Veulen buurman 24 uur per dag in stal, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:09

Equidea schreef:
Jeetje wat gaan jullie ver, wat is het verschil tussen een veulen op stal of al die andere 24/7 sportpaarden of manegepaarden die op stal staan. Voor geen enkel paard is het goed, maar voor dat soort paarden word de pers en/of dierenbescherming ook niet ingelicht...

Toon eens wat meer respect voor een ander.

Sorry? Dit gaat om een specifiek geval een paar deuren verderop. Ik kan toch niet het hele wereldleed op m'n schouders nemen? En besides: ook voor de gevallen die jij noemt kan ik geen respect opbrengen. En ik zie ook niet waarom ik dat wel zou moeten doen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:10

annastasia schreef:
Aangezien ik de omvang van jouw dorp heel goed weet, moet je zeker in dat soort dingen heel voorzichtig zijn.
Als je het bord Niezijl hebt gelezen dan ben je ook al weer een dorp verder....

1 keer knipperen met je ogen inderdaad haha. Ik denk nog even door met alle tips die gegeven zijn in m'n achterhoofd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:13

Zijn mening is duidelijk niet jouw mening, jammer maar daar kan je niks aan veranderen.
Het is vervelend voor dat beestje, maar zoals al eerder gezegd is, iedereen houdt paarden anders, en iedereen heeft dus ook aan andere visie wat betreft het houden van.
Beetje respect voor je medemens kan dan geen kwaad.

maras

Re: Veulen buurman 24 uur per dag in stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:17

Jeepie Equidea: het gaat hier om een veulen !! Niet om een sportpaard wat elke dag gereden wordt en daardoor uit zijn stal komt, dit betreft een paardje wat beweging nodig heeft en als je op die manier een paard wilt houden dan toon ik geen respect voor de medemens !! Beetje dom van je.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:22

Equidea schreef:
Jeetje wat gaan jullie ver, wat is het verschil tussen een veulen op stal of al die andere 24/7 sportpaarden of manegepaarden die op stal staan. Voor geen enkel paard is het goed, maar voor dat soort paarden word de pers en/of dierenbescherming ook niet ingelicht...

Toon eens wat meer respect voor een ander.

Hemel, ik geloof echt niet wat ik lees! Ik hoop dat jij nooit, maar dan ook nooit een paard krijgt, want je hebt echt geen idee wat een paard nodig heeft!
Ongelovelijk dat er nog mensen zijn die zo reageren op een paard...in dit geval een veulen!!!!!..die dag en nacht op stal staat!!!

Hoop dat dit antwoord me geen ban opleverd..anders sorrie moderaters, maar ik ben een beetje boos nu!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:25

Juist ja Maras... Ik vind het zo gek dat het ineens een kwestie van respect hebben is geworden... Het gaat helemaal niet om een kwestie van respect richting mijn buurman. Het gaat over eenzame opsluiting van een veulen voor een lange periode.
Als het al om respect gaat, dan gaat het om respect voor dieren...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:26

@Aerdenhout: ik stond ook nu (nogal vaak lately) weer te klapperen met m'n oren.
Enne.... Ze heeft notabene al een paard....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:30

Hoop dat die van haar dan niet 24 uur in z'n eentje op stal staat! Schande! Ik heb er echt geen goed woord voor over.
Wat doet deze kerel eigenlijk verder met zijn veulen?? Is die voor de verkoop of wil hij hem zelf gaan rijden???
Waar is de vorige naar toe gegaan?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:39

Ik hoop het ook voor haar paard...
Hij doet er niks mee. Is voor de verkoop. De vorige was een halve hackney/tuiger. Lekker pittig dus. En wat dit is? Ongetwijfeld iets tuigerigs, omdat hij denkt dat daar geld mee te verdienen valt (geeft maar weer eens aan hoe hij erin staat...)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:49

Als die man er geld mee wil verdienen zal hij een sociaal dier moeten kunnen leveren dat door vrije beweging en spel met soortgenoten een sterk lichaam ontwikkeld heeft. Met in isolement op stal staan kweek je precies het tegenovergestelde.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:51

op zich zou de gemeente wel iets voor je kunnen doen. Als je een verzoek tot handhaving indient dan moeten ze reageren en handhaven (als er reden toe is..) of een paard stallen in een dorp mag, hangt van vele regels af en hoe streng de gemeente ze naleeft.
De vloer waarop het paard staat moet vloeistofkerend zijn en de mest moet zo zijn opgeslagen dat er geen mestvocht in de bodem kan vloeien.
Ook is er nog een bestemmingsplan, misschien dat je daar iets kan vinden? bv. dat er geen agrarische bestemming op het huis is en dat er wel agrische dingen gebeuren.
Het is allemaal vergezocht, maar als er klachten zijn over bv. de opslag van mest, verkeerd gebruik van het huis (bestemmingsplan), toch iets van geluidsoverlast... en er is een verzoek tot handhaving, dan moet de gemeente dat uitzoeken.
Je kunt het altijd proberen, maar ik weet niet of ze er heel veel aan kunnen doen...
nee heb je, ja kun je krijgen, toch??

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:22

Aha! Dank Kaatjemuts! Ik had nog nooit van zo'n verzoek gehoord...

Kom er zojuist achter dat mijn buurvrouw (ook paardenmens) van de eigenaar vernomen heeft dat ie z'n veulen slechts 1 (!!!) emmer water per dag geeft... Wie weet biedt dat dan toch nog weer perspectieven. Dat is niet naar behoren zorgen voor je paard (in mijn beleving).

Zo langzaamaan ontstaan er toch nog verschillende actie-mogelijkheden. Dat geeft hoop!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:22

Olympia96 schreef:
Aha! Dank Kaatjemuts! Ik had nog nooit van zo'n verzoek gehoord...

Kom er zojuist achter dat mijn buurvrouw (ook paardenmens) van de eigenaar vernomen heeft dat ie z'n veulen slechts 1 (!!!) emmer water per dag geeft... Wie weet biedt dat dan toch nog weer perspectieven. Dat is niet naar behoren zorgen voor je paard (in mijn beleving).

Zo langzaamaan ontstaan er toch nog verschillende actie-mogelijkheden. Dat geeft hoop!

tja, de dierenbescherming zal toch aangeven dat hij water krijgt, dus wordt verzorgt. Ik heb het persoonlijk wel eens voorelkaar gekregen, maar dat was nadat een veearts had aangegeven dat de paarden verwaarloost waren. Dit was trouwens wel een zaak dat al jaaaaaren liep....

een verzoek tot handhaving is eigenlijk gewoon een klacht indienen en zeggen dat je wilt dat er op gehandhaafd wordt en dat je terugkoppeling wil. hier moet de gemeente op reageren en ze zijn dan dus verplicht een handhavingszaak op te starten...

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:21

Ik vind dit ook afschuwelijk. Een veulen dat niet samen met andere paarden opgroeit heeft geen normale sociale ontwikkeling. Dit wordt later een onhandelbaar en contactgestoord paard. Die kerel is eigenlijk dat veulentje voor het leven aan het verminken... ;(
Wat wil hij eigenlijk met dat beestje? Is het voor de verkoop of zo?
Ik vrees ook dat je niks kan doen. Zo lang hij het te eten en te drinken geeft kan de dierenbescherming niks doen. Triest...

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:49

Is het wellicht niet een idee om samen met een DA en eventueel wat buurtbewoners met deze man om de tafel te gaan zitten om aan de hand van suggesties/ideëen
hem te overtuigen dat je op deze manier geen veulen kunt houden. Suggesties zoals; een uitloop in zijn tuin of het veulen bij een soortgenootje te zetten bij een andere buur, hem helpen met de wandeling met het veulentje, enz.

Als je hem laat merken dat je er niet op uit bent om hem het veulen af te pakken, maar om ze allebei te helpen, gaat deze beste man mss toch inzien dat dit beestje meer nodig heeft dan 1 vierkante meter, een hompje brood/hooi en een slokkie water.