hartstikke bedankt voor jullie reacties. jullie hebben mij erg geholpen en ga alle tips mee nemen om te oefenen.
wat mij betreft mag hier een slotje op!
nogmaals bedankt!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KiWiKo schreef:wat ga je tegenhouden als mensje als 500 kilo spiermassa besluit naar achteren te denderen????
als je haar een keer of 3 zonder stress gewoon laat gaan en je vangt haar beneden op....... is het ook over

cissy schreef:weer allemaal oplossingen als paard al in de trailer staat, jullie startpunt is verkeerd....
vooral Benita, lees mijn eerder opmerkingen eens door en ga dat oefenen dan hoef je al die gevaarlijke toeren van stang over de klep heen halen niet meer te doen.
Als pony een keer te snel komt heb je de klep op je knar, niet fijn kan ik je vertellen! En wat als je per ongeluk de stang laat vallen....

Donna89 schreef:hoi allemaal.
ik zit met een probleem, binnenkort ga ik mijn paardje weer ophalen, ze staat nu al 2 jaar op een manege(wegens persoonlijke omstandigheden) en hier heeft ze het heel goed gehad. en kan nu eindelijk weer zelf met haar aan de gang. het enige probleem is, waar ik laatst achter kwam is dat ze heel panisch is met het afladen uit de trailer, en dit terwijl wij eerder nooit problemen hadden met haar. en ik kon dit altijd in me 1tje af!!
Let wel: het gaat hier puur en alleen met het afladen. met opladen loopt ze er zelf in, kun je rustig stang en klep er achter doen.. geen probleem. dit kun je allemaal alleen. ook onderweg is er niks geen stress bij haar. ze staat heel rustig en wacht af waar we heen gaan.
zodra je aanstalten maakt om haar te gaan uitladen (doen we wel met z'n 2e)begint het; als je er bij in komt begint ze al met haar kont te duwen. als de klep naar beneden gaat komt ze zowat over de stang heen en brengt met haar hele lichaam de trailer en auto in beweging. er is zelfs een stang aan de voorkant afgeknapt daar dat ze steeds naar voor en achter ging!
zodra de stang weg is (en dan moet je maken dat je aan de kant gaat) vliegt ze de trailer uit. zodra ze dan buiten staat is er ook niks meer aan de hand. blijft gewoon staan en doet alsof er niks is gebeurt.
even wat achtergrond informatie:
is een 15 jarige, hele brave rustige merrie. (je maakt haar de kachel niet zomaar aan)
ze heeft nooit vast kunnen staan behalve in de trailer, dit is geen probleem.. is ook bij iedereen bekent die haar in handen krijgt.
eerder kon je altijd met haar alleen op stap met trailer. nu is dat gewoonweg te gevaarlijk. moet er niet aan denken wat er gebeurt als ze de trailer uit rent en ze zou blijven haken of struikelen of wat dan ook..
Nu kan ik gelukkig zelf wel bedenken dat er waarschijnlijk in die 2 jaar een x iets mis is gegaan, of dat die mensen niet consequent genoeg zijn geweest naar haar toe(dit is ook te merken in de hele omgang)
ik ben echt opzoek naar een oplossing!
wie ook wie weet hier raad mee of herkent dit probleem?
alvast bedankt!
Benita schreef:Eén van onze pony's deed dit ook, ze ging zelfs onder de stang door met als gevolg een wond op haar rug. Zolang de klep nog niet open was, was er niets aan de hand, maar ging de klep open, dan ging ze direct snel naar achteren.
Ik heb het als volgt opgelost: van voren los en voordat ik de klep open deed de stang achter weg halen (over de gesloten klep heen de stang weghalen). In het begin kwam ze er dan uit gerend als de klep nog maar net op de grond lag. Nu doe ik het nog steeds op deze manier maar gaat ze er iets rustiger uit. Vooral het voor tegen houden werkt averechts bij dit soort pony's, dan ging die van ons nl. trekken en steigeren. Het beste is om er voor niemand bij te laten staan en gewoon naast de klep gaan staan om ze vast te pakken.
hyppolyte schreef:Niet alle oplossingen zijn gericht op dat verkeerde startpunt wat je noemt. Maar het probleem ligt niet bij het laden zelf, maar bij het uitladen. Je zult het toch moeten combineren met het inladen ook, anders kun je het uitladen niet oefenen he

hij kan gewoon niet wachten dat hij eruit mag:P
. Citaat:Jij snapt mij niet
Vandaar de stap bij stap benadering, 1 stap erin, dan 1 stap eruit en dán ben je het achteruit gaan aan het oefenen, niet eerst helemaal erin om m dan eruit te laten stormen, dan ben je het verkeerde aan het oefenen. Het is niet: practice makes perfect maar PERFECT practice makes perfect
Als je nl steeds het moelijkste eerst gaat oefenen ipv het makkelijkste eerst dan ben je dus verkeerd begonnen
Ik zal je wel eens roepen als ik zo'n paard krijg aangeboden....
. Ben het alleen niet geheel met je eens, ten eerste worden hier wel degelijk adviezen geplaatst met een stap voor stap benadering, maar misschien niet volledig uitgeschreven. Ten tweede is jouw startpunt uiteindelijk ook verkeerd. Je begint namelijk eerst op de grond als je het echt goed wilt doen, eerst achteruit laten lopen op jouw aanwijzingen, dan ga je pas een trailer erbij pakken. Bovendien bestaat er niet zoiets als perfect practise, dan is het namelijk geen oefenen meer.
.
No offense!
metafoor). Als een paard er verder goed inloopt maar alleen in paniek raakt op het moment dat ie naar achteren moet, ga je dus vooral concentreren op het naar achteren gaan. Vaak is het namelijk geen probleem op de grond (soms ook wel), maar voornamelijk vanaf een hellende klep.
of foute en gevaarlijk manieren van oplossingen vinden zoals Benita.