paard met een oorfobie!! iemand een oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: paard met een oorfobie!! iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:54

kan je wel in de buurt komen. ik heb gewoon een kopschuwe merrie en alles geprobeert om zonder verzet bij de oren te komen maar opgegeven net als de tuinslang en put in de weg.

Probeer wel wederzijds respect te krijgen dus als het moet dat ze het wel toestaat. Ze vindt het niet leuk maar ik kan ook niet aan haar hoofd komen, Halster en hoofdstel is na veel geduld en veel oefenen van mijn kant met zo snel mogelijk en weinig aan de oren komen.

Maar laat anders gewoon is checken door de dierenarts meld het dat kunnen ze een verdoving geven en kan hij eens goed kijken

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:17

Wat ik overigens mij de mijne merk is dat je wel heeeel voorzicht zijn oorschelp mag aanraken, maar owee als je zijn oorhaar aanraakt. Dat mag niet, dan gaan de oren naar achter en wordt ie echt boos.
En dat is eigelijk al jaren zo, dat ik zijn schelp mag aanraken heeft me al jaren gekocht. Sommige willen het gewoon echt niet hebben.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:01

Probleem kenden wij ook, ons paardje heeft broei gehad onder het halster. Door veel geduld en het opnieuw leren accepteren van aanraking kunnen we nu weer normaal het hoofdstel omdoen. Leer voor ons altijd zonder halster in de wei.

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:34

Hoi,

Bij mij is onlangs een ostheopaat langs geweest en die complimenteerde mij dat ik netjes mijn halster uit elkaar haaldeals ik het aan of uit deed.(gewoonte).
Ze zei nl dat er ongelovelijk veel zenuwen in het oor van een paard zit.
En dat heel veel paarden daardor kopschuw zijn of ecgt een hekel er aan hebben als je er aan zit.
En ga maar bij je eigen naar...Acupunctuur vind bij ons ook meestal plaats bij het oor.
Het is dus echt heel erg gevoelig.
En als ze vervelend zijn met het hoofdstel aan doen wat doen wij dan zo snel mogelijk aan en floep effe snel die oren er door heen.
Daar ligt dus ook echt de fout.
Een oplossing heb ik helaas niet, en het elke x verstellen van je hoofdstel is echt geen optie want als nog moeten de oren er door.
TTouch is denk ik ook echt de beste oplossing.
En wederzijds vertrouwen bv dmv grond werken.
Ik geloofde daar eerst ook niet in maar als je een paard kan overtuigen is er een hoop stress minder.
Succes ermee

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:28

hetbommeke schreef:
Hier hetzelfde probleem gehad. En ik ben ook begonnen met langzaam mijn hand over de manenkam naar de oren brengen. En via het voorhoofd. Iedere keer dat ik zag dat mijn paard het niet fijn vond (hoofd omhoog of wegtrekken) haalde ik mijn hand weg.

Zo leer je het paard dus aan dat als het met zijn hoofd schud en wegtrekt, dat het vervelende dan weggaat ;)

Als eerste moet je je eigen gedrag aanpassen. Ga netjes en zo voorzichtig mogelijk met de oren om. Niet het hoofdstel over de oren naar achter trekken, rustig het oor naar voren duwen en dan het hoofdstel eroverheen.

Daarnaast kan je je paard aanleren dat een aanraking op het oor helemaal niet zo vervelend is.
Je raakt aan en houdt je hand op die plek tot het paard ontspant. Dan laat je als beloning los.
Dit doe je in kleine stapjes. Je gaat dus richting het oor, zeg bijv. halverwege de manenkam wil je paard al wegtrekken. je houdt je hand daar, beweegt mee met je paard, totdat hij ontspant. Hand eraf als beloning.
Meestal zijn dit soort dingen een aangeleerde reactie op een nare ervaring en daarna het elke keer bevestigen door je hand weg te trekken als je paard zijn hoofd weg trekt.

Bij de meeste gevallen, kan je binnen een paar minuten al die negatieve reactie eruit hebben. Blijf daarna wel oefenen, zodat je niet alleen de negatieve reactie afleert, maar het vervangt met een positieve ;)

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:11

probeer eens met de ene hand een wortel te geven (een flinke!) en dan met de andere hand langzaam aan het oor aanraken, vervolgens zachtjes aaien en dan uitbreiden. En belonen.

FlashForever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:56

Ik heb het zelfde probleem met mijn paard. Toen we haar kochten werd ze door de oude eigenaar afgezet met een knellend halster in de trailer. Ze kwam hier volledig zwetend en bonzend uit.
Ik heb het hoofdstel later nooit meer op een normale manier aan kunnen doen. En ze moet 24/7 het halster omhouden anders krijg ik haar nooit meer te pakken. Inmiddels heb ik een omslachtige manier gevonden om het hoofdstel toch om te krijgen. Dit moet met 2 man en dan haal ik de keelriem en neusriem eraf. En dan leg ik het kopstuk op de hals en maak het dan vast. dan maak ik de keelriem en de neusriem er weer aan.
Ik ben er al 8 maanden mee bezig maar er zit geen grote vooruitgang in. Ik kan dus nooit alleen het hoofdstel omdoen en moet zonder frontriem en met het halster eronder rijden. Niet echt ideaal dus:(.
Tips zijn welkom

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:01

Mijn paard had dit ook. gelukkig is hij daar nu van af en kan ik nu gewoon aan z'n oren zitten. ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is.
dus probeer eens je paard heel zachtjes over al op z'n lichaam aan te raken.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:03

hier hetzelfde probleem, heb mijn paard pas een half jaar, en het is niet erger geworden als in het begin bij haar vorige eigenaren, maar het wordt ook niet beter. bij mijn paard is het aan een kant. het halster doe ik als volgt om: eerst maak ik de neusriem los. (heb verstelbare neusriem) dan leg in het halster met open neus en kaakriem op de hals. en als ze haar hoofd in een bak brokken doet, schuif ik snel het halster naar voren. een hoofdstel doe ik zo: eerst het bit in en om het goede oor. dan het bakstuk aan de bovenkant los maken en de fronriem een stuk naar beneden halen (zodat er goed ruimte voor het oor zit) dan om het oor, het bakstuk vast en vervolgends de frontriem weer omhoog.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:05

mijn paard had dat ook.
Ze heeft een heel groot hoofd en haar frontriem bleek nét iets te klein waardoor het hoofdstel wat tegen het oor drukte.
Ik heb nu een extra grote frontriem dus de oorzaak is weg.
Ik masseer vaak haar nek zachtjes en probeer de oorbasis ook mee te nemen. Heel zachtjes aan de oorbasis trekken vinden paarden vaak prettig.
Het is nu eigenlijk helemaal normaal.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:01

Dat heb ik ook gehad bij mijn paardje, maar ik ben het gewoon steeds blijven proberen en haar daarna gewoon beloond en nu vind ze het geen enkel probleem meer als ik aan haar oren zit.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:44

beantsje schreef:
Heel zachtjes aan de oorbasis trekken vinden paarden vaak prettig.
Het is nu eigenlijk helemaal normaal.
En nu heeft ie zeker hele grote oren :D

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:54

ff meelezen (: heb dit probleem ook ^^