manieren van Les geven, wat is 'beter'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:07

Sander454 schreef:
Lotte1990 schreef:
Wat voor niveau rij je? Wat is je doel? Wat voor paard heb je?
Hangt daar nogal vanaf volgensmij..

Doel: Gewoon fijn wedstrijden kunnen rijden. Moet gewoon nog B starten. heb nu 2 winspunten.
heb een 9 jarige kwpn merrie ( Ferro x Zeoliet) met de neiging der neus snel op der borst te doen.

Ik rij nu al z'n 8 maanden op de eerste manier dus dit doet ze nu heel makkelijk en goed.

@ Delfa: ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat de eerste beetje bij loswerken en basis blijft hangen.
@ shirleyp: Mijn paard valt ook snel op de voorhand en kruipt ook makkelijk te diep.

Hé interessant, ik rijd momenteel een merrie die ook van zeoliet afstamt. ;)
Merk bij haar dat het echt nodig is om naar dat oprichten toe te rijden, want wat jij zegt lang en laag en lekker op de voorhand vind ze het makkelijkst maar is niet de bedoeling. Ik ga gewoon rustig losrijden en maak haar steeds een stukje korter, tot ze uiteindelijk helemaal opgericht loopt.

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:14

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb vandaag les van de 1ste instructtriese les. dus dan ga ik het er met haar even over hebben ;)

Ik heb gister der gewoon voorwaarts neerwaart los gewerkt en daarna nog eventjes der wat meer opgericht en dit deed ze al heel fijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:12

Kadankovitch schreef:
Geachte Sander,
Shattered, stelt een belangrijke vraag: Wisselt de tweede instructeur ook af?
Voor mij, zoals de meeste hier is een combinatie van de twee goed, waarbij nummer een het gevaar loopt in de basis te blijven hangen (natuurlijk aangenomen dat uw paard klaar is voor de volgende stap). Daarentegen is een konstante oprichting zonder afwisseling, met laten dalen van de hals, ook niet zo best.
Mijns inziens kan men wel zonder schade aan te richten (te) lang aan de basis werken; nadeel is dat men wellicht iets eerder een volgende stap had kunnen zetten. Een nadeel op de lange termijn is, dat het paard tot de indruk zou kunnen komen dat er nooit iets anders bestaat en wordt de overgang naar zwaarder werk steeds moeilijker naarmate de tijd verstrijkt.
Terwijl voordurende oprichting (dat leid ik af uit uw beschrijving van nr.2), is mijns inziens minder goed, zeker als dit vanaf het begin van het werkuur wordt nagestreefd. Het lijkt me heel logisch om het werk te beginnen met ontspaningsoefeningen en die worden altijd in een voorwaarts-neerwaartse tendens uitgevoerd.

waar ik aan den k na dit wat u schrijft is het volgende, is de ruiter er al aan toe om de volgende stap in de "basis" aan te kunnen ? gewoon iets wat ik me dus af vraag hoor, B nivo hoeft het paard nog niet naar de oprichten te komen.
ik vind het op zich altijd moeilijk oordelen wanneer er zo'n vraag geschreven word, je ziet simpel weg niet wat voor nivo beide zijn dus paard en ruiter.
dat er afwisseling in het geheel moet zijn ben ik volkomen met u eens, maar zonder l.ullig over te komen, als dit nog niet bij de ruiter is opgekomen denk ik persoonlijk dat het nederig voorwaard neerwaards de beste oplossing is.

mol

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:20

KiWiKo schreef:
De ene is meer met de basis bezig, de andere meer met de oprichting dus de verdere belering.

Beiden zijn goed, alles hangt af van het paard en diens africhtingsgraad.

Had het niet beter kunnen zeggen.
Als je nu al maanden bezig bent met nr1, en dat gaat allemaal goed, dan moet je toch zo langzamerhand richting 2 denk ik.
Je rijd uiteindelijk les om verder te komen, niet om eindeloos te blijven hangen in het alleen maar los maken van je paard.
Maar het is wel de basis die je hebt leren rijden bij 1 en die moet je ten alle tijden weer terug kunnen pakken. Mee beginnen en mee eindigen in een les.
Als dat niet meer zou lukken na een aantal weken, dan zou ik persoonlijk toch weer op zoek gaan naar een andere instructrice.

Kadankovitch

Re: manieren van Les geven, wat is 'beter'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:32

Geachte Moll,
Geenzins L.ullig, ik moet tot mijn schande toegeven dat ik dat aspect niet bij mijn overweging betrokken had. Natuurlijk moet de ruiter de basis goed beheersen, voordat de volgende stap, naar meer oprichting en het sluiten van het paard, gezet kan worden.
Ik heb deze omissie wellicht begaan, omdat ik vaak weinig evenwicht zie in training: Of men legt de nadruk op het ene of op het andere. Daardoor willen sommige instructeurs te lang voortdrammen op bijvoorbeeld voorwaarts neerwaarts. Ik denk dat ik dat gerust mag 'aanklagen', omdat ik die fout als leerling en aanhanger van Ernest van Loon zelf heb begaan. Ook meneer van Loon heeft zich vaak erover beklaagd dat sommige van zijn leerlingen vaak niets anders meer deden dan dat voorwaarts-neerwaarts.

Nu moet ik nadrukkelijk stellen dat deze veronderstelling HELEMAAL NIET van toepassing moet zijn van de hierboven vermelde instructrice. U hebt dus volkomen gelijk met uw opmerking geachte Moll.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:51

Maar voor de afwisseling van maanden richting het opgericht rijden en even een 'tussenpause' van vw-nw is nooit verkeerd! Om af en toe terug naar de basis te gaan en dat ook weer te verbeteren is natuurlijk niet verkeerd. Waar je tegen aan gaat lopen is dat dit een stuk saaier is voor je paard en zich dus misschien gaat vervelen dus misschien een idee om met je instructrice erover te praten dat hier al veel tijd aan is besteed en eigenlijk al een stukje verder bent in je training en waarom zij ervoor kiest aan de basis te werken.
Je kan het beter vragen om antwoord te krijgen.. en bedenken voor jezelf of haar visie ook bij jouw idee aansluit..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:35

Naast het niveau zul je, lijkt mij, ook de bouw van het paard mee moeten nemen in je overweging. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:16

Ik denk dat jezelf moet kijken waar je jezelf het prettigst bij voelt. Eén van mijn dochters had ook 2 instructeurs, maar bij haar werkte dat niet. Gaven heel verschillend les en zij raakte daar van in de war. Na overleg hebben we nu 1 instructrice, waar zij zich het prettigst bij voelt.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:16

Ik denk niet dat er een manier beter is dan de andere, iedereen leert de basis en doet het vervolgens op zijn eigen manier verder. En verder lijkt me een combinatie van deze 2 het beste.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:47

essie190 schreef:
Ik denk niet dat er een manier beter is dan de andere, iedereen leert de basis en doet het vervolgens op zijn eigen manier verder. En verder lijkt me een combinatie van deze 2 het beste.

nou Jonge dame daar heeft u het echter toch echt mis, het probleem is namelijk dan niet iedereen correct de bassis word aangeleerd, de juiste maniet van aanleuning de correcte houding van zit, been en hand, BV. heb ik nog nooit in een algemeene les gehoord dat je het hoofd, naar voren moet duwen met de teugel. al dat soort dingen zijn basis maar worden niet geleerd., zelfs bak regels leren ze vndaag de dag niet eens meer.

mol

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:55

mijn instructiese geeft het beetje hetzelfde les als 2,
ik ben daar ook wel een beetje voor. Maar de 1e klinkt ook wel goed

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:02

Dit is iets voor JI.
Daarom van RT-->JI.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:54

Mij lijkt ook een combinatie van die 2 beter

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:43

mijn instructrice kijkt eerst naar mijn paard, heeft erop gezeten en even gereden om te kijken hoe ze aanvoelt en van daaruit mij les gaan geven.