Paard is niet te poetsen en aan te raken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:44

Bandida schreef:
Had hier al iemand geschreven dat je het sensibiliseren ook met een stick of zweepje of iets dergelijks kunt doen? Gewoon rustig mee aaien overal. Dan blijf je alvast zelf uit de gevarenzone als je probeert de grens wat te verleggen.
Zo te lezen gaat het wel de goede kant op :-)

KiWiKo schreef:
wat ik doe bij zulke paarden is hun wens respecteren.........

Ik laat het los, dan geen aanraking.... heel simpel......

en hoe minder ik er een probleem van maak hoe minder het een probleem is

waarom niet het paard respecteren................. ? waarom MOET dat als het niet nodig is??

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:45

Juangi: Ze kan alleen nog niet goed vast staan. Daar wordt ze echt super onrustig van.

Bandida: Ik wil dat inderdaad eens gaan proberen voor de achterbenen.

KiWiKo: Ik snap jou punt, maar dit paard moet zadelmak gemaakt worden. Hoe zou je dat moeten doen als je het paard nauwelijks aan kan raken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:49

KiWiKo schreef:
waarom niet het paard respecteren................. ? waarom MOET dat als het niet nodig is??

Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet moet over-frutten met een paard dat dat niet aangenaam vindt. Zo heb ik er ook eentje, n's wat afborstelen ok, maar dan heeft hij het wel gehad. Ok prima voor mij..
Maar ik heb er ook eentje gehad die helemaal mensenschuw werd afgeleverd, en een week later met een achterbeen achter een spijker bleef hangen. Ik kan je toch wel vertellen dat het makkelijker verzorgen is als je de achterbenen mag aanraken ;)

Juangi

Re: Paard is niet te poetsen en aan te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:52

Dan zou je haar ook gewoon in een paddock kunnen zetten of gewoon aan een los touwtje die jij in je handen hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:53

hee, wat moet dat moet Bandida :D en dan gelden er even andere regels............

maar poetsen is nou niet echt een levensbedreigend iets als dat niet gebeurd, en dan laat ik het maar als een paard zo duidelijk te kennen geeft daar niet van gedient te zijn...... dan ga ik mijn penniepoetslusten botvieren op een paard die daar wel van geniet :D

en als het echt MOET uit medisch oogpunt, dan moet het en dan ga je ook door de grenzen heen van dat betreffende paard........ hoe ongemakkelijk het ook is voor dat dier op dat moment...... dan is het echt een helaas schatje verhaal :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:54

IceQueen schreef:
KiWiKo: Ik snap jou punt, maar dit paard moet zadelmak gemaakt worden. Hoe zou je dat moeten doen als je het paard nauwelijks aan kan raken?

waarom moet je een paard aan kunnen raken om het zadelmak te maken???

je doet het zadel erop en klaar is kees :D :D

hoef je verder niks mee toch?

uitgebreid poetsen is niet essentieel voor het zadelmak maken :)

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:06

Uitgebreid poetsen inderdaad niet dat klopt en daar ging het in eerste instantie ook niet om.
Dit paard was nergens aan te raken. Als je dat deed beet ze je of kreeg je een klap met het voor of achterbeen. Lijkt me toch wel makkelijk als je een paard aan kan raken als er een zadel op moet :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:11

IceQueen schreef:
Lijkt me toch wel makkelijk als je een paard aan kan raken als er een zadel op moet :D

Ja dat vind ik ook. Het is ook goed voor het vertrouwen om daar eerst wat aan te werken voor je er een zadel op gooit. Dat je alles aan mag raken zonder dat ze er door in de stress gaat lijkt me toch wel basis voor je aan rijden gaat denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:13

waarom............. je doet toch alleen het zadel op? moet het paard daarom overal aangeraakt hoeven worden?

een paard dat mij een tik geeft omdat ik het simpelweg aanraak daar waar nodig in het werk heeft een zware dobber aan me....... die pak ik wel aan.......

tenzij ik voel dat het dier zoveel aversie heeft tegen inmenging van het wezen mens........ dan laat ik het of op het land ongemoeid en ga het hele dier niet zadelmak maken omdat het dat absoluut niet wil ...........of ik laat het inslapen.......

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:18

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:19

KiWiKo schreef:
waarom............. je doet toch alleen het zadel op? moet het paard daarom overal aangeraakt hoeven worden?

Laat het ons maar op een andere trainingswijze houden. Ik wil dat er voor mijn paarden niks onbekends gebeurt de dag dat ik er op stap. En dat doe ik gewoon op straat. Met een op dat moment al bomproof, verkeersmak, zadelgewend, gewichtgewend en relaxt paard. Andere aanpak. Zadel er op en rijden heb ik wel definitief gehad, daar ben ik te oud voor :+ Waarom zou je?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:22

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Laat het ons maar op een andere trainingswijze houden. Ik wil dat er voor mijn paarden niks onbekends gebeurt de dag dat ik er op stap. En dat doe ik gewoon op straat. Met een op dat moment al bomproof, verkeersmak, zadelgewend, gewichtgewend en relaxt paard. Andere aanpak. Zadel er op en rijden heb ik wel definitief gehad, daar ben ik te oud voor :+ Waarom zou je?

Is ook mijn keus niet, maar dat is een andere discussie.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:25

Ga eens met het paard de paddock in (oid) en laat hem contact zoeken met jou, laat hem eerst jou eens aanraken.
Als hij contact heeft gezocht probeer dan eens hem aan te raken, deinst hij terug, wacht je weer tot hij komt. En vooral rustig aanraken, lange bewegingen, niet van die haastige "poets" bewegingen :P
Is niet iets dat je binnen 5 min oplost dit probleem..

ben het wel ergens met Kiwiko eens, paard geeft duidelijk aan het niet fijn te vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:25

waarom zou je een paard zadelmak moeten maken die dat zelf duidelijk te kennen geeft dat niet te willen...........

waarom een paard overal aan moeten raken als het paard duidelijk te kennen geeft daar niet van gedient te zijn :)

in het dagelijkse ding vind ik dat je daar gewoon respect voor moet hebben......... ik vind dat je daar het paard in moet respecteren..........

als het om medische redenen anders moet dan is het even een zure appel......... en dan moet het paard er even doorheen,...... maar in het dagelijkse ding respecteer ik graag het paard zijn mening in dat soort dingen........

het is namelijk niet noodzakelijk........ meelopen is noodzakelijk, uit de stal halen is noodzakelijk....... poetsen en aanraken is niet noodzakelijk.......... tenzij er er een probleem is, en dan deal je daar wel mee.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:29

Juangi schreef:
Wat je ook zou kunnen doen als ze vaststaat is:

Langzaam rustig met uitgestrekte hand naar haar toelopen, kijken hoe ze reageert, en even aanraken bijvoorbeeld op haar hals. Slaat ze weg of laat ze merken dat ze het niet fijn vind, loop dan gauw achterwaarts en wacht tot ze naar je kijkt. Dan loop je weer naar die plek en zo ga je verder.

Kost veel tijd maar je geeft haar wel ruitme.
Zo heb ik een draver ook kunnen laten wennen aan het oren aanraken.

Hier bereik je precies het tegenovergestelde mee, namelijk dat zij kan bepalen wanneer jij weggaat door negatief gedrag! Als je een stok neemt met een zacht uiteinde, haar daarmee even aanraakt en dan weghaalt, maar niet weghaalt bij een negatieve reactie en dit steeds iets langer maakt dan leer je haar dat aanraken niet vervelend is.

Het voert een beetje lang om uit te leggen en als het echt niet lukt kan je er beter iemand bijhalen die dit vaker heeft gedaan. Ik heb dit gedaan met untouched paarden en binnen 1 tot 3 dagen kan je ze aanraken, voeten optillen, halsteren en mee lopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:33

KiWiKo schreef:
als het om medische redenen anders moet dan is het even een zure appel......... en dan moet het paard er even doorheen,...... maar in het dagelijkse ding respecteer ik graag het paard zijn mening in dat soort dingen........

Ik had met dat opengescheurd been toch héél graag twee weken meer training er voor gehad waardoor ik de achterbenen wél gewoon aan kon raken, en het dier geen drie weken lang iedere dag door de aanraakstress moest. En eens je met zo'n medisch geval zit, kan je niet verwachten dat het paard gaat wennen, het doet iedere keer pijn.. Als je dat soort panieksituaties (en ieder paard heeft wel eens wat aan een achterbeen waar je naar moet kijken) kan voorkomen met wat sensibiseren dan doe je dat toch? Voor mij hoort dat bij de verantwoordelijkheid die je als eigenaar draagt.

Het gaat hier niet over aanstellen of over 'niet graag', dat paard is groen, die kent niks..die weet nog niet wat ze al dan niet leuk gaat vinden, voorlopig is alles wat mens is nog wat griezelig. Meer is het niet, voorzichtig wat wennen en dan komt het wel goed.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:34

IceQueen schreef:

Waarom moet dit paard zadelmak gemaakt worden? Blijkbaar is het er nog niet aan toe.. Ik denk dat de meeste mensen geen paard willen waar ze wel op kunnen rijden maar verder niks mee kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:40

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Ik had met dat opengescheurd been toch héél graag twee weken meer training er voor gehad waardoor ik de achterbenen wél gewoon aan kon raken, en het dier geen drie weken lang iedere dag door de aanraakstress moest. En eens je met zo'n medisch geval zit, kan je niet verwachten dat het paard gaat wennen, het doet iedere keer pijn.. Als je dat soort panieksituaties (en ieder paard heeft wel eens wat aan een achterbeen waar je naar moet kijken) kan voorkomen met wat sensibiseren dan doe je dat toch? Voor mij hoort dat bij de verantwoordelijkheid die je als eigenaar draagt.

Het gaat hier niet over aanstellen of over 'niet graag', dat paard is groen, die kent niks..die weet nog niet wat ze al dan niet leuk gaat vinden, voorlopig is alles wat mens is nog wat griezelig. Meer is het niet, voorzichtig wat wennen en dan komt het wel goed.

ik een medisch geval...... word er niks gewend....... dan is het gewoon zo :D PUNT :)

in het dagelijkse leven moet je een paard niet pushen tot het accepteren van datgeen het niet wil......... dat noemen ze dwang :)

En eerlijk gezegd snap ik jouw posts niet in de rest van de postst die je posts.......... in alles roep je respect voor het paard............ behalve in deze??

Ik zeg luister naar het paard........ en als deze niet aanraking wil, dan wil die dat niet en deal ermee......... leer ermee leven......

Komt er een levensbedreigende situatie dan zijn er manieren om dat op te lossen, maar zolang die situaties er niet zijn dien je respect te hebben voor dat paard zijn wil........

bijzonder dit :)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:42

@Kiwiko: ik weet niet wat het 'doel' van dit paard is, maar verkopen kan je hem niet en ook niet in de buurt van kinderen..
Paarden willen van nature niet aangeraakt worden, maar leren dat van jongs af aan. Deze heeft dat blijkbaar niet geleerd maar waarom zou ze dat niet alsnog kunnen leren?

Nu ik er nog eens over nadenk: een 4jarige zal niet untouched zijn, maar op een verkeerde manier behandeld, ik neem tenminste niet aan dat TS haar uit het wild heeft gehaald?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:45

jawel. het dier kan het absoluut alsnog leren :) slechts dan is de vraag........... WIL het dier het echt neit (want die heb je er ook tussen zitten, de blijf van mijn lijf paarden) of is het dier het gewoon niet gewend........

en daar moet je dan als paardenkenner een schifting in kunnen maken.......... en mijn mening is dat veel mensen die schifting niet kunnen maken :)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:51

Om daar achter te komen moet het wel op een juiste manier worden geprobeerd... ik lees namelijk wel wat dingen hier die ik niet zou doen. Paard moet wel een eerlijke kans krijgen, als hij namelijk gevaarlijk blijft ben ik bang dat ik weet hoe ze eindigt uiteindelijk..

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:55

Paard is nauwelijks in handen geweest. Is wel op deze stal geboren, maar is erg weinig mee gedaan. Heeft gewoon 3 jaar in het land gelopen.
Even voor de goede orde...Paard is niet van mij. Ik heb de eigenaar aangeboden te kijken wat ik met het paard kan bereiken. Ik heb dus alle tijd, maar op den duur zal ze toch zadelmak moeten worden gemaakt en worden verkocht.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:56

Ik denk dat je al heel goed op weg bent TS.
gewoon rustigaan doorgaan met waar je mee bezig bent, laat haar rustig aan je wennen, en laat haar jou opzoeken, ga inderdaad lekker bij haar in de buurt zitten en ga met kleine stapjes steeds iets verder. ze zal flink moeten wennen aan deze omschakeling.. laat haar als het lukt uit een emmer wat eten, de eerste keer lekker alleen eten, de keer erna wat kriebelen op de plaatsen waar ze het wel goed toestaat, en dat uitbreiden

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:42

Al weer een stapje verder gekomen. Heb haar gister een hoofdstel in gehad en een singeltje omgedaan en ze liet dit allemaal keurig toe.
Bij haar achterbenen en kont kom ik alleen nog niet in de buurt. Dat is nog niet vertrouwd, maar met geduld gaat dat denk ik ook wel goed komen....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:22

En hoe heb je het nou aangepakt? De haptonomen methode (aanraken waar het vertrouwt is en daar steeds naar terug als je haar grens bereikt) of wat anders?