paard vliegt de trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 00:17

hoi allemaal.
hartstikke bedankt voor jullie reacties. jullie hebben mij erg geholpen en ga alle tips mee nemen om te oefenen.
wat mij betreft mag hier een slotje op!

nogmaals bedankt! _/-\o_ :D

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:28

Dat zijn wel lastige problemen die jij beschrijft...
De laatste keer dat ik bij Annemarie van der Toorn was (van Monty Roberts nederland) stond daar ook een paardje met dit probleem. Wellicht is dat een mogelijkheid voor je?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:39

Eén van onze pony's deed dit ook, ze ging zelfs onder de stang door met als gevolg een wond op haar rug. Zolang de klep nog niet open was, was er niets aan de hand, maar ging de klep open, dan ging ze direct snel naar achteren.

Ik heb het als volgt opgelost: van voren los en voordat ik de klep open deed de stang achter weg halen (over de gesloten klep heen de stang weghalen). In het begin kwam ze er dan uit gerend als de klep nog maar net op de grond lag. Nu doe ik het nog steeds op deze manier maar gaat ze er iets rustiger uit. Vooral het voor tegen houden werkt averechts bij dit soort pony's, dan ging die van ons nl. trekken en steigeren. Het beste is om er voor niemand bij te laten staan en gewoon naast de klep gaan staan om ze vast te pakken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:42

KiWiKo schreef:
wat ga je tegenhouden als mensje als 500 kilo spiermassa besluit naar achteren te denderen????

als je haar een keer of 3 zonder stress gewoon laat gaan en je vangt haar beneden op....... is het ook over :)

wat heeft het voor zin om je paard al die stress te laten ervaren en risico op letsel te lopen en ook voor jezelf trouwens als je het met wat rustige training kan oplossen, ik zou ook rustig opbouwen met pasjes op en af in rust ipv opvangen beneden de klep

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:49

Mijn paard vloog voorheen ook de trailer uit. Hij heeft dat afgeleerd door 2 dingen: 1. de stang gaat niet los zolang hij er met zijn billen tegen aan staat. 2. Ik leid hem af met iets lekkers zoals een snoepje of handje biks.
Hierdoor is hij tegenwoordig op mij gericht en wacht hij tot ik hem achteruit laat gaan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:00

Herkenbaar probleem, heb ik opgelost door haar te voeren met kleine handjes biks als je de klep open doet en de stang er achter weg doet. Al etend rustig achteruit stappen en desnoods weer eens een stapje naar voren tussendoor en eenmaal uit de trailer niks meer geven. Dan gaat ze het uitladen weer met wat leuks (lekkers) associeren. Als je ze nog of alleen voert als je eruit bent, zal ze er sneller uitwillen om snel bij de beloning te zijn, dus dat werkt niet en straffen ook niet, want dan versterk je haar vluchtgedrag alleen maar en maak je de ervaring nog negatiever. :)
Succes!

Edit: zie dat al meer mensen deze tip gaven. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:53

weer allemaal oplossingen als paard al in de trailer staat, jullie startpunt is verkeerd....
vooral Benita, lees mijn eerder opmerkingen eens door en ga dat oefenen dan hoef je al die gevaarlijke toeren van stang over de klep heen halen niet meer te doen.
Als pony een keer te snel komt heb je de klep op je knar, niet fijn kan ik je vertellen! En wat als je per ongeluk de stang laat vallen....

hyppolyte

Re: paard vliegt de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:14

Niet alle oplossingen zijn gericht op dat verkeerde startpunt wat je noemt. Maar het probleem ligt niet bij het laden zelf, maar bij het uitladen. Je zult het toch moeten combineren met het inladen ook, anders kun je het uitladen niet oefenen he :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:25

cissy schreef:
weer allemaal oplossingen als paard al in de trailer staat, jullie startpunt is verkeerd....
vooral Benita, lees mijn eerder opmerkingen eens door en ga dat oefenen dan hoef je al die gevaarlijke toeren van stang over de klep heen halen niet meer te doen.
Als pony een keer te snel komt heb je de klep op je knar, niet fijn kan ik je vertellen! En wat als je per ongeluk de stang laat vallen...
.

Dikgedrukte ben ik het mee eens, verkeerd startpunt ben ik het niet mee eens, het is waarschijnlijk alleen angst bij afladen zoals ik het begrijp en zelf meegemaakt heb en daar kun je op mijn manier prima aan werken op een positieve manier. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:27

mensen moeten zelf hier niet zo een probleem van maken, dan is het het voor het paard ook vaak niet meer :)

je kan wel lopen meuten en trutten, maar dat haalt niks uit. Gewoon goed inpakken dat dier en dan zal die een keer of twee nog de wagen uitstormen..... daarna niet meer gewoonweg omdat wij mensen hier geen drama van maken

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:28

Donna89 schreef:
hoi allemaal.
ik zit met een probleem, binnenkort ga ik mijn paardje weer ophalen, ze staat nu al 2 jaar op een manege(wegens persoonlijke omstandigheden) en hier heeft ze het heel goed gehad. en kan nu eindelijk weer zelf met haar aan de gang. het enige probleem is, waar ik laatst achter kwam is dat ze heel panisch is met het afladen uit de trailer, en dit terwijl wij eerder nooit problemen hadden met haar. en ik kon dit altijd in me 1tje af!!

Let wel: het gaat hier puur en alleen met het afladen. met opladen loopt ze er zelf in, kun je rustig stang en klep er achter doen.. geen probleem. dit kun je allemaal alleen. ook onderweg is er niks geen stress bij haar. ze staat heel rustig en wacht af waar we heen gaan.
zodra je aanstalten maakt om haar te gaan uitladen (doen we wel met z'n 2e)begint het; als je er bij in komt begint ze al met haar kont te duwen. als de klep naar beneden gaat komt ze zowat over de stang heen en brengt met haar hele lichaam de trailer en auto in beweging. er is zelfs een stang aan de voorkant afgeknapt daar dat ze steeds naar voor en achter ging!
zodra de stang weg is (en dan moet je maken dat je aan de kant gaat) vliegt ze de trailer uit. zodra ze dan buiten staat is er ook niks meer aan de hand. blijft gewoon staan en doet alsof er niks is gebeurt.

even wat achtergrond informatie:
is een 15 jarige, hele brave rustige merrie. (je maakt haar de kachel niet zomaar aan)
ze heeft nooit vast kunnen staan behalve in de trailer, dit is geen probleem.. is ook bij iedereen bekent die haar in handen krijgt.
eerder kon je altijd met haar alleen op stap met trailer. nu is dat gewoonweg te gevaarlijk. moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze de trailer uit rent en ze zou blijven haken of struikelen of wat dan ook..

Nu kan ik gelukkig zelf wel bedenken dat er waarschijnlijk in die 2 jaar een x iets mis is gegaan, of dat die mensen niet consequent genoeg zijn geweest naar haar toe(dit is ook te merken in de hele omgang)

ik ben echt opzoek naar een oplossing!
wie ook wie weet hier raad mee of herkent dit probleem?

alvast bedankt!

Mijn paard doet ook zo panisch bij het afladen. Probeer zelf altijd rustig te blijven en mijn vader haalt pas de stang weg als ze met haar kont niet op de stang aan het douwen is. Zit zelf ook met m'n handen in het haar, weet ook niet goed hoe het op te lossen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:31

Benita schreef:
Eén van onze pony's deed dit ook, ze ging zelfs onder de stang door met als gevolg een wond op haar rug. Zolang de klep nog niet open was, was er niets aan de hand, maar ging de klep open, dan ging ze direct snel naar achteren.

Ik heb het als volgt opgelost: van voren los en voordat ik de klep open deed de stang achter weg halen (over de gesloten klep heen de stang weghalen). In het begin kwam ze er dan uit gerend als de klep nog maar net op de grond lag. Nu doe ik het nog steeds op deze manier maar gaat ze er iets rustiger uit. Vooral het voor tegen houden werkt averechts bij dit soort pony's, dan ging die van ons nl. trekken en steigeren. Het beste is om er voor niemand bij te laten staan en gewoon naast de klep gaan staan om ze vast te pakken.

Brrr, wat een enge manier van doen! Als ik dat bij mijn paard doe dat denderd die de trailer al af voordat de klep goed en wel naar beneden is.
1 --> klep is naar de klote
2 --> groot risico voor mensen welke de klep naar beneden halen
3 --> paard kan weet ik niet hoe zich bezeren

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:33

@kiwiko, mee eens :j, hoe meer paniek mensen er zelf van maken, hoe meer zo'n beest over de zeik raakt. Bovendien bereik je met een zooitje geduld ook al heel veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:35

hyppolyte schreef:
Niet alle oplossingen zijn gericht op dat verkeerde startpunt wat je noemt. Maar het probleem ligt niet bij het laden zelf, maar bij het uitladen. Je zult het toch moeten combineren met het inladen ook, anders kun je het uitladen niet oefenen he :+

dat zeg ik toch ook, je moet bij het inladen beginnen niet bij het uitladen dus het startpunt is dan toch verkeerd.... ?? Ze hebben het paard al in de trailer en dan pas gaan ze oefenen of met de oplossingen aan de slag.
Als je gaat leren autorijden begin je ook niet op de snelweg... je moet ergens beginnen en dat is niet het punt waarop het al die tijd al fout gaat, je moet terug naar de basis net als met rijtechnische problemen.

Maar goed, als men dat niet ziet kun je het probleem ook niet oplossen.
Heb ik ook weer meer te doen! :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:42

Maar je moet ze toch eerst in een trailer zetten om het eruit halen te kunnen oefenen? Dus je begint helemaal niet verkeerd, want zo'n paard komt niet vanuit het niets ineens in de trailer terecht. Alleen hoef je dat dus niet volledig te gaan beschrijven.
Bovendien zijn er ook mensen die wel alles beschrijven.

Met autorijden begin je ook eerst met instappen en 'm in de versnelling zetten, maar dat weet men al.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:10

Jij snapt mij niet ;)
Vandaar de stap bij stap benadering, 1 stap erin, dan 1 stap eruit en dán ben je het achteruit gaan aan het oefenen, niet eerst helemaal erin om m dan eruit te laten stormen, dan ben je het verkeerde aan het oefenen. Het is niet: practice makes perfect maar PERFECT practice makes perfect :)
Als je nl steeds het moelijkste eerst gaat oefenen ipv het makkelijkste eerst dan ben je dus verkeerd begonnen :)

Ik zal je wel eens roepen als ik zo'n paard krijg aangeboden....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:16

Als niets van bovenstaande tips helpt dan kun je haar altijd nog achterwaarts in de trailer laten lopen zodat ze er gewoon naar voren lopend weer uit kan.

jenny94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:21

Mij paard heeft dat probleem ook alleen dat niet zo erg :o hij kan gewoon niet wachten dat hij eruit mag:P
ik laat mijn vader de trailer in stapjes opendoen steeds een stukje verder en dan steeds beloon!
misschien helpt het als je hem wat afleid met je eten;)
en dan heel even wachten met de stang weghalen als de klep open is en desnoods met een longeerlijn om zijn kont zodat jij of iemand anders de lijn steeds losser kan laten en dan kan hij er niet naast stappen en ook niet heel hard gaan:D

groetjes Jennifer *D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:21

bigone schreef:
Als niets van bovenstaande tips helpt dan kun je haar altijd nog achterwaarts in de trailer laten lopen zodat ze er gewoon naar voren lopend weer uit kan.

of een voorlader kopen :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:48

@bigone, heel creatief bedacht :D.

Citaat:
Jij snapt mij niet
Vandaar de stap bij stap benadering, 1 stap erin, dan 1 stap eruit en dán ben je het achteruit gaan aan het oefenen, niet eerst helemaal erin om m dan eruit te laten stormen, dan ben je het verkeerde aan het oefenen. Het is niet: practice makes perfect maar PERFECT practice makes perfect
Als je nl steeds het moelijkste eerst gaat oefenen ipv het makkelijkste eerst dan ben je dus verkeerd begonnen

Ik zal je wel eens roepen als ik zo'n paard krijg aangeboden....

Ik snap je wel hoor :j. Ben het alleen niet geheel met je eens, ten eerste worden hier wel degelijk adviezen geplaatst met een stap voor stap benadering, maar misschien niet volledig uitgeschreven. Ten tweede is jouw startpunt uiteindelijk ook verkeerd. Je begint namelijk eerst op de grond als je het echt goed wilt doen, eerst achteruit laten lopen op jouw aanwijzingen, dan ga je pas een trailer erbij pakken. Bovendien bestaat er niet zoiets als perfect practise, dan is het namelijk geen oefenen meer.

Wat het laatste betreft, hoeft niet hoor, zoals je in mijn eerdere post hebt kunnen lezen heb ik er zelf ook zo een, die nu wel weer netjes de trailer in én uitloopt. Die rende ook de klep af en lazerde er dan naast. Je kunt in profiel kijken voor filmpje :j.

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:56

Wij hebben ook een paard die dat deed. Nu laten we haar aan de longeerlijn eruit zodat ze geen weerstand meer voelt (ze deed daardoor ook nog het hoofd omhoog, waardoor ze deze elke keer stootte) en nu loopt ze er rustig uit.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:24

Wat Cissy denk ik bedoeld is dat je paard te allen tijden op jouw aangeven (druk en weer wegnemen) moet reageren. Dus een paard dat makkelijk de trailer indendert (om het zo maar even te zeggen) heeft net zo min respect voor je als een paard dat eruit dendert. Probeer haar eens te leren dat ze op jouw aanwijzing (druk op het halster naar voren en direct loslaten bij reactie) een stapje naar voren zet en dan stopt. Zo kun je een beetje Jojo-en zeg maar. Het probleem ligt wel in de basis n.m. dat ze op jouw aanwijzing gaat maar ook stopt, zowel met laden als lossen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:38

Hyppolyte, maar dat zeg ik toch ook, je moet bij het begin beginnen en niet halverwege, ik begin ook op de grond hoor. Het is altijd lastig communiceren via een forum zonder de intonatie en klemtoon van woorden te kunnen lezen, jij leest de tekst anders dan ik en andersom. :D No offense!
Maar in feite bedoelen we allebij dat je bij A van het alfabet moet beginnen en niet bij de K zoals de meesten hier doen. Je moet geen symptoom bestrijden maar de oorzaak aanpakken en dat is bijna nooit de trailer zelf maar het leren trailerladen van je paard.

Pieder, ja zo ongeveer bedoel ik het wel ja. Thanks!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:00

Maar dat bedoel ik dus juist niet, je hoeft niet altijd bij ieder paard bij de A te beginnen, ook niet meteen bij de K, maar bij de F ofzo (mijn god wat een 8)7 metafoor). Als een paard er verder goed inloopt maar alleen in paniek raakt op het moment dat ie naar achteren moet, ga je dus vooral concentreren op het naar achteren gaan. Vaak is het namelijk geen probleem op de grond (soms ook wel), maar voornamelijk vanaf een hellende klep.
In het geval van dit paard zou ik dus ook zeggen, loop de klep op en ga dan weer naar achteren en probeer dat een beetje te begeleiden. Paarden vinden het achteruit gaan vaak nogal eng. Als er geen probleem is met het inladen, moet je ook geen problemen gaan zoeken (of creëren, daar gaan veel mensen ook de mist in).

Voor een heleboel paarden werkt de aanpak van even langer op die trailer blijven staan, deurtje open zetten, na een paar minuutjes klep open, even weer bij het deurtje gaan staan en dan pas de stang weghalen net zo goed. Of door een trailer te gebruiken met een wat lagere instap, zodat die klep minder steil is.

Je hoeft dus niet altijd bij ieder paard vanaf A te beginnen. Het is namelijk ook vaak een gewoonte die aangeleerd is, goh dat ding staat stil dus ik moet eruit nu. In een dergelijk geval is er verder geen oorzaak te vinden in het trailerladen, enkel in de gewoonte. Grondwerk is prima, maar het is niet altijd in iedere situatie per se nodig, hoewel het altijd van pas kan komen.
Waar ik over viel is dat je mensen aanvalt op het feit dat ze volgens jou niet bij het startpunt beginnen, terwijl er ten eerste amper iets gepost was en er bovendien daarna ook meerdere prima adviezen naar voren kwamen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:13

ik val niemand aan, ik wijs ze op eventuele foute manieren van oefenen ;) of foute en gevaarlijk manieren van oplossingen vinden zoals Benita.
Verder moet iedereen het lekker zelf weten wat ze doen, als het voor hun werkt moet je het zeker niet veranderen, maar het kan geen kwaad er over na te denken of je wel goed bezig bent toch? Tenslotte dacht men vroeger ook dat de aarde plat was tot iemand bewees dat het niet zo was :+