Kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:21

als je het paard koopt om er mee te dressuren, denk er dan aan dat je een hengst alleen mag uitbrengen als je op knhs wedstrijden L2 geklasseerd bent. Anders mag je de AVS wedstrijden in de B (speciale vrijstelling) maar dan moet je wel veel verder rijden. hengst hoe lief ook, is niet altijd even pratisch hoor. Niet iedere pensionstal/manege wil een hengst op stal. En eigen dierenarts laten keuren met bloedonderzoek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:21

Wil je officieel gaan starten met hem? Houdt er dan rekening mee dat je A 12 jaar of ouder moet zijn EN B L1 dressuur of L springen moet zijn geweest voor je met een hengst mag starten.

Enige voordeel dat het dan een arabier is is dat je via de AVS zonder de benodigde resultaten (L1 dressuur-L springen) wel mag starten met een hengst. Welliswaar alleen op AVS georganiseerde evenementen maar je zou kunnen gaan starten!

Verder betekent de leeftijd voor mij niet zo veel. Zijn zat paarden die met 25 jaar nog in de sport lopen. Is alleen de vraag of ze dat halen natuurlijk. Maar dat risico loop je ook als ze jong zijn hoor!

mhollander

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:28

neem ff contact op zou ik zeggen met de oude eigenaar. DIe kan je natuurlijk heel veel vragen beantwoorden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:33

Denk dat hier al veel tips genoemd zijn.
Ga in ieder geval eerst eens kijken bij het dier. Alleen van een paar foto's en filmpjes kun je geen paard kopen. (kan natuurlijk wel, maar is niet verstandig)

Gezien de ervaringen van sommigen met dze handelsstal, zou ik wel een degelijk koopcontract maken, zodat je alles zwart op wit hebt, mocht je besluiten om het paard te kopen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:34

arabieren kunnen wel degelijk goed zijn in de dressuur!! ik ken er een die is intermediair startgerechtigd..

maar over die stal hoor ik alleen maar negatieve verhalen. mijn paardje is door haar vorige eigenaresse daar gekocht, ze was vreselijk verwaarloosd en ze heeft er in het begin wat mee afgezien met rijden. terwijl ze toch echt een braaf paard zocht, ze kon niks en is onder verkeerde verhalen verkocht. het was het tweede paard, de eerste was net zo en die heeft ze toen geruild voor deze.. maar echt alleen maar negatieve verhalen...

maar hij is wel super mooi!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:41

het is echt een plaatje, snap dat je enthousiast word, maar... pas je paard niet aan je wensen aan, maar zoek een paard wat aan jouw wensen voldoet. Zo ken ik iemand die ooit een 16 jarige arab kocht die nooit anders dan op de baan had gestaan; vervolgens wilde ze er op 16 jarige leeftijd nog dressuur mee gaan rijden met hulp van allerlei hulpteugels; pure mishandeling! beest moest in de krul, terwijl beest alleen ooit maar hard en rechtuit had leren lopen.
zoek dus goed uit wat er al eerder met dit beestje is gedaan, zodat jij ook weet wat je van hem kan verwachten.
daarnaast..ik sta ergens waar ze deze stal heel erg goed en lang kennen; eerlijk is eerlijk; geen goede en eerlijke naam in de paardelarij. maar als je jezelf hier goed op voorbereid; duidelijk contract, ben je er iig op berekend. en tuurlijk zullen er soms ook dingen gewoon goed gaan, maar je bent iig gewaarschuwd ;)

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 14:40

Dankjewel allemaal voor jullie reacties, ik denk aangezien al die slechte verhalen, ik toch maar verder ga zoeken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:50

verstandige keuze!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:48

DukexZan schreef:
denise04 schreef:
Ik heb er ook geen goede ervaringen mee.....
Wel een errug leuk arabiertje, maar pas goed op!!!!! Wij kochten een 7-jarige tuiger die altijd wedsltrijden had gelopen in het 2-span..... Bleek uiteindelijk echt een kronkel in zijn kop te hebben, staakte op het been en probeerde alles en iedereen te slopen.... Dat beest stond alleen maar op zijn achterbenen. Levensgevaarlijk!

Ik heb 2 filmpjes van hem gezien waar hij zich keurig gedroeg, wilt dat niet veel zeggen?

Nee..dat wil echt helemaal niets zeggen! De meiden die daar rijden zijn totaal niet bang en rijden zeer regelmatig alle rassen, leeftijden enz. zeer handige ruiters dus! ( ik wou dat ik ze kon vinden!!!)
Hou er trouwens rekening mee dat je met je hengst nog geen wedstrijden mag rijden tot ( dacht) 16 jaar!
Ik heb de haflinger van beertje 12 op stal gehad en deze pony hadden ze nooit aan haar mogen verkopen!
Amazone had geen ervaring genoeg en is ook bij stal doorstap aan de kletter gegaan met hem.
Toch verkocht ( en natuurlijk ook dom om zo'n dier dan te kopen!) maar hier op stal zag ik al snel dat er iets mis was.
Pony lag alleen maar, en dat voor een 4 jarige is natuurlijk vreemd.
Uiteindelijk waren zijn lever waarde 's veels te hoog en dat kwam door het te zware werk dat hij in een maand heeft moeten doen. Hij is in 1 maand zadel mak gemaakt!
Het heeft behoorlijk geld gekost om hem weer op weg te helpen en compliment voor beertje 12 en haar vader die het dan toch maar hebben gedaan al was de kans op genezing en het houden van de pony klein. Uiteindelijk was/is hij gezond, maar het vertrouwen was weg en beertje 12 was inmiddels te bang geworden voor hem.
Div. malen gebeld met doorstap, maar niets garantie...ja tot de deur en dan krijg je alsnog een vrouw waar niet mee valt te praten en alleen maar loopt te schelden!
Paard terug brengen, ja..maar dan wel met een behoorlijke bijbetaling. Leuk ook dat willekeurig wie er belde om te vragen wat een paard koste, er altijd een ander bedrag werd gevraagd!
Ik zou het in elk geval niet doen, er zijn zoveel leuke paarden te koop tegenwoordig, jonger, geen hengst meer, en bij een vertrouwde handels stal vandaan, dat je het risico beter niet kan nemen bij deze toch wel "bekend" staande stal.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:17

In het berichtje van de vorige eigenaar staat dat het paard niet echt een dressuurmiep is. Zie dat itp topic.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:26

ik zou het ook niet doen als ik jou was

1. deze stal heeft veel goedkopere pony's/paarden, je moet je afvragen waarom ze zo goedkoop zijn. ik heb meer probleemverhalen gehoord dan positieve verhalen over deze stal. zieke paarden, gedragsgestiirde paarden etc.
2.' Harry heeft in het verleden op de renbaan gelopen en was een sprintertje. ' daar zou ik persoonlijk al afhaken
3. ik zou nog even contact opnemen met de TS van het ITP topic :)

succes ermee,

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:43

Paardje was van JIDO @ bokt, heb ergens gelezen dat e TS van het ITP niet de eigenaresse was.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:51

Ik zou lekker verder kijken! succes

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:55

Hij is zeer mooi, maar word nu al gelogen over de stokmaat
Ik reed op een handelsstal en we hebben daar meerdere dieren vandaan gehad. De ergste was een schimmel merrie van 1.43m hoog. Moest een perfecte kinderpony zijn, lief en aanhankelijk.
Kinderpony: Ik vloog metershoog door de lucht als mevrouw geen zin had. Bokken, steigeren en rodeo. Pony is uiteindelijk wel een "braaf" dier geworden.. Maar absoluut geen kinderpony.
Lief en aanhankelijk: Je de stal uit trappen, bijten naar je en slaan naar je als je op wilt stappen. Erg lief hoor :+
De andere was een donkerbruine ruin met de naam Rambo. aar moest je heel snel opstappen anders dan ging ie in rengalop ervandoor :+ De handelaar had er 1 paard op ingerolen. Dus zo heel slecht was de deal nog niet eens. Maar zat heeeeeel wat werk in de dieren voordat ze geschikt waren waaronder ze verkocht werden. Overigens zijn die meiden daar idd best handig. Maar dat word je vanzelf als je elke dag zulke dieren onder je kont krijgt :+
Ik zou er iig niks kopen..
Weet ook niet wat voor prijskaartje eraan hangt?
Lijkt mij wel dat deze meer betrouwbaar is, aangezien hij ook van iemand van bokt geweest is..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:35

En TS...heb je al wat besloten????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:33

DukexZan schreef:
Dankjewel allemaal voor jullie reacties, ik denk aangezien al die slechte verhalen, ik toch maar verder ga zoeken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:57

leeftijd oud? Hij is van 1994 je kunt nog jaren plezier van hem hebben. Heel toevallig afgelopen vrijdag een super gezonde en fit paard gezien van 36 jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:03

Ik vind de leeftijd ook niet oud hoor. Zeker niet voor een 1e paard. Maar omdat hij een hengst is en TS nog maar 13 is, lijkt het mij geen juiste keuze voor haar. Maar als zij al eerder paarden heeft gehad en veel ervaring en begeleiding heeft, dan zou het misschien wel kunnen. Maar van een foto kan je zowiezo niet kopen, al is hij idd wel een plaatje.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:04

linda_arnold schreef:
Paardje was van JIDO @ bokt, heb ergens gelezen dat e TS van het ITP niet de eigenaresse was.

KLopt... JIDO was idd de eigenaresse..
Ik heb hem al die tijd voor haar verzorgt..

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:07

Stal Doorstap... zowel positieve als negatieve verhalen.

De stal spreekt mij zelf niet aan omdat als je daar een paard/pony koopt verplicht bent een contract te tekenen waarin staat dat ze het paard nooit hoeven terug te nemen. Dit vind ik niet oké want als achteraf blijkt dat het paard toch anders blijkt te zijn dan beloofd zou je het recht moeten hebben hem terug te brengen en je geld terug te krijgen. Je mag hem enkel komen ruilen en dan eventueel bijbetalen als het andere paard duurder is.
Het lijkt mij helemaal niet prettig om bij dezelfde stal een ander paard uit te gaan zoeken terwijl ze bijvoorbeeld je bij het eerste paard wat je nam zaken al mooier hebben voorgespiegelt.

Misschien kun je dan nog beter bij Jansen Van Den Hout gaan kijken want daar schijnen ze minder lastig te doen met paarden terugnemen en geld teruggeven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:22

Salka schreef:
omdat als je daar een paard/pony koopt verplicht bent een contract te tekenen waarin staat dat ze het paard nooit hoeven terug te nemen..

Dat mag niet.
iig volgens de wet moeten zij het paard terug nemen als deze niet goed is ("binnen de wet niet goed")
De Wet staat boven elk contract.

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:01

Dat een Arabier rennen gelopen heeft, lijkt mij absoluut geen bezwaar tenzij hij er letsels aan heeft over gehouden. Vele Arabieren zijn bijzonder geschikt voor dressuur, alleen hebben die warmbloed jongens niet door dat ze een Arabier anders moeten aanpakken. Castreren is mogelijk op die leeftijd, zij het natuurlijk minder ideaal maar een Arabische volbloed hengst is niet vergelijkbaar qua temperament met een warmbloed. Een Arabische volbloedhengst is qua karakter meestal even makkelijk (of makkelijker) handelbaar dan een warmbloedruin. Hij kan natuurlijk niet met de merries op de wei.

Gezien zijn prijs, lijkt hij ofwel is hij het koopje van het jaar ofwel heeft hij een serieus verborgen gebrek.

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:09

Patrickv schreef:
Dat een Arabier rennen gelopen heeft, lijkt mij absoluut geen bezwaar tenzij hij er letsels aan heeft over gehouden. Vele Arabieren zijn bijzonder geschikt voor dressuur, alleen hebben die warmbloed jongens niet door dat ze een Arabier anders moeten aanpakken. Castreren is mogelijk op die leeftijd, zij het natuurlijk minder ideaal maar een Arabische volbloed hengst is niet vergelijkbaar qua temperament met een warmbloed. Een Arabische volbloedhengst is qua karakter meestal even makkelijk (of makkelijker) handelbaar dan een warmbloedruin. Hij kan natuurlijk niet met de merries op de wei.

Gezien zijn prijs, lijkt hij ofwel is hij het koopje van het jaar ofwel heeft hij een serieus verborgen gebrek.

Bij har is het echt niet nodig om hem de castreren.. Hij is echt goud eerlijk...
Die stal gooit eklke maand een paardje in de spotprijs had ik opgemarkt...

Maar ik kan daar verder niks over zegge. want ik weet niet hoe zij daar handelen..
Ik vind het alleen maar poedersuiker dat hij weg is bij mij...

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:54

Volgens mij loopt hij voor niet helemaal rad in het 1e filmpje, kan ook komen doordat hij vrij kort gehouden wordt..