Pijnlijke knieen van het rijden. Komt het van het zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:01

Zal voortaan eerst beter lezen. Zag dat er al iemand anders met deze opmerking gekomen was.
Er zijn in iedergeval meer soorten en systemen. Waarbij b.v. het metaal vervangen is een stuk rubber, wat dus meer mee beweegt. Ik vraag mij alleen af of je daar niet meer van gaat bewegen op je paard.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:11

ik ken dit probleem, maar dan wel alleen als ik zonder zadel rijdt. En dan op de pony erger als op het paard. Geen idee waar dat nou aan liggen moet :?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:44

No_No schreef:
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... %20Balance

Kijk niet naar de prijs :Y)

Gaat het nu om de "bocht" die er in zit of om het flexibele dat ontlast?

Er zijn inderdaad meerdere merken, maar ik spreek uit ervaring dat de Sprengers verreweg het beste zijn.

Ze zijn duur, maar hun geld dubbel en dwars waard. Ik heb mijn eerste paar flexibele beugels van Sprenger al een jaar of 9 en ze zijn nog 100% perfect.

Wij hebben ze ondertussen aan elk zadel zitten, we willen niet meer zonder. Ook voor mijn moeder haar zadel hebben we ze aangeschaft. Ze is al wat ouder en dan werken die beugels gewoon ontlastend. Echt top. Daarbij zijn ze ook veilig, je kan er niet met je voeten in blijven haken mocht je eraf vallen.

Lailaa

Re: Pijnlijke knieen van het rijden. Komt het van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:46

Het Patello Femoraal Pijn Syndroom?
Heb ik ook namelijk.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:31

Ik kreeg een tijd geleden ineens last na een lange rit, vanaf toen is het niet meer goed geweest eigenlijk.
Heb vooral met mijn linkerknie last (gevoelig) als ik loop en met been optillen, niet met belasten.
Met paardrijden had ik het vandaag weer, kon niet lichtrijden bijna.. deed ontzettend veel pijn.
Heb gister uur les gehad, toen iets gevoelig maar niet zoveel last als vandaag..

Misschien heb ik eens iets overbelast en niet genoeg laten rusten ofzo.. eerder had ik hier nooit van, zo ineens na een lange rit..

Baal er wel van iig :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:11

Lailaa schreef:
Heb ik ook namelijk.

En dat is???

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:16

No_No schreef:
Lailaa schreef:
Heb ik ook namelijk.

En dat is???

Patello Femoraal Pijn Syndroom (Thomee)
Bij het patellofemoraal pijnsyndroom is er pijn rondom de knieschijf, die optreedt bij specifieke belasting van het gewricht tussen knieschijf (=patella) en bovenbeen (=femur).
Vaak ontbreekt een peesontsteking, een meniscus-, kraakbeen- of ligamentair letsel als aanwijsbare oorzaak. In de literatuur bestaat geen concensus over welke klachten en symptomen duiden op PFPS. Er bestaan verschillende benamingen voor dit klachtenbeeld

Oorzaken
Het "niet sporen" van de knieschijf in de groeve van het bovenbeen wordt als de oorzaak gezien. De knieschijf loopt naar buiten in de groeve en geeft dan rek van de bandstructuren aan de binnenzijde van de knieschijf en drukverhoging aan de buitenzijde in het gewricht tussen knieschijf en bovenbeen. Slechte sporing zal pijn, kwaliteitsverlies van het gewrichtskraakbeen en op termijn misschien zelfs spierverzwakking tot gevolg kunnen hebben. De pijn van het gewricht is vermoedelijk het gevolg van irritatie van het kapselbandapparaat en van druk op de zenuwstructuren in bot liggend onder het gewricht. Pijn onderhoudt spierverzwakking via de zogenaamde reflexinhibitie en doordat het been vanwege de pijn wordt ontzien.
Vele oorzaken zijn beschreven voor het niet goed sporen van de knieschijf.

Bron: http://www.mtchuizen.com/patella.php

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:20

Klinkt erg fijn! Ik heb toen ik jong was ruwe knieschijven gehad, beetje eng om dan dit te lezen..

(mijn dochter heet trouwens ook Laila :o )

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:24

Ja, ik ben 5 jaar lang door de dokter niet serieus genomen. 5 jaar lang zei hij dat mijn knieschijf gekneust was, of ik stelde me aan. Totdat ik naar een andere dokter ging, en die wist mij dit te vertellen.

Misschien een keer langs de dokter gaan met dit verhaal?

Haha ik heet geen Laila. :)

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:30

Komt bekent voor mij voor. Heb 1 jaar lang met constante pijn rond gereden. Tot zo erg dat ik mijn zadel niet meer uitkon van de pijn in mijn knieën.. Door mijn jonge leeftijd (toen net 15) heb ik veel testen gehad. Uiteindelijk ik eruit gekomen dat ik een kraakbeen tekort heb in mijn knieen. Ok met de sportarts over gehad ligging van mijn been in het zadel meerdere keren veranderd. Wel merkte ik dat ik in een springzadel veel meer last van had dan in een dressuurzadel. Ook veel verschillende beugels uitgeprobeerd. Dat heeft geen verandering gegeven helaas. Toen zijn ze het probleem bij mij gaan proberen op te lossen. Dat hebben ze gedaan doormiddel van een knie brace te maken. De brace zag eruit als een soort lap om mijn been waarbij mijn knieschijf vrijlag (daar zat dus geen stof). Daardoor kon hij niet verschuiven. Nu heb ik hem in de zomer eigenlijk nooit meer om maar in de winter net zoals nu wel... Veel mensen gaan het zoeken bij verandering van beugels en zadels zei de sport arts ook..(vaak kan dat een tijdje helpen). Maar toch is het niet altijd goed... Als ik zou was zou ik toch je eens laten onderzoeken... Ik wilde dat ook nooit maar ben blij dat ik het uiteindelijk heb gedaan en kan nu zonder pijn meestal rijden.
Laatst bijgewerkt door rooz1993 op 31-01-10 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:38

Oh oke. :)

Ik zou naar de huisarts gaan met je knie. Dan ga je ook door de malle molen, Mri scan, foto's, orthopeed.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:24

ik heb er 1 keer last van gehad maar dat kwam echt door het zadel maar dat merkte ik bijna gelijk dus het kan van je zadel zijn maar dan had je het lijkt mij eerder moeten merken

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:20

Het kan ook heel ergens anders aan liggen , rij je met lange caps of een rijbroek met leren stukken ? Dan kan je vaak je knie niet genoeg buigen ,is dus makkelijk te verhelpen , hopelijk voor jou is het zoiets simpels en niet een van de voorgaande aandoeningen...

itsmyangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:21

Licht denkik aan de liging van je benen,.
en rijbroek en laarzen/chaps wat je aanheb.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 11:45

Ik rij met een normale rijbroek, zonder leren stukken en met rubber laarzen.

Doordat ik dus niet heel veel reed en steeds op verschillende paarden is het lastig te bepalen waardoor het komt. Sinds kort heb ik mijn eigen zadel met verwisselbare boom die ik dus op verschillende paarden kan leggen.
Gezien de paarden4daagse in aantocht is hoop ik wel dat het probleem makkelijk op te lossen is! Mocht ik er last van houden dan ga ik wel naar de huisarts.

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:56

Ik heb er ook altijd last van met buitenritten, meestal als ze langer dan 1 uur duren. Bij mij komt het omdat ik bij een buitenrit toch altijd een gaatje korter zit en buiten heb je vaak ongelijk terrein dat weer voor extra schokken/klappen zorgt welke door je knieeen worden opgevangen. Weet helaas niet wat er aan te doen is. :(:)

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:33

Ik had tijdens en na het rijden pijn in mijn rechterknie. D
Dus ben ik naar de huisarts geweest, het advies: probeer eerst een ander rijbroek zonder kniestukken of een langer model (i.v.m de kniestukken).
Inmiddels heb ik twee nieuwe broeken en geen pijn meer :D.

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:35

hmm lees net dat je een broek heb zonder kniestukken |o

:P

LoveTsarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:23

ik raad de schuine blokjes ook niet aan.
Ik zette mijn enkels veel te ver naar binnen waardoor ik last van de enkels kreeg onder het rijden.

Heb nu weer rechte blokjes,
nergens geen last meer van :d

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:19

Een vriendin had dat en die is van zadel gewisseld dus het kan daar aan liggen. Een andere vriendin had der beugels langer gedaan maar ik weet niet of dat zo goed werkt