Regels mbt trailercombinatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:24

Het lijkt er idd op ja. Van deze weet ik toevallig dat ik goed zit, maar bij de volgende auto maar even in het instructieboekje kijken dan. Hoewel ik verwacht dat ik met een Volvo V70 en een anderhalfpaards trailer wel goed zit. ;)

Asciugamano

Re: Regels mbt trailercombinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:10

Maak je niet druk, Karin. Er is geen agent die bij controle naar je instructieboekje vraagt. ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:29

stefanvi schreef:
Nee dus!
Daar staat op wat de trekhaak mag hebben. En dat kan veel meer zijn, en is in de meeste gevallen ook meer.
Hetgeen de auto mag hebben staat vaak in het instructieboekje en soms op het kentekenbewijs.

Ik moet mijzelf corrigeren... op het aanvullingsblad van mijn kentekenbewijs staan de kogeldruk en het gewicht van de trekhaak... wél met de vermelding dat "deze gewichten zijn bepaald door de typegoedkeuring van het voertuig."

Zal nog eens kijken wat het instructieboekje zegt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:40

sflj schreef:
Maak je niet druk, Karin. Er is geen agent die bij controle naar je instructieboekje vraagt. ;)

Oom agent niet, maar bij brokken checkt een verzekering twee dingen: aanhangermassa en kogeldruk.........

Asciugamano

Re: Regels mbt trailercombinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:23

Onzin. Of komt er bij jou meteen iemand van de verzekering kijken als je tegen een boom geparkeerd staat? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:39

sflj schreef:
Onzin. Of komt er bij jou meteen iemand van de verzekering kijken als je tegen een boom geparkeerd staat? :)

Sorry, geen onzin, been there, seen it!
Bedenk heel goed dat de verzekering alle technische gegevens van voertuigen aan de hand van serienummers op kan vragen en dat ook doet!!

Het gaat erom dat de chauffeur en niemand anders verantwoordelijk is voor de combinatie waar ie mee rijdt. Zorg dus als chauffeur dat je weet met wat voor combi je rijdt en wat de grenzen zijn. Dat is domweg je verplichting en "daar heb ik geen verstand van" wordt door de rechter in de hoek geveegd.........

Mijn neef heeft nooit willen vertellen wat de boete was die hij krijg voor "rijden zonder rijbewijs" toen hij werd aangehouden met een Opel Kadett en een volle tandemasser erachter. Dat hij twee dagen later bij de rijschool zat voor rijlessen E-rijbewijs, zegt denk ik wel genoeg.......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:44

ikke schreef:
Dat hij twee dagen later bij de rijschool zat voor rijlessen E-rijbewijs, zegt denk ik wel genoeg.......

Hebben ze hem toen ook verteld dat hij in het instructieboekje moet kijken om te weten wat de kogeldruk is? ;)

Die opmerking was niet l*llig bedoeld hoor, maar ik vraag me af hoeveel mensen dat leren bij hun rijschool. Ik heb het inmiddels nagevraagd bij wat mensen die (recent) hun E hebben gehaald en die blijken stuk voor stuk geleerd te hebben dat je de kogeldruk op het plaatje naast je trekhaak vindt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:50

Karin schreef:
ikke schreef:
Dat hij twee dagen later bij de rijschool zat voor rijlessen E-rijbewijs, zegt denk ik wel genoeg.......

Hebben ze hem toen ook verteld dat hij in het instructieboekje moet kijken om te weten wat de kogeldruk is? ;)

Die opmerking was niet l*llig bedoeld hoor, maar ik vraag me af hoeveel mensen dat leren bij hun rijschool. Ik heb het inmiddels nagevraagd bij wat mensen die (recent) hun E hebben gehaald en die blijken stuk voor stuk geleerd te hebben dat je de kogeldruk op het plaatje naast je trekhaak vindt.

Nee, dat heb ik hem moeten vertellen. Die Kadett is niet veel later ingeruild voor een Mitshubishi Pajero (een long body!). Fijne auto, alleen wat krapjes als je zo groot bent als ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:15

Dayna schreef:
Ik heb al gezocht via de zoekfunctie, maar daar word ik niet volledig wijs uit.

We hebben een Hyundai Matrix, welke zo'n 1270 kg weegt. Wat mag je dan precies trekken voor trailer qua gewicht om binnen de regelgeving te blijven?

*strooit nog maar een keer met de Tanja @ [TAO] FAQ TAO voor degenen die het niet kunnen vinden *

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:48

ikke schreef:
sflj schreef:

Sorry, geen onzin, been there, seen it!
Bedenk heel goed dat de verzekering alle technische gegevens van voertuigen aan de hand van serienummers op kan vragen en dat ook doet!!

De 'technische gegevens' van (het gewicht van) mijn paarden zijn nergens op te vragen. ;)
Bij alle aanrijdingen die ik heb meegemaakt vroeg de agent of er gewonden waren en gevaar voor mens en/of milieu, we schadeformulieren hadden en er verder wel uitkwamen. Niet of er overbeladen was, aanhangers te zwaar, te hard gereden enz. Dat zijn inderdaad vragen van een verzekeraar maar komen altijd achteraf, nadat ze het schadeformulier ontvangen hebben. ;)
Als ze iets vermoeden zullen ze vast verder zoeken maar ik denk dat het erg meevalt.
Er is echt geen rijschoolhouder, examinator of agent die je naar het instructieboekje van je auto vraagt hoor.
Natuurlijk is het wel belangrijk dat je de max. kogeldruk niet overschrijdt maar je kunt het ook overdrijven (met het wijzen erop.)