Ik vond dit heel erg interessant om te lezen, ik kende de JU namelijk helemaal nog niet

!
TS: sorry mr zoals ik zei -> ik ken er niets van ..
Aan iedereen (en waarschijnlijk het meeste aan Cassidy): sinds enkele weken 'botert het niet' tussen mijn paard en mij. Hij is zich -redelijk plots- heel erg dominant tegenover mij gaan beginnen gedragen terwijl ik, voor zover ik weet, me echt niet anders ben gaan gedragen dan daarvoor. Het is eigenlijk allemaal zo wat begonnen toen ik hem een keertje had los gezet. Hij bewoog niet veel en dus besloot ik om ff mee de bak in te gaan en gezellig te stoeien. Paard vond het wel leuk denk ik, want hij begon wat met me mee te spelen, lopen als ik begon te lopen knuffels komen geven etc. Na zo'n kwartiertje echter, kwam hij steeds meer in MIJN zone, waardoor ik me minder op mijn gemak voelde (hij heeft niet gestampt oid maar soms leek het er zo op, of hij deed gewoon gek ..). Ik ben dan letterlijk achteruit gestapt en probeerde hem zachtjes 'weg te jagen' als hij weer naar me toe kwam - aangezien hij plots veel dichter kwam etc. Ik denk dat hij sindsdien denkt dat HIJ de baas is (ik ben uiteindelijk achteruit gegaan voor hém).
Momenteel is het zo dat hij wel eens durft slaan met poetsen (wat hij daarvoor NIET deed), hij draait zijn hoofd soms van me weg als ik in de stal kom, en als hij los staat en ik ga even mee de bak in dan begint hij te schrapen. Ook met longeren hebben we echt een ernstig probleem gekregen: hij komt stééds naar me toe, en gaat echt niet opzij voor me. Na een poosje heen- en weer gestap gaat hij uiteindelijk weer voor me beginnen schrapen. Een dikke week geleden bokte hij me er zelfs gelijk af toen ik wilde opstappen (maar kan eerlijk gezegd ook aan rugpijn gelegen hebben, zadelmaker en da zijn inmiddels langs geweest).
Dit gaat duidelijk de verkeerde kant op en ik wéét dat dit mijn schuld is, maar nu zoek ik gewoon de oplossing. Welke zijn dan de andere 'methodes' (lees: paardvriendelijkere methodes waarvoor je niet persee een prof moet zijn) die ik zou kunnen proberen? Of zou het bij ons al ZO ver gekomen zijn dat we wel zulke drastische stappen moeten ondernemen (door een prof uiteraard dan).
ps 1: wat ik zo vreemd vind is dat mijn paard wel naar me 'bromt' als hij me hoort aankomen of als ik zijn stal passeer zonder hem al te veel aandacht te geven etc. Ook als iemand anders mijn paard even vast heeft oid, kijkt hij me altijd achterna en lijkt het wel alsof hij me zoekt.. Dus echt 'haten' (wat klinkt dat penny) zal hij me toch niet doen? Want dat denk ik namelijk tegenwoordig soms welps 2: ook tegenover andere paarden gedraagt hij zich erg dominant en aso