Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paardentango schreef:Is het een heel gek antwoord als ik zou zeggen Johanna59 'Samen aan het wandelen'.
Als vrienden een wandelingetje buiten maken, jij als mens en de ander als paard.
Hèt uitje van de dag, misschien best de moeite om een beetje gezellig te houden? Is dat een onredelijk antwoord denk je.
En een wandeling is voor hem en voor mij een stukje ontspanning. Waarom meteen een bit en zweep erbij en klaar? Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat op alleen een halster niet goed buiten kon lopen.. Nee hoor, kwestie van de dingen rustig opbouwen en corrigeren waar nodig. Een paard staat meestal ook niet zomaar stil.
Kan ook gewoon een verlengde van jou zijn, je bent nu eenmaal niet zo lang als je paard is... Emma0705 schreef:Oke, bedankt allemaal!![]()
Ik laat haar altijd gewoon even kijken zodat ze ziet wat er gebeurd, maar als ze dan een halve meter later weer stil gaat staan.. en daarna nog 4 keer word het toch een beetje vervelend. En het is vooral omdat het telkens op hetzelfde punt is, terwijl ze het punt waar ze heen kijkt de hele weg kan zien..
Paardentango schreef:Als je paard je vriend niet, wat is hij dan wel voor je?
Zo te lezen sla je best wel snel, heeft een paard je nooit geegd dat hij dat liever niet heeft. Kan er naast zitten hoor, ik reageer alleen op wat je schrijft.
Paardentango schreef:Bedoel je dat je paard je vriend niet is met 'eigenlijk niet?
Ieder zijn eigen zienswijze en aanpak, het is niet aan mij of anderen om iemand te veroordelen nee. Alle tips zijn op zijn plaats, precies wat je zegt een tip hoeft niet overgenomen te worden.
Wel apart dat je ergens geen spaan van heel zou laten, het maakt me nieuwsgierig en het past wel een beetje in de aanpak die je adviseert.
Bedoel er niks mee, 't viel me alleen op.
Johanna59 schreef:Paardentango schreef:Als je paard je vriend niet, wat is hij dan wel voor je?
Zo te lezen sla je best wel snel, heeft een paard je nooit geegd dat hij dat liever niet heeft. Kan er naast zitten hoor, ik reageer alleen op wat je schrijft.
Nee, eigenlijk niet.
Onze paarden krijgen van af het moment dat ze geboren zijn een goede opvoeding.
Omdat we veel met ze doen, ze op veel verschillende plekken komen, ze ons voor 100 procent
vertrouwen, is ingrijpen dan niet nodig.
Maar, als het zoals de vraag steller schrijft"wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?",
dan betekend dat, dat er iets is fout gegaan. Hij wandelt dus met haar.
En dat is niet goed. Als er wat gebeurt gaat hij aan de kletter. Ze is hoogst waarschijnlijk ietsje bang van
hem. Dan zijn de tips die ik heb gegeven zeker op hun plaats.
Dat deze manier van aanpak niet iedereen aanspreekt, is te verwachten.
Maar ik heb geen commentaar op de andere alternatieven, toch?
Want daar zou ik geen spaan van heel laten.
Emma0705 schreef:Nog meer tips?
Vie schreef:Ik begrijp nooit zo goed wat mensen tegen een zweep hebben. Je hóeft hem niet te gebruiken om te slaan.Kan ook gewoon een verlengde van jou zijn, je bent nu eenmaal niet zo lang als je paard is...
Als ik naar mijn ponies kijk, loot de leider achteraan. Loopt zijn voorganger niet door, bijt ie in z'n billen... Wij lopen naast ons paard. Nu ja, ik persoonlijk oefen op naast de schouder, naast het hoofd en achter me aan. Wil mijn paard graag hebben waar ik dat wil. Met mijn oudste loop ik soms zelfs achterop. Als mijn paard rechts loopt, houd ik het uiteinde van mijn leadrope links. Als mijn paard niet in hetzelfde tempo wil volgen als ik, beweeg ik met mijn linkerhand met de leadrope achter m'n rug richting achterhand, om te drijven. Vaak is dit genoeg. Mijn jongste probeert wel eens uit of 't ie echt wel moet volgen en dan neem ik er graag een zweepje bij, zodat ik meer van achteren kan drijven. 't Is geen sla-stok, maar een aanwijs-stok.