Briezen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Briezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:38

Er is ook nog een verschil tussen briezen van wel degelijk ontspanning, dat wat een paard doet als hij op de wei staat te grazen, en briezen na stress of tijdens drukte, dat wat een paard doet als hij flink door de wei heeft lopen rossen (hoofd omhoog, staart omhoog, oortjes erop, en dan heel hard snuiven).

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:11

Absoluut maar daar hoor je ook wel degelijk het verschil tussen.

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:37

het komt me bekent voor ! ;)
mijn paardje briest bij elke stap in de galop
en tussendoor ook best vaak :D

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:17

Je hebt natuurlijk ook nog een ander soort briezen, maar dat is meer lucht "uitspuwen". De mijne doet dat als hij heel gespannen naar iets staat te kijken en dan voel je je niet meer veilig, want dan kan hij elke moment gaan racen. Ik denk dat dit alleen bij ruine of hengsten voor komt.
De neus staat dan helemaal open en gespannen, met het hoofdje in de lucht, oortjes naar voren en dan begint hij te lopen xD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:00

katia1993 schreef:
Je hebt natuurlijk ook nog een ander soort briezen, maar dat is meer lucht "uitspuwen". De mijne doet dat als hij heel gespannen naar iets staat te kijken en dan voel je je niet meer veilig, want dan kan hij elke moment gaan racen. Ik denk dat dit alleen bij ruine of hengsten voor komt.
De neus staat dan helemaal open en gespannen, met het hoofdje in de lucht, oortjes naar voren en dan begint hij te lopen xD.

Dat komt niet alleen bij ruinen en hengsten voor hoor. Mijn paard een merrie kan daar ook wat van. Een merrie bij ons op stal doet dit zo hard dat ze regelmatig hiervan een bloedneus krijgt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:36

Ja,... dat laatste ken ik ook wel. Als er iets spannends gebeurt of iets wat mijn paard niet helemaal kan plaatsen, dan blaast ie zo hard dat hij wel een olifant lijkt! Dit gaat meestal in combinatie met een soort arabierenstaart (en dat bij een tinker :D ). Dan wil ik er vooral ook níet opzitten, omdat ie dan aanvoelt als een bom die op ontploffen staat.

Het briezen wat TS bedoelt, kom ik maar weinig tegen bij mijn paard. Hij briest zelfden tijdens en na het werk. Als ie het een keer doet, heb ik meer het idee dat er een irritatietje is, zoals een strootje wat in de weg zit.

Kan je helaas niet echt helpen met je vraag. Lees dit topic verder wel even mee.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:10

Er zijn verschillende soorten briesen.. De 'ik blaas mijn neus schoon' bries, de 'ontspannende zuchtende bries' of 'de frisse bries'... bij die laatste kan het zeker zijn dat paarden wat opgefokter zijn of als ze het spannend vinden buiten... Dus het kan ook zeer zeker tijdens of na een spannende situatie, dan is het een teken van spanning afvloeien, dus is niet iets negatiefs in de mate van 'een gestresst paard', het kan in meerdere situaties passen.. door diep uitademen breng je je hartslag weer omlaag en komt de ontspanning weer terug :) . De ontspannende zuchtende bries hoor je vaak als je gaat stappen en lange teugel geeft en beloond.. maar kan ook zeker onder het draven, dat paarden even diep zuchten en briesen door de ontspanning van het lopen (vaak onder een ritmische energieke draf :) )..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:15

oeeh Harley doet dit ook onder het rijden en merk echt dat hij dan ontspannen is.
Meestal als er een heel goed stukje aan komt begint hij ook te briezen en beloon ik hem altijd.
Ik weet zeker dat ze het dus doen als ze ontspannen zijn.

Mijn merrie doet het nog wel eens als ze lekker gek kan doen :D

TarioJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:56

Ik denk dat hij het gewoon superfijn vind!