Gouden tip om te voorkomen dat paard over de voorstang komt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:29

ikke schreef:
_Rosa schreef:
Hallo Bokkers,

ik heb een probleempje met mijn lieve bijna 5 jarige merrie.
Ze loopt braaf de trailer in en uit (kan alleen laden) onderweg vraag ik me af of ik me paard heb meegenomen zo stil is het. Voor de stoplichten hoor je ook niks. Tot.. ze op vreemd terrein op de trailer moet wachten, ze schraapt zo fanatiek met haar voorbenen dat ze een been over de voorstang krijgt. Dit is me nu 3 keer gebeurd, gelukkig blijft ze rustig en kan ik de stang er uit draaien. Nu is het een fanatieke schraper ook op stal/poetsplaats. Als we op bekend terrein staan, geeft ze geen kik. Het is dus puur spanning en stress en ongeduld. Dat zal wel minder worden op den duur.. maar hoe kan ik voorkomen dat ze met een been over de stang komt.. het gaat een keer fout!

Bedankt voor jullie tijd en voor het lezen.
Wie oh wie kan mij helpen en heeft de gouden tip? ;)

Emh, niet op de trailer laten wachten? Kwestie van je logistiek op orde hebben?

Vind dit een beetje een rare reactie, volgens mij heeft het niks te maken met je logistiek op orde hebben. Als ik even naar de manege loop om de deur open te doen, lichten aan en spullen neer te leggen, moet mijn paard gewoon even kunnen wachten hoor..
Dat heeft niks met planning te maken :)

Die van mij doet het niet onderweg, oa ook door het af en toe even remmen ;) Heb haar dit gelijk afgeleerd in het begin :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:15

_Rosa schreef:
ikke schreef:
Emh, niet op de trailer laten wachten? Kwestie van je logistiek op orde hebben?

Vind dit een beetje een rare reactie, volgens mij heeft het niks te maken met je logistiek op orde hebben. Als ik even naar de manege loop om de deur open te doen, lichten aan en spullen neer te leggen, moet mijn paard gewoon even kunnen wachten hoor..
Dat heeft niks met planning te maken :)

Die van mij doet het niet onderweg, oa ook door het af en toe even remmen ;) Heb haar dit gelijk afgeleerd in het begin :j

Daar denkt je paard dus duidelijk heel anders over. Als je haar het kappen tijdens het rijden wel af kunt leren, zou het dan niet mogelijk zijn om dat ook te doen wanneer ze dan per se op de trailer even moet wachten? Bijvoorbeeld door een aantal keren met twee personen te gaan?
Wat doet het paard wanneer je haar uit de trailer haalt en aan de trailer vast zet??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:26

De mijne was ook altijd erg ongeduldig in de trailer.
Wat ze allemaal uitgespookt heeft weet ik niet, en denk dat ik het ook niet allemaal wil weten.
Die stond volgens mij de gehele reis van voor naar achter te lopen ofzo.

Gelukkig is dat prutsmuts nu over.
Als ze soms een paar tellen moet wachten op de trailer dan heb ik wat biks in een bak.
Ze eet er bijna niet van, maar is wel rustig :D

Wil volgende week toch een achteruitrijdcamera kopen om te zien wat ze allemaal uitspookt.
Ze hebben bij de Makro in de aanbieding.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:35

het touw onder de stang door doen,nu als je je paard vast zet,neem ik aan dat je de touwen aan de zijkant hebt boven de stang langs?
zet hem maar eens vast met het touw onder de stang langs aan 2 kanten en de knipjes niet aan de zijkant van het halster maar aan de middenste ring onder aan de kin no way dat hij dan nog over de stang kan komen....kan hij dat wel dan heb je de touwen veel te lang!
schrapen heb ik geen oplossing voor,wij hebben een rubberen mat op de bodem dus dan schraapt hij maar een eind weg.

Kaisa

Re: Gouden tip om te voorkomen dat paard over de voorstang komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:27

Idd het touw onder de stang door :j Heb zelf een paard gehad die het wel erg gezellig vond om uit het raampje te kijken met 2 benen over de voor stang heen ..... Touwtje onder de stang door een madame kon niet meer omhoog ;) Heel simpel en effectief :j

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:24

Ik ga bijna altijd met 2 personen, het schrapen onderweg is makkelijker af te leren oa door het remmen. een schreeuw, een tik, een klap tegen de trailer.. ze is er niet van onder de indruk.
Als ik haar eruit haal, en aan de trailer vast zou zetten, blijft er niks van de trailer over ben ik bang... :+

Een touw onder de stang door zou inderdaad kunnen helpen, maar daar is het schrapen niet mee verholpen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:57

ikke schreef:
Amanda_T schreef:
Merrie die ik op wedstrijd reed deed dit ook, een been over de stang heen en blijven klooien onderweg. Zelfs over het touw wat boven haar hoofd aan de ring zat vastgeknoopt. Gelukkig een camera in de trailer, dus zagen het op tijd. Na een aantal keer touwen/halsters slopen was ik het beu en heb ik haar voor gekluisterd, met d'r hoofd zo goed als op de stang geknoopt en het gesodemieter was klaar...Mijne deed het trouwens onderweg, wat gewoon levens en levensgevaarlijk was, dat geklapper/gebeuk in de trailer.

Daar heb ik rigoreuze oplossingen voor. Gewoon even kort en krachtig op de rem trappen, waardoor je even een schok in je combinatie krijgt, waardoor je het paard dwingt op z'n pootjes te blijven staan. Werkt erg doeltreffend, is mijn ervaring.

Merrie trok zich hier helaas niks van aan. Heb meerdere keren goed hard doorgeremd, maar helaas nog steeds over de buis heen. Kluisters en kop op de stang knopen had meer effect. Aangezien ik het na het steeds remmen echt helemaal beu was. En merrie steeds moeilijker de trailer opliep.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:52

Misschien een raar idee hoor,maar kun je de voorstang er niet uithalen,zodra je op plaats van bestemming bent? Heb je iig niet meer het euvel van erover heen komen,lijkt me.
Zit je alleen nog met het schrapen..
Geef je haar hooi op de trailer of juist niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:56

voorstang is je redding bij een noodstop........ die er nooit tussenuit halen....

het enige wat je kan doen is met het vastzetten het dier zo vastzetten dat het de poot er niet over kan krijgen

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:57

@obelix: heb ik ook al aan gedacht, maar zit je inderdaad nog met het onrustig schrapen.
Als ze heel even moet wachten krijgt ze geen hooi, als ze lang zou moeten wachten wel. Even voor de duidelijkheid ze heeft nog nooit echt lang moeten wachten dus heeft ook nog geen hooi gehad.

@kiwiko: de voorstang is idd je redding bij een noodstop, we hebben het nu ook over om hem eruit te halen als je er bent en dus stil staat ;)

Zoals ik al eerder gezegt heb: al zou je haar met haar hoofd aan de stang binden krijgt ze nog haar been hoog genoeg.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:46

_Rosa schreef:
@obelix: heb ik ook al aan gedacht, maar zit je inderdaad nog met het onrustig schrapen.
Als ze heel even moet wachten krijgt ze geen hooi, als ze lang zou moeten wachten wel. Even voor de duidelijkheid ze heeft nog nooit echt lang moeten wachten dus heeft ook nog geen hooi gehad.

Dan zou je het toch gewoon een paar keer kunnen proberen met hooi, ook al hoeft ze niet lang te wachten? Ik bedoel, stel dat het werkt dan is het toch een zeer eenvoudige oplossing (evt. in combinatie met het eruithalen van de voorstang bij stilstaan). Ben wel benieuwd of je daar iets op tegen hebt en zoja, wat dan.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:54

Mijn paard doet precies hetzelfde. Continu schrapen, stampen en springen. Het "vreemde" is dat ze sit alleen doet als ze alleen op de trailer staat. En vooral als we rijden.
Hard remmen/ links of rechts staan/ kort of juist lang vastzetten het heeft bij haar nog niks geholpen.

Ik lees dus mee hier, ik ben benieuwd naar meer tips...

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:59

Kiwiko, ik bedoel dan ook, echt bij stilstaan op plaats van bestemming.. En als je wegrijdt m natuurlijk er weer in doen..

Je zou het misschien met hooi kunnen proberen,miss heeft ze er genoeg afleiding aan?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:07

Ja natuurlijk zou ik er hooi in kunnen leggen, alleen ben ik bang dat ze daar aan gewend gaat raken en als er dan een keer geen hooi ligt ze uit haar dak gaat.
Wat ik trouwens ook eng vind is als je er een hooinet in hangt ben ik bang dat ze er in blijft hangen met haar been, op de grond zal ze naar achter trappen misschien zo'n hooizak met een gat.. echt iets voor die van mij om in dat gat te belanden :+

Vind het jammer dat het zulk winterweer blijft anders kon ik mooi alle tips gaan uitproberen :)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:11

Ja een hooinet is ook niet je van het. Maar wie weet helpt hooi wel,zodat ze bezig is. Succes iig !

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:18

Je zou een net met kleine mazen kunnen nemen zodat ze er niet met haar hoef in terecht kan komen. Maar je paard staat waarschijnlijk op ijzers? Dan is de combi van schrapen en een net niet zo handig inderdaad. Of je moet het hooinet hoog ophangen (achterlijk hoog in jouw geval denk ik :P , ivm de lenigheid van je paard).

Je kunt natuurlijk ook aan beide voorbenen hoefzakken aandoen, kan ze niet in het net blijven haken :+

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:31

hahaha ja ze staat inderdaad op ijzers en ik heb wel fijnmazige hooinetten omdat die het fijnste werken maar ze kan dan inderdaad nog met de takken er in blijven hangen.

Als het straks weer beter weer wordt, ga ik eens wat dingetjes uitproberen. Zijn al mooi wat tips gegeven :)
Bedankt daarvoor :j

Meer tips of ervaringen altijd welkom natuurlijk!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:39

Staat ze in een anderhalf of een tweepaards trailer??? Ze zeggen dat als je in een tweepaardstrailer het tussenschot eruit haalt dat dat ook wil helpen. Ze kunnen dan schuin gaan staan.

Maar dit moet maar net kunnen (bij mijn trailer kan dit niet) En je moet het maar durven... Ze kunnen dan natuurlijk nog meer draaien e.d.

Met mijn paard rijd ik nu telkens een stukje verder. De snelweg durf ik nog niet op. Omdat ze me door haar gestamp en gedans aan het slingeren kan krijgen bij hogere snelheid. Ik ben nu zover dat ik naar een recreatiegebied kan. Daar maken we een buitenritje/ wandeling. Ik hoop maar dat ze er op die manier aan gewend raakt dat we ook "alleen" weg gaan. En dat dat "leuk" kan zijn.

Ik heb het geluk dat ik een tweepaardstrailer heb, en ik geval van nood mijn oude paardje mee kan nemen. Of een stalgenootje als ik naar het bos wil. Lees "verder weg" wil met de trailer. Maar ze moet het op de een of andere manier leren om ook alleen op de trailer te staan.

Ik heb ook al eens een walkie-talkie geprobeerd. En dan tegen haar praten. Dit hielp bij mijn paard niet. Overigens als ik achter de trailer aanloop en tegen haar praat is ze wel rustig...

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:44

@Gracia: jeetje die van jou is wel een volhouder zeg!
ik heb een anderhalf, gelukkig is ze onder het rijden wel rustig.
En opzich vind ze het ook niet heel erg om alleen weg te gaan.
Het is puur spanning en reactie op andere paarden en dingen om haar heen dat ze zo ontzettend druk wordt en zo fanatiek gaat schrapen dat ze haar been erover gooit.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:48

En als je er tijdens het wachten (om te oefenen) bij zit en haar beloont als ze stilstaan? (clicker of snoepje) Mijn merrie stond tijdens het wachten ook nooit stil. Maar na dit trucje wel... (gelukkig)

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 10:52

nee daar doet ze niks op :n
Heb ik al meerdere malen geprobeerd maar heeft geen effect.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:16

die van mij doet het ook,
op de trailer, als ze aan de stang staat en geen aandacht krijgt en in de stal als ze aan het voeren zijn,

nu zijn we er achter gekomen dat ze het niet doet als ze op een rubber mat staat, ze is namelijk bij haar vorig eigenaar gewent geraakt dat ze als ze an het schrapen is aandacht krijgt om dat mensen het vervelend vinden, nu als ze op een mat staat te schrapen ergert niemand zich er aan en ik geef haar ook geen aandacht als ze het doet dus het spelletje is nu niet leuk meer,

we hebben nu matten in de stal en in de trailer en het geschraap is over,

het idee op de afbeelding vind ik ook wel een aanrader,

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 11:18

ik heb in de stal rubbere matten liggen en onze trailer bodem is ook rubber dus helaas geen effect voor die van mij!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:39

Volgens mij is het probleem dat je paard zo klauwt en het gevolg dat ze over de voorstang komt. Leer het klauwen dus af en kijk niet alleen naar dat stukje gedrag op de trailer! Heel consequent zijn in het bestraffen van klauwen en belonen van stilstaan. Zolang dat nog niet voor elkaar is, kun je een tijdelijke oplossing zoeken voor op de trailer zoals de eerder genoemde strobaal.

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat wel (heb er nu zelf ook één die zo tekeer gaat), maar vergeet niet het hele gedragspatroon te bekijken. :)

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:51

@snater: ja dat klopt het probleem is het schrapen met het gevolg been over de stang. Ik ben heel erg concequent maar ik heb haar nu 5 jaar en afleren zal niet lukken :n het is al een stuk minder geworden maar dit krijg ik er niet uit.
Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar ze blijft het hardnekkig volhouden :+ maar ik ook ;)