Verzorgster betaald alle kosten paard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:15

Voor wat ik gehoord heb;
Het paardenpaspoort geld niet als eigendomsakte.
Volgens mij staat er ook in het paspoort vermeld,
dat de gene die de kosten betaald voor het paard, de eigenaar is.
Ik zou het nog wel even navragen.
Veel succes!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:39

Ik kan je wel een klein beetje op weg helpen.

Je bent geen eigenaar wanneer je de kosten van het paard betaalt. Je vriendin kwalificeert op zijn best als "bezitter" van het paard, en zelfs dat betwijfel ik. Een bezitter wordt slechts eigenaar na drie jaar wanneer je bezit te goeder trouw is. Dat betekent in dit geval: wanneer je oprecht gelooft de eigenaar te zijn. Dat is je vriendin niet; ze weet dat ze geen eigenaar is en zal dat dus ook niet slechts door de zorg en kosten op zich te nemen na 3 jaar worden.

Formeel kan je vriendin op deze wijze (zorg voor het paard) slechts eigenaar worden na verloop van 20 jaar, mits de ware eigenaar zich in die 20 jaar niet meldt. Dat is niet erg waarschijnlijk.

Wat de betalingen betreft: de pensionhouder die niet betaald krijgt, kan zich formeel niet tot je vriendin wenden met een verzoek om betaling. Zij heeft geen enkele plicht om te betalen; hij kan op zijn beurt niet dreigen dat hij het paard dan verkoopt oid. Hij moet naar de eigenaar toe en betaling vorderen. Blijft betaling uit, dan zou hij evt beslag kunnen laten leggen op het paard, en het paard verkopen wanneer betaling uitblijft om met de opbrengst zijn vordering te voldoen.

Dat betreft overigens alleen de toekomstige betalingen van pensionvergoeding. De afgelopen 6 maanden heeft jouw vriendin de schulden van de eigenaar betaald. Over die maanden heeft de pensionhouder geen vordering meer op de eigenaar, want hij heeft betaling ontvangen. Jouw vriendin heeft nu voor die periode een vordering op de eigenaar. Zij moet zich voor betaling tot de eigenaar wenden (doe dat even met behulp van een rechtswinkel; er zitten bepaalde eisen aan zo'n betalingsverzoek omdat het een formele aanmaning/ingebrekestelling moet zijn). Ook zij zou op enig moment beslag kunnen laten leggen op het paard om van de opbrengst haar vordering te voldoen (en dan kan ze het paard als het ware aan zichzelf verkopen en de koopprijs verrekenen met de vordering die ze op de eigenaar had). Maar let wel: beslag leggen is niet gratis; je hebt er onder meer een deurwaarder voor nodig.

Succes.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:44

ikke schreef:
BrittKitt schreef:
Wat heeft de stalhouder hiermee te maken dan, hij krijgt zijn geld toch gewoon?

Dat die stalhouder de enige persoon is die juridisch iets kan met deze situatie. Dat iemand zo stom is om stalgeld betalen voor andermans paard, dat is de stommiteit van die persoon. De stalhouder kan een juridische procedure starten verder niemand. Stoppen dus met betalen van stalgeld en de stalbaas op laten draaien voor dat risico. HIJ kan namelijk eisen stellen, verder niemand!

Stoppen met betalen zou ik niet doen.

Lekker doorbetalen, maar het als "lening" aan de eigenaar van het paard behandelen en niet als betaling stalgeld.
Geeft minder problemen en evenveel rechten.

ukoldaatje

Re: Verzorgster betaald alle kosten paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 07:27

Dat lijkt me niet slim!

Je weet niet eens of a. die vriendin eigenaar wil worden van het paard, en b. of die eigenaar wel van plan is om het paard te verkopen.

Als de vriendin blijft betalen en eigenaar komt opene opdagen, wie garandeerd dan dat het meisje haar geld terug krijgt??

Dit is niet het probleem van het meisje, maar van de staleigenaar en de eigenaar van het paard.

Die staleigenaar moet stappen gaan ondernemen, maar dat gaat ie pas doen als de betalingen van het meisje stoppen!!

Als ze door blijft betalen zal niemand zijn mond opendoen, lekker makkelijk zo..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 07:45

stoppen met de betalen, die eigenaar vind het allang best dat alles voor het paard betaald wordt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:38

in dit geval schiet zij de stalling voor voor de eigenaar, dus is het een lening aan de eigenaar. mits zij dit duidelijk zo hebben afgesproken. De eigenaar kan ook nog proberen hier onderuit te komen door te beweren dat zij het paard mocht gebruiken in ruil voor het betalen van de kosten. Bewijs dat de eigenaar het voorgeschoten en betaalde stalgeld zou terugbetalen aan je vriendin is dan wel zo makkelijk, en belangrijk.
Als de eigenaar dan niet na aanmaningen het bedrag terug betaald, kun je er proberen een zaak van te maken. Met behulp van een deurwaarder en eventuele beslaglegging op het paard.

In dit geval is het geen zaak voor de stalhouder, want die krijgt nog steeds elke maand zijn geld.
Succes, hoop dat ze je kunnen en willen helpen bij de rechtswinkel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:24

Wanneer de eigenaar hier helemaal niet om gevraagd heeft, is dat dan alsnog een lening? Er zijn totaal geen afspraken gemaakt, zoals ik het begrijp, dus heeft zij gewoon geen poot om op te staan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:44

BrittKitt schreef:
Wanneer de eigenaar hier helemaal niet om gevraagd heeft, is dat dan alsnog een lening? Er zijn totaal geen afspraken gemaakt, zoals ik het begrijp, dus heeft zij gewoon geen poot om op te staan.

Nee dan is het geen lening.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:43

maar als de eigenaar via mail of persoonlijk beloofd heeft het geld wat zij voorgeschoten had aan haar terug te betalen is dat wel een schuldbekentenis in die zin dat de eigenaar een schuld heeft bij de verzorgster. Dan is het dus wel een lening.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:03

joyce B schreef:
maar als de eigenaar via mail of persoonlijk beloofd heeft het geld wat zij voorgeschoten had aan haar terug te betalen is dat wel een schuldbekentenis in die zin dat de eigenaar een schuld heeft bij de verzorgster. Dan is het dus wel een lening.

In dat geval is het een lening. Als geen sprake is van lening - en daar ziet het hier wel naar uit - kan je vriendin proberen regres te nemen op de eigenaar ogv ongerechtvaardigde verrijking.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:05

joyce B schreef:

Dan wel. Maar als het alleen mondeling gegaan is: bewijs het maar eens...

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:26

Hmm... lastig dit soort situaties.

Heeft je vriendin zwart op wit staan dat de eigenaar van het paard haar geld schuldig is over de afgelopen paar maanden aan huur? Anders ben ik bang dat ze namelijk geen poot heeft om op te staan. Naar een rechtswinkel gaan heeft dan (lijkt mij) ook niet zoveel zin. Dat zij voor de eigenaar van het paard de stallingskosten heeft betaald zegt niet automatisch dat hij of zij ook daadwerkelijk bij haar in de schuld staat. Dit zou een contract wel bewijzen.

Ik raad in iedergeval aan om te stoppen voor de stalling te betalen totdat dit opgehelderd is. Natuurlijk wel aangeven bij de pensionhouder.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:29

Ik vind het heel vervelend! :(
Je zou je moeten opgeven voor das je goed recht!
:Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:37

Ik vrees inderdaad dat stoppen met betalen het enige is wat je vriendin kan doen. Zij betaalt vrijwillig en is waarschijnlijk als enige op de hoogte van de afspraken met de eigenaar. Dan wordt het haar woord tegen het woord van de eigenaar. Volgens mij kan ze fluiten naar d'r geld. Op dit moment verandert er niets aan de situatie omdat niemand (behalve jouw vriendin) een probleem heeft : het paard wordt verzorgd en de stal wordt betaald...iedereen blij. Jouw vriendin zal dus iets moeten doorbreken, anders verandert er niets.

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:17

Wel heel leuk en aardig, maar nu lijkt het alsof ze haar eigen paard heeft, letterlijk! Het paard staat toch nog iemand anders z'n naam en ik hoor ook al dat hij niet echt veel aandacht aan z'n eigen paard besteed. Ik zou er mee stoppen, echt. Niet meer doen. Hoe lief en schattig het paard ook is, dit kun je niet eens jezelf aan doen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:54

Jah die keuze kan ik niet maken voor haar dus tjah.... we gaan op zoek naar een oplossing zodra die er is meer info... in ieder geval bedankt voor alle tips