Een paard dat 'meedenkt'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:33

Framtid schreef:
Ja heel herkenbaar, paarden die alvast iets gaan doen terwijl je het nog niet gevraagd hebt, of al aandraven als je in je hoofd erover denkt om aan te gaan draven, ik denk dat soms je lichaamstaal ook al wel wat doet, maar soms ook niet.
Vaak zijn het wel werkwillige paarden die dit doen.

Nou in de bak niet, maar op buitenrit maar heb ik dat inderdaad wel eens.
Als ik een mooi recht lang stuk heb hoef ik tegen flame trouwens allemaar JA! te zeggen en in verlichte zit te gaan hehe. :Y)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:37

ja hier nog zoon slimmerik paard lief kent haar dressuur proefje dan ook bijna van buiten

niet erg handig soms is ze wat te vroeg met galop bevoorbeeld

dus echt proefjes oefenen is niet aan ons besteed

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:42

Heb er ook verschillende gehad...Die dat deden..
Is eigenlijk nooit een echt probleem geweest alleen als je de Z-proeven rijdt bij het afgroeten...
Ik kon eigenlijk nooit op G halthouden... wel een paar meter ervoor... Hij wist gewoon dat dat moest op X. En als ik er dan bijna was dan remde hij al af. Thuis reden we vaak de middelijn en dan niet stoppen maar eigenlijk had dat totaal geen zin want op wedstrijd moest het wel, dus ja... Dan deed hij het thuis niet meer maar op wedstrijd wel. Als ik dan ietsje pietsje ging verzitten stopte die al. Voor de rest echt een super paard. Dat meedenken werkt ook in je voordeel. Hij snapte het binnen no-time!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:44

Mijn pony heeft het ook, vooral met spelletjes of volgorde parcourtjes (handig :P )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:56

janinetjjj schreef:
Mijn pony heeft het ook, vooral met spelletjes of volgorde parcourtjes (handig :P )

Michiel had zo door dat voetballen in hield lekker die bal schoppen en bijten. Als je nu de bal wegschopt moet ik me goed vasthouden want hij vliegt er keihard achteraan. :=

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:56

Framtid schreef:
Ja heel herkenbaar, paarden die alvast iets gaan doen terwijl je het nog niet gevraagd hebt, of al aandraven als je in je hoofd erover denkt om aan te gaan draven, ik denk dat soms je lichaamstaal ook al wel wat doet, maar soms ook niet.
Vaak zijn het wel werkwillige paarden die dit doen.

Herkenbaar, als ik bijvoorbeeld denk: ik wil naar rechts dan gaat ze naar rechts (oke niet altijd, maar vrij vaak).
Zonder dat ik een hulp heb gegeven :')

Uniquey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:03

Ja, Mijn paard is ook zo'n gevalletje, Als ik bijv. in middendraf ga dan gaat ze ( als ik haar niet in hou) elk rondje dat ze loopt op de lange zijden in midden draf. Daarom probeer ik met haar alleen met het van hand veranderen in middendraf te gaan.

Groetjes ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:24

Uniquey schreef:
Ja, Mijn paard is ook zo'n gevalletje, Als ik bijv. in middendraf ga dan gaat ze ( als ik haar niet in hou) elk rondje dat ze loopt op de lange zijden in midden draf. Daarom probeer ik met haar alleen met het van hand veranderen in middendraf te gaan.

Groetjes ;)

En dan gaat ze dadelijk tijdens het hand veranderen ook altijd in middendraf. Je moet immers in iedere gang van hand kunnen veranderen. Lost niets op dus. ;) Ook als doen ze het moet je ze gewoon corrigeren, je hebt de hulpen immers niet gegeven. Het is een uitdaging zulke paarden netjes rond te rijden. Dat gaat je niet lukken met trucjes, dat moet je met je rijden oplossen. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:28

maaikemuis schreef:
Citaat:
Om de één of andere duistere reden ben ik wel diegene die om bomen en lantarenpalen moet sturen. Daar loopt ze rustig tegenaan om dan sjaggie achterom te kijken ('ja, jij stuurt! doe het dan ook goed, aub!').

Een paard heeft propriocepsis, dit is een idee hoe groot hij is ten opzichte van de ruimte waarin hij zich bevind. Jij bent simpelweg geen onderdeel van zijn lijf en dus neemt hij jou niet mee in zijn beeld van zichzelf in de ruimte.

Okay...Dat een paard niet effe meedenkt dat mijn knie er ook nog tussen moet passen, dat was me al pijnlijk bekend. Deze dame loopt gewoon recht op een boom af en stopt dan omdat ze niet door de boom kan. Ook als ik ze op zo'n manier langsstuur dat ze de boom echt wel moet hebben kunnen zien ondanks die blinde vlek in hun zicht. Ik weet 't niet...Op 't land loopt ze wel netjes zelf langs bomen, als ik erop zit schijn ik diegene te zijn die moet zeggen dat ze eromheen moet, lijkt 't wel.

Tallout

Re: Een paard dat 'meedenkt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:30

Ik rijd een paard bij die precies net genoeg meedenkt. Ze doet 't allemaal niet ongevraagt maar als ik naar bijv de E kijk als ik bij A ben dan weet ze al genoeg.

Als ik bijwijze van denk dat ik een slangevolte, gebroken lijn & middendrafje ga doen, dan denkt zij dat ook en wacht ze netjes op de hulpen. Je voelt wel aan haar dat ze bezzig is met 'voorbereiden'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:33

Heb 1 pony die zelf kan tellen tot aan de sprong, maakt niks uit hoe debiel je het neerzet. Het lukt hem ALTIJD! Heb zelfs een keer gewoon een balk tussen de 2de en 3de sprong gelegd. Natuurlijk wel een galopsprong meer gerekend. Wat doet meneer? na de 2de sprong in draf over de balk half galopje sprongetje en hop een perfecte sprong. Dan vallen me echt de schoenen uit als ik hem dat zie doen. En dan is ie trots erna :+ Zo van 'Ja kom maar op, heb je nog meer hehehe ?'

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:38

Citaat:
Een paard heeft propriocepsis, dit is een idee hoe groot hij is ten opzichte van de ruimte waarin hij zich bevind. Jij bent simpelweg geen onderdeel van zijn lijf en dus neemt hij jou niet mee in zijn beeld van zichzelf in de ruimte.

Okay...Dat een paard niet effe meedenkt dat mijn knie er ook nog tussen moet passen, dat was me al pijnlijk bekend. Deze dame loopt gewoon recht op een boom af en stopt dan omdat ze niet door de boom kan. Ook als ik ze op zo'n manier langsstuur dat ze de boom echt wel moet hebben kunnen zien ondanks die blinde vlek in hun zicht. Ik weet 't niet...Op 't land loopt ze wel netjes zelf langs bomen, als ik erop zit schijn ik diegene te zijn die moet zeggen dat ze eromheen moet, lijkt 't wel.[/quote]

Haha, moet je wakker blijven op het paard! Das echt een paard die meedenkt! Ik moet lopen jij sturen! :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:10

Ja écht! Je krijgt zelfs op je donder (nou ja, zo lijkt het) als je niet stuurt of aangeeft dat je er nog op zit. Gewerkt moet er worden! Van gewoon wat fröbelen in de bak moet mevrouw ook niets hebben. Dan is het enkeltje stal, ongeacht of je erop zit of niet. Gek genoeg vind ze clickertraining weer wel helemaal top. Bij het targetten liep ik met de zweep. Mevrouw ziet dat, duwt neus tegen de zweep, vervolgens naar clicker ('doe die nu maar') en naar waar de snoepjes zaten ('dan krijg ik die'). Ik heb me zó moeten inhouden om haar niet te belonen (ze deed het immers niet op commando).
Oja, ook nog een tijdje een gekke haf gereden die ook meedacht. De mafkees corrigeerde zichzelf zelfs. :')
Hij had de neiging om in de galop in een hoek te duiken en stil te staan. Was er al aardig uit door als 'straf' een stuk achteruit te laten lopen en vervolgens die bocht nog eens te nemen. Deed hij het weer, zelfde verhaal maar nog verder achteruit. Deed hij netjes de bocht maken dan mocht ie in het midden even staan. Enfin, meneer rent de bocht in, stopt, zucht, zucht nog eens en liep zo zelf naar achteren...Met racen in de bak ook, dan zette ik hem op de volte om het tempo te minderen. Als hij dan wegspoot tijdens het aangalopperen draaide hij ook zelf al de cirkel op.
Heerlijk dat spul. Nog effe en ik ben helemaal niet meer nodig. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:14

ik vind het altijd irri :D wel heerlijk hoor een paard die meedenkt, maar ze moeten niet voor zichzelf gaan beginnen....... zal er ook een paard niet voor straffen maar blij ben ik er niet mee :)

Ik vind dit altijd een van de lastigste problemen om op te lossen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:47

Ik vind het soms wel handig en grappig. De mijne doet het ook altijd :D. Maar alleen tijdens de les reageert hij erop als de lesgeefster zegt stap/draf/galop/halt, als ik het zelf doe bij het grondwerk is hij dat precies vergeten :s. Heel vreemd. Of hij weet het wel, maar wilt het gewoon niet doen xD

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:51

Ik heb er eentje die meedenkt, dat kan behoorlijk irri zijn. Bijvoorbeeld als je net niet helemaal recht zit in de galop en zij opeens de andere kant uit gaat en zeker weet dat er een wissel gevraagd werd ;) :D :D das dan even niet grappig.

Mijn andere paard kan ik eindeloos en eindeloos hetzelfde doen, maakt het niet uit en hij leert er ook niet persé een patroon van ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:33

MysticTinker schreef:
Ik vind het vooral heel gaaf bij cutting, dan legt de ruiter de teugels neer, en het paard gaat verder, hup achter de koe aan, snijdt hem de pas af en drijft hem zelf weg van de kudde. Supergaaf :D
Mijn paard deed dat ook, als we tikkertje speelden met mn zusje die wegrende. Ik hoefde dan alleen 'ga maar' te zeggen, en hij ging er in volle galop achteraan, haalde haar in, ging vol op de rem en sneed haar de pas af :D Heel grappig

Wat een paard doet bij cutting noemen we "cowsence" gevoel voor koeien. Sommige paarden hebben dat , andere niet en door training kan het verder ontwikkeld worden.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:21

heb afeglopen zomer paardje gereden die automatisch ging wijken als je ging afwenden bij de A, en iedere keer weer haha..
en automatisch aandraven op de volte en dat soort dingen, vind het eigenlijk best vervelend..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:39

mijn pony is een vreselijke meedenker. ik denk zelf bijv. aan iets en zij voert het wel ffies uit. moest op een gegeven moment de stap galop overgang gaan bevestigen. ze wist wat de bedoeling was met als gevolg een hele gespannen korte stap. toen ben ik het zomaar uit het niets gaan doen en dat ging perfect. ze staat super aan de hulp dus altijd direct reactie. wel lekker trouwens in de schouderbinnenwaarts. loopt ze nagenoeg op de minste hulpen. meestal alleen al op zithulp. ze weet hoe ze het moet doen en loopt ze dan ook correct. maar in het begin was alles wel heel lastig. nu kan ik er mee omgaan en weet precies om dat soort dingen te vookomen. verder heerlijk beest in het werk(afgezien het hete dan) :P

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 15:14

Het maffe is dat mijne met bijv. VD-en juist weer amper mee lijkt te denken. Althans, het duurt dan erg lang voor mevrouw iets doorheeft :Y) . Hoe is dat bij jullie? Pakken ze over het algemeen alles snel op?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:30

Hier ook eentje. Het liefste gaat ze een beetje sukkelen, maar als ze wakker is dan is ze ook echt wakker en zet de 2e keer de oefening in voordat ik het vraag. Met springen is ze ook zo'n automatische piloot. Stuur de goede kant op en mevrouw doet de rest wel. Op zich wel handig omdat ik wel eens wil twijfelen, maar moet ze daarbij nou echt zo hard gaan :=

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf zo'n muts ben die niet door heeft of een paard werkwillig is of niet, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ik een werkwillig paard heb. Maar dan moet er wel uitdrukkelijk aan haar gevraagd worden of dat ze wil werken, als het niet hoeft dan liever niet. Eeuh ja, een paard met tegenstrijdigheden. Past wel bij me zullen we maar zeggen. Afhankelijk van mijn "aanwezigheid" verschilt de mate van meedenken trouwens wel. Als ik haar meer activeer dan dat ik zelf aan energie heb die dag doet ze het meer dan wanneer ik zelf ook helemaal bij ben. Wat ook weer makkelijk is, als ik moe ben activeer ik haar gewoon minder, hoef ik er ook minder hard aan te werken om eea te corrigeren :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:35

Hahah dat ken ik ook, paard van vriendin, die gaat na het appuyeren in galop als hij op de hoefslag komt, automatisch een galopwissel doen!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:47

Ow, dat doet die van mij ook, galopwissels. Verkeerde galop kent ze niet, contra galop ook niet. Wanneer ik van hand verander in galop kan ik nog net bepalen wanneer de galopwissel gebeurt, maar een fatsoenlijk gebroken lijntje in galop kan ik vergeten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:17

Ik heb ook zo'n meedenkend paard. Twee keer de lange zijde uitstrekken, dan de keer daarop ook. zo heeft ze allerlei "vaste " oefeningen in haar hoofd zitten. Met springen denkt ze ook mee. Ik hoef alleen maar te sturen en zij springt wel. Zij maakt het passend. In de les gaan we vaak eeerst linksom galopperen en daarna rechts. dat weet ze gewoon en als de instructeur zegt: galop, springt ze gewoon zelf aan in galop. Een keertje gingen we linksom eerst de lange zijde uitstrekken in draf. Nee hoor, dan hoor je te galopperen. Dus zij sprong in de hoek telkens netjes aan in galop. was best lachen hoor, ik deed niks, gaf geen hulp en zij springt in galop. Daarna de andere lange zijde maar eens gaan uitstrekken en daarna snapte ze de clou.
in de zomer ging ik met een vriendin buitenrijden. Zij had een jong paard wat weinig ervaring had met buiten rijden, ik ging ook niet zo vaak naar buiten en mijn vriendin dus ook niet. Nou dan let zij wel op en denkt mee voor 4. Zij ziet alles, is heel alert op alles, want ja, de rest (ikke, vriendin en haar paardje) let dus niet op. Wij kletsen wel, en paard let wel op. Zo ging ik later met nog 2 meiden buiten rijden en in galop over het zandpad. Toen dacht mijn paard opeens: o ja hier is ook een zijpad en zij zou zo in volle galop de zijweg in gaan. Wat dus absoluut niet de bedoeling was. Dat pad heeft ze misschien 2 keer (vanaf die kant) genomen met mijn dochter. Dus ik stuurde weer terug, deden een perfekte galopswissel en gingen weer verder.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:35

Sammetje_ schreef:
Het maffe is dat mijne met bijv. VD-en juist weer amper mee lijkt te denken. Althans, het duurt dan erg lang voor mevrouw iets doorheeft :Y) . Hoe is dat bij jullie? Pakken ze over het algemeen alles snel op?

De oudste vind het prachtig en pakt dingen idd erg snel op (zie clickertraining in vorige stukje). Lijkt wel alsof ze het leuk vindt om te worden uitgedaagd om na te denken. Ofzoiets dan. ;)
Helaas weet ze ook precies hoe ze mij (of iemand anders wat dat betreft) moet aanpakken. Ze weet dat ik smelt voor snoezige oogjes en gaat dan ook op haar allersnoezigst kijken als zij vind dat ze klaar is. Het allerergst is dat het nog werkt ook... :o
De ander is vooral onder het zadel erg werkwillend. Iets té zelfs. Ze wil meehelpen dekjes uitzoeken (dan schrik je je rot als er ineens zo'n kop door de deuropening naar binnen steekt :D ) laat zichzelf netjes zadelen, los, ze vreet bekant het hele hoofdstel op, begint alvast met instappen om dan tot de ontdekking te komen dat ik er nog niet opzit en dan diep zuchtend stilstaat en in het ergste geval mag ik niet eens afstijgen. Stopoefeningen doet ze dan prima, maar zodra ik een voet uit de beugel doe loopt ze ineens heel hard door totdat ik weer meer doorrijbewegingen maak.
- euh ja, ik weet dat ik soms te toegeeflijk ben ;) :o , zij dus ook allebei -
Waar ze allebei ook erg goed in zijn is helpen met stalklusjes. Ze wijzen aan waar het voer is en waar het in moet en gaan daarbij netjes een stapje naar achter zodat ik er goed bij kan. De oudste helpt ook met rommel uit het landje halen door voorop te lopen en te stoppen bij elk flubbertje troep of paardendrol die ze ziet (de rest loopt er achter om te controleren of ik het wel goed doe - een hele optocht zo elke dag :D ). Voor het afzadelen stoppen ze netjes bij de zadelkamer. Scheelt mij weer sjouwen. ;)