Zelf een zadelkamer in trailer maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:46

2misty2 schreef:
Nou ik heb vanmiddag een trailer gekocht, mijn vader gaat een ontwerp maken voor een zadelkamer aan de deur, zoals de foto in dit topic. Dit is de mooiste oplossing en neemt niet veel ruimte in beslag.
Ben benieuwd, nog even geduld hebben in elk geval :D

Ga je zeker veel plezier van hebben. Ik kan nu echt niet meer zonder!

tiffclaus

Re: Zelf een zadelkamer in trailer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:49

hoi
Ik heb twee zadelsteunen voor in de trailer gemaakt, vrij laag en kort boven elkaar zoals in een kleine zadelkast, daaronder heb ik een kist (type boodschappenkrat) in de bodem geschroefd waar een of 2 dekens in passen en wat losse borstels enzo.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:25

Zo'n losse zadelkast in de bockmann trailers moet je toch van zo'n €1100,- uitgaan.
Toen ik mijn trailer kocht wou ik eigenlijk ook graag een zadelkamer en vroeg toen wat een lossen ging kosten.
Dit was het bedrag wat er dan ongeveer bij zou komen.

Ik heb toen eerst maar zo de trailer gekocht, want om er nou voor zo'n bedrag zo'n plastic bak ik te gaan zetten........
In nieuwe trailers zou het zo'n 500,- extra gaan kosten.

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:17

Hierbij de beloofde foto's:
'k Wist niet dat de trailer zo vuil was... :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Totale kostprijs: ca. 270,00 (vijsjes, boutjes, meubelbeslag, alu profiel, siliconen, PVCkunststof, zadeldragers en gareelhaken)

Graag had ik nog iets verzonnen om het hooi te houden liggen op het plateautje. Maar daar ben ik nog niet uit. Nu trekken ze vaak het hooi op de grond. Aanvankelijk had ik de idee om er één of andere kuip in te hangen, maar dan verlies ik ruimte in de kast. Er bovenop zetten, dan vrees ik dat ze de randen stuk bijten.

http://www.sesibo.net

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:22

JeanS schreef:
Hierbij de beloofde foto's:
'k Wist niet dat de trailer zo vuil was... :o

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OB3DHP7D-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXUZJL4F-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZYEF7BP-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YPFA3QRC-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WPNJAC8K-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZCQOQNOV-D.jpg

Totale kostprijs: ca. 270,00 (vijsjes, boutjes, meubelbeslag, alu profiel, siliconen, PVCkunststof, zadeldragers en gareelhaken)

Graag had ik nog iets verzonnen om het hooi te houden liggen op het plateautje. Maar daar ben ik nog niet uit. Nu trekken ze vaak het hooi op de grond. Aanvankelijk had ik de idee om er één of andere kuip in te hangen, maar dan verlies ik ruimte in de kast. Er bovenop zetten, dan vrees ik dat ze de randen stuk bijten.

http://www.sesibo.net

Hoe heb je dit alles vastgemaakt?
Met lijm oid.
Wat voor trailer heb je en hoeveel ruimte had je oorspronkelijk voor de stang?
Moet zeggen dat ik dit wel erg netjes vind namelijk, en dat het mij zo ook wel wat lijkt.
Dit is nl precies wat ik in gedachten had.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:23

mijn trailerboer (Kraay in Nijkerk) maakt polyester zadelkamers aan de trailerduur. Zag er wel handig uit, wij hebben een nieuwe trailer gekocht met zadelkamer dus ik weet niet precies hoe goed dat werkt.

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:12

@ annastasia

Dat vind ik nu zelf het mooie aan mijn werk, ik heb het niet vastgemaakt. Ik heb geen enkele schroef in mijn trailer gevezen en ook geen druppel lijm gebruikt. Toch niet om vast te zetten. Doordat de zijwanden dikker zijn, haakt het er nl. achter. Zit echt muurvast. Ik heb een Hotra Innovatie.

Afbeelding

@ alexx

Op marktplaats heeft er een tijd zo iets gestaan. Ik heb nog overwogen dit aan te schaffen. Maar toen ik mij realiseerde dat dan het volledige gewicht van twee zadels en bijhorigheden op de scharnieren van de deur gingen rusten, heb ik hier toch van af gezien.

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 22:37

Bedankt voor de foto's Jean! Ziet er echt netjes uit. Het lijkt wel origineel van de fabriek!
Kan je die platen gewoon bij een bouwmarkt halen?
Ik had al wat zitten googlen en zag dat die platen rond de € 60,- per m² zijn en ik denk dat je dan toch wel min. 3 m² nodig hebt?
De ideeën beginnen als steeds meer te komen. Ik had ook al zitten te denken aan alluminium platen.
Ik vind het ook wel mooi dat jij geen gaten in de trailer hebt hoeven te boren, want dat vind ik namelijk ook zonde..............!

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:49

@ bokkiebok

thanks! blink-blink *D

60/m2? Dat lijkt me wel heel veel. Het zijn platen die o.m. door beletteraars worden gebruikt als werfborden e.d. Ik heb die - weliswaar bij een groothandel - gekocht aan iets meer dan de helft. Ik heb (met veel puzzelen) een plaat van 1,22 x 3,05 gebruikt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:52

zo wat mooi gemaakt zeg! Ik ga dit eens aan mijn handige echtgenoot laten zien!

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 23:45

JeanS schreef:
@ bokkiebok

thanks! blink-blink *D

60/m2? Dat lijkt me wel heel veel. Het zijn platen die o.m. door beletteraars worden gebruikt als werfborden e.d. Ik heb die - weliswaar bij een groothandel - gekocht aan iets meer dan de helft. Ik heb (met veel puzzelen) een plaat van 1,22 x 3,05 gebruikt.

Ik bedoel geen 60 m² hè, maar 60 euro per m².
Of bedoelde je dat ook? Tja, het is allebei veel, haha...

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:01

;) Wat dacht je van een bak zoals bij een oude caravan, werkt prima, en kun je bijna voor noppes bij een sloper van caravans halen.voor een zadel heb ik niet uitgeprobeert. succes :(:)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:30

JeanS schreef:

Dat is niet zo moeilijk op te lossen: schroef ronde haakjes rondom bovenop je zadelkamer, leg er hooi bovenop en span er een stuk fijnmazig net overheen. Zo kunnen ze wel kleine plukjes eruit trekken, maar krijg je veel minder geknoei ;). Kun je zelfs zo'n klein elastisch bagagenet van de Plenty-parts voor nemen: http://www.beekman.nl/scripts/ondrzoek.dll?an=57500150&Template=nl/europart/ondrlist.tem

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:25

Ik heb pas geleden ook een trailer gekocht en wil er ook graag een zadelkamer in maken. Heb een hele handige stiefvader en handige vriend, dus ga ook even de foto's van JeanS voorleggen. Erg handig lijkt mij.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:46

Vind die zadelkamer van JeanS echt prachtig!
Kan je geen werkbeschrijving geven O:)

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:35

@ Irisje
Na zoveel lof, kan ik niet anders... :D

In karton de vorm gemaakt, door steeds af te tekenen en bij te knippen krijg je met wat geduld een perfecte pasvorm.
Die vorm overgebracht en uitgezaagd uit de plaat. Voor de bodem slechts de helft, omdat het onderste stuk in de neus wat schuin oploopt.
De voorwand van de kast heb ik m.b.v. een elektrische verfschroeier verwarmd en dan om de hoek van een tafel geplooid.
Het deurtje uitgezaagd.
Op het onderste deel (van onderuit) de voorwand en de wand voor de zadeldragers vastgevezen. Dan dat deel (eerst een beetje schuin) achter de wanden "gehaakt".
Een houten balkje achter die middenwand waarin later de zadeldragers worden vastgeschroefd, want ik denk niet dat de kunststof dat gewicht kan dragen.
Het "deksel" eropgeschroefd en het aluminium L-profiel met behulp van siliconen vastgekleefd. Daardoor zijn er nagenoeg geen vijzen meer zichtbaar en kunnen de paarden de hoek niet kapot bijten.
Ik heb aan de rechterzijde van het deurtje nog een versteviging gemaakt zodat het geheel wat rigieder werd. (Is eigenlijk een stukje dwarswand zoals die waar de zadeldragers aan hangen, maar dan korter.)
Met meubelbeslag het deurtje ingehangen en schuifslotje er op.
Uit overschotten heb ik nog een klein bakje met een klep gemaakt waar handschoenen, hoevenkrabber enz. in zitten.
De zadeldragers en gareelhaken vastgevezen en klaar was het.

Verdere uitrusting:
Ik heb een dunner stuk kunststof (dat net iets te groot is in de lengte) geklemt tussen de zijwanden. Dat volgt de ronde vorm van de trailerneus en blijft dus zonder bevestiging vastzitten. Daarop heb ik een draadloze achteruitrijcamera geplaatst. Op een schermpje in de auto zien we de ganse rit de paarden staan. Die camera heb ik gekocht bij Tandy in Neerpelt (België) voor 159. Er worden op internet veel mooie systemen aangeboden met grotere schermen, maar die kosten minstens het dubbele. Ons scherm is niet veel groter dan dat van een grote GSM, maar is ruim voldoende.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:29

JeanS, Bedankt voor de foto's! Ziet er erg mooi uit!

@ Annastacia, die bak aan het deurtje kost 377 euro zag ik via google. Maar mijn vader gaat hem zelf ontwerpen. Om iets voor in de trailer te bouwen is net te krap. Heb namelijk een 1,5 paards trailer.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:42

Ik heb ook een trailer zonder zadelkamer. Om toch mijn zadel niet in de auto te hoeven leggen, heb ik een kastje wat precies om mijn zadel past gemaakt van hout met een deur van voren. Deur van het lastje zit dus achter het zijdeurtje van de trailer. Is heel makkelijk en blijft gewoon los staan op de rubberen vloer. Mijn zadel kan erin en onder mijn zadel kan ik wat spulletjes leggen. Het kastje kan ik er dus gewoon uithalen als dat moet. Hooinet hangt boven dit kastje.

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:23

Jeans bedankt voor je super handige uitleg hiervan :D! Ik hoop dat ze deze ook willen maken voor mij! Ga het nu allemaal maar printen en morgenvroeg voorleggen!! Thanks.

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 11:44

Divine schreef:
JeanS schreef:

Dat is niet zo moeilijk op te lossen: schroef ronde haakjes rondom bovenop je zadelkamer, leg er hooi bovenop en span er een stuk fijnmazig net overheen. Zo kunnen ze wel kleine plukjes eruit trekken, maar krijg je veel minder geknoei ;). Kun je zelfs zo'n klein elastisch bagagenet van de Plenty-parts voor nemen: http://www.beekman.nl/scripts/ondrzoek.dll?an=57500150&Template=nl/europart/ondrlist.tem

Dat vind ik ook een goed idee Divine!