Oren uitknippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blossom1

Re: Oren uitknippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:56

Ik ben ook niet van het oren uitknippen maar als je het toch wilt doen dan kun je inderdaad het beste een tijdje oefenen zoals je schrijft. Misschien kun je het met z'n tweeen doen zodat de andere gelijk kan belonen met een snoepje ofzo wanneer ze braaf bent als jij de schaar een keer open en dicht doet vlak bij haar oor.
Succes!

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:16

blossom1 schreef:
Ik ben ook niet van het oren uitknippen maar als je het toch wilt doen dan kun je inderdaad het beste een tijdje oefenen zoals je schrijft. Misschien kun je het met z'n tweeen doen zodat de andere gelijk kan belonen met een snoepje ofzo wanneer ze braaf bent als jij de schaar een keer open en dicht doet vlak bij haar oor.
Succes!

Met z'n tweeen werkt inderdaad wel goed denk ik. Dan kan diegene hem ook rustig houden door tegen haar te praten en te aaien e.d. :) En anders zou ik een praam proberen. Succes!

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:15

Ben zelf nogal een knipliefhebber (van oren tot hoefjes).
De oortjes knip ik ook altijd, met een kromme schaar. Heb je het paard weleens pijn gedaan met de schaar? Dan kan het dat zijn. En inderdaad is het goed om aan de oortjes te zitten, is ook een soort massage. Paard leert ook a.h.w. onderdanig zijn door hand aan oren en bovenop hoofd.

Gr. Alex

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:57

ik heb t zelfde probleem, maar laat het zo ik ga haar niet steeds ermee pesten. Idee... als de tandarts komt en ze moet gesedeerd worden zou je ze kunnen knippen, twee vliegen in 1 klap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 03:22

Als je per se wilt knippen, rustig opbouwen gewoon.. Ook gewoon aan de oortjes (en niet alleen buitenkant) zitten en ook gewoon knipgeluiden maken met de schaar etc, zonder echt wat te doen verder, zodat ze aan al dat soort dingen went. Persoonlijk zou ik geen praam gebruiken, en ook niet al teveel druk zetten (dus niet iemand uit alle macht aan het halstertouw laten sjorren zodat het hoofd beneden blijft). Daar krijg je alleen maar spanning en negatieve associaties van, schiet je de volgende keer weer niets op! Oja, wat helpt als het hoofd omhoog gaat, is een krukje :D (bij mij dan althans, en ik ben uberhaupt al niet zo groot dus het is vaak sowieso wel fijn).
En veel belonen, maar dat wel goed timen- als jij het oor loslaat en dan beloont dan beloon je dus niet ervoor dat ze aan haar oor laat zitten bijvoorbeeld. Daarom kan je het beste met iemand erbij werken, dat is wel zo handig, die kan paardje afleiden, belonen, etc.

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:19

Als ze heel vervelend is kan je denk ik beter een praam gebruiken i.p.v. dat je uren zit te martelen zonder praam. Dat is vervelender dan even die praam op.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:22

Ik gebruik ook liever een praam,gaat het voor het beest ook wat sneller.
Wat ook helpt is te zorgen dat hij je niet kan zien knippen.
Soms helpt het om bv een handdoek over zijn ogen te leggen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:30

Ik zou toch een praam op doen, het is maar voor even.
Vevolgens even vragen of iemand je wil helpen, diegene houd het andere oor een stuk naar beneden terwijl jij het oor uitknipt. Mijn paard mag ik niet eens aan de oren komen en zo werkt het toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:36

illa schreef:
Als ze heel vervelend is kan je denk ik beter een praam gebruiken i.p.v. dat je uren zit te martelen zonder praam. Dat is vervelender dan even die praam op.

Als je gewoon opbouwt en rustig aan doet hoef je ook niet urenlang te martelen en is het prettiger dan met praam ;)

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:40

Ik zou het niet doen, ze zijn er niet voor niets :D

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:09

die van mij gaat zo te keer dat ik het haar lekker laat zitten, en als de paardentandarts ooit weer iets moet doen bij haar waardoor ze een roesje nodig heeft grijp ik die kans.

illa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:15

WildWings schreef:
illa schreef:

Als je gewoon opbouwt en rustig aan doet hoef je ook niet urenlang te martelen en is het prettiger dan met praam ;)

Hoe bouw je zoiets rustig op? De meest paarden vinden het vervelend als je ze 'in' de oren zit. Als je hem even een praam op doet kan je veel sneller en veiliger werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 02:04

Zie eerdere post voor hele kort-door-de-bocht-zijnde omschrijving :D Gewenning en een positieve benadering waardoor je paard uiteindelijk een positieve associatie krijgt met 'mens zit aan oren'. Natuurlijk hoeven ze het dan niet meteen 'fijn' te vinden maar in ieder geval makkelijker te accepteren. Iets wat vaker gedaan wordt, wat rustig gedaan wordt, waar ze aan gewend raken.. zullen ze minder heftig op reageren natuurlijk!

'Even een praam opdoen' maakt inderdaad dat het 'sneller' gaat, maar maakt het voor het paard niet altijd veel leuker en maakt daardoor ook niet dat het de volgende keer makkelijker gaat. Kijk, je oefent bijv. met een jong paard toch ook hoefjes optillen? Je kan ook wel zeggen goh, voor die paar keer dat de hoefsmid komt gooi ik er wel een praam op, scheelt weer tijd (want je hoeft niet te oefenen) en gaat lekker snel en veilig. Maar dat oefen je ook. Net zoals je alles eigenlijk oefent.. :)

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:50

Ik zou ook graag de uitstekende plukjes er af knippen bij mijn haflinger.

Nu is het zo dat ze de laatste tijd al panisch wordt als ik naar haar oren kijk.
Ze flipt helemaal als ik aan haar oren zit. (Toen ik haar net kreeg, drie jaar terug, had ze er helemaal geen problemen mee, ik heb ook nooit iets raars gedaan waardoor ze er bang van moet zijn geworden). Ik heb het één keer met de praam gedaan, (nouja een vriendin want ik vond het veeel te zielig).

Ik denk dat je het heel veel zult moeten oefenen tot ze er aan gewend is.

De praam maakt dat je paard verdoofd wordt en geen weerstand meer kan bieden door het stofje wat vrij komt.
Het kan geen kwaad, maar het is, vind ik, niet de juiste manier om iets te willen bij je paard.

Daarnaast, vind ik, dat het geen kwaad kan als je de uitstekende plukken er af knipt. Deze dienen niet ergens voor.
Het is niet goed om het haar UIT de oren te halen.