paard hapt in alles, als het ff kan met ze tanden erbij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:13

Ik heb mijn paard ook gekregen incl. voernijd, singelnijd, bijtgraag gedrag, intimidatie / dominantie gedrag en noem maar op. Is bij de fokker opgegroeid, maar niet echt opgevoed helaas. Als ik haar met heel zachte hand had gecorrigeerd, dan had ik de eerste keer longeren al niet na kunnen vertellen, toen ze namelijk op haar moeilijke kant moest van me in draf, kwam ze op me af stuiven met haar mond open en niet om een snoepje te pakken.... Die heeft toen Meneer Longeerzweep echt wel leren kennen!! Nooooit meer gedaan. Tuurlijk doe ik ook grondwerk met haar, maar als ze haar tandjes laat zien dan kom ik in. Meteen, luid en duidelijk. Doe ik bij elk paard, en ik kan niet zeggen dat ze voor me weglopen of kopschuw zijn, integendeel. Als ze braaf zijn en netjes dán krijgen ze ook de beloning met stem of een kroel, dus ze weten precies waar ze aan toe zijn. Ze gaat voor me door het vuur, vertrouwd me blind, ik kan overal met haar naartoe zowel naast haar als ohz. Ze laat trouwens haar tandjes steeds minder zien, nu gebruikt ze ze om mee te communiceren, als ze niet lekker in haar jurk hangt dan is ze "wat bijteriger" en dan weet ik dat er wat is. Maar zomaar bijten omdat iets haar niet aanstaat... nee dat is er gelukkig niet meer bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:54

pippieenco schreef:
Ik heb absoluut geen makkelijke paarden. 2 hele dominante kwpnrs , 2 lusitanos en een fries, waarvan er 3 3jr oud zijn.
Ze hebben allemaal een ander karakter en de lusitanos kwamen uit de opfok in portugal en daardoor nogal verwilderd en van nature pittig, dus niet echt gemakkelijk.Mijn kwpn ruin is zeer dominant. Doordat ik veel met ze aan de hand werk is er een goede duidelijke relatie ontstaan. Als je eenmaal met een grove correctie begint is het moeilijk naar minder te gaan en moet je hem ook op het juiste moment geven. Omdat veel mensen toch wat huiverig hiervoor zijn en niet het goede moment pakken komt de correctie niet door en ga dan maar eens naar minder. Ik vind het dan ook een risico om dit te adviseren. Dus als het met minder kan waarom niet? Als zo,n paard per ongeluk van iemand weer een snoepje krijgt is het kwaad geschied en kun je weer opnieuw met de zweep of maatje 40 beginnen en waar is dan het eind.

Daarom weet iedereen bij mij op stal dat er niet uit de hand gevoerd mag worden, hang ik op de keuring een bordje aan haar prikweitje (waar ze zelfs zonder halster keurig netjes in blijft staan) en toen ik een week op een andere stal stond voor een cursus stond het levensgroot op het voerbord. Daar maakte er ook 1 het geintje 'pas maar op, of ik voer Vjesta uit de hand'. Mijn antwoord: 'mag, als je graag je vingers kwijt wilt'.

Als iemand zegt dat ze alles als geprobeerd heeft dan vind ik een zweep of maatje 40 geen slecht advies.

Anoniem

Re: paard hapt in alles, als het ff kan met ze tanden erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:59

Hoe naar het ook klinkt, maar als jij 'alles al geprobeerd hebt' en je paard bijt nog steeds, dan heb je stomweg niet duidelijk genoeg en/of op het juiste moment gestraft.
Haal dírect uit en gebruik je stem erbij. En NIET troosten als 'ie daarna beteuterd staat te kijken, want dat zie ik ook nog wel eens... Daarna gewoon negeren.