Paardentrailer achter de auto in NL: snelheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Re: Paardentrailer achter de auto in NL: snelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:01

Binnen de bebouwde kom mag u maximaal 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.

Buiten de bebouwde kom mag u maximaal 80 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.

Op een autoweg of een autosnelweg mag u (sinds 1 mei 2009) 90 kilometer per uur rijden (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en geldt voor alle aanhangers tot 3500 kg (incl. belading). Is de aanhangwagen zwaarder na 3500 kg dan geldt op auto(snel)wegen een maximum snelheid van 80 km/u.

Dit staat op de site van de politie. Is dus inderdaad de aanhangwagen, maar dat vind ik niet duidelijk worden uit het dikgedrukte stukje van jou ikke. Die kun je op 2 manieren lezen, zoals ik al eerder aangaf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

liefhelietje schreef:
Moet je wel het goede dikdrukken ikke.. En niet alleen het gedeelte vanaf AANHANGWAGEN, maar motorvoertuig met aanhangwagen zwaarder dan 3500 Staat dus nergens aanhangwagen alleen maar MOTORVOERTUIG MET AANHANGWAGEN.

Wanneer dat waar zou zijn, is de hele wet zinloos!
De wet is ontworpen om de afwijking in de km-teller van personenauto's t.o.v. vrachtwagens te omzeilen, zodat personenauto's en vrachtwagens dezelfde snelheid gaan rijden.

De scheiding bij AANHANGERS (ja, ik heb wel degelijk het juiste deel vetgedrukt!) op 3500kg is gedaan omdat aanhangers boven 3500kg TMM APK-plichtig is, een autonoom remsysteem heeft en een dito aangepast trekkend voertuig.

Ik heb deze info ook uit betrouwbare bron, namelijk de juridische afdeling van de politie.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:02

Inderdaad een beetje vaag, wel een hele stevige aanhangwagen :D

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:20

In afwijking van het eerste lid worden motorrijtuigen, ingericht voor het
vervoer van ten hoogste 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen,
waarvan de toegestane maximum massa als gevolg van een aan het voertuig
aangebrachte bepantsering meer dan 3500 kg bedraagt, begrepen onder de
rijbewijscategorie B.

Dat kan ook nog leuk zijn.... als je auto zwaarder is dan 3500kg, in dit geval mag je dan nog steeds met B-rijbewijs rijden... ik denk niet dat er een agent is die er dan nog raad mee weet. Ik weet het in iedergeval niet wat je dan wel en niet mag.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:31

???
Dat mag dus: http://www.theorieles.nl/php/theorieboe ... en/b.html#
Motorrijtuigen op 3 wielen: - niet zijnde bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met motor, landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid.Gepantserde personenauto’s waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg en voor maximaal 8 personen is ingericht, de bestuurder niet meegerekend.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:52

cp112 schreef:
Hihi, sorry, nee het gaat puur om de lading. De auto maakt niet uit (zolang hij het mag trekken uiteraard)
Onze auto is zonder lading al wel 3500 kilo. Dan zouden we dus nooit harder dan 90 mogen :')

Off-topic: wat voor auto hebben jullie?

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:53

Kev schreef:
cp112 schreef:
Hihi, sorry, nee het gaat puur om de lading. De auto maakt niet uit (zolang hij het mag trekken uiteraard)
Onze auto is zonder lading al wel 3500 kilo. Dan zouden we dus nooit harder dan 90 mogen :')

Off-topic: wat voor auto hebben jullie?

Vast een VIP die zich in een gepantserde auto laat vervoeren :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:38

Wij hebben een Nissan Patrol. Maar als je de laadruimte goed vol hebt liggen met gereedschap zit je zo an de 3.5 ton :=

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:02

Dus jullie hebben (ruim) een ton aan gereedschap bij?

Zelfs de lange versie die ik heb weegt net geen 2400 kg leeg. De korte versie ergens rond de 1900 volgens mij.

Ik mag overigens 715 kg laden waardoor ik op een gewicht van net even door de 3 ton uit kom.
Dit gewicht heb ik in het verleden wel eens gehaald denk ik.
Echter met 'normaal' gereedschap kom je hier nog niet zo snel aan, en zeker niet de 3,5 ton die jij noemt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 08:50

Wij hebben de grootste versie ja, turbo diesel die zijn ook weer zwaarder. En als je de laadruimte vult met oudijzer/metaal dan kom je er zo aan hoor :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:20

cp112 schreef:
Wij hebben de grootste versie ja, turbo diesel die zijn ook weer zwaarder. En als je de laadruimte vult met oudijzer/metaal dan kom je er zo aan hoor :+

En ben je dus gewoon in overtreding want overbeladen. Exit leuk verhaal en een vette boete van oom agent.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:23

Ik heb geeeen idee wat dat ding mag laden :+
Ach, de aanhanger is ook wel es overbeladen... := geen hond die het ziet :+

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:50

cp112 schreef:
Wij hebben een Nissan Patrol. Maar als je de laadruimte goed vol hebt liggen met gereedschap zit je zo an de 3.5 ton :=

Wel erg zwaar... maar je zei zonder lading, dus ik vroeg me af wat voor auto dat kon zijn!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:22

Ik bedoelde zonder aanhanger. Lading in de auto zelf valt niet onder het trekgewicht.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:51

mo_van_dijk schreef:
Hier is de quote van VWS: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=10892

Als je trailer met lading minder weegt dan 3500kg, mag je dus 90.

Met ELKE aanhanger mag je nu 90Km/uur rijden Ook als de combinatie auto+trailer boven de 3500kg zit mag je 90km/uur rijden waar dit is toegestaan Dus niet op 80-km wegen natuurlijk.
Er zijn nl auto's die zelf 1990 kg wegen en 3500 kg mogen trekken. Als je met zo'n auto ook werkelijk die 3,5 ton er achter hebt hangen zit je al met al op 5500kg voor de gehele combinatie en daarmee mag je max ook 90/uur rijden.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:01

Ik ben momenteel bezig voor mijn E-rijbewijs en heel toevallig vertelde mijn instructeur afgelopen donderdag het volgende:
Je mag als combinatie tot 3500 kg 90 km p/u rijden en weeg je zwaarder als combinatie dan moet je je aan 80 km p/u houden.
Maar hij zei er ook bij, dat dit heel officieel is, maar in de praktijk niet aangepakt word.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 05:49

josewoos schreef:
Ik ben momenteel bezig voor mijn E-rijbewijs en heel toevallig vertelde mijn instructeur afgelopen donderdag het volgende:
Je mag als combinatie tot 3500 kg 90 km p/u rijden en weeg je zwaarder als combinatie dan moet je je aan 80 km p/u houden.
Maar hij zei er ook bij, dat dit heel officieel is, maar in de praktijk niet aangepakt word.

Dan moet jij je instructeur eens vragen hoe een lasergun, mobile of vaste flitspaal het verschil ziet tussen een combinatie boven de 3500kg of onder de 3500kg. Ik heb me laten vertellen dat zo'n ding wel een lengtedetectie bevat maar hij kan natuurlijk niet wegen. Je kunt nl wel met een grote volume-aanhanger rijden waar relatief weinig massa in zit welke soms nog langer is dan een paardentrailer met 2 paarden.Ook een agent kan dit met het blote oog niet beoordelen.
Ooit moest ik een brede lading van 230 cm breed en 330 lang vervoeren en wilde ik weten of dat nou mocht of niet? Ik heb ongeveer 10 instanties gebeld/gemaild, klpd,rdw,rijscholen etc en ik krijg gewoon 7 verschillende antwoorden!! En ik denk dat dit net zo'n onderwerp is. Niemand kan je het precies uileggen en toch zal het ergens in de wet staan , maar ik rij gewoon 90 met m'n aanhanger, ongeacht het gewicht

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:19

Karreman schreef:
josewoos schreef:

Dan moet jij je instructeur eens vragen hoe een lasergun, mobile of vaste flitspaal het verschil ziet tussen een combinatie boven de 3500kg of onder de 3500kg. Ik heb me laten vertellen dat zo'n ding wel een lengtedetectie bevat maar hij kan natuurlijk niet wegen. Je kunt nl wel met een grote volume-aanhanger rijden waar relatief weinig massa in zit welke soms nog langer is dan een paardentrailer met 2 paarden.Ook een agent kan dit met het blote oog niet beoordelen.
Ooit moest ik een brede lading van 230 cm breed en 330 lang vervoeren en wilde ik weten of dat nou mocht of niet? Ik heb ongeveer 10 instanties gebeld/gemaild, klpd,rdw,rijscholen etc en ik krijg gewoon 7 verschillende antwoorden!! En ik denk dat dit net zo'n onderwerp is. Niemand kan je het precies uileggen en toch zal het ergens in de wet staan , maar ik rij gewoon 90 met m'n aanhanger, ongeacht het gewicht

Zie mijn onderste regel ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:53

Klopt inderdaad, een aanhanger tot 3500kg mag 90 :j dit is sinds vorig jaar (of jaar daarvoor) meende ik het geval.
Had iets te maken met de vrachtwagens die vaak ook nét iets harder gaan dan 80 en die gaan dan steeds inhalen. Het was vooral om de caravans te doen, die mogen dus 90, en als het goed is worden die nu dus minder vaak ingehaald door vrachtwagens = minder oponthoud (ik heb zo'n hekel aan inhalende vrachtwagens :Y))

Er waren wel meer redenen geloof ik maar deze wist ik zo nog :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:09

Karreman schreef:
josewoos schreef:

Al eens gedacht aan gewichtsregistratie?
Zoals ik al eens eerder schreef, aanhangers boven 3500kg TMM hebben een autonoom remsysteem, zijn APK-plichtig en mogen alleen met een speciaal aangepaste (en geregistreede!!) auto worden getrokken. Vrij simpel dus, die scheiding........

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:51

Lijkt me erg raar dat je wanneer je als combinatie meer dan 3500 kg weegt niet harder mag dan 80 km/h

Het is zelfs zo wanneer je als combinatie niet meer weegt dan 3500 kg, en de aanhanger + maximaallaadvermogen niet zwaarder zijn dan de ledige massa van de auto is een E rijbewijs niet eens verplicht.

Dus:
Auto van 1700 kg
1.5 paards trailer (maximaal massa ligt bij de meeste 1.5 paards trailers ongeveer rond 1600 kg)
Totaal 3300 kg en voortuig zwaarder dan aanhanger + lading
Dit betekend dat je met deze combinatie zonder rijbewijs E mag rijden

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:03

bvw schreef:
Lijkt me erg raar dat je wanneer je als combinatie meer dan 3500 kg weegt niet harder mag dan 80 km/h

Het is zelfs zo wanneer je als combinatie niet meer weegt dan 3500 kg, en de aanhanger + maximaallaadvermogen niet zwaarder zijn dan de ledige massa van de auto is een E rijbewijs niet eens verplicht.

Dus:
Auto van 1700 kg
1.5 paards trailer (maximaal massa ligt bij de meeste 1.5 paards trailers ongeveer rond 1600 kg)
Totaal 3300 kg en voortuig zwaarder dan aanhanger + lading
Dit betekend dat je met deze combinatie zonder rijbewijs E mag rijden

Weer iemand die de regels denkt te kennen, maar dit dus niet doet. Je voorbeeld klopt niet, en de combinatie in jouw voorbeeld zou dus wel E vereisen. Kijk er de FAQ maar eens op na waarom eigenlijk. (tip: laadvermogen auto)

Terug ontopic!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:09

wanneer je een auto hebt van 1700 kg en die minimaal 1600 kg mag trekken is er niks aan de hand.

maar ik wil de FAQ graag even bekijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:24

bvw schreef:
wanneer je een auto hebt van 1700 kg en die minimaal 1600 kg mag trekken is er niks aan de hand.

Ik hèb een auto van 1700kg en geloof me, daar mag je zonder E-rijbewijs echt geen trailer mee trekken. Die wagen heeft 1100kg laadvermogen...........

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:47

ikke schreef:
bvw schreef:

Ik hèb een auto van 1700kg en geloof me, daar mag je zonder E-rijbewijs echt geen trailer mee trekken. Die wagen heeft 1100kg laadvermogen...........

Klopt idd. Het laadvermogen van de auto telt wel degelijk mee. Bekijk deze link maar:
http://www.cbr.nl/brochure/VIWEB904.pdf