Paard en hond samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:56

bij ons op stal hebben ze een hond en mijn stalgenorten nemen hun honden ook vaak mee.
kam prima,alleen moeten ze er wel op letten dat de honden niet bij mijn pony in de buurt komen want die houd er absoluut niet van.
maar verder is het totaal geen probleem.
vind het juist wel handig als paard en hond aan elkaar gewend zijn,des te makkelijker als je op buitenrit eens een vreemde (blaffende) hond tegen komt

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:04

Ik neem mijn hond ook vaak mee naar het paard. Ze zijn niet bang voor elkaar alleen mijn hond wordt soms wat jaloers als ik mijn paard aandacht geef. Maar verder geen problemen ermee! Gewoon uitproberen hoe je hond erop reageerd dus! succes :)

Stephanie

Re: Paard en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:03

Mijn hond is heel erg jaloers en vindt het maar niets als ik met mijn pony bezig ben. Ze gaat dan de hele tijd blaffen.
Aangezien ik dat ontzettend storend vind blijft ze mooi thuis.

Ik denk dat het heel erg verschilt per hond, ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit. Je merkt het vanzelf, er zijn genoeg honden die het prima met paarden kunnen :D .

Maar, ik zou voordat je, je hond meeneemt eerst even navragen bij de manege of je de hond mee mag nemen.
En stel er wonen honden op het erf, dan kan je geconfronteerd worden met dominant gedrag, dat is misschien wel iets waar je voor uit moet kijken.

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:30

Als je je hondje meeneemt let dan wel goed op hem, laat hem niet in de kast zitten 2 uur (zoals ze hier dat doen met hun pup Jack Russels)
En ook niet door de bak rennen.. Sommige paarden schrikken zich er even flink van.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:38

Onze stal is het domein van twee duitse herders. Bij onze afwezigheid ligt één herder altijd op de voerkist voor de paardenbox het buitenterrein in de gaten te houden. Onze honden en paarden zijn dus goed aan elkaar gewend. Toch vind ik het handiger om de honden niet in de buurt te hebben als ik ga rijden, want ik wil me graag op mijn paard concentreren en niet op waar mijn honden uithangen.

Mijn ervaring is, dat over het algemeen hond en paard prima samen gaan. Als jij je hond meeneemt naar een manege, dan zal je er wel rekening mee moeten houden, dat je te gast bent op andermans terrein. Je hond zal zich netjes moeten gedragen, anders leidt dit geheid tot irritaties. Ook kan je het niet maken om je hond aan zijn lot over te laten, terwijl jij op het paard zit. Wanneer je je hond ergens op de manege moet "dumpen" om te kunnen paardrijden, dan is hij beter af thuis in zijn vertrouwde omgeving. Als je hem meeneemt, terwijl je bv het paard losgooit, dan kan het voor je hond een erg leuk uitje zijn.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:28

bij ons op de manege gaat het prima! met 3 herders en een ???? (kleinere hond)
maar waar mijn paardjes staan is het gewoon vreselijk! daar hebben ze zoon rothond die in staarten bijt en in benen!
dus je moet er wel op letten dat je wel een hond heb die gewoon naar een bevel luistert
en je moet ook wel een verzorgpaard/pony hebben die niet naar bijv hond of poes trapt.. want al gebeurt zoiets onder het rijden en je zit in draf/galop
dat is niet zo'n fijn iets als je schrikt ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:48

Ik zou eerst nogmaals door alle nuttige tips lezen ;)

Een ding die ik wil bijvoegen is dat als je hondje het lekker vind om in paarden poep te rollen en dan vervolgens opeten zou hij echt gaan stinken als je thuis komt (mijn ervaring :roll: )
Als je hond wel paardenpoep lekker vindt, is het misschien een idee te zorgen dat je op tijd je hond ontwormt. Ik neem aan dat je dat al doet, hoewel ik weet helaas niet of honden meer laast van wormen krijgen als ze regelmatig op stal komen. Iemand?

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:24

Sommige paarden zien hondjes als een kamaraadje. Maar houd er rekening mee dat andere paarden er juist bang van zijn. Ik zou altijd even vragen of honden zijn toegestaan natuurlijk, en als je naar een vaste plek gaat (ponyclub e.d.) even vragen of er paarden angstig zijn voor honden. Verder op wedstrijd altijd aan de lijn natuurlijk, en niet te dicht in de buurt van (vreemde) paarden ;)

photosmash

Re: Paard en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:08

mijn hondje gaat wel mee, is dikke vriendjes met mn paard
als ik ga rijden ligt hij op t bankje voor de bak en met longeren ligt hij in t midden van de cirkel

Tario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:55

Als je hond het leuk vind zou ik het doen! Als je paard er niet lelijk naar gaat doen en ook positief reageerd is het goed. Als je paard laat merken het niet zo leuk te vinden zou ik toch je hond maar thuis laten.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:34

MariadeBoer schreef:
Hallo allemaal!!
Sinds vanochtend heb ik deze site ontdekt, echt handig!!! Nou, laat ik maar gelijk met mijn eerste vraag beginnen :o
Ik houd ontzettend veel van dieren en ben daarom ook vaak op de manege te vinden, en daarom is mijn hond Max (een havaner - klein hondje) vaak alleen thuis.. Soms denk ik er aan mijn hond mee te nemen, doe ik hier wel verstandig aan met zo'n klein hondje? Of heeft dit misschien een negatief effect op het gedrag van mijn verzorgpaard?

Ik neem aan dat jij een Havanezer bedoelt (klein langharig hondje, lijkt op maltezer).
Op zich gaan honden en paarden best goed samen, maar houd goed in de gaten dat een ongeluk in een klein hoekje zit en als een paard een schop uitdeelt en die raak is, jouw hondje dit niet na kan vertellen ;(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:03

Waar die van mij staat hebben ze zelf 3 honden. Gaat prima. Alleen de mijne laat het ze wel weten als ze moeten oprotten. Als het haar niet zint deelt ze wel een trap uit. Helaas gaan 2 van de honden haar daardoor niet helemaal uit de weg. Tis tot nog toe altijd goed gegaan. Gewoon even kijken hoe ze reageren. Wel uitkijken als ze paardenpoep eten. Opzich niet zo heel erg zolang de paarden maar niet pas een wormenkuur hebben gehad. Erg giftig volgens dierenarts die hier komt. Ik vind het trouwens wel erg fijn dat de paarden gewend zijn aan honden die rond springen,rennen en blaffen. Dan schrikken ze daar niet zo snel van als je eens buiten aan het rijden bent en er komt een over enthousiaste hond aan gehuppeld.