hetbommeke schreef:Hier hetzelfde probleem gehad. En ik ben ook begonnen met langzaam mijn hand over de manenkam naar de oren brengen. En via het voorhoofd. Iedere keer dat ik zag dat mijn paard het niet fijn vond (hoofd omhoog of wegtrekken) haalde ik mijn hand weg.
Zo leer je het paard dus aan dat als het met zijn hoofd schud en wegtrekt, dat het vervelende dan weggaat
Als eerste moet je je eigen gedrag aanpassen. Ga netjes en zo voorzichtig mogelijk met de oren om. Niet het hoofdstel over de oren naar achter trekken, rustig het oor naar voren duwen en dan het hoofdstel eroverheen.
Daarnaast kan je je paard aanleren dat een aanraking op het oor helemaal niet zo vervelend is.
Je raakt aan en houdt je hand op die plek tot het paard ontspant. Dan laat je als beloning los.
Dit doe je in kleine stapjes. Je gaat dus richting het oor, zeg bijv. halverwege de manenkam wil je paard al wegtrekken. je houdt je hand daar, beweegt mee met je paard, totdat hij ontspant. Hand eraf als beloning.
Meestal zijn dit soort dingen een aangeleerde reactie op een nare ervaring en daarna het elke keer bevestigen door je hand weg te trekken als je paard zijn hoofd weg trekt.
Bij de meeste gevallen, kan je binnen een paar minuten al die negatieve reactie eruit hebben. Blijf daarna wel oefenen, zodat je niet alleen de negatieve reactie afleert, maar het vervangt met een positieve