www.kuhnert-anhaenger.de/WestfaliaXXL.html en dan vooral even naar beneden scrollen......... :D :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:05

@ikke: hoezo kogeldruk :D :D :D :D.
Wel een gaaf ding trouwens...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:11

Divine schreef:
@ikke: hoezo kogeldruk :D :D :D :D.
Wel een gaaf ding trouwens...

Alles wat je vóór de assen in de trailer stopt, druk voor een deel op de kogel (en deels op de as). Dat betekend dat je kogeldruk toeneemt. Houdt er rekening mee dat de toegestane kogeldruk van zowel de koppeling als de auto beperkt zijn. Even goed kijken dus wat de auto en koppeling mogen hebben en wat alle zooi in die zadelkamer doet met je kogeldruk (personenweegschaal onder het neuswiel geeft een redelijke indikatie)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:29

Ohja, ik snap het verhaal 'kogeldruk' wel, ik bedoel alleen dat je met zo'n trailer (Westfalia XXL), wel helemaal een flinke kogeldruk zal hebben. Hoewel zo'n trailer natuurlijk ook wel goed uitgebalanceerd is, maar toch... je zal er maar een extra zwaar dekbed in hebben liggen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:31

Divine schreef:
Ohja, ik snap het verhaal 'kogeldruk' wel, ik bedoel alleen dat je met zo'n trailer (Westfalia XXL), wel helemaal een flinke kogeldruk zal hebben. Hoewel zo'n trailer natuurlijk ook wel goed uitgebalanceerd is, maar toch... je zal er maar een extra zwaar dekbed in hebben liggen :D

Oh, op die fiets :D Ach, m'n Range mag 250kg hebben, so what :D Vroeger of later komt er zo'n ding, daar ben ik vrij zeker van.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:35

wij hebben een 1,5 paards xxl trail met zadelkamer.
fijne trailer maar voorin weinig ruimte om eruit te komen langs de zadelkamer. maar wel erg praktisch zo;n zadelkamer hoor

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:43

Ik heb geen zadelkamer en mis 'm eigenlijk ook niet. Ik leg sowieso altijd dekjes en dekens achter in de auto, dus qua paardenlucht scheelt dat niks (persoonlijk ruik ik het ook niet, en ik hoor andere er ook nooit over klagen, tenzij er in de zomer veel vieze dekjes inliggen om te wassen thuis). Ik vond de ruimte voorin de trailer te krap worden met een zadelkamer. Mijn paard is een beetje lastig op vreemd terrein en mijn vader niet zo handig, dus ik bereid altijd alles voor in de trailer zodat ik als paard er uit is ik alleen nog maar een keer extra hoef aan te singelen en op te stappen. En dan is die extra ruimte fijn (heb ook een 2 paards, terwijl de auto het met 2 paarden niet eens kan trekken).
Ik leg alles altijd netjes weg in de auto, er is plek zat en ik heb nooit last van in elkaar gedraaide hoofdstellen ofzo. Spullen er 's nachts in laten zou ik sowieso nooit doen, hang mijn tuig liever in de zadelkamer met alarm.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:23

Ik heb links en rechts al verschillende verhalen gehoord over de X-trail.
Als je dan toch moest gaan kiezen tussen deze 2 trailers zou ik gaan voor de Atec.

Een losse zadelkamer inbouwen in m'n 2-paard Bockmann duo ging me 1000,- kosten.
Dus die prijs zal wel zo ongeveer kloppen.

Mensen op stal hebben een Humbaur Carrus, met zadelkamer, erg fijne trailer alleen vind ik het jammer dat de steunen niet uit te schuiven zijn.

Mijn stinkzooi ligt altijd achter in de auto.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:18

2 paards Hotra zonder zadelkamer.
Met een enorm paard (180cm en lang gebouwd) gewoon te weinig ruimte voorin als er nog een zadelkamer in zit ook.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:35

ik weet niet of je naar een 1.5 of een 2 prds aan het kijken bent maar van de 1.5 zijn lang niet alle zadelkamers even praktische (heb er zelfs 1 gezien die te smal was voor mn zadel). Kijk goed rond zou ik zeggen. Hier in de buurt ook veel mensen die een atec hebben en ze zijn er zeker wel tevreden over. Ook van de 1.5 atec met zadelkamer is de zadelkamer ruim voldoende.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:44

Ik heb een Thiel Pico 1 3/4 met zadelkamer en ik vind het heerlijk.

Je moet er even handigheid mee hebben als je je paard in laad maar ik heb er eigelijk geen problemen mee gehad.
Er is genoeg ruimte om voor in te staan waar de zadelkamer zit en paarden die met hun voorbeen kappen raken de zadelkamer eigelijk niet.
De zadelkamer moet je vanuit de trailer losmaken en daar heb ik eigelijk ook geen problemen van ondervonden.

Hiervoor had ik een buckman 2 paards maar daar kwam naar 6 maanden al de houtrot in, ze wouden hem wel reparen want het viel in de garantie periode maar ik heb toen ervoor gekozen om de Thiel te kopen.

Mijn Thiel is helemaal van polyester en het is ideaal en ze zijn splinternieuw ook niet heel duur vergeleken met andere merken.

De volgende trailer die hier komt wordt ook zeker weer een Thiel

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:03

Ik heb ook geen zadelkamer. Kan me voorstellen dat het wel handiger is maar ik red me zo ook prima. Bij een sgw gaan beide zadels over de achterbank, past precies en dan hangen ze ook netjes. De natte spullen gaan na afloop in bakken met een deksel erop en zo houd ik alles redelijk netjes, droog en geurvrij (voor zover mijn auto überhaupt paardvrij te krijgen is). Het vergt iets mee organisatie maar is prima te doen. De standaard spullen heb ik grotendeels dubbel en dus ook standaard in mijn wedstrijd bakken zitten.