trailer dit wordt echt niks..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:08

Jongens, een paard in de trailer trekken is wel zo dom en levensgevaarlijk. Sorry dat ik het zo zeg.

Maar als hij gaat hangen en de lijn breekt slaat hij achterover en breekt zn nek.

NOOIT DOEN. Het kan 25 keer werken maar als hij 1 keer schrikt en achterover klapt ben je zo je paard kwijt.

Leer het ze toch gewoon met geduld. Paar weekjes oefenen en ze gaan er in zonder probleem.

Daarnaast, de oorzaak waarom veel paarden ineens niet meer in de trailer willen ligt vaak bij de chauffeur die, onbewust, toch nog te hard door bochten rijdt en helemaal rotondes. Of te laat remmen waardoor paard zn hoofd stoot. Hoeft maar 1 keer te gebeuren en je paard bedankt voor de trailer. Logisch.

Ook al denk je dat je al superlangzaam rijdt door bochten en rotondes, het moet nog langzamer. Enm nog eerder remmen dan je normaal al doet.

TS als je hulp wilt, ik heb inmiddels al vele mensen en paarden hiermee geholpen en zou je graag komen helpen.

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:28

ik heb wat grond oefeningetje gedaan..
werkt! duur de nog wel even.. ze was het vertrouwen denk ik even kwijt :o
we hebbe haar in de trailer gereken bedankt voor jullie tips!!

Viennanova

Re: trailer dit wordt echt niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:11

Wat iedereen zegt, veel oefenen. Wat bij mijn paard hielp;

Mijn merrie wilde ook niet de trailer in. Ze trok mij gewoon langs de trailer, of liep heel hard achteruit. Overigens is dit verder een heel braaf en opgevoed paard. Ze heeft dit gedrag geleerd doordat ze een keer niet bij de trailer in de buurt wilde komen, en we haar er met geen mogelijkheid naar toe kregen. Toen is ze tijden niet op de trailer geweest.

Hoe hebben wij het opgelost;

Allereerst een hengstenketting aan het halster, onder de kin. Als ze achteruit loopt, geef ik druk. Dat is onprettig, dus zodra ze vooruit loopt, geef ik ruimte. Met een longeerlijn erachter. Dat had ze zo door, dus toen kwamen we al tot op de laadplank. Toen zijn we voetjes gaan verzetten. DUs in alle rust, achterbeen omhoog, voorbeen omhoog. Tot ze uiteindelijk op de laadplank stond. Nu is het bij die van mij zo, dat als ze met de achterbenen op de plank staat, ze er zo oploopt.
Na enkele keren oefenen hoeven er geen voetjes meer opgetild te worden. Door de hengstenketting en de lijn is ze gefocust op mij, en loopt ze, na een klein moment van stilstaan voor de laadplank, zo de trailer in.

Niet gaan slaan, werkt echt averechts. Niet gaan hijs, rust is het belangrijkst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:28

Het paard leren trailerladen is net zo normaal als het zadelmak maken en lessen nemen, alleen vergeet de ruiter dat meestal omdat ze alleen op zichzelf gefocussed zijn en niet aan de verdere opleiding van het paard denken.
Ook dit moet en kan een paard gewoon geleerd worden, van nature zijn ze claustrofobisch en sceptisch en snappen het fenomeen ´trailer´ echt niet vanzelf en het is voor hun tegennatuurlijk. Waarom dan niet oefenen?? Waarom wel (privé) lessen nemen voor jezelf en niet om je paard te leren laden??

Nee, als de ruiter voldoende zelf geoefend heeft met lessen moet ´ineens´ het paard mee naar wedstrijd en tja.... dan wil het dier niet en dan komen de longeerlijnen, kettingen, zakken snoep, bezems, zakken over het hoofd en vastknopen aan de stang en naar binnen hijsen. Of het gaat een paar keer goed en dan langzaam gaat het paard weigeren, vaak door onkunde vd eigenaar of verkeerd rijden van de chauffeur.

Terwijl dat met simpelweg paard leren trailerladen is op te lossen.
Getuige het aantal topics hier op bokt over weigerende paarden schort er nogal wat aan de opvoeding van die dieren of aan het verstand van de eigenaren.

Maar goed, de diverse professionele trailerprobleemoplossers varen er wel bij... ;)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:11

Heb je site gelezen. Weet zeker dat mijn merrie de middelvinger naar je op blijft steken bij dat Parelli-gedoe.
Ketting zet je onder de zelfde noemer als bezems, zakken etc. Het principe van vele proffesionele trailerprobleemoplossers is het paard te leren luisteren naar druk. En het wegnemen van druk als beloning. Dat is precies hetzelfde met een ketting....
Waar ik heel moe van wordt, is al die zelfbenoemde goeroes die menen dat ze mijn paard zomaar in de trailer krijgen na een rondje lopen en wat leuke oefeningetjes in de bak. En geloof me, zulke hulp heb ik gehad. Hielp niks. Bovendien is mijn paard beter (zo niet makkelijk) gaan laden door het gebruik van deze ketting-dus niks nog langer over doen de volgende keer.

Leren trailerladen is een kunst, maar er zijn genoeg paarden die in enen doorkrijgen dat ze er dmv kracht gebruiken er niet in komen.....En dan moet je iets gaan gebruiken waar ze naar luisteren, wat je in alle rust kunt gaan gebruiken. Kettinkje werkt perfect daarbij (of een MR touwhalster, eigenlijk maakt het niet uit, als er maar iets is waarbij je druk kunt toevoegen en wegnemen).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:55

Het gaat mij erom dat er straffe hulpmiddelen gebruikt worden zonder de release vd druk en dat mensen ernaar grijpen omdat ze vergeten zijn het paard op te leiden voor trailerladen. Heleboel mensen kennen het principe wijken voor druk niet eens!

Als voor jou die ketting werkt en jij weet er mee om te gaan is het toch ook prima! No offense, elk paard is anders.
Een touwhalster is in feite ook druk maar heeft alleen een snellere release dan een ketting door een halster gevouwen of een Monty halster is mijn ervaring. Ik val jou niet aan hoor, jij begrijpt waarschijnlijk heel goed wat ik bedoel :), niet iedereen heeft evenveel kennis en grijpt maar wat graag naar een bezem of longeerlijnen en kettingen. Zie alleen al het voorbeeld van een lijn om de voorboom heen knopen en paard naar binnen hijsen, brrrrr, moet er niet aan denken als paard gaat hangen! Heb zo een keer iemand een vinger zien verliezen...

Ik gebruik overigens ook niet alleen 'Parelli gedoe' maar begin er wel mee, je moet ergens beginnen als startpunt en je ziet daardoor gauw genoeg wat voor soort paard er aan je touwtje hangt.
Maar het gros van de mensen ziet dat niet want anders hadden ze het probleem al niet eens gehad.
Leren trailerladen is inderdaad een kunst, vandaar dat ik zeg dat het zo vreemd is dat mensen er zo weinig aandacht aan besteden en geen les/hulp halen.

hyppolyte

Re: trailer dit wordt echt niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:05

Eigenlijk is dat inderdaad heel gek, mensen verwachten altijd maar dat zo'n paard maar moet doen wat zij zeggen en gaan totaal voorbij aan de natuurlijke angsten. Het is voor een paard totaal tegenstrijdig om in een nauwe dichte ruimte te gaan staan. Heeft ooit een van jullie trouwens zelf wel eens in een trailer gestaan? Weet je hoe vreselijk dat wiebelt en instabiel zo'n ding is? Dat is echt geen pretje hoor, bovendien heb je ook nog heel veel mensen die eigenlijk niet goed rijden met zo'n ding.
Geduld is het sleutelwoord, hoewel een ketting ook niet mijn voorkeur heeft, heb je het wel met geduld gedaan en niet alleen maar met agressiviteit. En het inderdaad zo belangrijk om gewoon te blijven oefenen. Ik ben zelf trouwens heel erg blij dat ik mijn paard weer heb kunnen leren om de trailer gewoon op te lopen, het is nog steeds niet favoriet, maar als het nodig is loopt ze er wel op.
Vorig jaar augustus waren die enorme bosbranden in schoorl en daar stond die van mij redelijk dichtbij, ik wilde het niet gokken en heb haar daar weggehaald, samen met wat andere paarden en gelukkig liep ze zelf onder stress mee die trailer op. Het ging toen helaas iets minder soepel dan we hadden geoefend (andere en hogere trailer, smaller etc.), maar ze ging wel. De volgende dag zat ik redelijk in de zenuwen of we haar wel weer mee terug zouden kunnen krijgen, maar dat ging helemaal zonder problemen (was weer de vertrouwde trailer), daar liep ze weer aan een los touwtje op. Ik ben toen wel weer even bij haar gaan staan, gewoon om te weten hoe ze eronder bleef en om haar rustig te houden. Ik blijf ook regelmatig oefenen, ze moet gewoon weten dat ze op mij kan vertrouwen en dat die trailer niet eng is.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:59

Ga alsjeblieft een cursus trailer laden volgen. Er zijn al meerdere sites gegeven.

Ik heb zelf ook een trailer laad probleem gehad. Ik heb een cursus trailer laden samen met mijn paard gevolgd. En het gaat allemaal om jou lichaamshouding. Nu ik de cursus gevolgd heb laad ik mijn paard zo en zonder stress.
Je kan beter een beetje geld investeren dan dat je je paard compleet verpest door hem erin te slaan. Hierdoor krijg je alleen maar meer problemen.

Pb me maar als je meer wilt weten of iemand zoekt die zo'n cursus geeft.