Paard teveel introvert en negeert mij altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ziamara

Re: Paard teveel introvert en negeert mij altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:56

als je hem gaat negeren, komt die dan ook niet?
en naar de andere paarden gaat, die een snoepje geeft enzo?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:24

ik ben het helemaal met kehdra eens :o
maar misschien moet je hem ook gewoon accepteren zoals hij is! ;)

X.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:38

Sommige paarden houden niet van knuffelen, maar vinden het wel fijn als je zachtjes tegen ze praat...en als je hem de hemel in prijst, dan voelt dat ook goed voor ze, omdat je stem en je lichaamstaal dan ook lief klinkt.

Mijn shet is een knuffel, die rent naar mij toe en gaat bij mij staan, geeft kusjes en die kan ik eindeloos knuffelen, mijn paard dus niet, maar dat gaat in een snelle aai over zijn voorhoofd, een kneepje in zijn neusvleugel en een klopje op zijn schoft, maar wel met praten er bij en dat vind hij prachtig. Verder is hij stoer en doordat er nu een ander paard bij loopt is hij nog stoerder. Als hij als enige is, dan is hij meer op mij gericht. Maar ik ben zijn vrouwtje, mijn man krijgt soms niet eens hem te pakken en kom ik thuis dan loopt hij naar mij toe en loopt hij zonder halster mee, tot ergenis van mijn man..... ;) Ze houden van grapjes.

Jouw paard is subtieler, probeer dat uit te zoeken, is heel interessant om zijn ware karakter te leren kennen.

Nu je meer met die shet knuffelt, zal hij je in te gaten houden en als jij je demonstratief negeert, heeft hij de pest in en hem dan voorbij lopen is afwijzen en steeds afwijzen is hem steeds meer verliezen. Je kan je band meer opbouwen tijdens het rijden, raak hem aan, niet aaien maar aanraken en praat met hem. Ook al kan ik ook niet heerlijk penny met mijn paard zijn, kan ik dat wel met mijn shet, dat is net een grote hond, mijn paard is zo speciaal geworden in al die jaren, dat ik het ook niet zo nodig heb, als we elkaar aankijken dan hebben we al het contact en dat is te hoog gegrepen voor de shet, die is basaal, dat is even aan de knoop van mijn jas bijten en dan een knuffel.....hem ontgaat veel en mijn paard ontgaat niets.

Ik denk dat je een erg intelligent paard heb, probeer hem te bereiken en daar leer jezelf van. Onthou dat paarden je spiegel is!!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:45

ben je zelf erg extravert? misschien is het dan een beetje "too much" voor je paard en zoekt hij de rust op. bij honden kan het vaak zo zijn dat ze van je weglopen of de andere kant op kijken als kalmerend signaal, ik weet niet of dat bij paarden ook zo is..
als hij van eten houdt, misschien is vrijheidsdressuur met een clicker dan wel iets leuks voor hem?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:47

Atalanta schreef:
ben je zelf erg extravert? misschien is het dan een beetje "too much" voor je paard en zoekt hij de rust op. bij honden kan het vaak zo zijn dat ze van je weglopen of de andere kant op kijken als kalmerend signaal, ik weet niet of dat bij paarden ook zo is..
als hij van eten houdt, misschien is vrijheidsdressuur met een clicker dan wel iets leuks voor hem?

Ja misschien :o Kan er wel eens naar informeren.
Spelletjes met snoepjes doet hij wel goed mee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:16

Ik weet niet hoelang je je paardje al hebt?
Persoonlijk maar dat is gebaseerd op de minimale info die ik je topic lees denk ik dat je allerlei trainingmethode's uit de kast kunt trekken die je wilt maar dat het weinig zal helpen.
Er zijn nu eenmaal paarden die sterk de behoefte hebben aan een specifiek persoon, is die er niet dan gebeurd er ook niks.
Met specifiek persoon bedoel ik een mens waar het paard zichzelf kan zijn en zich vertrouwd bij voeld, mist hij deze persoon dan is er geen ruimte om iets op te bouwen of zich te geven tijdens trainingen, er zijn niet zo heel veel paarden die dit zo duidelijk laten merken als jouw paard.
De meeste doen het uiteindelijk toch of laten zich verleiden door een 'trigger'.

Alleen door jezelf te veranderen ten opzichte van je paard is er kans op een ommezwaai, denk ik.
Snoepjes of ander lekkers zijn blijkbaar wel een reden voor hem om mee te doen met de training......daar kun je gebruik van maken om hem te leren 'focussen', maar in de praktijk blijft vaak het snoepje vele malen intressanter dan de mens erachter en dat wil je nu juist niet.

Hem negeren lijkt mij geen optie daarmee lijk je het probleem uit de weg tegaan en je paard zal er zeker op langere termijn niet gelukkiger van worden.

'Uitdagen' en 'acceptatie' lijken mij de sleutelwoorden, maar hoe daag je een paard uit wat zich nergens voor lijkt te intresseren?
Jezelf wegcijferen als persoonlijkheid.........niet als persoon want jij bent degene die het op zal moeten lossen.
Het moeilijkste wat er is volgens mij.... is al je negatieve en vooroordelende emoties uitschakelen, dat klinkt alsof je je paard niet positief benaderd maar zo bedoel ik het niet.
Probeer dit paard te accepteren zoals deze is en wek niet de indruk dat je hem wil gaan veranderen, net zoals een man als die in de gaten krijgt dat je hem wilt gaan veranderen om wie hij is dan rent ie van je weg.
Pas als je een dier de indruk geeft dat ie goed is zoals ie is, geef je de ruimte om te veranderen tot die tijd verandert ie niet.

Je paard is ontzettend gevoellig, al lijkt dat nu niet zo omdat hij ongeintresseerd en stoicijns reageerd.
Benader dit paard als een dier die de kleinste dingen zoals lichaamstaal en emoties al waarneemt, wees je daarvan bewust.
Extraverte mensen kunnen ook goed klikken met introverte paarden en visa versa, maar je zult je als mens wel bewust moeten zijn van de consequenties die een dergelijke combinatie met zich meebrengt, dat kan een paard niet en dus ook niet voor jou doen.
Alle initatieven zullen van jou moeten komen, dit paard komt nergens mee, zelfs niet met zichzelf.....dat is jammer want het volgens mij als ik de foto's zo bekijk een paard wat ontzettend de moeite waard is.

Hoe gaat dit paard met veranderingen om of afwijkingen binnen een voerschema/traing/benadering ect.?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:21

Ik ken het, mijn nieuwe paard is 5 jaar en ik ben eigenaar nr 5. In het begin ging ze ook apatisch in een hoekje staan wanneer iemand in de stal kwam, nergens meer op reageren. Ze sloot zich echt af, aan haar hoofd zitten vind ze ook niet fijn. Nu een half jaar later is ze wat opener aan het worden, ik praat veel tegen haar en aai haar op haar hals omdat ik weet dat ze op haar hoofd niet fijn vind. Ze begroep me nu op haar manier * knikken met haar hoofd* en soms zelfs een hinnikje. Voorheen zocht ze je ook niet op als je in de bak stond, en ook dat begint ze te doen.

Wat ik doe is haar nergens toe dwingen en haar oren van haar hoofd af kletsen. Met rijden idem helemaal de hemel in prijzen en overdreven blij doen :P.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Ik heb een beetje hetzelfde soort paard denk ik. Ik noem hem altijd de 'autist' leeft erg in zijn eigen wereld en kan niet goed tegen veranderingen. Maar ja hij lijkt op zijn baas of andersom :+ dus ik snap hem eigenlijk wel en heb echt respect voor hem. En hij ondertussen voor mij wat prima werkt.

Ken hem intussen 6 jaar en er is wel heel veel veranderend. (kocht hem toen hij net uit de manegelessen kwam) Hij laat zich niet uitgebreid knuffelen maar heeft wel zijn kriebelplekjes, is blij als die mij of mijn vriendin ziet en blert altijd als we komen. Maar echt een knuffel zou het niet worden. Als 16 jarig meisje ooit zowat gedwongen door om zijn nek te hangen ja toen trapte meneer vooruit weer een leer :P .

Accepteer hem hoe die is, zie de 'leuke' kanten die die vast heeft!! Hoe meer jij je open stelt denk ik dat hij het ook doet.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:28

Ik vind dat Russel het heel goed verwoord.
Ik denk ook dat het een gevoelig paard is die juist omdat hij er niet om vraagt jouw aandacht extra nodig heeft.
De aandachtvragers in het leven komen er wel, daarom hebben diegenen die het niet vragen eigenlijk nog meer nodig.
Lieve woordjes en vaak belonen met rijden komt vast ten goede van zijn karakter en jullie band.
Ik weet niet of je erin gelooft maar ik zou in jouw plaats een reading aanvragen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:36

Ik kan me alleen maar bij Cissie aansluiten, lees dat heel goed en gebruik het!
Mijn paard is ook onwijs gesloten en introvert. Liet nooit iets merken, zowel positief als negatief niet, maar wel is ze super slim en dat is toch iets waar je rekening mee moet houden. Door veel geduld, haar te respecteren zoals ze is en ook door haar op zekere hoogte uit te dagen is ze zover zoals ze nu is. Het zal altijd een gesloten en introvert paard blijven, maar inmiddels zijn we zover dat ze steeds vaker helemaal open is naar mij en dat zijn gewoon cadeautjes en daar ben ik super blij mee.

Hoe je, je paard moet uitdagen, moet je helemaal zelf ontdekken. Ik ben er iniedergeval heel creatief door geworden. Pas wel op dat je niet perongelijk te ver gaat, dan is de kans dat je paard volledig doorslaat erg groot, juist doordat ze zo introvert is.

Ook denk ik dat je heel eerlijk naar jezelf moet gaan kijken of jullie wel een klik hebben. Ga heel goed nadenken of jullie wel bij elkaar passen, dit zal misschien moeilijk zijn, maar wees eerlijk naar jezelf en naar je paard.