Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
liefhelietje schreef:Moet je wel het goede dikdrukken ikke.. En niet alleen het gedeelte vanaf AANHANGWAGEN, maar motorvoertuig met aanhangwagen zwaarder dan 3500 Staat dus nergens aanhangwagen alleen maar MOTORVOERTUIG MET AANHANGWAGEN.
Kev schreef:cp112 schreef:Hihi, sorry, nee het gaat puur om de lading. De auto maakt niet uit (zolang hij het mag trekken uiteraard)
Onze auto is zonder lading al wel 3500 kilo. Dan zouden we dus nooit harder dan 90 mogen
Off-topic: wat voor auto hebben jullie?

geen hond die het ziet
mo_van_dijk schreef:Hier is de quote van VWS: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=10892
Als je trailer met lading minder weegt dan 3500kg, mag je dus 90.
josewoos schreef:Ik ben momenteel bezig voor mijn E-rijbewijs en heel toevallig vertelde mijn instructeur afgelopen donderdag het volgende:
Je mag als combinatie tot 3500 kg 90 km p/u rijden en weeg je zwaarder als combinatie dan moet je je aan 80 km p/u houden.
Maar hij zei er ook bij, dat dit heel officieel is, maar in de praktijk niet aangepakt word.
Karreman schreef:josewoos schreef:Ik ben momenteel bezig voor mijn E-rijbewijs en heel toevallig vertelde mijn instructeur afgelopen donderdag het volgende:
Je mag als combinatie tot 3500 kg 90 km p/u rijden en weeg je zwaarder als combinatie dan moet je je aan 80 km p/u houden.
Maar hij zei er ook bij, dat dit heel officieel is, maar in de praktijk niet aangepakt word.
Dan moet jij je instructeur eens vragen hoe een lasergun, mobile of vaste flitspaal het verschil ziet tussen een combinatie boven de 3500kg of onder de 3500kg. Ik heb me laten vertellen dat zo'n ding wel een lengtedetectie bevat maar hij kan natuurlijk niet wegen. Je kunt nl wel met een grote volume-aanhanger rijden waar relatief weinig massa in zit welke soms nog langer is dan een paardentrailer met 2 paarden.Ook een agent kan dit met het blote oog niet beoordelen.
Ooit moest ik een brede lading van 230 cm breed en 330 lang vervoeren en wilde ik weten of dat nou mocht of niet? Ik heb ongeveer 10 instanties gebeld/gemaild, klpd,rdw,rijscholen etc en ik krijg gewoon 7 verschillende antwoorden!! En ik denk dat dit net zo'n onderwerp is. Niemand kan je het precies uileggen en toch zal het ergens in de wet staan , maar ik rij gewoon 90 met m'n aanhanger, ongeacht het gewicht
dit is sinds vorig jaar (of jaar daarvoor) meende ik het geval.
)
Karreman schreef:josewoos schreef:Ik ben momenteel bezig voor mijn E-rijbewijs en heel toevallig vertelde mijn instructeur afgelopen donderdag het volgende:
Dan moet jij je instructeur eens vragen hoe een lasergun, mobile of vaste flitspaal het verschil ziet tussen een combinatie boven de 3500kg of onder de 3500kg. Ik heb me laten vertellen dat zo'n ding wel een lengtedetectie bevat maar hij kan natuurlijk niet wegen. Je kunt nl wel met een grote volume-aanhanger rijden waar relatief weinig massa in zit welke soms nog langer is dan een paardentrailer met 2 paarden.Ook een agent kan dit met het blote oog niet beoordelen.
Ooit moest ik een brede lading van 230 cm breed en 330 lang vervoeren en wilde ik weten of dat nou mocht of niet? Ik heb ongeveer 10 instanties gebeld/gemaild, klpd,rdw,rijscholen etc en ik krijg gewoon 7 verschillende antwoorden!! En ik denk dat dit net zo'n onderwerp is. Niemand kan je het precies uileggen en toch zal het ergens in de wet staan , maar ik rij gewoon 90 met m'n aanhanger, ongeacht het gewicht
bvw schreef:Lijkt me erg raar dat je wanneer je als combinatie meer dan 3500 kg weegt niet harder mag dan 80 km/h
Het is zelfs zo wanneer je als combinatie niet meer weegt dan 3500 kg, en de aanhanger + maximaallaadvermogen niet zwaarder zijn dan de ledige massa van de auto is een E rijbewijs niet eens verplicht.
Dus:
Auto van 1700 kg
1.5 paards trailer (maximaal massa ligt bij de meeste 1.5 paards trailers ongeveer rond 1600 kg)
Totaal 3300 kg en voortuig zwaarder dan aanhanger + lading
Dit betekend dat je met deze combinatie zonder rijbewijs E mag rijden
ikke schreef:bvw schreef:wanneer je een auto hebt van 1700 kg en die minimaal 1600 kg mag trekken is er niks aan de hand.
maar ik wil de FAQ graag even bekijken
Ik hèb een auto van 1700kg en geloof me, daar mag je zonder E-rijbewijs echt geen trailer mee trekken. Die wagen heeft 1100kg laadvermogen...........