is paardrijden slecht voor de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:48

Mijn motoriek is erg slecht, door het paardrijden ben ik 3000% vooruit gegaan. :D (eerst kon ik niet eens met borden lopen en hadden we altijd plastic borden en bekers in huis).. Met paardrijden moet je zoveel te gelijkertijd doen, ik ging met sprongen vooruit.. :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:49

mijn schoonzus heeft tijdens haar zwangerschap doorgereden tot 7 maanden...op een gegeven moment wel alleen stapwerk, maar zij voelde zich daar heel goed bij...

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:51

Mijn houding was beter te paard dan op de grond := ook cordinatie was beter te paard. Denk dat het wel door verbeterd is :)
Wel hoor je inderdaad dat paardrijden op hele jonge leeftijd niet goed kan zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:52

13maartje schreef:
Ik zou heel graag op paardrijden willen, maar mag het niet van mijn ouders, omdat het slecht voor je is.
Ze zeiden dat je als vrouw zijnde later moeilijk kinderen krijgt omdat je spieren daar verhard zijn. ook kan je rugklachten krijgen.
ik ken een meisje die wel op paardrijden zit die zegt dat dat helemaal niet waar is....

Weet iemand of het echt zo slecht is om paard te rijden???

Hemeltje lief...ik dacht dat dit fabeltje al jaren de wereld uit was!
Alleen als je als heel klein meisje gaat rijden, en dan ook nog eens heel veel en vaak, kan het zijn dat je bekken spieren taaier worden en het baren van kinderen misschien moeilijker word.
1 uurtje in de week op een paard zitten heeft voor 100% geen effect op het krijgen van kinderen!!!!
Als moeder niet geloofd wat hier word gezegd, dan moet ze de huisarts toch maar eens vragen.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:54

Laat je moeder dit topic eens lezen. :j
Komen genoeg mensen voorbij die een kind hebben gekregen en ook al hun hele leven paardrijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:56

Ben op mijn 6de begonnen met rijden, 1 a 2 uurtjes per week. En dat werd later nog veel meer. Kan je vertellen dat ik mijn kind prima op de wereld heb kunnen zetten (blijft een klus, maar dat lag niet aan het paardrijden van vroeger ;) ) en dat mijn rug juist slechter is geworden, doordat ik niet reed (en een periode van weinig sporten had). Je ouders zijn niet goed voorgelicht, vrees ik. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:56

Voor je rug en houding is het iig goed :j Ik kwam in de eerste bij de schoolarts en toen was mijn houding fout. Toen ze vrouw las dat ik paard reed zei ze dat dat positief was voor mijn houding en rug.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:57

Mijn fysiotherapeute was ontzettend blij dat ik paardreed toen ik door mijn werk last had van mijn schouders en mijn rug. Ik genas sneller en hoefde minder oefeningen te doen.

_Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:01

Als je van kleins af aan hebt gereden dan groeien je bekken niet zo goed ofzo. Dat heb ik gehoord. Daardoor zijn ze minder breed en kan het kind er niet door, maar als je ouder bent en ze zijn volgroeit heb je daar geen last van. Ik dus wel met me 5e begonnen met rijden en zoiezo al smalle bekken waarschijnlijk. Maar je kan het later altijd testen om te kijken of een baby door je bekken kan. Dat moet ik dus ook doen later. Want mijn broer was bijna dood bij mijn moeder en die heeft ook van jongs afaan gereden iets van toen ze 6 was ofzo.

Hoop dat je er wat mee kan ;)

lammie2701

Re: is paardrijden slecht voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:08

ik ben op mijn 6e begonnen en mijn bekken en heupen zijn gewoon normaal meegegroeid...volgens de fysio's die ik heb gehad was dat ook zo'n typisch fabeltje...

_Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:38

lammie2701 schreef:
ik ben op mijn 6e begonnen en mijn bekken en heupen zijn gewoon normaal meegegroeid...volgens de fysio's die ik heb gehad was dat ook zo'n typisch fabeltje...

Weet ik dan ook weer :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:43

Wij moesten op school een keer 'sit ups'doen, maar dan met je rugspieren. Ik had op een meisje dat op hoog niveau turnde de meeste. := Verder is mijn houding niet super dat kan wel van veel rijden als klein meisje komen. :+ Maar mijn rug is hartstikke sterk.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:49

_Kruimel schreef:
lammie2701 schreef:

Weet ik dan ook weer :D

(hier een fysio) het is niet helemaal een fabeltje. Maar wil er echt last van krijgen moet je heel jong, heel vaak en heel lang op een paard gaan zitten. De kans dat je zo jong met die intensiteit gaat paardrijden is wel erg klein. Misschien wel een leuk alternatief voor de spreidbroek ;)

lammie2701

Re: is paardrijden slecht voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:51

ik heb van mijn 6e tot mijn 10e 3 keer in de week op een manege gereden en die lessen liepen bijna altijd zo uit dat er alleen maar lessen bijkwamen en niemand uit de bak ging...en zo reden we dan weleens 3 a 4 uur achter elkaar...dus zat minstens 6 uur in de week op de pony...nou ja, zat?..ik lag er de helft van de tijd naast ivm mijn kleine evenwichtsstoornis...

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:58

Miryamk schreef:
Dan zou je dus ook minder kans hebben later incontinent te worden *gaat tot op hoge leeftijd rijden* :D
Maar daar hoor je nooit iemand over... :+

Ja dat klopt, en minder kans op verzakkingen enzo daar beneden. Paardrijden is juist goed, als je het maar op een goede ontspannen manier doet.

Als jij je schouders vastzet met rijden dan is dat en voor je paard niet lekker en jij hebt iedere keer spierpijn daar.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:03

lammie2701 schreef:
ik heb dan juist last van mijn rug als ik niet rij...en tegen mijn is door verschillende fysio's aangeraden om door te blijven gaan met paardrijden omdat het juist zo goed is voor je houding...

Hier hetzelfde... Als ik niet rij ga ik regelmatig door mijn rug heen, als ik rijd is er niks aan de hand..

Van je gespierde bekkenbodemspieren klopt wel. Ik had er wel last van met mijn bevallingen, maar ze komen er echt wel uit hoor! Het voordeel na die tijd is wel, dat je sneller de controle over je blaas weer terug hebt..

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:19

Ik heb benen,rug,nek en schouderklachten (whiplash) en ik moest zo snel mogelijk van de therapeut weer gaan rijden! Je kan zo intensief en vaak rijden als je wil. Het is voor mij juist heel ontspannend en ik train mijn spieren en moteriek. Ik moet er niet afvallen nee... maar ja, gister ben ik ook op 'n trap uitgegleden! Haha! Paardrijden is fysiek en geestelijk gezien juist heel goed! Voor jongere mensen is het denk ik juist goed om zo verantwoordelijk, zorgzaam, daadkrachtig en consequent te leren worden. :D Ik kan 'n leek ook niet vertellen dat ik weer rij. Dat is een en al ombegrip!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:21

Veug schreef:
Ik heb benen,rug,nek en schouderklachten (whiplash) en ik moest zo snel mogelijk van de therapeut weer gaan rijden! Je kan zo intensief en vaak rijden als je wil. Het is voor mij juist heel ontspannend en ik train mijn spieren en moteriek. Ik moet er niet afvallen nee... maar ja, gister ben ik ook op 'n trap uitgegleden! Haha! Paardrijden is fysiek en geestelijk gezien juist heel goed! Voor jongere mensen is het denk ik juist goed om zo verantwoordelijk, zorgzaam, daadkrachtig en consequent te leren worden. :D

tijdens mijn whiplash mocht ik de eerste 4 maanden niet rijden ivm mijn nek en bovenrugklachten...dit ivm gebrek aan hoofdbalans...

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:45

lammie2701 schreef:
Veug schreef:
Ik heb benen,rug,nek en schouderklachten (whiplash) en ik moest zo snel mogelijk van de therapeut weer gaan rijden! Je kan zo intensief en vaak rijden als je wil. Het is voor mij juist heel ontspannend en ik train mijn spieren en moteriek. Ik moet er niet afvallen nee... maar ja, gister ben ik ook op 'n trap uitgegleden! Haha! Paardrijden is fysiek en geestelijk gezien juist heel goed! Voor jongere mensen is het denk ik juist goed om zo verantwoordelijk, zorgzaam, daadkrachtig en consequent te leren worden. :D

tijdens mijn whiplash mocht ik de eerste 4 maanden niet rijden ivm mijn nek en bovenrugklachten...dit ivm gebrek aan hoofdbalans...

Ik ben ook pas na 5,5 halve maand op het paard gestapt... En heel, heel langzaam opgebouwd, eerst was het alleen stappen. Ik kan nu nog steeds niet intensief rijden. :(
Na 5,5 maand was zo snel mogelijk ;) zelf zag ik het niet gebeuren, maar de therapeut heeft mij over gehaald. :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:48

hahaha dat gedeelte van moeilijk kinderen kunnen krijgen vind ik geweldig haha, kan iemand me dat onderbouwd uitleggen? of waar het vandaan komt?

het gedeelte van je rug tsja ik heb een slechte rug en ben geopereerd aan een hernia (en ik ben 23) en mijn fysio zegt dat veel stappen te paard bijv heel goed is, en rustig rijden goed is voor de spieropbouw in mn rug/buik.

een bokkend paard is daarentegen wel slecht voor je rug :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:51

oww het gaat dus om de bevalling,(niet goed gelezen) haha naja dat geloof ik niet helemaal

ik dacht dat de ts bedoelde van je kunt er onvruchtbaar van worden, dat vond ik namelijk helemaal een goeie hahaha

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:53

efaa schreef:
een bokkend paard is daarentegen wel slecht voor je rug :D

Gelukkig is er dan een manueel therapeut die weer even de wervels op de juiste plaats zet! :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:10

Veug schreef:
lammie2701 schreef:

Ik ben ook pas na 5,5 halve maand op het paard gestapt... En heel, heel langzaam opgebouwd, eerst was het alleen stappen. Ik kan nu nog steeds niet intensief rijden. :(
Na 5,5 maand was zo snel mogelijk ;) zelf zag ik het niet gebeuren, maar de therapeut heeft mij over gehaald. :D

bij mij heeft mijn instructrice mij overgehaald door mij er gewoon op te zetten...en daarna heb ik het bij mijn fysio opgebiecht en toen mocht ik het weer heel langzaam gaan opbouwen (eerst stapwerk en van daaruit steeds stapje voor stapje iets verder) en de eerste maand tot 2 maand alleen als mijn instructrice erbij was...uiteindelijk is toen alles wel weer goed gekomen, al heb ik nog wel moeite om me goed te concentreren...

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:53

Onzin!
Paardrijden verbetert je houding alleen maar! :o
Je spieren worden er sterker van en je word er vaak nog leniger door ook!

Topsport 8-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:02

Het kan zijn dat je spieren te sterk en stug zijn worden waardoor een bevalling moeilijker gaat, maar dat heb je ook als je een dansster bent.

Een buurvrouw heeft een hele moeilijke bevalling gehad doordat haar spieren sterk waren van het paardrijden.

Maar ach er zitten meer voordelen aan dan nadelen hoor :D en je bevalt maar enkele keren van een kind of een enkel keer.

Zelf rijd ik ook van jongs af aan paard en heb er sterke spieren van gekregen.

over dat je er smalle bekken van krijgt, dat vind ik onzinnig want iedereen is anders in bouw de een is smaller dan de ander.