Paard in panisch bij aanraking in mond, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:01

Gentlegiant; Over dat hengstenflemen had ik het alleen over de mijne :P 'Tis geen hengst meer, dus veel flemen doet ie niet meer'

Mossel

Re: Paard in panisch bij aanraking in mond, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:09

Die van mij is ook geen hengst meer, maar flemen doet hij nog steeds

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:15

Lijkt me een hele nuttige oefening als voorbereiding voor de DA of tandarts :j
Goed hoor, TS, Dat je hier over nadenkt en je paard wil helpen minder stress te hebben bij medische handelingen en niet te vergeten de dierenarts en tandarts het een stuk makkelijker te maken +:)+
De DA is er niet om je paard te trainen, dat zal je toch echt zelf moeten doen!!!

Ik zou beginnen met eens wat rustige aanrakingen en massage van de lippen en het tandvlees. Kijk wanneer er reactie komt en trek dan een stuk terug naar een plek waar het nog steeds geaccepteerd wordt. Raakt je paard in de stress, laat niet los maar beweeg rustig mee, totdat je paard ontspant. Laat dan gelijk los als beloning.
Dit kan je dan heel rustig (over dagen of weken!) uitbouwen naar in de mond, naar de tong en dan kan je uiteindelijk ook de tong vastpakken. Gewoon elke dag even oefenen bij het poetsen, voor je het weet is het doodnormaal ;)

De tong is trouwens een spier en je moet er wel erg hard aan trekken, wil je iets breken :+

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:18

probeer het eens met T-touch.. voorzichtig proberen eerste de buitenkant van zijn lippen te masseren en rustig de binnenkant van zijn lippen en zn tandvlees..

succes!

en idd de tong kan je niet breken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:40

Tallie1979 schreef:
Ik zou ook hysterisch worden als iemand continue mijn tong uit mijn mond zou willen trekken :+

_O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:13

Wat je kunt doen is proberen het tandvlees te masseren. Of masseren op de lagen. Begin bij het masseren van de lippen, sommige paarden vinden dat lekker. Vervolgens kun je ook proberen een keer je vinger in een mondhoek te stoppen( waar het bit normaal ligt) en de tong of de lagen te masseren. Zorg wel voor korte nagels, want als je lange nagels hebt, doe je je paard alleen maar pijn en is het niet verwonderlijk dat hij het niet accepteerd of zelfs in paniek raakt.

Ik zou niet meteen die tong vast willen grijpen. Werk je zachtjes ernaar toe. Begin met lippen (ook de binnenkant ervan) en het tandvlees. Als je paard duidelijke tekenen laat zien van weerstand, ga terug naar een plek waar hij het wel lekker vindt en tast je dan naar de plek toe waar je de weerstand kreeg. Je zult zien dat het geleidelijk aan steeds beter gaat.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:52

sporter schreef:
DDW1190 schreef:
wist je dat er in de tong een botje zit, en als je dan de tong pakt kan dat breken, ik zou het zelf nooit doen!

In de tong een botje? Lijkt me niet.

lijkt me wel ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:53

DDW1190 schreef:
lijkt me wel ;)

Nee sorry in de tong zit echt geen bot

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:55

ooit van het tongbeen af gehoord?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:56

hahaha nou een tong been in zn tong.. heb jezelf ook een botje in je tong? ik heb er nog nooit van gehoord ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:57

Citaat:
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten

Is eraan verbonden, zit niet in de tong :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:59

Tallie1979 schreef:
Ik zou ook hysterisch worden als iemand continue mijn tong uit mijn mond zou willen trekken :+

Ik zie het nu helemaal voor me _O-

Tsja TS, mijne wil ook liever niet dat ik aan/in zn mond zit. Maar bij de TA is hij braaf, dus ik waarom zou ik?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:02

MaaikeMo schreef:
Citaat:
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten

Is eraan verbonden, zit niet in de tong :)

tegen mij is verteld dat er een tongbeen achter in zijn tong zit, en als je dan zijn tong verkeerd trekt dat het tongbeen kan breken.