Atalanta schreef:ikke schreef:Elk paard is geschikt voor lange tochten, mits niet te jong (7+ want uitgegroeid), goed getraind en bereden door een verantwoordelijke en goed getrainde ruiter (M/V). Met name dat laatste is het punt waarom zoveel paarden het uiteindelijk niet redden. Alles met mate, ook het rijden van lange tochten.
daar ben ik wel benieuwd naar dan, wat zijn tekortkomingen in de ruiter waardoor het paard het niet redt, bedoel je dan slechte zit, conditie bijv of andere dingen?
ik was zeker wel van plan het eea op te bouwen ja, en ook alle materiaal van tevoren goed uit te proberen. ik ben me nu echt alleen nog maar aan het inlezen en bedenken wat ik precies wil gaan doen. kan in ieder geval een hoop bruikbare informatie halen uit de reisverslagen die zo her en der op internet staan.
Ik doel met name op de slechte houding van de ruiter en onvoldoende aandacht voor het correct lopen van het paard. Het moet voor het paard een gewoonte worden om in die dragende houding (ondertredende achterhand) te lopen, zodat hij ook op langere tochten verantwoordt de ruiter kan dragen, zonder dat deze constant aandacht hoeft te hebben voor de dragende houding van het paard. Kijk eens goed in de endurance dan zie je dat sommige paarden in een slechte houding lopen en dat ook maar enkele jaren volhouden. Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle deelnemers, maar het valt me wel op dat het steeds dezelfde personen zijn die het lang volhouden met hetelfde paard, waar anderen (ook steeds dezelfden) elke paar jaar weer een ander paard hebben. Precies DAT is de verantwoording van de ruiter, zorgen dat het paard in een goede basishouding loopt, zodat het paard de ritten kan blijven volhouden.

en ze is inderdaad best inspirerend (understatement).