foutief groeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: foutief groeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:30

ik was niet zelf aan het rijden op die wedstrijd maar mijn zusje wel. En zoals ik het citaat van liberty interpreteer is enkel bepaald dat de zweep zich niet in de rechterhand mag bevinden tijdens het groeten. Dus aan welke kant van het paard je je zweep houdt staat vrij.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:38

@Yoki
Wij waren ook op die lokatie van die desbetreffende jury,en mijn dochter heeft ook foutief gegroet volgens die jury en zij kwam daarvoor ook de jurywagen uit!!
Kreeg daar even een toespraak van mevr.!!Of ik vorige week (hadden we dezelfde jurylid getroffen)niet goed geluisterd had want toen had ze het volgens haar ook al tegen ons gezegd.(niet dus maar we waren toen vooraf gewaarschuwd door andere deelnemers)
Ik vind het een erg negatieve jury die niet erg positief is ingesteld,het gaat hier tenslotte om kinderen.
We hebben het de tweede proef ook maar zo gedaan hoe mevr.het wilde maar we waren het er zeker niet mee eens en de pret was er voor die dag ook wel weer vanaf!!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:42

Ik zou in zo'n geval een brief schrijven naar de KNHS, als meerdere mensen dat doen nemen ze wel actie. Nog beter zou zijn als deze jury door een andere jury hierop was aangesproken..

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:59

Is misschien wel een goed idee.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:01

Je moet eigenlijk direct bezwaar maken op de wedstrijd zelf, dus in de brief moet je zetten dat het niet gaat om het krijgen van de punten of zo, maar om melding te maken zodat het kan worden voorkomen dat dit andere ruiters gebeurd. Zowel de opmerking over de zweep als het hiervoor iedereen bij je roepen is heel vreemd!

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:05

Thuis gekomen zei mijn man ,en heb je er niets van gezegd dan?
Maar ik was zo perplex over de manier waarop ze me aansprak,zo neerbuigend en streng.
Echt niet gemoedelijk.(zoals we gewend zijn in brabant ;) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:08

Stom misschien, maar mij staat iets bij dat je tijdens je dresuur proef, niet mag wissellen met de kant waar je je zweep houdt?

Overigens had ik hem ook vaak rechts en dan met groeten, links bij de teugels, groeten en hopla weer door. Nooit wat over gehoord.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:09

Ik heb van de zomer zitten jureren op de kampioenschappen. De ring naast mij in het L2 kwam een meisje binnen met een zweep. Meisje reed met een "simpel" paard en de jury zat al bedenkelijk te kijken (op dat moment was mijn ring leeg dus had tijd om alles om me heen in de gaten te houden :) ). Roept die jury dat dat meisje bij haar en ze beweerde dat haar zweep te lang was en deze niet mocht worden gebruikt. Prima, al vind ik overigens dat je als jury dit alleen mag zeggen als je de zweep daadwerkelijk na kan meten...

Komt er even later een ander meisje binnen, op een mooie knol, met een zweep die nog dichter bij een longeerzweep kwam dan bij een rijzweep (tikkeltje overdreven) en de jury wilde haar gewoon laten starten. Toen ben ik mijn auto uit gegaan en mijn punt gemaakt. Het desbetreffende meisje is uiteindelijk zonder zweep gestart (was 1,30 m lang).

Denk je dus dat iemand onterecht handelt, maak er dan maar gewoon gelijk werk van!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:16

1.30 toe maar... En dat na een meisje waarvan ze zeggen dat ie te lang is.

Ik heb in de auto zelfs speciaal een regelementailere lengte voor tijdens het inrijden.
(zal nog wel ergens onderin de auto slingeren, jan. 2009 voor het laatst gestart :o ga hem eens zoeken en in de kelder opbergen)
(rij thuis wel met een 1.30 lekker makkelijk :z )

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:22

Ik vind het wel goed dat je als juryleden elkaar daarop aanspreekt.
Wij mochten nog een proefje rijden bij mevr.dus een discussie zou de punten misschien niet ten goede komen...
En dan erbij wist ik niet wat de reglementen voor het groeten waren.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:31

tja het is dat ik zelf altijd met mijn zweep in mijn linkerhand rijd maar ik zou de zweep bijna rechts pakken als ik haar als jurylid krijg en daarna met de regelementen om de oren slaan. Misschien alleen niet zo handig als ik haar ooit weer als jurylid krijg :=

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:03

Ik zal eens een mailtje sturen naar het KHNS, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze hier verder dan mee doen, en als de betreffende jury ongelijk heeft dat haar dat dan even verteld wordt om verdere verwarring te voorkomen.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:41

Als we dat dan met meerdere doen is dat misschien beter?!

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:00

Nou ik weet niet of dat wel nodig is, ik heb een mailtje verstuurd misschien eerst maar even afwachten wat hun reactie zal zijn.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:52

Sjolvir schreef:
Stom misschien, maar mij staat iets bij dat je tijdens je dresuur proef, niet mag wissellen met de kant waar je je zweep houdt?

Overigens had ik hem ook vaak rechts en dan met groeten, links bij de teugels, groeten en hopla weer door. Nooit wat over gehoord.

Dat ben ik nooit ergens tegengekomen hoor. Ik zou het alleen niet adviseren, omdat je dan toch een paar passen verder bent en het contact wordt verstoord.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:58

Wat een onzin zeg... ik heb het nooit gehoord en al helemaal nooit gelezen :n
Imo mag je gewoon tijdelijk even je zweep vastpakken met links bij je teugels om te groeten.

Ik ben zelf trouwens echt een doos :') Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om mèt zweep in de rechterhand te groeten :=

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:00

En je paard bleef braaf staan? :P

Gebeurt trouwens wel vaker hoor..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:01

Nou laten we zeggen dat we opeens erg veel impuls en een grote voorwaartse drang hadden :')

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:36

Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is dat deelnemers niet wat mondiger zijn. Zéker als de jury je aanspreekt: laat hem/haar het maar aantonen in het reglement! Dat hebben de juryleden zelf altijd bij zich (als het goed is). Zo niet, dan ligt er bij het secretariaat meestal wel een reglement en zoek je het zelf op om het tegendeel te bewijzen.
Achteraf praat het lastiger en zou je inderdaad via de KNHS moeten communiceren om het jurylid van haar vergissing op de hoogte te stellen; nogal omslachtig.

Natuurlijk moeten juryleden het reglement kennen, maar ruiters ook...! Het is niet erg als er discussie ontstaat, maar probeer daar dan ter plekke (met het reglement dus) uit te komen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 00:11

tja ikzelf ken het regelement enkel in algemene lijnen en dus niet of er mogelijk iets specifieks instaat over waar de zweep moet zijn bij het groeten. Ik weet ook dat lang lang lang geleden je dus wel echt de zweep moest overpakken. Dus ik zal op zo een moment niet stellig beweren dat het niet zo is en ga dat liever dus eerst thuis opzoeken en als ik de jury ooit weer heb (of in dit geval zelf heb) dan kan ik met zekerheid zeggen dat het niet zo is, maar ik heb er een hekel aan om onzin te beweren. Daarbij verwacht ik dat een jury het weet

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:41

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar een jury (vriendelijk) aanspreken en vragen om het reglement erbij te halen is toch helemaal niet erg? Dat hoeft toch ook niet meteen een aanval te zijn?

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:55

Je moet inderdaad de zweep in de linkerhand overpakken en dan met je rechterhand groeten.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:02

Ik heb het inderdaad wel eens gehoord, maar mijn dochter doet dit nooit... is ook nooit iets van gezegd overigens. Ik ben het er mee eens dat het onnodig tijd kost als een jury iedereen daarvoor bij zich roept... Hoezo uitloop???

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:04

simone1969 bedoel je vastpakken met je linkerhand of overpakken naar de linkerhand zodat de zweep aan de linkerkant van het paard is. Als je dit laatste bedoeld kan je me dan het betreffende citaat in het regelement geven?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:08

Nee Joki, dat over pakken is niet zo en dat staat dus ook nergens.