Casus.... lastig te verklaren gedrag....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:12

Weet ze wel waar haar benen zijn, heeft ze er normaal gevoel in? Ik bedoel struikelt ze misschien, bokt ze wel eens in de wei, en gaat dat dan goed?
Ik lees hier denk ik 2 problemen, evenwichts problemen en algemeen "stoned/sloom" gedrag. Het kan heel goed met elkaar te maken kunnen hebben, maar het hoeft niet perse. Hoe reageert ze als je haar benen gewoon aanraakt zonder op te tillen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:48

Hoi Chocobroodje,

Vandaag is de DA geweest en juist de dingen die jij noemt heeft zij bekeken. Als in: hoe zet ze haar benen neer, doet ze dat in een logische volgorde? Hoe loopt ze? Hoe draait ze? Wat doet ze wanneer je haar 'omzet'?
Ook heeft ze bloed afgenomen.
De DA kent haar al een poos, en wist wel dat ze 'bijzonder' was. Maar het paard stond altijd lekker in de wei, en de DA heeft haar dus nooit heel intensief bekeken. Vandaag wel.... en ze was zorgelijk.
Stukken rechtuit was er niets geks te zien. Bij het optillen van de voetjes en het bevoelen van verschillende plekken van haar lichaam vond de DA dat er overdreven veel spanning was, en dat ze veel trilde.
Wat echter echt verhelderend was, was het moment dat het paardje moest draaien... kleine rondjes maken waardoor ze normaal gesproken moeten 'overstappen'. Zij liet dan echter haar achterbenen staan en verzette alleen haar voorbenen, om vervolgens op het laatste moment haar achterbenen er snel bij te zetten. Een beetje alsof voor- en achterkant los van elkaar opereren.
De DA vond dat het leek alsof de info haar achterhand niet op tijd bereikt, alsof ze dat niet goed kan coördineren. Logisch dat dat haar heel onzeker maakt natuurlijk.
Het is nu afwachten wat er uit het bloedbeeld komt, en dan verder kijken.... Het voelt echter wel als 'serious business'... en we waren dan ook wel down. Misschien toch een vorm van ataxie... of iets anders.... dat is even onzeker.....
Vooral de meiden die haar kennen vanaf het moment dat ze veulen was en haar hebben zien opgroeien tot nu vinden het natuurlijk moeilijk.... al houdt ik ook van die kleine moet ik zeggen.... Maar natuurlijk houden we hoop dat het minder ernstig is dan het lijkt.

Ik blijf nog steeds graag vergelijkbare verhalen lezen... dus kom maar op! Dank voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-02-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Re: Casus.... lastig te verklaren gedrag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:54

Interessant om te lezen en goed dat je een aantal verschillende kenners erbij hebt gehaald!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:56

Wat typisch. Zou kunnen dat er ofwel zenuwen klem zitten, of dat ze gewoon nooit goed zijn aangelegd. Fijn dat je DA zo goed meedenkt! Ik denk dat (tijdelijk?) stoppen met inrijden geen gek idee is, als je daar nog mee bezig was. Veel wandelen op ongelijk terein en balkjes lopen zou haar kunnen helpen haar benen beter te leren gebruiken. Heel veel succes! Hoop dat je erachter komt wat het precies is, maar anders heb je een hele lieve knuffelpony :+: hou je ons op de hoogste?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:57

Ja, kan ook trauma zijn in de hals of ergens in de rug. Een blokkade waardoor prikkels niet goed doorkomen naar de achterhand.
Het verklaard nu wel waarom ze zo onzeker is.... het is immers lastiger vluchten of je evenwicht bewaren wanneer je achterbenen het letterlijk niet zo snel kunnen bijbenen.
Het inrijden staken we voorlopig.
Sinds de hoefsmid is geweest, een aantal dagen terug, en ze helemaal... maar dan ook helemaal panisch is geweest, moeten we echt weer bij nul beginnen.
Er is een half jaar alleen al geoefend op wijken voor druk... en nu is dat allemaal weer weg, ze komt nu direct omhoog of gaat hangen zodra ze druk voelt... arm kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:26

Dat paard is waarschijnlijk voortdurend bang om als tijgermaaltje te eindigen en dat is vrij terecht als ze niet uit de voeten kan. Als ik jullie was, zou ik direct ophouden met alle dingen waar ze alleen maar nog banger van wordt. Behandel dit paard naar wat ze kan en ga eens serieus nadenken over haar toekomst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 23:48

Lovely schreef:
Dat paard is waarschijnlijk voortdurend bang om als tijgermaaltje te eindigen en dat is vrij terecht als ze niet uit de voeten kan. Als ik jullie was, zou ik direct ophouden met alle dingen waar ze alleen maar nog banger van wordt. Behandel dit paard naar wat ze kan en ga eens serieus nadenken over haar toekomst.

Dat is ook aan de orde. We laten haar nu met rust, geven wat ze nodig heeft en onderzoeken wat haar kwaliteit van leven is.
De uitkomst kan zijn dat ze alsnog rijpaard wordt (wanneer het een miniem defect of een te behandelen probleem betreft... die kans lijkt echter klein), het kan zijn dat ze weideversiering wordt, het kan zijn dat we afscheid van haar moeten nemen.
Een paard dat zo vaak stress heeft, en die je feitelijk niet kunt helpen de stress blijvend te reduceren heeft een erg zwaar, te zwaar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:57

In de wei vooral, denk ik.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:07

Misschien kan je eens contact opnemen met Monya hier op bokt.
Zij runt met haar man educatief centrum t balingehof en Monya heeft heel erg veel ervaring met heel veel verschillende soorten "probleem paarden". Ook medisch gezien.
Misschien kent ze een vergelijkbaar paard en kan ze je vertellen hoe ze dat paard behandeld hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 00:32

Lovely schreef:
In de wei vooral, denk ik.

Dat idee hebben wij ook.... de komende tijd zal dat uitwijzen. Onder druk wordt ze sowieso niet gezet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 00:33

eline_di schreef:
Misschien kan je eens contact opnemen met Monya hier op bokt.
Zij runt met haar man educatief centrum t balingehof en Monya heeft heel erg veel ervaring met heel veel verschillende soorten "probleem paarden". Ook medisch gezien.
Misschien kent ze een vergelijkbaar paard en kan ze je vertellen hoe ze dat paard behandeld hebben.

Ik ken Monya, ik zal het haar eens voorleggen... dank je wel.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:43

Jeetje, wat apart zeg.....En erg sneu voor het paardje idd. Hoop dat er een oplossing te vinden is en ik wens jullie veel succes en sterkte! :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:59

Interessant topic. Wat naar vooral voor het paard. Goed dat jullie voorlopig met haar gestopt zijn. Het lijkt me echt rot voor het paard dat ze niet op haar eigen lijf kan vertrouwen.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:23

Het verhaal van Sosha heeft veel overeenkomsten vind ik.
De holten kunnen grote problemen geven. Het zou mooi zijn als het zo simpel was. Veel sterkte ermee en ik blijf even volgen.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:53

Interessant om dit te lezen, tis haast alsof je mijn paard beschrijft. Mijn paard, die ik overigens om een andere reden heb laten inslapen als zijn gedrag, vertoonde ditzelfde gedrag. De dag dat ik hem bij zijn stal vandaan haalde om hem mee te nemen naar zijn nieuwe huis, was een drama voor hem. Ik zette hem in de kudde bij ons thuis, dit ging prima... Anderen zochten toenadering die hij liever ontweek, maar er was niemand die onaardig tegen hem deed, al snel lieten ze hem met rust en ging hij zijn eigen weg. Ik was gerust en wilde naar binnen gaan, hij zou zijn eerste nachtje prima doorkomen met zijn vrienden. Maar toen ik wegliep was er immense paniek, hij bleef heen en weer marcheren voor het hek.. Ik kon niets anders als het gedrag negeren en toch naar binnen gaan, maar de manier waarop hij reageerde was zo vreemd.

Ook had hij hetzelfde met druk op z'n hoofd, meteen tegendruk geven, hoe vaak ik hem ook door middel van grondwerk had geleerd hoe het werkte. Hoefsmid idem dito.. Ook een drama, steigeren, liggen, omvallen... Behalve wanneer ik zijn voet optilde, dan was er niets aan de hand.

Ook heeft hij ooit in het schrikdraad gelegen met zijn benen, de wonden moesten verzorgd worden en een kennis van mij wilde dat direct doen, ik was namelijk op m'n werk toen het gebeurde. Ze kreeg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar, met of zonder halster, gewoon pure paniek.
Toen ik thuiskwam ben ik naar hem toegelopen, hij stond zonder halster in de wei. Ik gaf hem een aai over zijn hals en zei letterlijk; "Sorry man, dit moet even" Vervolgens kon ik zijn wonde gewoon insprayen met betadine-spray, hetgeen de kennis dus niet voor elkaar kreeg, hij dacht er niet over om weg te lopen, het enige wat hij deed was stampen met z'n benen omdat het wat prikte. Niet trappen maar echt stampen op de grond, zich verbijtend.

Ik heb hem helaas op de leeftijd van 4 moeten laten gaan, om een blessure die geenszins verband heeft gehad met zijn gedrag. Echter bleef hij mij altijd fascineren en heeft hij me ook inderdaad doen afvragen of geestelijke aandoeningen niet ook bij paarden bestaan...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:48

En TS, hoe is het nu met het paardje??