Bitloos naar buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:08

Ja dat is een goede instelling ; Gewoon doen :D
Gaat het niet dan gaat het niet maar dat zie je dan vanzelf wel toch:)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:16

Ja gewoon doen, en niet op haar gaan zitten van: oeh eng! straks gaat het mis!
Gewoon opstappen zoals je altijd doet, want er is niks veranderd, alleen dat bitje maarja... dat kleine staafje metaal...daar hoef je ook niks van te verwachten ;)

Het is echt een gevoel van overwinning als het lukt, dat zal ik je vast vertellen, daarna heb je echt het gevoel dat je alles gewoon aankan samen.
En dan durf je steeds meer je vertrouwen in je paard te leggen en steeds "vrijere" dingen te doen. Gaat helemaal goedkomen maar blijf werken aan dat vertrouwen, want als het beschadigd aan jouw kant of die van je paard dan ben je veel verder van huis.
Succes en veel plezier!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:13

als je het niet vertrouwd kun je het bitloze hoofdstel ook "meenemen" en dan op de "heenweg" met bit dat ze even kan bedaren en daarna met bitloos, maar ik denk als het vertrouwen goedt zit.. en het altijd goed gaat het wel moet lukken.. *D

wel leuk dat je een fjord verzorgd die dichtbij bos staat :D

Femkex

Re: Bitloos naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:40

Nou ik moet wel eventjes rijden om bij het bos te komen, maar het is echt een heel groot bos en de duinen liggen er in dus dat is ook nog leuk, :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:01

Gewoon na het rijden in de bak meteen naar buiten en buiten uitstappen.
Steeds een beetje verder en steeds een beetje eerder zodat jullie er beide aan gewend raken.
Na een poosje kun je zo naar buiten.
Bit of bitloos hoeft geen probleem te zijn.
Wel moet je zelf zeker zijn.
Succes!!

Vinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:36

ik zou het gewoon proberen anders kom je er nooit achter

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:03

Doen! dat is het enige woord! Misschien kan je gewoon eerst een stap ritje maken. en voor de andere keren op gaan bouwen naar draf & galop.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:38

Ik durf het niet :o Ik rij vaak bitloos in de bak (met een touwhalster). Als ik gewoon lekker een blokje omga en alleen paadjes rij, zowel draf als galop, gaat het prima en blijft meneer erg rustig.
Hij reageert goed op de hulpen. Maar als ik naar het bos ga, durf ik het echt niet. Hij is dan altijd heel erg druk, net een tijdbom, en ik ben bang dat als ik geen bit heb, het niet goed gaat komen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:40

@femkex: En? Heb je het al geprobeerd? :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:44

als je een paard met een bit wilt stoppen moet je het om de benen binden is een welbekende uitspraak......

Ik voel me zelf echter ook altijd 'veiliger' met bit. en misschien dat dat gevoel bij mezelf nu juist wel zorgt dat ik mn paardje dan beter onder controle heb. Doe dus waar jij je goed bij voelt en doe vooral in het begin rustig aan. Succes!!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:48

ik heb nog nooit mét bit op mijn poown gereden...en er zal ook nooit een bit inkomen.

Mijn pony is Parelli ingereden en reageert prima op de ORS (One Rein Stop), alhoewel ik betwijfel of de ORS ook bij ECHTE paniek verschil maakt.

TS, gewoon doen...een bit geeft een vals gevoel van veiligheid. Schenk je paard vertrouwen en geniet van je buitenrit !!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:06

Nee nog niet, want er nog niet echt weer voor geweest en omdat ik niet 123 in het bos ben. :( Als ik ben geweest zal ik meteen vertellen hoe het is gegaan. En ik heb al een vriendin gevonden die met der pony mee gaat. :)

Denisexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:36

ik zou dan wel de 1e keer iemand meenemen bijv met de fiets ofzo,
of toch de eerste keer met bit gaan, en als dat ging zonder :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:39

Mijn paard is juist bitloos buiten vele makkelijker.
Met bit in was altijd rennen en doen(stap ging prima, sneller werd renbaan), bitloos doet ze dit niet.

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:16

Anders neem je toch eerst gewoon iemand mee?

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:30

Jaa, ik ga het gewoon proberen en ik neem iemand mee. :) Er mag ook wel een slotje op, want m'n vraag is beantwoordt. Hoe het gegaan is vertel ik dan wel in een ander topic, want verlopig gebeurt het nog even niet. (tenzij het dit weekend heel mooi weer wordt, :P)
Bedankt allemaal!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:30

Vandaag ben ik niet naar het bos geweest, maar wel naar buiten! :D Eerst over de straat richting allemaal akkers/weilanden. Ze was heel braaf, :d Gewoon lekker gestapt en een vriendin ging mee. Ze ging de hele tijd om zich heen kijken! Er kwam ook een scooter langs gescheurd en ze deed niets, :) Toen was ik trouwens wel naast der, want we moesten een tunneltje door, xD Maar toch goed dat ze niets deed! Ze was wel overal alles aan het bekijken ook dingen die ze altijd al ziet, xD Maarja ze deed het super en de volgende keer ga ik weer een stukje verder, :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:19

Hahaha, leuk joh! Heb je nu een beetje het vertrouwen erin?
Ik merk aan mijn paard dat natuurlijke dingen zoals een omgevallen boom en een vogeltje dat wegvliegt vele en vele malen enger zijn als een opzichtige vrachtwagen of een trekker met van die sproeikoppen.
Ben gister met mijn touwhalster en mijn barebackpad (ken je dat) lekker even buiten geweest met hem.
Ik bof dat we vlakbij het bos staan, nog geen halve kilometer stappen.
En hij schrok zo ongelooflijk hard van een vogeltje dat opvloog dat ik me gewoon echt even vast moest houden.
Op de terugweg bromde er een auto'tje met 40 voorbij (vind ik echt te hard om langs een paard te gaan maar ach...) en hij keek niet op of om.

Vreemde wezentjes zijn het, die paarden :D

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:33

Leuk dat het zo goed ging :)
Ik ga vaak wandelen met het paard. Op de heenweg en op bepaalde plekken is het erg spannend, maar als hij lekker loopt klim ik op zijn rug en gaat het heerlijk. Alleen met een touwhalstertje en zonder zadel. Vandaag gaan we voor het eerst echt buiten rijden.
Hij reageert niet op enge dingen zoals plastic of golfers. Maar wel op een gevaarlijke zwarte shetlander, wilde hij echt niet langs. Laatst wilde hij ook per se aan een schotse hooglander ruiken. Leek me niet zo'n goed idee :P
Gekke dieren inderdaad!

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:46

AnnebelleVD schreef:
Hahaha, leuk joh! Heb je nu een beetje het vertrouwen erin?
Ik merk aan mijn paard dat natuurlijke dingen zoals een omgevallen boom en een vogeltje dat wegvliegt vele en vele malen enger zijn als een opzichtige vrachtwagen of een trekker met van die sproeikoppen.
Ben gister met mijn touwhalster en mijn barebackpad (ken je dat) lekker even buiten geweest met hem.
Ik bof dat we vlakbij het bos staan, nog geen halve kilometer stappen.
En hij schrok zo ongelooflijk hard van een vogeltje dat opvloog dat ik me gewoon echt even vast moest houden.
Op de terugweg bromde er een auto'tje met 40 voorbij (vind ik echt te hard om langs een paard te gaan maar ach...) en hij keek niet op of om.

Vreemde wezentjes zijn het, die paarden :D

Ja dat ken ik, wat leuk! :D Ik rijd ook met Wilson vaak zonder zadel, maar als ik van galop naar draf ga vind ik het toch wel zielig voor der, omdat het toch wel 3 seconden bonkt! Zit een beetje te twijfelen of ik zoiets wil kopen, want het blijft wel me verzorgpony, xD
Ik heb er wel ietsjes meer vertrouwen in ja, :D Ze vond het wel een beetje spannend, maarja ze is ook zolang niet 'echt' ver geweest voor haar doen. Ik ga eerst daar verder oefenen ook met draf en galop en dan ga ik naar het bos. Lekker dat het bos zo dichtbij is voor je, :D

Wilson heeft dat idd ook. Er komt een auto heel hard langs gescheurd en ze kijkt niet om, maar gisteren toen ik dus met der naar die akkers ging was een hond aan het spelen keek ze echt van... wat is daaaat!? :P Haha, maarja Wilson gaat met nieuwe dingen een beetje toneelspelen met wat ze eng vindt, xD Beetje uitproberen, xD

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:41

Ja ik ken het hahaha, ik stapte gister door het dorp ineens stilstaan, hals omhoog, oren gespitst en stokstijf stilstaan, ik voelde keihard zijn hart kloppen: keboenk keboenk keboenk.
Het trilde helemaal, ik dacht, wat zie hij nou? Liepen er 2 mensen met een hond door het dorp. Nou dat viel mij echt niet op hoor dat dat nou zo eng is hahaha.
Maar het waren echt doodsangsten vooe hem hahaha.

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:00

als je paard goed aan de hulpen is en goed te sturen valt bitloos .. zou ik er gewoon voor gaan !! neem wel iemand mee die eventueel in kan grijpen als het echt nodig is :)

succes met de rit :)