Wandelen met 2 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Wandelen met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:09

Ja

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:58

Een klein touwhalstertje wil ook wel werken vaak. Gewoon duidelijk zijn is vaak het beste!

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:25

Mayflower_ schreef:
Nou ik zou het beestje nog geen hoofdstel om doen.. Het is nog maar 2! Gewoon wandelen met halster en eventueel als hij heel erg druk is een hengstenketting meenemen of een zweepje.

Inderdaad ;)

Na een paar keer weten ze de hengsten ketting, en dan hoef je hem daarna niet meer tegebruiken alleeen maar mee te hebben.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:28

shereen1999 schreef:
Mayflower_ schreef:
Nou ik zou het beestje nog geen hoofdstel om doen.. Het is nog maar 2! Gewoon wandelen met halster en eventueel als hij heel erg druk is een hengstenketting meenemen of een zweepje.

Inderdaad ;)

Na een paar keer weten ze de hengsten ketting, en dan hoef je hem daarna niet meer tegebruiken alleeen maar mee te hebben.

Een hengstenketting gebruik je onder de kin aan het hoofdstel. Dus "alleen maar mee hebben" is niet echt zinvol ;) Je slaat er niet mee, en gebruikt hem niet om pijn te doen op een andere manier, maar je kan hem zo monteren dat je meer druk kunt zetten on de kin en neus door een "strop werking".

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:29

Waarom wil je per sé gaan wandelen over de weg met een 2 jarige? Een keer vastzetten en de hoeven oppakken is genoeg. Als ze het lopen kennen vergeten ze het echt niet meer hoor...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:46

Henkjan schreef:
Waarom wil je per sé gaan wandelen over de weg met een 2 jarige? Een keer vastzetten en de hoeven oppakken is genoeg. Als ze het lopen kennen vergeten ze het echt niet meer hoor...

Misschien voor t eigen gevoel ofzo? voorwerk voor het zadelmak maken/buiten rijden. weet ik veel ;)
of gewoon omdat het leuk kan zijn om met je eigen paardje aan de slag te kunnen, ook al kun je nog niet rijden?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:50

Dat komt nog wel... Paard is nog maar jong dus kan het best in het land tussen de anderen...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:58

denk dat er geen anderen zijn, henkjan ;) dus dan staat ie alleen in t land. kan ook wel hoor. maar de vraag is hoe ts het best met dat dier kán wandelen. niet óf ze ermee moet wandelen ;). dus weet niet of je daar adviezen voor hebt ;) no offense hoor, maar als zij lekker met dat shetje aan de gang wil, laat dat dan :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:59

Dan zou ik gewoon met een halstertje gaan wandelen...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:00

Henkjan schreef:

Waarom doet iedereen toch zo anti-iets met jonge paarden doen _O-
TS, ik wandelde ook met mijn Shetlander en dat doe ik nu ook. Hij is bijna 3, en ook nog hengst, kun je nagaan hoe dát is ;) Maareh, gewoon op een halster hoor!
Heb dan het touw wel iets anders vastgemaakt voor het geval dat.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:05

Henkjan schreef:
Dan zou ik gewoon met een halstertje gaan wandelen...

ik ook ;)
en gesodemieter gewoon negeren. dus geen attributen mee om dat paard aan de grond te houden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:07

als ie al een een hoofdstel gewend is, kan t wel met hoofdstel denk ik (niet te scherp bit erin)

of voor afleiding zorgen zodat ie niet de kans krijgt om raar te gaan doen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:20

Ik wandel met mijn 2-jarige altijd gewoon met een halster en dat gaat gelukkig prima, maar mijn vorige was niet zo braaf en daar hielp het om in de menpositie te lopen, hij voorop met een longeerlijn, die aan 2 kanten vast zit aan het halster. Met Billy wandel ik ook zo, maar dan omdat hij het leuk vind en ik het fijn vind om hem zo spelenderwijs toch al wat mee te geven voor later als hij voor de kar komt.
Niet over de weg is soms ook geen optie, ik moet voor de andere weien een stuk over straat dus vanaf 2 weken moeten ze op straat ook de veulens, voordeel is dat ze dit jong leren en daarna het bijna vanzelf gaat.

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:03

Je paard is nog erg jong ik zou geen hoofdstel indoen.
Met halster en evt een hengsten ketting op die goeie manier bevestigen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:06

annttje1 schreef:
Je paard is nog erg jong ik zou geen hoofdstel indoen.
Met halster en evt een hengsten ketting op die goeie manier bevestigen.

Nee nee nee! Een hengstenketting? Voor zo'n klein ding? Leer je pony eerst wat respect en manieren, TS.
Gebruik geen onnodige kracht of attributen om je paard te laten gehoorzamen, daar krijg je een grote kluif aan later!
Ook geen hoofdstel, 't veulen is nog maar een baby en hoort tijdens het wandelen van jou de juiste instructies te krijgen wanneer
hij iets verkeerds doet.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:43

Oke bedankt!
Ik snap ook niet waarom hier zo over wordt gedaan, het is toch juist goed dat je pony wat went. (verkeer, instructies etc)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:57

Ach, iedereen denkt er gewoon anders over, lekker doen wat jij het beste vindt :)

Ik ben met mn veulen ook al lekker een tijdje aan het tutten en wandelen enz. Zo lang je de dingen doet die niet schadelijk zijn voor zn groei en ontwikkeling is er niks in de weg hoor! Hoe meer je nu doet, hoe makkelijker het uiteindelijk wordt :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:01

ik wandel ook met mijn 2,5 jarige
maar wel gewoon met halster.
want als je een hoofdstel indoet klik je vast aan het bit.
als hij dan weg schiet krijgt hij een klap in de mond wat op geefment kan veroorzaken dat hij geen hoofdstel meer in wil.
die van mij word ook druk als hij een ander paard ziet.
maar gewoon een keer goed nee zeggen helpt al een stuk bij hem

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:01

ik zag laast een filmpje van een 2 jarige shet die met zijn baasje buiten liep.
maar die sleurde haar wel mooi mee de grond over.
ik zou hem dus langzamerhand laten wennen aan het bit en hoofdstel.
en als dat goed gaat na een tijdje pas de weg opgaan ;)

xxx

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:41

xmichxrocky schreef:

xxx

niet gewoon een kwestie van duidelijk zijn ho is ho?
want mijn net gecastereerde 2,5 jarige neemt mij echt niet mee hoor ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:09

Hihi die van mij begint net last te krijgen van zn hormonen dus die loopt buiten nu ook met enige regelmaat te stuiteren :P Maar, ik hoef nauwelijks tot geen kracht te gebruiken, hij weet heel goed hoe het hoort... Inderdaad een kwestie van ho is ho :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:23

xmichxrocky schreef:

xxx

Een stuk ijzer in de mond doen van zo'n jong dier is gewoon niet eerlijk. Dat lost niet alles op!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:05

ik zou gewoon met een halster blijven proberen. Je kan eventueel het halstertouw nog 1 keer over neus laten gaan maar voor iets meer grip maar ben ik niet zo`n fan van.
Ik laat mijn 2jarige gewoon een beetje druk zijn totdat ze met dr schouder mij voorbij komt, dat mag niet. Ze kent het commando terug en laat haar dan 2 passen terug doen. Werkt namelijk in kuddeverband ook zo, jonkies worden terug gejaagd als ze te druk/opdringerig zijn.
Als ze echt heel druk is laat ik haar gewoon telkens rondje lopen als ze me voorbij komt. Dit zodat ze doorheeft dat ze niks bereikt met zo druk doen, succes!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:06

Wandelen met een hoofdstel vind ik echt niet verstandig met een jonge pony.
Als hij er van door wilt, en je geeft hem een ruk zal hij dit altijd onthouden.
Je kan beter met een halster gaan wandelen, en mischien met een andere shet er bij,
en als hij echt te pittig word, het halster touw ook nog over zijn neus doen.\

Is hij trouwens bang voor de andere paarden, of is het dat hij gewoon geen rekening meer met je houd?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:45

Ik lees even mee......

Ik heb een Friese merrie van bijna 2 jaar (Mei) en al flink aan de maat (1.54). Ook zij is ontzettend sterk en doormiddel van wat grondwerk probeer ik een betere vertrouwens band op te bouwen zodat ze o.a mijn ruimte respecteerd. Het gaat mij erom dat ze me niet ineens voorbij rent (al stuiterend) en/of omver loopt tijdens het wandelen.

Ze is niet bang van grote vreemde gekleurde voorwerpen, maar niet verklaarbare geluiden (takjes, ruisen, zacht knisperen) werken haar op haar zenuwen en zorgt voor explosief gedrag. Niet echt wenselijk zoals je begrijpt. Ik wandel met haar met een touwhalster maar ga nog niet verder dan dat ik het vertrouwt vind.

Ik heb een goed gevoel bij de basis leggen in de bak middels grondwerk, ho, terug, stap en wijken voor lichte druk. Daarnaast oefenen we veel met bomproof materiaal, hierbij staat ze los in de bak en maak ik gebruik van haar nieuwsgierigheid. Hopelijk kunnen ook wij van de zomer heerlijke wandelingen maken.