Kunnen paarden een hekel hebben aan bepaalde mensen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:58

Ik reed vroeger op een appaloosa en die was bij mij altijd super braaf en lief.
Bij andere bokte, hapte en trapte ze! :P

Volgens mij hebben paarden net als mensen toch een soort voorkeur of ze iemand wel of niet mogen!

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:04

Bij mij op de manege was een paardje die gewoon z'n kont draaide bij alle mannen, en gewoon gemeen ging trappen of zo.. En als er dan een vrouw (meisje) hem wou pakken kwam die gewoon heel lief op je af gelopen met oren naar voren! :D

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:48

Die van mij heeft het ook niet op alle mensen.
vooral mensen die zich een beetje aan hem opdringen of hem denken `even`te kunnen pakken vindt hij helemaal niets. Hij kijkt zoiezo altijd even de kat uit de boom.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:09

kan absoluut
en idd kan dat met een bepaalde ervaring te maken hebben, maar ook paarden hebben gewoon hun voorkeuren

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:58

Jazeker.....zowel aan mensen als aan andere paarden.

Mijn vorige pony heeft in een clubles een keer een pets voor haar hoofd gehad van de instructrice omdat ze haar hoofd teweinig naar binnen deed (stelling).
De instructrice stond aan de bakrand en reed voorbij, maar het lukt me niet goed om haar meer in te buigen...dus mep tegen dr hoofd....ze schrok zich kapot en ik overgens ook.
Het was gelijk einde les want ik ben boos weggegaan.........weken later waren we weer op de clubles (andere instructrice die toen les gaf) en instructrice die haar toen een mep had verkocht was er ook, maar zij gaf geen les.
Maar stond aan de bakrand een beetje commentaar te leveren op iedereen, toen ik voorbij reed begon mijn pony ineens te draven, ze 2e keer sloeg ze ineens af een andere richting op.....ik weet 200% zeker dat dit een voorbeeld is 'van herkenning'.

Ook voor dit incident vond mijn pony haar al niks en liep vaak te stressen, er was toen nog niks gebeurd mar ze voelde blijkbaar al aan dat dit geen leuk paardemensje was, maar gewoon een gefrustreeerd sekreet.

MarloesRixt

Re: Kunnen paarden een hekel hebben aan bepaalde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:00

Ja dat kan zeker, ik ben al verschillende paarden tegengekomen waarvan mannen het dier niet eens een halster om kregen, laat staan dat het dier braaf mee liep. Ook heb ik wel eens een paard gezien dat het niet op vrouwen had, toch lijkt dat in mijn opzicht veel minder voor te komen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:12

Mijn paard heeft aan twee mensen zeker weten een hekel.
Waar dit zomaar vandaan komt durf ik niet te zeggen, maar het zijn over het algemeen de mensen die zich groter/stoerder voordoen als dat ze eigenlijk zijn, of een dreigende houding hebben, en dat heeft Ziggy door denk ik.
Natuurlijk kan hij wel eens op mensen mopperen als ze naar zijn zin niet voorzichtig genoeg zijn, maar dat is snel weer over.
De mensen die hij niet mag, mag hij ook écht niet... Erg apart.

@ TS; ben jij zelf ook niet (onbewust) wat gespannen bij deze instrucrice?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:20

Ik merk dat paarden mensen die 'een masker' dragen, figuurlijk gesproken, vaker niet aardig vinden. Waarschijnlijk omdat de lichaamstaal en de aanwijzingen van die persoon in contradictie zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 05:24

HippoLogic schreef:
Ik merk dat paarden mensen die 'een masker' dragen, figuurlijk gesproken, vaker niet aardig vinden. Waarschijnlijk omdat de lichaamstaal en de aanwijzingen van die persoon in contradictie zijn.

Nou... :x

Onze paarden vinden mij hun beste vriendje, maarja, zonder mij geen eten en aai over de bol. Dat is anders met de compagnon die de paarden traint... die heeft heel wat meer moeite om ze te laten doen wat ze moeten doen, nog los van de elementaire dingen die bij mij vlekkeloos gaan maar bij bij hem tot grote frustraties lijden...

Het heeft ook wel een reden, ik ben elke dag bij de paarden, ken hun persoonlijke nukken en zie meteen als er iets niet goed gaat. Ik denk dat het ook met het kuddegedrag te maken heeft. Ook de geur speelt een hele belangrijke rol, ik ruik gewoon naar kuddelid }:0 En dat merk je als ze om de beurt even komen snuffelen -een paard ziet nu eenmaal slecht- Nieuwe mensen ruiken anders en zijn vreemd, bij paarden onderling gaat dat niet anders en moet er eerst van alles getest worden om geaccepteerd te worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 06:10

Zoals je verschillende mensen hebt (de een is heel sensibel, de ander heeft een dikke huid)
Zo is het met paarden ook, alleen zijn zij nog zuiverder in het aanvoelen van mensen.

Ze hebben ook testen gedaan met hart ritme variablen. Als een mens een te hoge hartslag heeft door bv drukte, reageerd een paard daar op. (ze loggen eigelijk in bij ons)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:39

Volgens mij kan dat ook wel.
Op de manege hebben wij ook een paard staan, die echt niet iedereen mag. Mijn vriendin valt ze cht aan, en die wilt ze echt niet haar stal hebben. Terwijl ik wel in haar stal mocht staan. Dat was best vreemd.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:11

kehdra schreef:
Mijn paard heeft aan twee mensen zeker weten een hekel.
Waar dit zomaar vandaan komt durf ik niet te zeggen, maar het zijn over het algemeen de mensen die zich groter/stoerder voordoen als dat ze eigenlijk zijn, of een dreigende houding hebben, en dat heeft Ziggy door denk ik.
Natuurlijk kan hij wel eens op mensen mopperen als ze naar zijn zin niet voorzichtig genoeg zijn, maar dat is snel weer over.
De mensen die hij niet mag, mag hij ook écht niet... Erg apart.

@ TS; ben jij zelf ook niet (onbewust) wat gespannen bij deze instrucrice?

Nou de laatste keer wel omdat ze de week daarvoor ineens omhoog kwam. Op een of andere manier bouw ik dan toch spanning op en zie ik er wel tegen op. Maar heb er juist voor gezorgd dat ik been aan had en mn handen niet vastzette. Dan nog voelt mn paardje het natuurlijk wel aan maar ja...Als ik zo de verhalen lees dan kan ik wel concluderen dat Gin haar echt niet mag!
Vandaag weer lekker gereden (na 2 dagen rust; ze is uiteraard wel los geweest en heb lekker getut met haar ;) ) en er was niets aan de hand, geen spanning, niets.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:17

jahoor. bij mn stal zat ook een bouwclub van caranvalswagen. 1 van die jongens grote mond vond het leuk mn paard te gaan staan aaien en dan opeens stroomdraad vast te pakken zodat paard opsodemieter kreeg. jongen ging vervolgens wel even de paarden verplaatsen dus loopt met zn grote mond de wei in en mn paard heeft hem dus even subtiel wijsgemaakt. dat hij beter kon rennen voor zn leven. gastje is op laatste moment tussen de stroomdraden kunnen duiken(waarbij hij met 1 been in een plas stond en het draad aanraakte). maar als mn paard maar dacht dat die jongen in de buurt was stond hij al klaar met oren plat in zn nek. (gasten deden dit dus als ik er niet bij was en ook zonder toestemming. gelukkig ondertussen zijn ze vertrokken)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:23

ikke20 schreef:
jahoor. bij mn stal zat ook een bouwclub van caranvalswagen. 1 van die jongens grote mond vond het leuk mn paard te gaan staan aaien en dan opeens stroomdraad vast te pakken zodat paard opsodemieter kreeg. jongen ging vervolgens wel even de paarden verplaatsen dus loopt met zn grote mond de wei in en mn paard heeft hem dus even subtiel wijsgemaakt. dat hij beter kon rennen voor zn leven. gastje is op laatste moment tussen de stroomdraden kunnen duiken(waarbij hij met 1 been in een plas stond en het draad aanraakte). maar als mn paard maar dacht dat die jongen in de buurt was stond hij al klaar met oren plat in zn nek. (gasten deden dit dus als ik er niet bij was en ook zonder toestemming. gelukkig ondertussen zijn ze vertrokken)

Wat akelig! Vreselijk, dat er zulke mensen bestaan maar mooi dat je paard de rollen heeft omgedraaid!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:50

was ik toen heel blij mee ja hoorde het achteraf maar gastje heeft nog een hele preek erachteraan gehad

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:57

Oh, zeer zeker weten van wel!! Ik heb een keer een paard van de manege overgekocht, als gezelschap voor mijn andere paard. Hij zou anders naar de slacht gaan, maar kon nog wel een aantal jaar mee. Het was een oerbrave sukkel, die geen vlieg kwaad deed. Een keer kwam mijn vriendin langs bij mij, (de manege was van haar familie en ze was er opgegroeid) en zij heeft het paard, toen hij nog op de manege stond, een keer te hard aangepakt. Toen ze dus bij mij langs kwam en even bij hem ging kijken, jeeeeeeeee. Ik heb nog nooit een paard zo vuil zien kijken!!! Oren megaplat in de nek en als blikken hadden kunnen doden....Mijn vriendin liep heel beduusd weg en ook wel beschaamd, want ze wist precies waarom het paard zo tegen haar deed. Dat was echt een triest gezicht, als je daar van een afstandje naar staat te kijken. Zowel voor het paard als voor mijn vriendin..

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:45

Mijn shetlanddame weet ook heel goed wie ze wel en niet aardig vindt. Ik merk zelf dat het vaak om een bepaald type mensen gaat. Als ze je niet mag loopt ze doodleuk weg. Daarbij heeft ze ook een hekel aan kinderen en andere druktemakers. Als die te dichtbij komen en ze kan niet wegkomen, dan deelt ze echt een mep uit.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:37

Ik denk wel dat ze een hekel aan mensen kunnen krijgen. Of in ieder geval mensen waarbij ze wel eens iets meegemaakt hebben herkennen. Dat merkte ik altijd wel met mijn fjord en oude instructrice (ondertussen alweer zo'n 4 jaar geleden). Mn instructrice hielp me toen wel eens door er naast te lopen, de teugels wat over te nemen en als hij niet goed doorliep kreeg hij een schopje in zn buik. Dus elke keer als mn instructrice ernaast kwam lopen wilde hij al met een rotgang weg van haar. Dat hadden trouwens meer pony's van ons toendertijd.
Heeft er misschien niet helemaal mee te maken maar ik merk goed met mijn mini shet waar ik altijd heel veel tijd in gestoken heb en een heel goede band mee heb dat hij voor mij echt alles doet maar voor anderen echt niet. Mn tante kwam eens een keer kijken toen ik hem voor de kar had (hij is nogmaar net beleerd) dus ik zei rijd er ook maar even een stukje mee. Nou mn tante op de kar maar echt niet dat hij een stap verzette. Uiteindelijk is hij gaan lopen doordat ik eerst een stukje naast hem mee liep.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:13

Paarden kunnen zeker een hekel aan bepaalde mensen hebben.
Ik heb ook wel eens een paard meegemaakt dat liever een vrouw dan een man had.
Mijn veulen heeft niet echt zoiets als dat, maar is meer op de tour van'Hey ik ken jou niet, ik ga maar liever naar mijn baasje.' En herkent mijn geur en silouet.

Xx

0Annemarie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:25

Ja dat kan, ik herken het helemaal,

Mijn pony is als klein veulen waarscheinlijk geplaagd door het zoontje van de vorige eigenaar. Jongetje van een jaar of 11 - 12.
Als hij jongetjes ziet van die leeftijd veranderd hij gewoon.
Hij doet niet lelijk tegen ze, maar hij wordt heel attend en houdt ze goed in de gaten. (Als de een jongetje hem wil aanraken gaat hij zo een sneurkend geluid maken.) Als de jongens groter zijn jaar of 14 is er weer niets meer aan de hand :S

Het komt dus door een nare ervaring uit het verleden.
Het kan ook komen door het beroep van die persoon. Mijn buurman is veehandelaar en komt veel opslachthuizen, dat ruiken de paarden, van hem zijn ze dan ook echt niet gediend.

En wat dacht je van dierenartsen dat ruiken ze gewoon, zelfs een dierenarts die ze nog nooit gezien hebben is voor mijn paarden een reden te flippen.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:07

Dieren zijn gevoeliger van nature, voelen sterker dingen aan. Zoals paarden maar ook poezen. Ze kunnen ook voelen of iemand gespannen is.

maggie101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:40

ik denk wel dat ze een hekel aan iemand kunnen hebben:p of aan een groep mensen.

mijn paard bijv. probeerd altijd te trappen naar de manege eigenaresse XD en kinderen vind hij ook maar niets:p

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:41

ja hoor, mijn paard moet sommige mensen echt niet. die mogen ook niet aaien, gaat ze achterin de stal staan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:10

Als Arabieren-freakje ken ik niet anders dan paarden met een bepaalde voorkeur... Mn vorige paardje had een hardgrondige afkeer van mannen, ook van jongs af aan alleen in contact geweest met vrouwen dus niet onlogisch.. Verzorgpaardje had het weer met bepaalde personen, ik kon er mee lezen en schrijven, een ander kon niet eens veilig poetsen..

Mn huidige paardje is ontzettend makkelijk in de omgang maar je moet niet te direct zijn.. Mn nogal drukke en directe neefje van 9 erbij is ook geen aanrader, dan gaan de oren plat (terwijl t toch echt een schat van een paardje is hoor). Verder kan ie echt met iedereen wel overweg, maar denk maar niet dat een ander dan ik m uit te land kan halen hihi.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:16

Ik vind inderdaad dat paarden sommige mensen niet leuk vinden. Ik heb een keer een vriendin van mij erop gezet en die heeft altijd zo iets dat ze beter is en alles wel kan, nou die heeft dus ff de hele bak gezien :Y) en ik ging er weer op en er was niks aan de hand haha is toch mooi :o