Paard doet hoofd omhoog als ik bit in wil doen, hoe verhelpe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Re: Paard doet hoofd omhoog als ik bit in wil doen, hoe verhelpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:01

Hallo,
Ik heb ook een fries en die is 1.81 (heel groot dus..)!
En die doet ook steeds zijn hoofd omhoog als ik het hoofdstel op en af wil doen, dta is ook zo met halster! Maar.. ik heb er wat op gevonden, je moet gewoon een snoepje op de grond leggen of op een krukje gaan staan en dan eerst het halster omdoen en dan kort vastmaken en dan snel het hoofdstel omdoen, alleen het halster moet je alleen om de nek doen!
Gr: Femke
ps: ik hoop dat je er wat aan hebt!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:01

Waratje schreef:
liesje23 schreef:
Dan kan ik twee jaar wel stoppen met rijden :+

Als hij zn voortand wisselt of een kies, dan hoeft hij maar geen bit in?
Daar heeft hij echt geen last van.

Tuurlijk 'ontzie' ik hm wel, en longeer hm vaker met kaptoom.

Bovendien is het net een zadelmak paard, en ga ik na net acceptatie bit, niet bitloos rijden, en kan je midden in dit traject een paard niet even stilzetten, en zul je het dus anders oplossen.

Bovendien ben ik van mening dat een paard wat de hogere sport in moet uiteindelijk, net bitloos opgetoomt wordt.

Als jij je paarden op een fatsoenlijke manier inrijdt, maakt het bar weinig uit of je het met of zonder bit doet, want het eerste stuk hoor je van de voorkant af te blijven. Jij hebt liever dat je paard dat net het bit (in een rustige periode) heeft geaccepteerd in een periode dat hij meer last heeft van het wisselen tegen een bit maken? Heel slim, lijkt me. :roll:
Bij het werk dat je met een paard in dit stadium doet is het helemaal geen probleem om het bitloos te doen, dat heeft geen enkele consequentie voor de latere sportprestaties (hoogstens positieve).

Jij bent een typische bitloze voorstander :D
Ik niet, en daar heb ik mn redenen voor.

Hij komt niet tegen het bit door dit.
Als je er maar zachtjes mee omgaat. En als hij zn voortand wisselt, dan maakt een bit of een bitloze optoming geen verschil.
Als hij wel degelijk de buitense snijtanden aan het wisselen is, gebruik ik geen bit.
Ik denk dat je mijn post niet helemaal hebt begrepen.

Ook kiezen wisselen maakt een optoming met bit geen verschil.

Een paard moet wel degelijk de aanleuning willen nemen van het bit, dus bitloos of met bit maakt wel degelijk verschil in de africhting.

Anya schreef:
In de VS (echt geen land met enorm veel scrupules als het om bitten gaat) kiezen ze er anders vaak voor om een paard dat wisselt op een bosal te rijden tijdelijk.

En het gros van die paarden komt echt in de sport terecht en worden daarna op shanks gereden. Dus je argument van sport en dus niet bitloos geldt niet ;)

In de dressuursport is mijn argument wel degelijk van toepassing ;)
En bovendien hebben we hier te maken met de regelementen van NL en DLD.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:15

liesje23 schreef:

Laat de bitloosbrigade het maar niet horen _O- _O-
Sorry meid, ik ben slechts voorstander van het gebruik van een geschikte optoming voor een combi paard/ruiter op enig specifiek moment. Ik rij al onze paarden gewoon met bit als ik dressuur, eentje daarvan rij ik buiten bitloos, omdat dat beter werkt voor ons. En ja, tijdens het wisselen van eentje heb ik er tijdelijk een sidepull aangehangen om te zorgen dat hij geen afkeer kreeg van het bit (waar hij nu dus weer gewoon heel fijn op loopt). Met die sidepull kun je ook gewoon je aanleuning krijgen, is geen enkel probleem. Een paard van 4 hoeft ook nog niet meer dan dat te doen, dat komt pas wat later in de training (als je verstandig bent).

liesje23 schreef:

Ik vrees dat ik het niet met je eens ben. En die regelementen geven niets aan over wat jij thuis met je training doet en die verplichten je ook niet om 3x in de week te starten (met bit). Je kunt ook kiezen om tijdens zo'n wisselepisode even niet te starten, daar wordt het paard over het algemeen eerder beter dan slechter van.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:29

Waratje schreef:
liesje23 schreef:

Laat de bitloosbrigade het maar niet horen _O- _O-
Sorry meid, ik ben slechts voorstander van het gebruik van een geschikte optoming voor een combi paard/ruiter op enig specifiek moment. Ik rij al onze paarden gewoon met bit als ik dressuur, eentje daarvan rij ik buiten bitloos, omdat dat beter werkt voor ons. En ja, tijdens het wisselen van eentje heb ik er tijdelijk een sidepull aangehangen om te zorgen dat hij geen afkeer kreeg van het bit (waar hij nu dus weer gewoon heel fijn op loopt). Met die sidepull kun je ook gewoon je aanleuning krijgen, is geen enkel probleem. Een paard van 4 hoeft ook nog niet meer dan dat te doen, dat komt pas wat later in de training (als je verstandig bent).

liesje23 schreef:

Ik vrees dat ik het niet met je eens ben. En die regelementen geven niets aan over wat jij thuis met je training doet en die verplichten je ook niet om 3x in de week te starten (met bit). Je kunt ook kiezen om tijdens zo'n wisselepisode even niet te starten, daar wordt het paard over het algemeen eerder beter dan slechter van.

Wij hebben beide inderdaad een andere mening.
En daar laat ik het bij. Overdrijven is ook een vak, en ik heb het idee dat je het niet wilt begrijpen wat ik bedoel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:04

eh in de dressuur moet je met bit starten. Klopt. Maar wat heeft dat te maken met trainen?

Kijk in essentie hoort het voor een paard (zeker in de basistraining) helemaal niets uit te maken of hij dat met bit of zonder bit doet. Is dat wel zo, dan rij je niet zo goed als jezelf denkt. Verschil in bit en bitloos ga je pas merken als er meer oprichting en verzameling wordt gevraagd en meer precies rijden voor sommige verrichtingen ;)

Los daarvan: leer je paard nou gewoon bukken, zijn neus in het halster steken, zelf in het bit happen. Scheelt echt heel veel werk en frustratie voor zowel ruiter en paard.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:31

Vandaag ging het super goed, het hoofdstel in doen.
Ik deed gewoon het halster af en ik kon er zo bij.
Het zijn echt sommige dagen dat ze geen zin heeft om haar hoofd naar beneden te doen.
Het bit vind zo ook niet erg, als ik er bij kom, dan doet ze haar mond gewoon open. Het probleem is meer eigenlijk dat ik niet bij haar oren kan en dat ze dan het bit weer uit haar mond laat glijden.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:33

Heel moeilijk uitleggen maar ik ga het proberen.

Dit is vaak omdat je niet met je hand meegaat met het hoofdstel, het bit knalt tegen z'n/d'r tanden aan en dat doet pijn; hoofd schiet omhoog. Dus op een ander manier het hoofdstel anders in doen. :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:16

Drrrassic schreef:

Dit is vaak omdat je niet met je hand meegaat met het hoofdstel, het bit knalt tegen z'n/d'r tanden aan en dat doet pijn; hoofd schiet omhoog. Dus op een ander manier het hoofdstel anders in doen. :)

Dat doe ik niet hoor:)
Ze doet eigenlijk het bit wel vaak makkelijk in, soms heeft ze gewoon geen zin:P
Maar ze heeft haar hoofd vaak dan al hoog.
Maar het is wel een goede tip als je idd ht bit tegen zijn tanden aanknalt..
ik had in het begin van het topic even wat duidelijker moeten zijn en veel info moeten geven.. sorrie daarvoor..

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:19

hallo
wij hebben dit zelf ok gehad in het begin en hebben de bit 1 gaatje laten zakken en als die in is weer een gaatje omhoog gedaan en het bit voldoen met een beetje stroop zo is het ons gelukt

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:25

trekpaard15 schreef:
hallo
wij hebben dit zelf ok gehad in het begin en hebben de bit 1 gaatje laten zakken en als die in is weer een gaatje omhoog gedaan en het bit voldoen met een beetje stroop zo is het ons gelukt

oke! kan het ook met honing? creme honing? dat is vloeibaarder en plakt ook..
En later, hoe ging het toen? moet je nog steeds stroop erop doen?
Of doet hij/zij het bit nu heel makkelijk in?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:17

maaikedewit schreef:
Drrrassic schreef:

Ze doet eigenlijk het bit wel vaak makkelijk in, soms heeft ze gewoon geen zin:P
ik had in het begin van het topic even wat duidelijker moeten zijn en veel info moeten geven.. sorrie daarvoor..

Ik snap je antwoord niet helemaal :P Je moet dus juist wel met je hand meegaan. :P

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:55

maaikedewit schreef:
Drrrassic schreef:

Ik snap je antwoord niet helemaal :P Je moet dus juist wel met je hand meegaan. :P[/quote]

oo, sorrie..
Ik bedoelde dat het wel een goed iets is als je dat fout doet voor andere mensen die dan weten waarom het paard zijn hoofd omhoog doet, maar ik knal het bit niet tegen paardenlief har tandjes aan..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:07

Hoi TS. Ben zelf 35 en 1,59 klein en heb ook een Fries. Eentje van ong 1,60 op de schoft. En ook hij (toen ik hem net had) deed zijn hoofd omhoog of alle kanten op met indoen van het bit.

Ik ben begonnen om zonder hoofdstel "Laag" te trainen en als hij dan zijn hoofd omlaag deed hem te belonen met hoge stem en veel gekroel. Koekje kan natuurlijk ook, of stukje appel. Maar mijn paard was al erg verwend met snoep bij de vorige eigenaar, dus dat heb ik niet gedaan. Maar zo kreeg hij in elk geval het gevoel dat zijn hoofd omlaag doen niks bedreigends is maar zelfs leuk (inmiddels staat regelmatig mijn kleine meid van 5, 1 meter hoog hem te poetsen. Als ze dan "laag" vraagt staat hij met zijn neus bijna tegen de grond zodat zij zijn manentop kan kammen :D )

Mijn paard was bang voor het bit/hoofdstel (en het zadel trouwens). Door zijn gedrag had ik echt het idee dat opzadelen bij hem altijd nogal grof gebeurd was met enig gooi en smijtwerk. Ik heb gewoon elke keer met veel geduld opgezadeld en hem vertrouwen gegeven. Ook doe ik het bit rustig in, sla het niet tegen zijn tanden, en praat eigenlijk continue tegen hem.

En op een dag is hij gewoon laag gekomen met zijn hoofd (meteen beloont met veel gekroel!) en merkte hij dat ik dat bit rustig indeed en sindsdien doet hij het hoofd niet meer omhoog/ heen en weer. Maar ik BLIJF rustig, kalm en vooral heel veel geduld hebben. Ook als hij wel eens wat drukker is. Mijn tip: ga er echt nooit nooit nooit haastwerk van maken. Als jij gestressed binnen komt en even snel wil opschieten, kan best dat jouw Fries dan denkt: ja daaaaag! Zo heb ik er geen zin in.

Dus wees kalm en rustig ELKE KEER dat je het hoofdstel in gaat doen. En probeer op te letten, die keren dat zij wel het hoofd omhoog doet of jij je misschien gespannen voelt, wil opschieten of ongeduldig op haar overkomt. Ik heb wel geleerd dat een paard heeeeeel erg veel op de lichaamshouding/ taal van zijn baas reageert!!

Succes!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:10

Zilfstar schreef:
Hoi TS. Ben zelf 35 en 1,59 klein en heb ook een Fries. Eentje van ong 1,60 op de schoft. En ook hij (toen ik hem net had) deed zijn hoofd omhoog of alle kanten op met indoen van het bit.

Ik ben begonnen om zonder hoofdstel "Laag" te trainen en als hij dan zijn hoofd omlaag deed hem te belonen met hoge stem en veel gekroel. Koekje kan natuurlijk ook, of stukje appel. Maar mijn paard was al erg verwend met snoep bij de vorige eigenaar, dus dat heb ik niet gedaan. Maar zo kreeg hij in elk geval het gevoel dat zijn hoofd omlaag doen niks bedreigends is maar zelfs leuk (inmiddels staat regelmatig mijn kleine meid van 5, 1 meter hoog hem te poetsen. Als ze dan "laag" vraagt staat hij met zijn neus bijna tegen de grond zodat zij zijn manentop kan kammen :D )

Mijn paard was bang voor het bit/hoofdstel (en het zadel trouwens). Door zijn gedrag had ik echt het idee dat opzadelen bij hem altijd nogal grof gebeurd was met enig gooi en smijtwerk. Ik heb gewoon elke keer met veel geduld opgezadeld en hem vertrouwen gegeven. Ook doe ik het bit rustig in, sla het niet tegen zijn tanden, en praat eigenlijk continue tegen hem.

En op een dag is hij gewoon laag gekomen met zijn hoofd (meteen beloont met veel gekroel!) en merkte hij dat ik dat bit rustig indeed en sindsdien doet hij het hoofd niet meer omhoog/ heen en weer. Maar ik BLIJF rustig, kalm en vooral heel veel geduld hebben. Ook als hij wel eens wat drukker is. Mijn tip: ga er echt nooit nooit nooit haastwerk van maken. Als jij gestressed binnen komt en even snel wil opschieten, kan best dat jouw Fries dan denkt: ja daaaaag! Zo heb ik er geen zin in.

Dus wees kalm en rustig ELKE KEER dat je het hoofdstel in gaat doen. En probeer op te letten, die keren dat zij wel het hoofd omhoog doet of jij je misschien gespannen voelt, wil opschieten of ongeduldig op haar overkomt. Ik heb wel geleerd dat een paard heeeeeel erg veel op de lichaamshouding/ taal van zijn baas reageert!!

Succes!

Echt super bedankt!
Ik zal het woensdag ook proberen met dat laag commando:) en natuurlijk veel geduld hebben!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:10

wat sneller zijn
gewoon met 1 hand om het hoofd en dan bit in

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:11

z0rr0 schreef:
wat sneller zijn
gewoon met 1 hand om het hoofd en dan bit in

Dan doet ze haar hoofd omhoog, en dan kan ik haar cht niet meer vasthouden

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:16

Ik heb trouwens ook nog mijn truuk geprobeerd met teugels om de nek, achter de oren. Als ie dan omhoog gaat naar beneden trekken.... Maar dat was met Jippe geen doen. Die trok mij zo aan zijn nek omhoog....

Het "Laag" heb ik trouwens gedaan:
* als paard al laag is, het woord eraan koppelen en dat belonen
* als paard te hoog was, 2 vingers achter zijn oren en zacht duwen. Zodra paard meegaat meegeven en belonen (niet meer duwen dus, druk loslaten)

Oja, en bij beide manieren (ik heb ze beide gedaan) wel de tijd ervoor nemen. Dit leren ze niet in 1 dag.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:09

Hoe lang heb je je verzorgpaard al? En is dit al de hele tijd een probleem? Het kan namelijk s winters best een probleem zijn voor de arme paardjes. met vries kou buiten worden bitten ook erg koud (voel maar volgende keer aan de bit voordat jij het in doet). We vragen al veel van de paarden om een metalen ding in hun mond aan te nemen, laat staan een ijs koude metalen bit! En sommige mensen laten dan ook de bit tegen de tanden klappen als ze dat in doen. Ik zou dat zelf niet zo leuk vinden ;)
Probeer volgende keer de bit eerst op te laten warmen door bijv het van de hoofdstel te doen en even onder je trui te houden. Als dit langer een probleem is geweest zal dit het niet oplossen maar het maakt het voor je paard tijdens de koude wintermaanden wel een stuk prettiger! :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:56

Bay schreef:
Hoe lang heb je je verzorgpaard al? En is dit al de hele tijd een probleem? Het kan namelijk s winters best een probleem zijn voor de arme paardjes. met vries kou buiten worden bitten ook erg koud (voel maar volgende keer aan de bit voordat jij het in doet). We vragen al veel van de paarden om een metalen ding in hun mond aan te nemen, laat staan een ijs koude metalen bit! En sommige mensen laten dan ook de bit tegen de tanden klappen als ze dat in doen. Ik zou dat zelf niet zo leuk vinden ;)
Probeer volgende keer de bit eerst op te laten warmen door bijv het van de hoofdstel te doen en even onder je trui te houden. Als dit langer een probleem is geweest zal dit het niet oplossen maar het maakt het voor je paard tijdens de koude wintermaanden wel een stuk prettiger! :)

oo, dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn!, erg bedankt!
Ik heb haar nu een paar maanden, ik begon haar te verzorgen volgensmij in de herfst.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:42

KiWiKo schreef:
je kan het verhelpen door zelf handiger te worden :)

Dit vind ik echt een antwoord waar ze helemaal niets aan heeft.
Ze vraagt om tips, niet hierom.

Ik heb zelf een paard gehad die je geen hoofdstel en halster om kon doen, je kon nog niet aan de manentop komen.
Dat paard is niet goed behandeld voordat ze bij me kwam.
Ze was gedrogeerd en na een paar dagen was het uitgewerkt en wist het arme dier niet meer hoe ze het had.
Liep constant te snuiven, liep dwars door me heen en keek niet waar ze liep.
Ik heb haar eerst een hele tijd lekker de weide ingedaan en kwam minimaal twee keer daags bij haar, maar ik vroeg niets aan haar.
Ze zou het immers toch niet opnemen en ik had geen zin in een gevecht met haar, ik wilde immers samen dingen ondernemen.
Ik beloofde haar dat ik niet over haar grens zou gaan en dat we eerst aan het vertrouwen naar elkaar en in zichzelf zouden gaan werken.
Ik heb toen ik haar iets kon vragen haar los in de rijbak gedaan en ben dingen van haar gaan vragen door middel van mijn houding, doordat ik geen druk gaf kon zij ontspannen.
Toen ik haar kon laten lopen waar ik maar wou en haar ook van hand kon laten veranderen ben ik gaan oefenen waar ik haar allemaal mocht aanraken.
Ik heb haar nooit gestraft, wel heeeeeeeel veel beloond.
Al zou een ander het mischien maar onzin vinden wat we konden ik was heel trots op haar dat ze het aandurfde dat ik haar op steeds meer plekken mocht aanraken zonder dat ze ook maar iets van stres of paniek voelde.
Toen ging ik na een heletijd oefenen met kloppen, oei dat was wel wat moeilijk voor haar, maar ook dat kon ze.
En ze groeide steeds meer en meer.
Op laatst was haar vertrouwen in mij en haarzelf zo groot dat we riching de hals gingen en tijdens het krabbelen en aaien op haar hals boloonde ik haar alsmaar.
Maar we stopte altijd op momenten dat ze het nog makkelijk aan kon, zodat ze het de volgende keer weer leuk zou vinden.
Toen ik al heel ver mocht komen ging ik oefenen met druk, had ik al wel op andere plekken op het lichaam gedaan.
Ik plaatste twee vingers achter haar oren en zei rustig laag.
Wanneer ze ook maar iets in die richting deed hielt ik op en beloonde ik haar.
Na een hele tijd nam ik een touw in de handen en tijdens het aaien en krabbelen ging ik steeds meer richting het hoofd. Bij elk klein stukje in de goede richting stopte ik en beloonde ik der, ze was weer het beste paard dat er maar bestond.
Ook wisselde ik de oefeningen af door te oefen met bijv. een deken over haar rug doen, longeerzweep over ons heen draaien, spelen met een bal, losstaand voetje enz. omdat ik niet de nadruk op haar hoofd wou leggen.
Toen het met het touw lukte dat ik het zonder spanning over haar hoofd mocht doen gingen we het met een los halster oefenen, later met een wat strakkere, toen met een bitlooshoofstel en vervolgens met bit.
Wel moest ik haar helpen om het te vertrouwen en dat ze het hoofd niet omhoog moest doen met het hoofdstel alfdoen.
Ik gaf haar ook altijd lekkers wanneer ze het bitje innam en uitdeed.

Het heeft een poos geduurd maar ze heeft het wel gered en de vorige eigenaresse was er maar mee opgehouden, terwijl het paard het dus wel kon maar gewoon begrepen moest worden en eerlijk behandeld.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:38

Ik lees even mee, ken dit probleem en snap wat jij bedoeld
Als je zijn hoofd omlaag houd met je rechterarm/hand dan gooit ie nog zijn kop in de lucht waardoor je arm bijna uit de kom raakt :P
Maarja, die waar ik eerst op reed was een oud manege paard, misschien had ie er geen zin meer in allemaal..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:39

Erg bedankt voor jullie tips en uitleg allemaal!
Hier kan wat mij betreft een slotje op omdat mijn houden tip is, als je doet alsof je een paar minuten hebt duurt het een uur en als je doet alsof je een uur hebt duurt het een paar minuten.
Erg bedankt iedereen!!