Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
blossom1 schreef:Ik ben ook niet van het oren uitknippen maar als je het toch wilt doen dan kun je inderdaad het beste een tijdje oefenen zoals je schrijft. Misschien kun je het met z'n tweeen doen zodat de andere gelijk kan belonen met een snoepje ofzo wanneer ze braaf bent als jij de schaar een keer open en dicht doet vlak bij haar oor.
Succes!
En anders zou ik een praam proberen. Succes!
(bij mij dan althans, en ik ben uberhaupt al niet zo groot dus het is vaak sowieso wel fijn). WildWings schreef:illa schreef:Als ze heel vervelend is kan je denk ik beter een praam gebruiken i.p.v. dat je uren zit te martelen zonder praam. Dat is vervelender dan even die praam op.
Als je gewoon opbouwt en rustig aan doet hoef je ook niet urenlang te martelen en is het prettiger dan met praam
Gewenning en een positieve benadering waardoor je paard uiteindelijk een positieve associatie krijgt met 'mens zit aan oren'. Natuurlijk hoeven ze het dan niet meteen 'fijn' te vinden maar in ieder geval makkelijker te accepteren. Iets wat vaker gedaan wordt, wat rustig gedaan wordt, waar ze aan gewend raken.. zullen ze minder heftig op reageren natuurlijk!