paard kan niet vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:38

Ja maar wat is de eerste reactie als je paard schrikt en gaat hangen? Losmaken natuurlijk.
Vervolgens gebeurd het nog een keer, maak je hem weer los of paard trekt zich los. En de 3e keer is het al geconditioneerd, kan snel gaan hoor.
Een eigenaar schrikt zich de eerste 5x ook nog een hartverzakking, pas bij de 10e keer begint die te denken dat het weleens irritant begint te worden dat hij nu voor de 10e keer een halster moet gaan halen in 2 weken tijd.
Zelfs de meest ervaren paardenmensen kunnen onbewust bepaald gedrag conditioneren, die komen er alleen wel achter op een gegeven moment, de minder ervaren mensen snappen maar niet hoe het komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:40

Ik zou na 3x toch al vragen gaan stellen eigenlijk.... :=
Als je een paard eerst tien halsters laat stuk trekken is het niet het paard zijn schuld. Dan heb je het al minstens 7x te vaak gemist.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:46

Ja jij en ik maar als je niet al teveel ervaring hebt en je paard is normaal gesproken braaf dan verwacht je het niet dus is het voor de meeste mensen de eerste 5x nog schrikken en 'arm paardje'.

Maar idd, bij de 10e keer heb je al 9 keer niet opgelet, eigelijk 10x maar die ene keer zij je dan vergeven ;)

Ayasha
Blogger

Re: paard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:51

Ja klopt, maar 3x kan nog net door de beugel.... :D Al zou ik waarschijnlijk idd na de 1e keer al zo iets hebben van "he vent, dat doen we niet!" :)

Mijn smid had het vandaag over nogal eh.... aparte manieren om een paard zulke dingen te leren... Ik moest stiekem glimlachen dat hij er over begon omdat ik meteen aan dit topic dacht.... Maar dat zou ik toch niet graag toepassen op een paard := Hij noemde het trouwens een "come along" maar ik weet niet of zijn uitleg daarbij pastte. Het is simpel gezegd een strop.... Hangen = geen adem, normaal doen = adem... :+

Ik dacht nog... Als je dan de foute voor je hebt ligt je paard gewoon dood...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:53

Vastzetten met een strop bedoel je?
Tjah sommigen...
Je kunt ook van die speciale halsters krijgen voor paarden die trekken, is ook niet erg vriendelijk, hoewel ze dan wel kunnen blijven ademen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:54

Ja idd... Zo zette hij paarden ook "simpel" op de trailer.... := Vreemd, want met mijn paarden (Phara is geen lieverdje bij de smid, we krijgen het er maar niet uit en we proberen toch echt al ruim tien jaar :+) is hij heel rustig en vriendelijk, heeft nog geen klap uitgedeeld, zelfs zijn stem niet verheffen... En dan hoor je toch zulke dingen... Tja :D Mijn keuze zou het niet zijn zeg ma..... Maar het schijnt dat dat dus ook kan helpen := Al zou ik dan wel met veiligheidsknopen werken dat je hem kan lostrekken alstie van kleur begint te veranderen :))

Is dat een come along? Want ik had een andere voorstelling bij een come along adh van monty roberts zijn beschrijving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:58

Ik weet niet hoe het genoemd wordt. Zou het zelf niet durven gebruiken en al helemaal niet op een trailer, een paard wat in paniek is raakt daar alleen maar meer van overstuur. Zoiets kan alleen als je het paard er heel geleidelijk aan went.
Waarom is die van jou niet lief bij de smid? Heb je soms al 7x niet opgelet? :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:03

Geen idee, doet ie al van veulen af aan := Verschillende mensen bij gehad omdat we het zelf niet opgelost krijgen maar ze geven het allemaal op :') Met deze smid gaat het overigens wel een stuk rustiger... We gaan nu stilletjes vermoeden dat we nog maar eens een DA er bij moeten halen... Zowel de smid als wij hebben het idee dat hij misschien wat stijf is in zijn knieën oid (dat het dus pijn doet als ze zijn hoeven hoog opheffen, als ze zijn hoeven niet te hoog opheffen doet hij het nl niet) maar de vorige dierenartsen vonden niets.. Dus misschien iets dat er nu bij gekomen is of iets dat altijd gemist is.... DA moet toch komen voor Pret haar griepsspuit, kan ie ineens effe naar Phara kijken :)

Die come along gebruikte hij niet om ze vast te zetten op de trailer maar om ze er op te krijgen :D (iig ik hoop dat ie ze er niet mee vast zette op de trailer := Lijkt me dat je er wel bij blijft als je ze met zo iets vast zet...)

Het hele idee er achter is best gek eigenlijk, een paard gaat toch in tegen druk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:48

In eerste instantie wel ja, maar ze kunnen er wel 'doorheen', als je bv een tik met de bezem onder de kont geeft en ze gaan voorwaarts dan hebben ze na 2 of 3 keer wel door dat voorwaarts gaan de druk wegneemt.
Maar het lijkt mij dat als een paard nooit zoiets gehad heeft hij alleen maar terugtrekt, zeker als ie merkt dat ie ook nogeens niet kan ademen.

Wbt je paard; misschien hebben ze als jong veulen zijn hoeven al te hoog opgetild waardoor hij bang is zijn evenwicht te verliezen? Bij een veulen is het belangrijk de hoef laag bij de grond te houden omdat die slecht hun evenwicht kunnen bewaren, mss heeft hij daar als veulen moeite mee gehad en is hij er nu nog steeds bang voor waardoor hij dus in verzet gaat?