Veilige auto voor 1,5 paards Weijer op B-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Veilige auto voor 1,5 paards Weijer op B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:16

Nou, heb een hoop gefilterd inmiddels.

De VW Passat leek ons een goede optie, is ook binnen het budget vrij gemakkelijk te vinden en leek ons gezien tweedehands ook nog best de moeite waard.

De Ford Mondeo en Mercedesen waren ook tweedehands nog echt ferm aan de prijs, om daar iets goeds te vinden gaat nog een klus worden. Vriend is wel erg enthousiast over de naam en faam van onverwoestbare Mercedes maar dan kon de knip ook wel open geloof ik!

Mazda's, zowel de 626 als de 6 waren binnen het budget te vinden. We vroegen ons wel af hoe die wagens zich houden in de tijd? Is Mazda kwaliteit? We hebben geen van tweeen ervaring met het merk en kennen niemand die een Mazda rijdt, vandaar. Is wel absoluut het voordeligste te vinden.

Van Peugeot kregen we eigenlijk niks naar boven aan tweedehandsjes bij dealers?

De Seat Leon leek ons wel erg licht als trekauto?

De Subaru's waren allemaal te duur, zijn volgens mij nog vrij recente auto's? Iig gingen ze eruit voor prijzen waar je zelfs een nieuw budgetmodel trekauto voor had en dat kan er echt even niet af.

De Nissan X-trail zag ik wel helemaal zitten. :D We vonden er wel maar een binnen het budget, dus het wordt wel even goed kijken of hij niet totaal verrabbezakt is...

Hoe is Skoda op de langere termijn?

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:26

Denk er ook een beetje over na hoeveel het zou kosten als je er wat mee hebt.
Zo is dat bij een zogenaamde 'onverwoestbare mercedes' waarschijnlijk meer als bij de andere. Dealers van mercedes kunnen erg goed overweg met een rekenmachine met als gevolg erg veel cijfertjes op de rekening.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:45

Dat is ook zeker een goede tip. Van welke merken moet ik wegblijven in dat kader?

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:59

De wat duurdere merken als BMW en Mercedes. De hogere prijzen voor reparaties gaat vooral op bij de merk-dealers, voor een reparatie bij een merk onafhankelijk garagebedrijf zit niet zo heel veel prijsverschil tussen de merken.

verder, mazda is een prima merk en bovengemiddeld qua kwaliteit. Skoda is ook prima, het is eigenlijk een volkswagen/audi/seat, dus zal op de lange termijn ongeveer net zo lang meegaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:33

Seat Leon is leuk voor noodgevallen, maar voor zeer regelmatig gebruik eigenlijk aan de lichte kant. Prima autootje, maar niet om elke week een trailer door de tunnel van Antwerpen te zeulen :D
Subaru is best degelijk en dat weet de markt, dus zijn de prijzen dito.
Mercedes moet je inderdaad liever niet bij de dealer onderhouden, tenzij geld geen rol speelt. Voor de rest prima auto, blijft z'n geld waard. Feitelijk geldt voor Volkswagen hetzelfde. Ze hebben minder de naam, maar ook de VAG-dealer weet hoe een rekenmachine werkt! Audi is dezelfde club, dito waarschuwing.

Ben voorzichtig met koreanen. Die zijn nog niet altijd even consistent met hun kwaliteit, zeker de iets oudere modellen.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:36

Volkswagen caddy. 1900 tdi Mag tot 1500 kg trekken dus heb je nog ruim 200 kg overschot.
Ik heb deze ook en vind het een super combi.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:38

carrotje schreef:
Volkswagen caddy. 1900 tdi Mag tot 1500 kg trekken dus heb je nog ruim 200 kg overschot.
Ik heb deze ook en vind het een super combi.

Mocht je voor een VW caddy gaan. Let dan alstjeblieft goed op!
M'n vader heeft een caddy van z'n werk (nieuwste type), maar deze kan onze caravan als je tegenwind hebt of een heuvel op moet maar slecht aan.
Met normaal weer en vlakte is het een super auto.

De caddy zakt erg snel terug in toeren en in z'n 5 kun je haast niet rijden.
Kijk dus goed naar de technische specificaties.

Deze auto staat wel eens voor nood voor de trailer (zo'n 2x per jaar), en trekt 'm dan fluitend.
Maar ik hoef alleen maar over ''landweggetjes''.

Heb zelf een passat 1.9 TDI, en ook dit is een super trekauto.
Als wil ik zelf als ik meer geld heb wel over naar een Touareg oid. :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:47

Wij hebben een Skoda Octavia 1.9 TDI, erg fijne auto ook voor t trekken van een trailer :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:28

De lichtere Caddy's wordt je niet happy van, vriendin van me heeft er 1 maar die zet m niet voor de lol voor de trailer als je haar zo hoort. (ik ben in general al geen fan van die auto's qua model, door die bak erachter zie je niks meer)
Ik heb de Renault Scenic van mn vader voor de trailer staan (mag 1500 trekken), en ondanks dat me dat toch niet echt super leek vantevoren (ik ben busjes of flinke jeeps gewend) moet ik eerlijk toegeven: het rijdt uitstekend, hij kan de flinke 1 1/2 paards die ik erachter heb hangen prima de baas. Weet zo niet welk model Scenic wij hebben, tis wel een diesel trouwens, uit 99 geloof ik.
Heb de scenic van vrienden er ook wel eens voor gehad, dat was een benzine-versie, en ook die trok m prima. (nee, niet toevallig, vriend van ons is chef-monteur bij een renault garage, dus ja, dan bestaat de kans dat je met een renaultje thuis komt he)
Verder is het níet mijn type auto, ik vind t echt zo'n gezinsbak :P Maarja, da's een Mondeo natuurlijk ook. De Scenic heeft wel t voordeel dat je vrij hoog zit, da's wel lekker voor 't overzicht.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:35

heb ford mondeo, is een fijne wagen om me te trekken
en ook comfortabel

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:37

Ik heb een Mazda 626, oerdegelijke en supersterke auto die ons
nog nooit heeft laten staan :)

Edit: die van ons is van 1999, dus inmiddels ruim 10 jaar oud ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:41

Update

Ik schop even mijn eigen topic omhoog, omdat we een Audi A6 hebben gezien die ons wel aanspreekt.
Eigenlijk twee :+

1) Audi A6 Avant TDI 1.9
jaar: 2001, 110000 km
85 kW/115 PK
Max koppel 285 Nm 1900 tpm
Verbruik ???
Massa 1460, MTM 2065
Mag 1600 kg trekken
Kogeldruk 85

2) Audi A6 Avant TDI 1.9
jaar: 2002, 190000 km
96 kW/130 PK
Max koppel 310 Nm 1900 tpm
verbruik 6/100
massa 1540, MTM 2090
mag 1600 kg trekken
kogeldruk 85

Beide auto's zijn hetzelfde geprijsd trouwens, wel bij verschillende garages. Op allebei een jaar garantie, Carpass en klein onderhoud.

Verder vroeg ik me ook af wat de kogeldruk is van de Mercedes C220, want die staat niet op Autoweek. Daar staat een streepje en die *** van een garagist die hem verkocht wou me wijsmaken dat alle auto's ter wereld een kogeldruk van 75 hebben. Ik geloof best dat Mercedes het heeft gezien het formaat, maar ik zou het ook graag echt weten :+

Dus graag jullie mening over de Audi's en meer info over de kogeldruk van Mercedes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:55

Urielle schreef:
Update

Ik schop even mijn eigen topic omhoog, omdat we een Audi A6 hebben gezien die ons wel aanspreekt.
Eigenlijk twee :+

1) Audi A6 Avant TDI 1.9
jaar: 2001, 110000 km
85 kW/115 PK
Max koppel 285 Nm 1900 tpm
Verbruik ???
Massa 1460, MTM 2065
Mag 1600 kg trekken
Kogeldruk 85

2) Audi A6 Avant TDI 1.9
jaar: 2002, 190000 km
96 kW/130 PK
Max koppel 310 Nm 1900 tpm
verbruik 6/100
massa 1540, MTM 2090
mag 1600 kg trekken
kogeldruk 85

Beide auto's zijn hetzelfde geprijsd trouwens, wel bij verschillende garages. Op allebei een jaar garantie, Carpass en klein onderhoud.

Indien beide in goede staat, dan voor die tweede gaan. Die 15pk maken misschien niet de wereld aan verschil, maar wel dat je snelheid kunt maken op een plek waar de eerste alleen maar op snelheid blijft. Vermogen heb je nooit te veel (koppel ook niet) dus neem degene die het meeste heeft; voorop gesteld dat de auto in goede staat is, natuurlijk! Die 80k km zijn niet de zaken om je druk over te maken.

Urielle schreef:
Verder vroeg ik me ook af wat de kogeldruk is van de Mercedes C220, want die staat niet op Autoweek. Daar staat een streepje en die *** van een garagist die hem verkocht wou me wijsmaken dat alle auto's ter wereld een kogeldruk van 75 hebben. Ik geloof best dat Mercedes het heeft gezien het formaat, maar ik zou het ook graag echt weten :+

Dus graag jullie mening over de Audi's en meer info over de kogeldruk van Mercedes.

Ik heb geen idee wat een C-klasse mag hebben, maar daar kan ik wel achter komen, al moet je dan even geduld hebben; mijn stalgenoot zit nog een poosje in het zuiden van Europa met die C-klasse.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:04

ik rij mazda en vind dat een prima automerk! in onderhoud goedkoop.

ik zou ook eerder voor de tweede auto gaan maar het hangt ook af van het bedrijf waar je m wil kopen. Ik zou m alleen kopen bij een bedrijf dat goed bekend staat...

Ik rij met de trailer met mijn mazda 323 en dat is niet zo fijn, ik zou een zo zwaar mogelijke auto kiezen!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:42

ik zat net ff auto's te kijken, o.a. ook mazda meegenomen in de vergelijking, maar de meeste 323's mogen niet zoveel aan de haak hebben toch? degene die ik tegen kwam maar 900.
Deze staat me dan wel weer heel erg aan: http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Maz ... l=19&pos=9

een 626 2.0

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:59

Ik ben wel naar Mazda's gaan kijken maar er zijn er maar heel weinig die voldoen aan de eisen.

Die sedan die Concorde hier bijv. op heeft gezocht heeft maar 110 pk, weegt maar 1240, en zit verder net binnen de aanvaardbare grenzen. Ik wil graag een diesel blijven rijden, ik wil dat de auto zwaarder is dan de MTM van de trailer en ik probeer toch wel richting die 120 pk te komen, liefst erboven. Met oog op bagage en gewicht ga je snel naar de stationwagons.
Dan zijn er nog wat Mazda 6's maar die zijn nog te recent en te duur om al ons budget te krijgen zijn tweedehands.

Dus ik vrees dat de Mazda's afvallen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:03

is misschien de auto in mijn onderschrift wat voor jullie? :D

eigen gewicht is 1572 kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:15

bromfiets schreef:
is misschien de auto in mijn onderschrift wat voor jullie? :D

eigen gewicht is 1572 kg.

TS woont in België; ik weet niet hoe blij je wordt van import richting onze zuiderburen; daar hoor ik zeer wisselende verhalen over.
Niet zozeer voor mij (de enige Audi die hier nog zou kunnen komen is de 200 :D ) maar wat is een aannemelijk bod? Hoewel ik geen persoonlijke ervaring met Audi's als trekauto heb, lijkt me zo'n wagen niet verkeerd voor een 1,5-paards, zeker in de 4x4-uitvoering.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-03-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:17

Lief dat je hem aanbiedt, maar ik zou idd moeten importeren en daar zitten zulke haken en ogen aan, dadoemmemanie :n
Vriend heeft ook nog nooit een tweedehands gekocht en die wil er een van een garage, dat we een jaar occasiongarantie krijgen ;)

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:25

de kogeldruk van een mercedes c220 is 75

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:27

Bedankt Nils! Dan weten we dat we iig ook naar de Mercedessen kunnen kijken want die stonden er ook een aantal interessante bij.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:28

ik wil nog even reageren op het caddy gebruik.
Ik heb anders geen problemen met het gebruik van auto trailer.
Heb dan ook wel bewust gekozen voor de zwaarste versie en de hoogste pk uitvoering van de caddy.
Op de autosnelweg rij ik gemakkelijk in 5 de versnelling.
Aangezien ik op de gewone weg mij aanpas aan het verkeer de kwaliteit van de baan de bochten etc. Is het niet nodig om in 5 de versnelling te rijden.
Je mag bijna nergens meer harder dan 70 in belgie en 80 in nederland ik zie niet in dat je met de trailer dan al in 5 de versnelling overgaat.
De koffer ruimte is net handig voor al je paardenspullen.
En in het dagelijkse woon werk verkeer heb ik niet het idee dat ik met een grote wagen rij gevoelsmatig dan he.
Nee ik vind uit ondervinding dat we een goede combinatie rijden.En ga ook veilig op weg.
In belgie heb je al een vw caddy nieuw vanaf 15000 €

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:32

Dat is idd geen doen, succes met zoeken ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:45

Carrotje, ik heb geen idee van de prestaties van de Caddy, maar ik rij enorme afstanden met de trailer want ik start over heel zuid-Nederland (vanaf Belgie), moet met de hengst weg voor het dekken, rij normaal ook regelmatig shows, clinics en andere evenementen dus ik zit genoeg op de snelweg en da's wel allemaal een dikke 90. De nieuwste Caddy heeft MTM 2360 dus die mag niet voor mijn trailer op B-rijbewijs. Prijs begint vanaf 28000 nieuw. Dit allemaal volgens Autoweek dan.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:43

Urielle schreef:
Bedankt Nils! Dan weten we dat we iig ook naar de Mercedessen kunnen kijken want die stonden er ook een aantal interessante bij.

ik vind de mercedes lekker voor de trailer liggen en heeft totaal geen moeite met de trailer!