Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:37

wij hebben er ook een op stal,er hoeft maar iets te gebeuren en mevrouw blijft daar wat in hangen en raced dan haar paddock in of uit.
neem in elk geval goed de tijd ervoor en als ze staat ga dan niet weg maar haal haar weer eriuit.
doe dit maar een aantal keren achter elkaar.

vaak staan ze en gaan we weer weg,maar als je een paar keer achter elkaar bezig gaat geeft dat toch wel een goed resultaat.
niet teveel gaan reageren,niet praten en haar niet aankijken, gewoon je ding doen.
er in en er uit, aantal keer achter elkaar en morgen weer proberen.

liedje zingen werkt inderdaad wel,zo blijft je ademhaling goed wat erg gunstig werken kan

BugsFunny

Re: Paard rent stal in.. komt tot 2x aan toe ten val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:49

Ik ga al jullie tips vanavond uit proberen.

Zal ook eens proberen een filmpje te maken om het wat duidelijker in beeld te krijgen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:56

Een filmpje lijkt mij een heel goed idee.
Je paard moet toch naar jou luisteren en niet zijn eigen ding gaan doen.
Wij kunnen wel gaan roepen doe dit en doe dat,wanneer we het zien kunnen we je ook beter helpen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:00

En als je zijn hoofdstel om laat zodat je meer grip hebt. Zo heb ik het met een paard ooit opgelost. Flink je stem verheffen, elleboog tegen de borst, bit in voor houvast, en laten zien dat jij de baas bent.
Ik ben benieuwt naar het filmpje.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:02

Wat is beter, het opnieuw proberen met halster of hoofdstel met halstertouw?

Rijden doe ik nu niet ivm de wonden die ze heeft opgelopen gisteren.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:07

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar misschien kun je het achter een ander paard aan proberen? Als een ander paard ook normaal doet raakte ze misschien niet zo in paniek.

NandaSenora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:37

probeer het met hoofdstel en halster touw en probeer naast haar de stal in te gaan als dat ruim genoeg is succes!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:20

Update:

Filmpje is helaas niet gelukt.

Ben eerst na wat TLC met haar gaan stappen aan de hand, stalmaatje heeft gekeken en ze liep niet kreupel achterbenen rondom de kogel wel erg dik.
Toen ik stil stond in de bak legde ze haar haar hoofd op mijn schouder en vervolgens tegen mijn borst, net alsof ze duidelijk wilde maken dat het mijn schuld niet was dat ze die pijn heeft en dat ik niet bang hoefde te zijn, was een erg fijn moment en kreeg echt het gevoel dat ze me vertrouwde.

Stalmaatje had aangeboden om te helpen, ben toen zij klaar was rustig met mijn paard richting stal gelopen en stalmaatje heeft het paard wat steeds in haar kont probeert te bijten in de stal gehouden, dus dat ze niet bij mijn paard kon komen.

Ik heb het eerst achterwaarts geprobeerd maar dat ging niet ze draaide zich steeds om en raakte in paniek.

Vervolgens heb ik de staldeur dicht gedaan en ben er tussen gaan staan.
Langzaam de deur open gedaan en een flinke pluk hooi in mijn hand genomen en haar daarmee afgeleid.

Toen rustig geprobeerd naar binnen te gaan stap voor stap, eerste keer was ze weer rennerig.
Weer uit de stal gehaald wat met moeite ging, buiten rondje gelopen en weer de stal in, het eerste gedeelte weer herhaald en toen liep ze iets rustiger naar binnen.

Wederom uit de stal gehaald en het hele proces herhaald en de 3e keer liep ze voor haar doen erg rustig de stal in.

Voor mij lijkt het nu dus duidelijk dat het probleem komt door het buurpaard.

Ik ben zo blij dat het goed is gegaan en het feit dat ze me vertrouwd, ben benieuwd hoe het morgen zal gaan.

Zal morgen even foto's plaatsen van haar benen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:26

maaike5581 schreef:
Update:

Filmpje is helaas niet gelukt.

Ben eerst na wat TLC met haar gaan stappen aan de hand, stalmaatje heeft gekeken en ze liep niet kreupel achterbenen rondom de kogel wel erg dik.
Toen ik stil stond in de bak legde ze haar haar hoofd op mijn schouder en vervolgens tegen mijn borst, net alsof ze duidelijk wilde maken dat het mijn schuld niet was dat ze die pijn heeft en dat ik niet bang hoefde te zijn, was een erg fijn moment en kreeg echt het gevoel dat ze me vertrouwde.

Stalmaatje had aangeboden om te helpen, ben toen zij klaar was rustig met mijn paard richting stal gelopen en stalmaatje heeft het paard wat steeds in haar kont probeert te bijten in de stal gehouden, dus dat ze niet bij mijn paard kon komen.

Ik heb het eerst achterwaarts geprobeerd maar dat ging niet ze draaide zich steeds om en raakte in paniek.

Vervolgens heb ik de staldeur dicht gedaan en ben er tussen gaan staan.
Langzaam de deur open gedaan en een flinke pluk hooi in mijn hand genomen en haar daarmee afgeleid.

Toen rustig geprobeerd naar binnen te gaan stap voor stap, eerste keer was ze weer rennerig.
Weer uit de stal gehaald wat met moeite ging, buiten rondje gelopen en weer de stal in, het eerste gedeelte weer herhaald en toen liep ze iets rustiger naar binnen.

Wederom uit de stal gehaald en het hele proces herhaald en de 3e keer liep ze voor haar doen erg rustig de stal in.

Voor mij lijkt het nu dus duidelijk dat het probleem komt door het buurpaard.

Ik ben zo blij dat het goed is gegaan en het feit dat ze me vertrouwd, ben benieuwd hoe het morgen zal gaan.

Zal morgen even foto's plaatsen van haar benen.

en wat gebeurt er dan als je een paard of pony mee laat lopen ik heb ook eens en pony gehad
die kei hard zijn stal in galoperde maar als er een ander paard voor liep was er niks aan de hand

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:35

Ander paard voor haar word ze druk van, dat draver gedrag is er helaas nog niet uit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:45

En als je nou eens gaat oefenen op smalle doorgangen?
Je maakt met bv staanders met een balk ertussen een gang, die maak je eerst best breed en gaat zo een aantal keer oefenen. Als dat goed gaat maak je de gang steeds smaller.
Met grondwerk kun je zo'n probleem best onder controle krijgen. Vaak heeft zo'n paard engtevrees, is dus bang voor smalle doorgangen. Het zal nooit helemaal over gaan, maar dit valt altijd te proberen.

Ook moet je er altijd voor zorgen dat de staldeur helemaal open is en er niks in de weg staat. Zelf ook niet in de weg gaan staan, dus proberen om eerst in de stal te gaan en dan het paard. Zorg voor een vast ritueel, dus bv eerst halster aan met de deur dicht, deur open en zelf je hand omhoog houden en buiten de stal gaan staan, vervolgens mag je paard de deur door.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:25

Je moet zorgen dat ze op let, en niet op een harde manier aanpakken. Dit paard heeft angst voor het door de deuren heen lopen, en dat je je respecteren en haar helpen door die "enge"ingang te gaan.

Ik zorg altijd dat het paard aan de muurkant loopt en ik aan de binnenkant, zodat ik zelf de ruimte heb als er wat gebeurt. Vervolgens laat ik focussen op mijn hand, het liefst in op een plek waar voor haar de hoofd halshouding ontspannen is. Vervolgens ga ik net binnen staan, paard blijft rustig op de gang door mijn hand die daar tegenhoud en waar zij op let. Door mn hand steeds een klein beetje naar voren te doen en te combineren met het word pas(zodat ze leren 1 stap te zetten ipv 10) en langs de muur mee te lopen tot aan de voerbak (dus langs de hele wand) kan er niet gerend worden. Mocht ze wel willen rennen beweeg je je hand rustig omhoog zodat ze weer stopt en begin je weer opnieuw als ze gefocussed is.

Als ze met het hoofd weer bij de deur is: zelf naar je toe laten komen om het halster af te doen en dan direct belonen als ze daar rustig is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:57

En wat doe je dan wanneer ze niet naar jou hand luistert en gewoon doordenderd??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:08

maaike hoe kan het dat dat buurpaard haar in haar kont kan bijten?
hebben jullie stallen met een open bovenkant?
wij hebben ook wel van die bijters staan, ik ga dan altijd aan die kant lopen en houd zo het bijtpaard weg.
eventueel de opening van dat paard even met een halstertouw ofzo ervoor dichthouden zodat het paard haar niet kan bijten?

goed dat je meerdere malen haar er in en er uit hebt gehad.
dit gaat dus niet om jou of niet willen maar dan is ze echt bang dat ze een hap uit haar rug krijgt.
logisch toch?
probeer iets te vinde nzodat dat paard haar niet meer kan bijten.
kan dat paard anders naar een andere box of jouw paard?
dat kan soms ook helpen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:12

Zo te lezen gaat het al een stuk beter. Wat je ook kunt proberen, zeker als het probleem echt bij het buurpaard ligt (ben wel benieuwd hoe dat kan overigens) dan kun je misschien haar gedrag 'doorbreken' door haar van stal te laten verhuizen. Ik ken de situatie niet, maar misschien kun je met iemand ruilen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:21

@loriene, zoals ik eerder gemeld heb lijkt het dus om angst voor het buurpaard gaat.
Ik ga haar niet straffen voor angst, daar maak je imo het probleem alleen maar erger mee.

@Ellepel, de bovenkant van de deur zit inderdaad een ruimte in zodat ze met hun hoofd naar buiten kunnen en elkaar kunnen besnuffelen, als ze op stal staat is er ook niets aan de hand, buurpaard heeft dit gedrag geleerd van de vorige pony die in de stal van mijn paard staat.

Ik heb gisteravond gesproken met staleigenaar en die gaan kijken naar een oplossing, en inderdaad navragen of iemand van stal wil ruilen of eventueel iets van een schot ertussen zodat buurpaard niet meer bij haar kont kan komen.

Het gaat inderdaad niet om mij of het niet willen maar om angst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:25

ik heb op een stal gestaan waar we dan even een halstertouw overdwars ervoor deden zodat het buurpaard niet bijten kon.

weet niet of dat dat kan en een tijdelijke oplossing is totdat er wat anders is?
sneu hoor,gebeurd vaker en paarden kunnen er flink bang van worden.

in elk geval niet het probleem groter gaan maken bij haar door haar overdreven te gaan troosten,anders kan ze er wel wat in blijven hangen namelijk en dit gedrag zo heel lang houden terwijl het straks niet meer hoeft

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:31

Ik ga dat vandaag inderdaad proberen met dat halstertouw.

Ik heb haar niet overdreven getroost, alleen beloond voor het rustig naar binnen gaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:36

heel herkenbaar, mijn verzorgpaard doet het ook, Zij heeft op de renbaan gelopen en heeft een trauma opgelopen met smalle doorgangen. Ik zet haar recht voor de stal en laat haar dan los, ze rent dan zelf haar stal in. Als ik haar aan een touw houdt dan gaat ze haar stal niet in of loopt me ondersteboven. DIT HEEFT NIKS TE MAKEN MET LEIDERSCHAP MAAR MET HAAR TRAUMA De laatste tijd gaat het wel wat beter en loopt ze soms mee aan het touw de stal in, met de nadruk op som. Voor onze veiligheid zet ik haar meestal dus recht ervoor en laat haar het zelf doen..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:08

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden. +:)+
Goed idee om te kijken of je van box kunt verwisselen. *D
Langzamerhand verdwijnt haar angst dan ook wel. :j

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:53

De oude draver van mijn tante,gaat ook altijd zo snel zn stal in.
Ook nauwe doorgangen en poortjes vind hij maar niets.
Waarschijnlijk gewoon omdat hij ook op de renbaan heeft gelopen in zn jonge jaren.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:01

oefenen oefenen oefenen
blijven herhalen
zorg dat ze recht voor de box staat zodat wanneer ze erin rent ze geen bocht hoeft te maken en dan uitglijdt.
zorg ook dat er geen stro ligt t eerste stukje, dat maakt t erg glad als t droog is op gladde ondergrond
en blijven herhalen zoals je hebt gedaan.
op t moment dat ze rustig loopt, al is t na tien of twintig keer, op t moment dat ze t rustig doet dan is haar beloning natuurlijk een dikke knuffel en dan is t ook goed, dan laat je dr staan.
blijven oefenen en niet opgeven meid!
en als een ander paard haar bijt oid waar ze voorbij moet zorg dan dat dat niet kan, of dat ze haar niet kan bereiken.

succes!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:05

Lastig! Zou hem denk ik, hoofdstel indoen, hengstenketting doorheen, en zweep voor zijn neus houden, en stalddeur dichthouden. En maar oefenen. Succes.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:16

@silfie

en dan??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:15

nou,daar ben ik ook wel benieuwd naar.
silvie heb jij wel alles gelezen?