Lief , of wil hij gewoon weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:54

Er zijn veel verschillende manieren, dat ben ik met je eens.
Maar wil je ooit toch eens met je paard in vrijheid door het bos kunnen wandelen, dan vraagt dit toch wel heel veel vertrouwen. Maar dat is mijn doel. Iedereen heeft weer zo zn eigen manier. Ik ben vooral uit op een zoveel mogelijk toestreven naar 100% vertrouwen, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat even belangrijk vind.
Belangrijkste is dat je goed voor je paard zorgt en duidelijk kan optreden wanneer dat nodig is :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:56

LiVetime schreef:
@ Ikke, ik bouw graag een band met mijn paard op, zodat ze voor mij werkt omdat ze daar plezier in heeft en niet omdat het moet. Ik wil graag een paard dat mij voor 100% vertrouwd en dat kan alleen als ik naar haar toe zo duidelijk en consequent mogelijk ben. In mijn persoonlijke ruimte komen mag van mij alleen als ik haar daar toe uitnodig, maar écht niet vanuit een dominantie van haar kant.

En daarbij, wanneer jij de leider bent, zal het paard je ook 100% vertrouwen ;)
Maar wij zitten duidelijk op een lijn :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:14

MaaikeMo schreef:
ikke schreef:
Wie bepaalt er wie ranghogere is?? Ik zie met grote regelmaat paarden waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranglagere" zijn, schuren aan een paard waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranghogere" zijn. Dus of klopt jou theorie niet over rangordes of het inzicht in rangordes van het NH-wereldje deugd nergens heen.

Misschien heb je dan niet goed genoeg gekeken naar de rangorde?

Al eens bedacht dat er in een paardenkudde niet uitsluitend een vertikale hirarchie heerst? De invloed van humeur of hormonen?
LiVetime schreef:
@ Ikke, ik bouw graag een band met mijn paard op, zodat ze voor mij werkt omdat ze daar plezier in heeft en niet omdat het moet. Ik wil graag een paard dat mij voor 100% vertrouwd en dat kan alleen als ik naar haar toe zo duidelijk en consequent mogelijk ben. In mijn persoonlijke ruimte komen mag van mij alleen als ik haar daar toe uitnodig, maar écht niet vanuit een dominantie van haar kant.

Ik gun mijn paard een eigen persoonlijkheid. Ik hecht niet aan slaafs volgen.
Band opbouwen? Ze kroop in mijn binnenak en ging met me mee.

LiVetime

Re: Lief , of wil hij gewoon weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:59

NH neemt de persoonlijkheid van paarden niet af hoor ;)
Dan heb je daar toch even een heel verkeerd beeld bij.
En slaafs volgen heeft niks uit te staan met het opbouwen van een band. Een paard dat plezier heeft in het werk en mij gráág wil volgen uit haarzelf, die is toch geen slaaf????

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:03

je wordt gebruikt als schuurpaal ! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:16

LiVetime schreef:
NH neemt de persoonlijkheid van paarden niet af hoor ;)
Dan heb je daar toch even een heel verkeerd beeld bij.
En slaafs volgen heeft niks uit te staan met het opbouwen van een band. Een paard dat plezier heeft in het werk en mij gráág wil volgen uit haarzelf, die is toch geen slaaf????

De theorie is leuk bedacht, de praktijk ziet er heel anders uit. Het gaat niet om het beeld wat ik heb (ik heb geen beeld) maar om wat ik in de harde realiteit zie gebeuren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:19

Wat zie je daar precies gebeuren dan?
(volgens mij gaan we nu wel erg offtopic)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:28

LiVetime schreef:
Wat zie je daar precies gebeuren dan?
(volgens mij gaan we nu wel erg offtopic)

Paarden die slaafs hun kunstje doen en bazen die geen flauw idee hebben van het werkelijke nut en de achtergrond van het "kunstje" waardoor het ontaardt in "dingetje doen" in plaats van bewust een relatie opbouwen.

Dat TS voor schuurpaal wordt gebruikt, daar zie ik nog steeds geen probleem in. Paarden zien heus het verschil tussen z'n mens en een ander paard!
Ik zie het meer als een bezoek aan een vreemd land. Wanneer je de lokale taal spreekt, kun je de lokale mensen iets vragen, zonder dat dat moeite kost. Als je paardentaal "spreekt", kun je je paard iets vragen; iets wat past in de belevingswereld van het paard. Precies als die groep Welshmen, die mij vroegen uit welk deel van Engeland ik kwam (dank voor dat compliment!)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:10

Wranglerbutt schreef:
Johanna59 schreef:
Paarden hebben onderling rangorde. Niet met mensen. Dat is een mensengedachte!

Je hebt het erg mis! }>
LiVetime heeft goed uitgelegd :j

Nee, ik heb geen ongelijk.
De term rangorde, is er in de laatste aantal jaren ingeslopen. Het is een soort
mode woord. Net zoals alle omgangsvormen en stromingen in de trant van fluisteraars.
Je kan over een paard alleen maar dominant zijn. Ook geen gelijke.
En al helemaal niet onderdanig. Je paard mag nooit bepalen, als je er mee bezig
bent, wat hij graag wil.
Dat hij je als schuurpaal wil gebruiken, moet je hem gelijk afleren.
Het gaat ook ten koste van je hoofdstel.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:12

Natuurlijk moet je erop letten met sommige dingen dat je de baas blijft, maar overdrijven is ook een vak :=

Mijn paardjes schuren al jaren tegen me aan na het rijden en hebben me nog niet opgegeten hoor :+
En ze weten ook prima wie de baas is :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:48

Johanna59 schreef:
En al helemaal niet onderdanig. Je paard mag nooit bepalen, als je er mee bezig
bent, wat hij graag wil.

Dat 'mag' misschien niet, maar dat gebeurt dus wel degelijk :) En waarom is de term 'rangorde' nou precies niet goed? Want dat begreep ik niet helemaal uit je bericht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:51

Ik heb absoluut ook ranglagere zien schuren aan ranghogere.
Dus de dominantietheorie begint bij mij ook te wankelen hoe langer ik er over nadenk...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:58

Vind het zo krom als wat. Dus in een kudde bestaat er geen rangorde en is er feitelijk dus ook geen leider?

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:14

Als je paard na het rijden tegen je aan probeert te schuren, heeft hij gewoon jeuk aan z'n hoofd. Ik laat het zelf nooit toe omdat het gewoon pijn doet en ik het niet zo prettig vindt om als muur behandeld te worden. Je kunt natuurlijk wel hem eerst wegduwen en dan zelf met je handen over z'n hoofd wrijven.
Mijn pony probeert na het rijden altijd tegen me aan te schuren (hij is nooit zo subtiel) en het wordt niet bedoeld als teken van dominantie maar ik laat het niet toe omdat ik niet graag heb dat hij weer zo lomp wordt als eerst (werd nog wel eens door een stalgang gesleept door ponylief, heb ik hem toch maar afgeleerd...).
Dus het hangt voor een deel ook van jouw regels af maar het is beter als een paard leert een beetje voorzichtig te doen met jouw lichaam. En mensen, jullie zijn een beetje off-topic gegaan ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:15

Iris82 schreef:
Ik heb absoluut ook ranglagere zien schuren aan ranghogere.
Dus de dominantietheorie begint bij mij ook te wankelen hoe langer ik er over nadenk...

Nou dat zou zeker wel kunnen. Maar hoe TS het beschrijft, gaat het paard tegen haar schuren, dus dat paard beslist op dat moment in haar persoonlijke ruimte te komen --> is dan dominant...

Een paard of mens kan ook iemand toelaten in de persoonlijke ruimte.. Alleen degene die dominant is bepaald wanneer en hoe.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:19

LiVetime schreef:
Dus dan kan een mens ook geen leider zijn als je het op die manier bekijkt. Beetje heel erg kort door de bocht, vind je niet? ;)
Als een paard tegen je staat te schuren dan vindt hij je niet lief, maar een mooie schuurpaal die toevallig binnen zn bereik staat.
Ooit een lagere in rang tegen de leider van de groep zien schuren? Dacht t niet ;)

Hmm, nooit geweten. Ik laat mijn paard wel eens rustig "jeuken". Nouja, dat dacht ik dus..
Maar mijn paard pakt ook rustig een paal hoor, dus ik begrijp dan eigenlijk nog steeds niet wat dat gedeelte met rangorde heeft te maken.. :+

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:08

FlowerPower schreef:
Gewoon jeuk dus :Y)

Niet meer en minder! :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:39

LiVetime schreef:
Vind het zo krom als wat. Dus in een kudde bestaat er geen rangorde en is er feitelijk dus ook geen leider?

Jawel,

paarden onderling.
Honden onderling, koeien, kippen, alle dieren.
Mensen onderling, ja, ja.

Maar soorten niet onderling.
Daar geld de wet van de snelste, de sterkste of de slimste.
Leven of opgegeten worden.
Mensen zijn slimmer dan dieren. Daarom kunnen ze dus met (veel) dieren omgaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:54

Ik vind het het (als leider) niet fijn als er aan mij geschuurd word, en ik ben de baas dus ik bepaal.
Daar staat wel tegenover dat ik lekker even kriebel op alle jeukerige plekjes, eventjes socializen en bijkomen van het werken. :D

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:22

Johanna59 schreef:
LiVetime schreef:

Jawel,

paarden onderling.
Honden onderling, koeien, kippen, alle dieren.
Mensen onderling, ja, ja.

Maar soorten niet onderling.
Daar geld de wet van de snelste, de sterkste of de slimste.
Leven of opgegeten worden.

Dieren onderling (ja ik voeg de mens ook even onder dieren) hebben wel degelijk een onderlinge rangorde.
Kijk maar naar het simpele voorbeeld: Hond en baas. De mens is de baas, de alfa. Ik heb regelmatig bij mensen thuis meegemaakt dat de hond de baas over de mensen. En de hond bepaalde dus wat de mensen deden. Dus een hond gaat wel degelijk een rangorde-strijd aan met de mens. Een hond kan ook niet anders, een hond is een roedel-dier, waar een leider nodig is.
Zo ook het paard. Een paard heeft een leider nodig.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:02

Dan zijn alle levende wezens onderling aan rangorde onderhevig. Lachen.
Dus als een haan zijn hennen verdedigd, dat doet hij tegen alles, dan staat hij het hoogste in rangorde?
Nee hoor, echt alles wat voorbij komt valt hij dan aan. Niks met rangorde te maken. Ja hij is de baas over zijn
kippen, maar voor de rest ziet hij echt niets. Wel eens een stier mee gemaakt? Verdedigd echt blindelings zijn harem.
Niks geen rangorde. Alles gaat op de horen, omdat hij ze beschermt.
Het is zo'n menselijk trekje, om te zeggen dat zij de hoogste in rangorde zijn, bij bijvoorbeeld een hond. De mens de Alpha.
Dit is een mensen gedachte. Dieren zijn veeeeeeel simpeler. Zie die hond al denken; daar komt de Alpha aan ;)
Als het werkelijk zo was, dan zou je bij elke diersoort in de "roedel"opgenomen kunnen worden. Je pas je gedrag aan, en hup,
je bent een leeuw. Of..........zouden ze je alleen maar als stukje biefstuk zien? :D

Waarom heeft een paard een leider nodig?
Hij koppelt de mens alleen maar aan zijn behoeftes.

Het zou dan dus bij het barbaarse afzijn, als je een paard of pony alleen in de wei hebt staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:17

Johanna59 schreef:

Sommige mensen kunnen met veel dieren omgaan. Veel niet :)

Tictac_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:23

Neeh het is gewoon jeuk.
Maar die van mij heeft wel een keertje zo zitten friemelen in mijn nek eerst met die neus wat opzij duwen en dan proberen te kriebelen, net zoals bij andere paarden. mis. dat dat wel vriendschap is ofzo geen idee eigenlijk

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:28

Naborah schreef:
FlowerPower schreef:
Gewoon jeuk dus :Y)

Niet meer en minder! :D

En ik bepaal als leider dat ze mag schuren, mits voorzichtig en dat gebeurt dan ook ~~}>

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:53

He is idd geen onderlings rangoorde.

Paard heb jeuk en jij laat hem toe dus hij schuurt wat aan je.

Je paard snap dan nog steeds wel wie hoger op de rang staat en niet van oooo hierdoor kom ik hoger op dan jou want dat is helemaal fout bedacht.

Want als hij/zij de Dominatie over je heen wilt spelen dan wordt het wel even meer dan schuren hoor, bijv bijten van je mag niet weg want ik moet schuren.