wat moet je kunnen voor een e examen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:55

ikke schreef:
Nee, het kost veel tijd om door te krijgen dat je niet zo fanatiek aan het stuur moet zwengelen...........

Klopt ook, maar toch is mijn tip voor héél erg veel mensen al nuttig gebleken :) als ik het op de lesmethode deed kwam ik geen meter naar achter. Op mijn manier ging het vloeiend en vlotter :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:06

Evelli schreef:
ikke schreef:
Nee, het kost veel tijd om door te krijgen dat je niet zo fanatiek aan het stuur moet zwengelen...........

Klopt ook, maar toch is mijn tip voor héél erg veel mensen al nuttig gebleken :) als ik het op de lesmethode deed kwam ik geen meter naar achter. Op mijn manier ging het vloeiend en vlotter :)

Ik zeg ook niet dat je aanwijzing niet klopt, in tegendeel.
Wat ik echter met regelmaat zie gebeuren is dat mensen wel weten dat het zo werkt, maar wanneer de aanhanger een klein beetje in zicht komt, ze meteen een ruk aan het stuur geven alsof ze een eland moeten ontwijken :D

Hoe ze het in de rijles leren weet ik niet, ik ben gelijk voor C-E gegaan en dat is in de basis al een stuk simpeler. Ik vraag me wel af wat voor warig verhaal ze dan bij B-E vertellen.

jeltsje24

Re: wat moet je kunnen voor een e examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:38

heyy nou ik hem me les gehad hoor !!
normale rijden ging wel goed zei hij maar de speciale verrichtingen moeten we toch nog even goed oefenen...
wat moesten we doen
achteruitrijden lange tijd dat valt niet meer maar ik kreeg ook de uitleg de kant uitsturen waar die heen gaat of huh was het nou anders om .... nou iemand heeft het hier ook geplaatst. en bocht achter uit .. en nog wat uitleg van de week weer les en dan de dok en de rest !!! het vile me erg tegen ik dacht doe ik wel even maar het moet best precies en ik moest best doorrijden zou ik normaal nooit doen met me paard.

ik las ook nog dat iemand vroeg waarom ik dacht dat ik wel legaal met de trailer mocht rijden nou ik dacht er is een uitzondering als je een zware auto hebt en ik dacht dat die van mij zwaar genoeg was om ook de kar te trekken..
maar het is beter om toch gewoon te halen dat zie ik nu wel weer !!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:38

jeltsje24 schreef:
heyy nou ik hem me les gehad hoor !!
normale rijden ging wel goed zei hij maar de speciale verrichtingen moeten we toch nog even goed oefenen...
wat moesten we doen
achteruitrijden lange tijd dat valt niet meer maar ik kreeg ook de uitleg de kant uitsturen waar die heen gaat of huh was het nou anders om .... nou iemand heeft het hier ook geplaatst. en bocht achter uit .. en nog wat uitleg van de week weer les en dan de dok en de rest !!! het vile me erg tegen ik dacht doe ik wel even maar het moet best precies en ik moest best doorrijden zou ik normaal nooit doen met me paard.

Daarom les je ook met een blok beton achter de auto en geen paarden :D Dat blok beton blijft wel liggen.

Leren ze bij B-E ook dat je je combinatie recht moet houden oftewel, zo min mogelijk slingeren bij rotondes e.d.?

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:13

ja dat wel maar ook dat je een beetje instuurt soms ik dacht altijd dat je helemaal recht moest staan maar wat insturen mag schijnbaar!! hebben jullie dat ook zo geleerd

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:47

Hoi dames en heren,
Ook ik heb me opgegeven voor 't E-examen, en ben over 3 weken aan de beurt... (in 1 dag les + examen, BRRRR....).
Ik vraag me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit. En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?
Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen? Ik heb nog effe om te oefenen, maar wil 't me natuurlijk niet nog moeilijker maken dan nodig.
Groetjes Kaatje

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:12

nou ik mocht wel even achteruit kijken maar niet constant de bedoeling is op de spiegels maar je mag wel even kijken hoe het uitkomt en langzaam rijden mag hoor en met aankoppelen kun jejezelf een trukje leren zodat je recht achter hebt staan en dat je niet hoeft te verschuiven maar dat leer je dan op die dag wel denk ik

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:32

Hmm, ik moet er binnenkort ook maar eens aan beginnen ben ik bang := Ik durf een dagcursus niet aan denk ik.. Eerst ook nog even thuis oefenen :=

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:50

ik heb de dag cursus niet gedaan omdat ik snel stress enzo ... d us leek mij beter om het op me gemakje te leren .. en dat resultaat was super in 1 keer gehaald

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:38

Heeej allemaal,
Heb vandaag m'n 3 uurtjes les + examen gehad, en ben geslaagd. *\o/* :)) *\o/*
groetjes Kaatje

Kaatje_Bee schreef:
Hoi dames en heren,
Ook ik heb me opgegeven voor 't E-examen, en ben over 3 weken aan de beurt... (in 1 dag les + examen, BRRRR....).
Ik vraag me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit. En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?
Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen? Ik heb nog effe om te oefenen, maar wil 't me natuurlijk niet nog moeilijker maken dan nodig.
Groetjes Kaatje

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:40

Netjes! Gefeliciteerd!

Hoe lang had jij je B al? En heb je thuis geoefend? :)

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:07

imd schreef:
Netjes! Gefeliciteerd!

Hoe lang had jij je B al? En heb je thuis geoefend? :)

Ik had m'n B al 19 jaar, en had me dus een eigen (forse!) rijstijl aangeleerd.
Thuis heb ik geoefend op de bochtjes achteruit, recht achteruit, en het aandokken. Toen ik de 1e drie lesuurtjes had, zei de instructeur dat ik dit wel voldoende beheerste. Verder kreeg ik een pak copieen mee met daarin theorie-vragen die gesteld kunnen worden (over laadvermogens, max. lengte, hoogte, etc. etc.).
Het allerlastigste en belangrijkste bij het examen is eigenlijk het op de goede manier en volgorde in de spiegels kijken, en naast al dat gekijk ook nog het overige verkeer (fietsen!) + borden in de gaten kunnen houden. (Ik miste tijdens 't lessen nogal eens de bordjes met daarop de snelheid!).
En dat kun je thuis niet oefenen voordat je je 1e les hebt gehad, dus alleen dat is al een reden om je lessen niet allemaal op 1 dag te volgen!
Heb je al iets afgesproken, of twijfel je nog?
Groetjes Kaatje

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:12

Ik moet mezelf even een schop onder de kont geven.. Voordeel is dat ik net een jaar m'n B heb en het kijken dus nog wel aardig fris heb zitten.. Nadeel is natuurlijk minder rij-ervaring..

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:49

imd schreef:
Ik moet mezelf even een schop onder de kont geven.. Voordeel is dat ik net een jaar m'n B heb en het kijken dus nog wel aardig fris heb zitten.. Nadeel is natuurlijk minder rij-ervaring..

Ik wil je wel even komen schoppen hoor :=
Wat beter of slechter is qua timing weet ik niet, maar als je nu een paardje hebt dat meewilt dan is 't wel errrrug lang om 19 jaar te wachten met afrijden. :=
Zonder gekheid: Naar aanleiding van alle discussies op dit forum heb ik aan mijn instructeur gevraagd wanneer je het beste voor BE kunt gaan, hij zei dat het het ideaalste was minimaal 1 jaar je B-rijbewijs had, omdat je dan wel al wat ervaring hebt opgedaan, maar inderdaad nog niet enorm veel rot-gewoontes hebt eigen gemaakt. (1 hand aan het stuur, gordel vergeten, snelheid, alleen kijken i/h spiegel als ik iets moet zien, etc.) Nog een tip: kijk eens bij het CBR op de site, daar kun je een overzicht vinden van de slagingspercentages bij de examencentra (Ik heb in Roermond-Horn afgereden). De rijschool die ik koos had een hoog slagingspercentage en ook veel examens gedaan. De instructeur wist op de examendag wie de examinator was, en hoe hij "het deed", en heeft de laatste 3 lesuurtjes daar dus een beetje op ingespeeld. Nu had ik de pech een beetje een vreemde snuiter als examinator te hebben, maar goed, ik heb het gelukkig toch gehaald. *D
Groetjes Kaatje.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:06

Oh, in dat geval:
altijd gordel om, netjes twee handen aan het stuur (echter niet altijd juiste positie :P ), heul veul spiegelen nog steeds, alleen de snelheid is soms een probleem :=

Dank voor je info :)

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:39

imd schreef:
Oh, in dat geval:
altijd gordel om, netjes twee handen aan het stuur (echter niet altijd juiste positie :P ), heul veul spiegelen nog steeds, alleen de snelheid is soms een probleem :=

Dank voor je info :)

Ja, ech heul veul spiegelen, den kumtj alles good!! :9
Succes!

Groetjs Kaatje

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:43

imd schreef:

Ik ben zelfs 4 maanden na het behalen van mn B opgegaan voor E en dat ging prima. Ik heb niet gemerkt dat ik minder rij ervaring had. Was juist erg blij dat ik nog een beetje in het ritme zat qua spiegels kijken en verkeersregels.
Bij mij was het zelfs zo dat de examinator vroeg voor welke doeleinden ik het wilde halen en toen ik vervolgens zei dat het voor mn paard was hoefde ik enkel recht achteruit een stuk en verder alleen maar recht toe recht aan.