Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga hard aan het werk.
PetraKioto
Geplaatst: 21-12-12 13:22
om geen nieuwe topic te maken, reageer ik hier even op, want ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Alleen is het bij mijn paard nog iets ingewikkelder. Op de grond is mijn paard (ruin, 7 jaar) een echte Casanova. hij wil alle paarden beknabbelen en spelen. en op een paar na die hem willen opeten, is hij het vriendje van alle paarden op de stal (25). Moest hij een hengst zijn, hij had al vele veulentjes, zeg ik altijd Naar andere paarden is hij niet dominant, eerder easy going (als het gezellig is of er gespeeld kan worden, is het allemaal goed) en vrij respectvol, maar hij laat em ook niet doen.
Maar, eens ik erop kruipt veranderd het helemaal. Als ik erop zit, en er loopt een paard aan de longe, kijkt hij een beetje, maar toch niet zo onder de indruk (zelfs al hangt er een gek aan de longe). Maar als het andere paard bereden wordt, is het hek van de dam. Hoe sneller de gang, hoe erger. Als het paard langs de andere kant komt en hij tussen het paard en de muur zit, is het het ergste. Maar soms staat het paard bijna aan de andere kant van de piste en kan hij al schrik hebben. Ook aan de longe kan hij zeer bang zijn. Dan is het stoppen, achteruit deinzen, willen weglopen of bijna de muur inspringen. Op zich niet super gevaarlijk gedrag, maar werken wordt wel onmogelijk. je voelt gewoon dat al zijn focus naar dat paard gaat, blinde paniek overneemt en ik niets meer te zeggen heb (ik kan hem een beetje in positie houden, maar meer ook niet).
En dan komt ook de extra moeilijkheid (voor mij toch): het hangt van het paard af. Er zijn paarden waar hij niet zo bang van is (meestal kent hij die beter), en andere waarbij het supererg is (zo heeft hij heel erg schrik van een kleine pony... deuh). Voor mij is het dus moeilijk te anticiperen: soms denk ik: oeioei, en doet hij niets. dan denk ik weer: nix aan de hand, en slaagt hij helemaal in paniek.
ik heb al vanalles geprobeerd. eerst niet te veel: ze hadden mij verteld dat het niet veel zin heeft om boos te zijn op bange paarden, dus ik liet em met losse teugel zo goed en zo kwaad mogelijk passeren. nu probeer ik inderdaad door te rijden, maar het is niet makkelijk, omdat hij mij zo compleet negeert en helemaal opgaat in zijn "paniek". ik heb ook al grondwerk met hem gedaan en heb em nu bijna 3 jaar en ik merk ook dat hij mij toch meer ziet als "zijn" baasje en mij vertrouwd. schrikreacties die hij vroeger voor andere zaken had, zijn nu bijna nihil. Als ik zeg dat er niets aan de hand is en ik blijf rustig, kalmeert hij snel. dus er is al evolutie. maar in het zadel, merk ik niet zoveel evolutie. het enige wat hij nu doet is langs een paard lopen, maar heel snel en ongecontroleerd. ok, ik ben er dan voorbij, maar het voelt een beetje als met ogen dicht en handen vooruit gillend rondhollen... ook niet ideaal dus
dus als er nog tips zijn om terug controle te winnen tijdens die momenten van blinde paniek: graag
mijn pony is ook bang van andere paarden tijdens het rijden en idd hoe sneller de gang hoe erger. om pony's geeft hij niks maar zo gauw het een groot paard is is ie bang. en vooral binnen (in een rijhal) en waarbij hij vooral door de grond zakt van angst is als er een paard achter hem rijdt, of als hij op de binnenhoefslag is en een paard van achter aan komt galoperen en hem voorbij gaat schiet hij er vandoor. dus idd, tips zijn welkom
oow ik had nog niet op de vorige pagina gekeken, dus laat maar
grace1989
Geplaatst: 27-12-12 12:15
Heel herkenbaar. Mijn paard is erg sensibel en bij haar werkt het het beste om het eerst in stap te doen en als dat goed gaat in draf. Kost tijd. Wat ik ook gedaan heb is de mensen gevraagd om er een beetje rekening mee te houden. Ik duw haar ook wel door door mijn benen er aan te houden, maar niet met te veel druk. Als de spanning namelijk te hoog wordt gaat ze uiteindelijk ook slaan naar de andere paarden. Als ik het op een ontspannen manier doe gebeurt dit niet. Ik rij verder geen wedstrijden dus heb ook alle tijd om dit soort dingen te oefenen. De laatste keer kon ik op een gegeven moment met een half lange teugel langs de tegemoetkomenden paarden. Maar dit lukt niet in 5 minuten.