zodiacje schreef:Lielle, het verschil voor mij is dat bv een wapperende vlag echt niet eng is en ik wil hem daar dus ook niet in bevestigen. Daarom beloon ik hem niet als ik er langs ga.
Als hij in het water staat beloon ik m wel want ik snap dat dat eng is en hij overwint zijn angst voor mij.
En hoe kun jij beoordelen of een paard niet oprecht bang is van een vlag? Zo'n raar wapperend ding wat elk moment op je af kan komen?
Waarom is een vlag niet echt eng en water wel? Water is feitelijk ook niet eng. Ik zie het verschil niet zo. En paarden denk ik ook niet. Eng = eng.
Abel reed ik laatst alleen langs het fietspad, en een rammelende vrachtwagen, een ronkende traktor: geen centje pijn. (tot mijn immense opluchting want ben niet zo'n held) Maar een wapperend marspapiertje daar schrok hij even van. Is het dan aan mij te bepalen of dat gerechtvaardigd is?
Ik ben het helemaal met je eens dat je niet al semi-geruststellend moet gaan roepen dat hij zo braaf is als hij nog bibberend als een rietje naar die vlag staat te turen, maar als hij ondanks die angst toch naar die vlag toegaat, doet hij toch precies wat je vraagt? Als je dat niet beloont, weet ik werkelijk niet meer wat je dan wel zou kunnen belonen.

Je paard gaat echt niet voor om een aaitje te vragen constant schrikken van dat voorwerp, maar zal juist denken als ik daar normaal voorbij loop krijg ik een beloning dus moet ik dat doen.
meestal zijn de "enge" dingen al snel niet eng meer... omdat ie ze niet eens meer ziet door plezier dat ie heeft onderweg