verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:44

Atrose en een ocd kan toch niet in die twee maanden ontstaan?

Dus kan de handelaar ook niet bewijzen dat het na de verkoop is ontstaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:51

Bedankt voor jullie reactie's
Ik denk niet dat de handelaar bij een bond o.i.d is aangesloten dus het consumenten recht zal voor mij dan ook niet van toepassing zijn.
Verder wil ik me nog inschikken, als ik een klein bedrag van het aankoop bedrag terug kan krijgen van hem dan hou ik de pony en slijt de pony zn leven bij mij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:10

Consumentenrecht is niet op jou van toepassing omdat je je niet aan je onderzoeksplicht hebt gehouden. Heeft niets met aangesloten bij een bond te maken, recht is recht, wet is wet. Maar aangezien jij je niet aan de wet hebt gehouden (onderzoeksplicht) vervalt die regel van de bewijslast voor de handelaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:17

ik vraag mij af welk paard/pony van 19 geen beginnende of gevorderde verschijnselen van artrose heeft...

Die ocd zou ik mij niet zo druk om maken....dat kan er al jaren zitten,en hoeft geen probleen op te leveren.

Je wilt niet weten hoeveel paarden die op hoog nivo meelopen eruit zien op een rontgenfoto...

Is ze nu kreupel?
Fijn dat je overweegt haar te houden!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:31

Ik overweeg niet om haar te houden, ik hou haar!
Wilde dit nog niet zo op het forum zetten, maar toch bij deze dan :)
Het is een schat van een beest en ze gaat niet terug naar de handelaar.
Wel heb ik de handelaar gemailt dat ik graag een klein bedrag van de aankoop prijs terug zie. Doet hij dit TOP :D Doet hij dit niet, heb ik pech , had ik maar moeten laten keuren...
Zegt hij ik wil haar alleen terug nemen en je geld terug geven ipv een gedeelte vh aankoop bedrag dan doe ik dat niet want de pony blijft gewoon bij mij.
Bedankt voor alle reacties!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:59

Echt super dat je haar toch houd. Is wel even schrikken als je zoiets hoort :(:) . Verder ben ik het wel met geerke eens dat er vast zat pony's/paarden zijn van die leeftijd die ook artrose hebben zonder dat je er iets van merkt.

Bij m'n eerste stal heeft een paard gestaan dat Z dressuur heeft gelopen. Heb daar 1x op mogen rijden maar niks van gemerkt dat ie artrose heeft. Eigenaresse reed er ook nog wedstrijden mee ( mocht M gaan starten). Speciaal beslag wil ook nog wel eens helpen, en idd een goede training scheelt ook veel. Misschien een idee om haar over een tijdje met dubbele longe te longeren? Dan kun je haar goed recht houden, en makkelijker corrigeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:45

Je moet het gewoon hard spelen met die handelaar want dat heeft hij ook bij jou gedaan door je bewust de toezegging niet te mailen binnen de tijd en nu te zeggen dat je twee weken i.p.v. twee maanden kunt retourneren, dus niet zo lief voor hem zijn maar gewoon 500 euro terug eisen onder het mom dat deze pony alleen nog slachtwaarde heeft en je al veel kosten hebt gehad, hij zal ongetwijfeld moeilijk doen maar dan gewoon dreigen met een tv programma (kassa,das je goed recht,sbs6) als hij niet binnen een week het geld overmaakt op je rekeningnm wat je meteen mee mailt, op deze manier heb je kans om geld terug te krijgen want verder heb je inderdaad geen poot om op te staan, dit zal de handelaar weten en daarom moet je het spel gewoon heel brutaal spelen,

heel veel succes en top dat je de pony houd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:15

Ik heb hem afgelopen maandag (zoals ik al zei) meteen gemailt wat er aan het beest mankeerde. daarop had ik dezelfde avond reactie terug of ik weer van de pony afwilde aangezien ik had gevraagt hoe we dit op gingen lossen. Teruggemailt dat ik graag een bedrag van de aankoopprijs terug wil zien en daar geen reactie meer op gehad. Gisteren er nog achteraangemailt dat ik het jammer vond dat hij WEDEROM niks liet horen... Hij stikt er maar in. Als ik er echt niks meer van hoor zal ik iedereen gaan waarschuwen een paard/pony bij hem te kopen (wel als mensen echt aan mij vragen weet je nog een paardje/pony en niet zomaar op forum gaan zetten enzo.)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:29

Jammer dat er mensen (handelaren) zijn die zo onbeschoft zijn om dit op zo'n manier te doen. Tuurlijk heb jij je niet aan je onderzoeksplicht gehouden, dat geef je zelf ook aan, maar ik vind het gewoon slecht dat hij nu niet meer reageert. Zegt meer over hem dan over jou ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:31

Ach ja...
En wie weet gaat hij toch nog reageren en hefet hij het nu gewoon erg druk en kan daarom niet ff reageren...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:36

Goed dat je positief blijft denken ;)
Succes met je paardje in ieder geval!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 23:35

Dankje :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:37

Gaat vast wel goed komen met jullie. Jammer dat de handelaar niet reageert, zou wel fijn zijn als je een deel van je geld terug kunt krijgen. Is het een handelaar hier uit de buurt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 23:39

Ja een handelaar hier uit de buurt...
Heb inmiddels wel reactie gehad, maar hij begint nu te liegen of hij heeft met de verkoop gelogen.... denk niet dat ik er wat mee opschiet iig

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:58

uit ede?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:04

Ja, die komt uit Ede. Wij hebben op de manege ook 2 pony's van die ene gehad, maar die zijn gelukkig weer terug. Eerste week waren het hele brave pony's, maar na precies 1 week waren ze niet fatsoenlijk meer te rijden en zelfs gevaarlijk geworden. Ze zouden opgehaald worden, niet gebeurd. Had de eigenaar van de manege gebeld dat hij ze zou komen brengen met tijdstip dat hij daar zou zijn. Die ene zou er ook zijn. Eenmaal daar aangekomen was er niemand te bekennen. Uiteindelijk, na 1,5 maand zijn de pony's toch nog opgehaald.......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:33

Ts, nu krijg je door dat het dus geen eerlijke handelaar is zoals ik al vermoedde uit je berichten dus is er niets wat je ervan weerhoud om de aanpak uit mijn eerdere bericht te proberen, niet aardig zijn omdat je zelf ook nalatig bent geweest maar gewoon proberen aan te pakken, ik heb ook ooit vertrouwd op iemands mooie blauwe ogen en ben bedonderd waar ik bij stond door een persoon die veel aanzien genoot in de plaats waar hij woonde en op zijn werk. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij voor de veeartskosten op draaide anders zou ik zijn handelswijze breed uitmeten , ik heb een redelijke vergoeding ontvangen en daarmee was het klaar voor mij .
Dit was twintig jaar geleden en hij durft me nog steeds niet recht in de ogen te kijken, dus ondanks dat je zelf nalatig bent geweest kun je echt je zegje wel doen bij deze man, gewoon lef hebben en het hard spelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:23

Ibbel schreef:
Consumentenrecht is niet op jou van toepassing omdat je je niet aan je onderzoeksplicht hebt gehouden. Heeft niets met aangesloten bij een bond te maken, recht is recht, wet is wet. Maar aangezien jij je niet aan de wet hebt gehouden (onderzoeksplicht) vervalt die regel van de bewijslast voor de handelaar.

Dat is niet waar, de consumentenbescherming igv koop bij een handelaar weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Daar is al genoeg jurisprudentie over.

Dat de bewijslast van de handelaar vervalt, is echt uit de lucht gegrepen. Waar baseer je dat in vredesnaam op, Ibbel?
hij zal moeten bewijzen dat de pony gezond was op het moment van verkoop. (daarom verkopen veel handelaren het liefst met een keuringsrapport).

Wat in ieder geval jouw plicht is, is direct de handelaar op de hoogte stellen. Dat heb je gedaan.
idylle schreef:
Ik heb hem afgelopen maandag (zoals ik al zei) meteen gemailt wat er aan het beest mankeerde. daarop had ik dezelfde avond reactie terug of ik weer van de pony afwilde aangezien ik had gevraagt hoe we dit op gingen lossen.

De handelaar heeft aangeboden de pony terug te nemen. Daarmee heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan. Ik begrijp dat je de pony niet kwijt wilt? Ga met hem in gesprek. Maar realiseer je: hij is niet verplicht om hem aan jou voor een lagere prijs te verkopen. Zolang hij meewerkt aan het ongedaan maken van de koop, houdt hij zich keurig aan de regels.

Dat jij kosten hebt moeten maken, is zowiezo jouw risico. Dat kan je alleen maar verhalen als jij kan aantonen dat hij wist van de aandoening en bewust de zaak heeft geflest.

Wellicht manipuleert hij een beetje door gebruik te maken van jouw gevoelens voor de pony, maar goed, dat recht heeft hij. Leuk is anders, maar that's life...hij is iig niet oneerlijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:31

Nu ineens is de pony volgens de handelaar WEL gekeurd geweest en nog wel een week voor ik de pony kocht???? terwijl hij bij verkoop zei dat dit in 2007 voor het laatst is geweest.
Bij verkoop zei hij de pony uit de handel te hebben weggekocht omdat ze niet goed verzorgd werd (wormen en mok), nu ineens stond de pony bij hem voor bemiddeling van verkoop en wilde hij de pony alleen voor hun verkopen als die dus gekeurd was... Heel tegenstrijdig allemaal. Ik heb gezegt daarop dat ik dit dus tegenstrijdig vind en dat ik graag contact wil met de vorige eigenaar en dat ik het keuringsrapport alsnog in wil zien. Ook vroeg hij indatzelfde mailtje af te wachten tot de schoft van mn pony weer genezen was omdat zijn DA denkt dat het niet zuiver lopen daar vandaan komt. Ik heb daarop gezegt dat ik zoiezo contact wil met de vorige eigenaar dus dat het in dat opzicht geen nut heeft om te wachten. Ook heb ik gezegt dat ik de pony niet terug wil brengen, maar alleen een gedeelte van eht aankoop bedrag graag terug zou zien...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:51

Volgens mij weet hij dat hij fout is.

Waar is zijn keuringsrapport dan?
Kan je geen berichtje plaatsen dat je de vorige eigenaar(s) van je pony zoekt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 17:37

Zie mijn onderschrift :) die advertentie heb ik vorige maand al gezegt :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:16

Misschien eens wat verder kijken :o

Ik vind alleen je foto's niet duidelijk.

Als je nou een standfoto maakt overdag.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:19

Nee klopt, heb nog geen duidelijkere foto's....
Hoebedoel je verder kijken? Op MP ook adv zetten ofzo? of bedoel je dat niet?
Zodra het mooier weer word ga ik betere foto's maken..
Heb op Google al haar naam ingetoetst enzo en dan komen er een paar naar boven, maar dat zijn ze geen van allen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:20

Het kan zijn dat de naam veranderd is.
Ik moet af en toe eens verder kijken ipv meteen te reageren.
Wat staat er in het paspoort? (naam van de fokker)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 18:36

in haar paspoort staat:
Fokker(s) 59778 P.Bexkens