Welke regendeken is sloop-proof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: Welke regendeken is sloop-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:52

Thanks voor de reacties allemaal.
Was vandaag vrij warm dus paard is met de blote billen naar buiten gegaan.
Heb anti-bijt gehaald, mensen wat stinkt dat! Maar dus nog niet geprobeerd vandaag.

NiNM: De New-Zealand dekens vind ik te zwaar, had ik idd al naar gekeken.
ElCid: De amigo's die jij bedoelt zijn praktisch hetzelfde als de bucas die ik nu heb, de freedom uitvoering.
Hele degelijke dekens, scheuren ook niet snel door, maar de mijne zit dus ónder de kleine gaatjes en dat schiet natuurlijk nog niet op.
Supersambo: Valt 1.61 bij jou onder kleine paardjes? :D Hij hoeft er niet bij te lopen als 'n wandelend dekbed natuurlijk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:09

dat wordt wel kritisch denk ik. Misschien iemand in de omgeving die een dominick heeft dat je hem kunt passen ?
Maar als de bucas verder goed bevalt zou ik gewoon voor een smartex gaan. Die is ook van ballistic nylon en moet dus net zo sterk zijn als de Dominick Airtop en hij is nog een stuk goedkoper ook. Op marktplaats staan ze ook nog wel eens 2e hands. 1.85 is nog wel een redelijk gangbare maat. Moet lukken.
Ik heb voor mijn jonge paard ook eerst een 2e hands gekocht. Heb hem zelf gewassen en weer ingespoten (beide met bucas spullen) en hij is nog perfect waterdicht.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:45

Ik ga inderdaad marktplaats in de gaten houden, heb goed spul hier om de dekens mee te wassen en ook nog van die spray.
Maar is de smartex er wel ongevoerd? Zag wel de smartex rain maar daar zit ook iets van voering in toch?
Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer. :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:24

Citaat:
Maar is de smartex er wel ongevoerd? Zag wel de smartex rain maar daar zit ook iets van voering in toch?

De Bucas Smartex Rain heeft een dunne fleecevoering, die vergelijkbaar is met een deken met 100 grams voering. Hij is dan ook warmer dan een ongevoerde regendeken.
Verder krijgt een aantal paarden schuurplekken op de schouders vanwege de fleecevoering.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:57

Kijk hier maar eens. Staat ook een temperatuur indicatie bij. http://www.bucas.com/smartex_turnout.php
Die voering stelt niet veel voor en is ook niks warmer dan ongevoerd. Deze ademt zelfs beter. Voor sommige is de fleece voering een nadeel i.v.m. schuren hoewel ik al drie paarden heb gehad die geen van alle schuurplekken kregen van de bucas smartex. Nylon zal idd minder snel schuren. Echter voor mijn vorige paard heb ik ook eens een Rhino gekocht met nylon voering, maar die was zo glad dat ie alle kanten op schoof. Beide hebben hun voor- en nadelen. Bucas is goedkoper en door de voering kun je je paard er ook licht bezweet onder dek zetten. Rambo hebben voor sommige paarden een betere pasvorm en met een nylon voering blijven er niet zo veel haren inzitten. Je moet zelf afwegen waar je de meeste waarde aanhecht en wat je er voor uit wil geven. Qua sterkte zijn de Bucas Smartex of Power en de Rambo dekens gelijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:04

Citaat:
Die voering stelt niet veel voor en is ook niks warmer dan ongevoerd. Deze ademt zelfs beter.

Niet mee eens. De Bucas met fleece voering is wel degelijk aanzienlijk warmer dan een echte ongevoerde regendeken. Ik spreek uit ervaring, ik had vroeger voor al mijn paarden Bucas dekens. Maar ze gingen onder de Smartex Rain vrij snel zweten (veel sneller dan onder mijn huidige Horseware regendekens). Bovendien kregen al mijn paarden (3 destijds) schuurplekken op de schouders, en 1 zelfs ook nog boven op zijn billen. Daarnaast schoven de dekens altijd helemaal 1 kant op.

Horsewaredekens - mits in de goede maat - schuiven niet. Ze ademen ook prima, vooral de Rambo's. Ze veroorzaken geen schuurplekken en je kan ze veel sneller opleggen, omdat ze minder warm zijn.

Inderdaad is 1 voordeel dat je de Bucas dekens ook op kan doen als je paard nog iets zweet. Dat kan bij een Horseware deken niet. Wat ik wel gemerkt heb is dat het niet ideaal is om een Bucas deken op een bezweet paard te leggen, omdat ze er meestal alleen maar extra onder gaan zweten omdat ze niet voldoende warmte kwijt kunnen. Wel is het handig als je paard al iets natgeregend is.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:33

Ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van Rambo dekens laat dat duidelijk zijn.
Maar dat zweten onder bucas dekens heb ik nooit meegemaakt. Zelfs niet met de all-in-one uitvoering terwijl het zonnetje scheen en de temperatuur opliep tot 15 graden. Dat vind ik juist het grote voordeel. Als je je paarden niet aan huis hebt staan of op school zit of aan het werk bent kun je niet ten alle tijden dekens wisselen. En soms wordt het gewoon ineens veel warmer dan je verwacht had. Absoluut nog nooit een zwetend paard gehad onder een bucas deken. Mijn 3-jarige heeft nog nooit een deken opgehad en staat zelfs nog met een ander paard in 1 stal. Hij heeft de all-in-one. En hij zweet absoluut niet. Eerst had ik hem onder de dikste staldeken van bucas met daar overheen nog de smartex rain. Ook toen geen zwetend paard.

Beide merken hebben gewoon hun voors en tegens en je moet zelf uit maken wat het beste bij je paard en je budget past.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:39

Citaat:
Beide merken hebben gewoon hun voors en tegens en je moet zelf uit maken wat het beste bij je paard en je budget past.

Klopt natuurlijk helemaal. Maar ik kan alleen mijn ervaring met de Bucas Smartex Rain vertellen, en dat is dat mijn paarden allemaal schuurplekken kregen en dat ze er snel onder zweetten en dat ze constant naar 1 kant gingen hangen. Dit kan bij jouw paarden en met andere Bucas dekens natuurlijk anders zijn, daar zal ik ook zeker niets over zeggen, dat kan ik ook niet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:54

Bedankt voor deze nuttige discussie!
Ik ben persoonlijk niet zo van de fleecevoering.
Paard heeft niet snel schuurplekken oid maar de deken is puur voor dat beetje bescherming tegen kou, regen en wind omdat ie voor de rest zonder deken staat.
Mijn bucas heeft 'n super gladde binnenkant maar blijft prima liggen, heb de deken vandaag eens goed bekeken en de schade valt mee, ga de voorkant naaien en dan houdt-ie 't nog wel even uit mits de anti-bijt werkt natuurlijk.

Horseware: Ik heb je site bekeken en alleen de Rambo's zijn dus van ballistic nylon?
Zitten eigenlijk boven mijn budget, welke zou je me kunnen aanraden met een budget van max. 100 euro?

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:58

Een nieuw zealand hengste deken is niet kapot te krijgen en niet duur .

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:03

supersambo schreef:
Ja is een beetje ingewikkeld. De rain versie heeft alleen een fleece voering maar volgens bucas komt dit overeen met 100 gr vulling. Dit is dus de dunste. Wel met stay-dry fleece. Dus volgens het bucas principe zou je je paard ook bezweet onder de deken kunnen zetten. de medium is gelijk aan iets van 220 gram vulling en de all-in-one is geloof ik gelijk aan 470 gr vulling. Maar de beschrijving op internet klopt heel vaak niet. Ooteman had een aanbieding zag ik en bij Heja ruitersport in Garderen zijn ze altijd goed geprijsd.

Thanks!
Ik ga maar eens goed opzoek :D

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:36

persoonlijk zou ik ook voor horsewaredekens gaan.
ik heb zelf ook een bucas en mijn paard krijgt er ook schuurplekken van (dit vind ik een beetje zonde omdat het toch wel een duur deken was).
ik vind de horsewaredekens een veel beter pasvorm hebben.
ik ga (in de toekomst) volledig overschakelen naar horsewaredekens (rambo).
het is misschien een dure aankoop maar als ze goed liggen op je paard en ze gaan jaren mee dan vind ik het niet zo erg.
mijn paard sloopt zelf zijn dekens en ik heb ondertussen al 3 regendekens van 50 euro gekocht, dus uiteindendelijk komt dit alleen duurder uit.
ik zweer bij horsewaredekens :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:44

Er is geen Ballisticnylon deken te koop van Horseware voor of rond de 100 Euro. :o

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:10

Nee en ik weet inmiddels dat de 1200 denier variant van de amigo's en rhino niet sloopproef zijn.
Een echte sloper heeft ze binnen no time kapot, dat eem niet weg dat het hele sterke dekens zijn.

Die van mij stond dus ook bij een sloper en hij beet zijn nieuwe 1200 denier in 3 dagen met gaten!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:12

nog een tip:
ik heb ook een sloper maar anti-bijt spray hielp er niet bij, als ik het erop spoot had hij het deken na 5min al terug in zijn mond.
ik heb nu een pot cribox gaan halen (om eraan te smeren) hier blijft hij wel af.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:40

Wat zeer goed schijnt te helpen tegen bijters is hoevenvet. Daar hebben ze allemaal een hekele aan. Ben je van het gebijt af (maar wel een vieze deken)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:55

Cribox plakt echt enorm, lijkt me niet praktisch op de deken. En om 'm nu helemaal met hoevenvet te gaan insmeren.. :+
Ik had mijn oude deken met anti-bijt ingespoten maar paard kwam vandaag van de wei met een enorme winkelhaak, 2 kleinere gaten en een kapotte voorsluiting (is wel echt n oude deken dus niet verwonderlijk).
Heb m'n bucas genaaid en ga die morgen flink inspuiten (was zuinig geweest omdat 't zo stonk :+), die deken kan wel 'n stuk meer hebben maar is ook al wel gehavend.
En dan blijf ik MP maar in de gaten houden voor 'n 2ehands Horseware van Ballistic Nylon. ;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:29

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:30

Ik heb een Harry's Horse deken voor mijn haflinger, ongevoerd.
Bij hem wordt er op zijn rug gesprongen, de deken goed vastgepakt en dan springt het andere paard er weer af en houdt stug vast.
Die van mij is nog steeds heel, 0,0 aan beschadiging. ;)

Afbeelding
Dat is deze deken, de HH Pro

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:39

Gimli_ schreef:
Bedankt voor deze nuttige discussie!
Ik ben persoonlijk niet zo van de fleecevoering.
Paard heeft niet snel schuurplekken oid maar de deken is puur voor dat beetje bescherming tegen kou, regen en wind omdat ie voor de rest zonder deken staat.
Mijn bucas heeft 'n super gladde binnenkant maar blijft prima liggen, heb de deken vandaag eens goed bekeken en de schade valt mee, ga de voorkant naaien en dan houdt-ie 't nog wel even uit mits de anti-bijt werkt natuurlijk.

Horseware: Ik heb je site bekeken en alleen de Rambo's zijn dus van ballistic nylon?
Zitten eigenlijk boven mijn budget, welke zou je me kunnen aanraden met een budget van max. 100 euro?

Klopt, alleen de Rambo's zijn van Ballistic Nylon. Ze zijn supersterk en gaan erg lang mee, maar ze zijn wel duur (al verdien je dat al met al natuurlijk wel terug).
Voor max. 100 euro is er helaas geen Rambo deken te koop. Voor die prijs kan ik ze zelfs niet inkopen.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:13

Amigo deken ben ik het niet mee eens, die van ons was al door de midden na een week van gebruik. :+